handdator

Visa fullständig version : Fältvagga?



Kenna
2006-05-25, 15:29
Eller vad finns det för SAOL-korrekt benämning på dessa man lägger flygplanet i för att montera vingen underifrån?

Nå väl, jag har sett varianter i friggo och plyfa hört talas om någon variant som är hopfällbar vilket torde var praktiskt när den skall fraktas i en oftast redan full bil.

Mitt nya flygplan kräver dock en sådan så lite tips vore kul, tänkte kanske man skall försöka göra en med justerbar bredd på själva gapet så den passar även kommade flygplan (eller är det inte nödvändigt kanske?)

Bilder välkomnas självklart!

MVH
\Kenna

Gårdö
2006-05-25, 22:04
Yeha! Jag ser också MYCKET fram mot tips på den här fronten.

/Peter

ChristerL
2006-05-26, 10:08
Jag är säker (ganska) på att jag sett ett tips i en engelsk tidning på hur man bygger en ihopfällbar i plywood. Vill minnas att det var både bilder och ritning i artikeln... Återkommer när jag varit nere i arkivet å letat!

Ice
2006-05-26, 13:37
RC E&M heter tidningen. Kommer inte ihåg vilket nummer.. Men där är en Tornado på framsidan som också är byggprojektet.

:)

ChristerL
2006-05-26, 19:48
Så har man kommit upp ur det dammiga arkivet.... Artikeln jag letade i fanns i RC Scale International March/April 2004 (numer tyvärr nerlagd). Har försökt göra bilderna så små som möjliga, men ändå läsbara.

Here we go:

http://www.hawkertempest.se/uploads/stand-1.jpg

http://www.hawkertempest.se/uploads/stand-2.jpg

Kenna
2006-05-27, 02:34
Härligt jobbat :lol:
Funderar dock på om man verkligen behöver den undre "plattan" jag menar det borde stå ganska stadigt ändå och skippar man den kan man leda den andra på mitten med gångjärn så går den fälla ännu mer?

Ja ja man får ta o börja såga så ger det sig väl....

Tackar och bockar...

mac77
2006-05-27, 14:12
Utan att ha sett annonsen har jag byggt en väldigt snarlik, den egentliga skillnaden var att jag inte hade den undre "låsplattan". Funkar kanon!

Om man vill ha den till både större och mindre kärror kan man göra en större V-vinkel på urtagen där flygplanet ska ligga, detta medför att den blir lite mer "allround".

Kenna
2006-05-27, 16:57
Nu när du säger det så var det nog dig Tommy O menade när jag språkade med honom om just detta. Antar jag kan kika på din när ni kommer upp. :lol:

mac77
2006-05-27, 19:52
Nu när du säger det så var det nog dig Tommy O menade när jag språkade med honom om just detta. Antar jag kan kika på din när ni kommer upp. :lol:

Jag räknar dagarna nu...längtar verkligen upp, här nere i Blekinge regnar och blåser det ju hela tiden!

Larsa
2006-06-02, 14:20
Fältvagga, är du trött av dig eller ??

Skämt å sido. Jag har ju en sån där gammaldags fältlåda med justerbar vagga ovanpå, justerbart gap i sidled. lite knepigt är det då det bara finns en "längd" men det funkar fin fint och används flitigt av mig och mina klubbkamrater.. eftersom jag är den ende som har en sådan.. :-)

Zekee
2006-06-02, 17:38
Larsa: Öh tänker du på någon speciell nu? :D