handdator

Visa fullständig version : Markera panellinjer.



colsson
2006-05-22, 15:26
Tänkte dra upp panellinjer på en Mustang som jag klär om med Oratex nu. Vem säljer Top Flites panellinjepenna? och är den bra? Är det en filtpennspets eller kula eller vad?? Blir linjerna riktigt tunna och fina?

Tips?

zeno
2006-05-22, 16:27
Ska erkänna att jag har verkligen inte en susning om hur bra Top Flites panellinjepenna är!
MEN det finns nog minst lika bra alternativ.
Gunze Sangyo är kanske ingen välkänd tillverkare för oss modellflygare, men för dom som bygger plastbyggsatser lite mer seriöst så är detta en mycket välkänd leverantör av (bland annat ska man väl lägga till) färg.
Dom har har något dom kallar för "Gundam Markers" (Gundam är en jättestor samling tecknade japanska serier som handlar om jättestora robotar med jättestora vapen som styrs av människor med jättestora ögon).
Gundam markers verkar vara någon pennvariant på deras färg. Vet inte hur det funkar, om det är touch (tush?) eller vad det är.
Hur som helst, det jag vill komma till, i deras marker-sortiment så finns det något som heter så här "Gundam Marker: Gray (Fine-tip for panel lines)". Och om dom duger åt plastbyggsatskillarna som panellinjepenna så bör det funka åt oss också :)
Vet inte hur pass stora Gunze Sangyo är här i sverige, Modellex här i Örebro säljer iallafall färgen. Jag har inte sett några markers där, men då har jag inte tittat efter dom heller.
Det går att beställa ifrån japan, även om det kanske känns lite fånigt att beställa lite pennor därifrån bara...
Här kommer hur som helst en lämplig adress i så fall:
http://www.hlj.com/hljlist2/?MacroType=PntMrk&Maker1=GNZ&Dis=2&GenreCode=Sup

Och du vet att du måste lägge upp bilder på bygget nu väl? :)

bokis
2006-05-22, 17:11
Kikade på Minicars(det är dom som har Topflite i norden) och tyvärr,ingen penna... Men Zenos förslag är ju solitt! O en sak jag undrar över..Var är bilderna?VILL SE!!
//Bokis

colsson
2006-05-22, 19:07
Menar du bilderna på Mussen Bokis? Du har nog sett bilder redan. Jag lade upp bilder på SMF innan jag raderade allt där.. Det är en CMP/Jamara .50 Musse som jag köpt av K-Å. Du har säkert sett den..

Iallafall så kan jag ta ett par bilder nästa gång jag är i verkstan..

9,3x62
2006-05-22, 19:48
http://www.staedtler.com/Mars_matic_700_gb.Staedtler?ActiveID=2414 Kanske det kan funka med dessa pennor? Jag har inte en aning om de tål bränsle ......