handdator

Visa fullständig version : Modellflyg i regn



frerut
2006-05-26, 07:31
Var ute och flög igår innan regnet kom och förstörde dagen. Fick snabbt söka skydd undan hällregnet. Tyvärr blev dunken med soppa kvar ute i ovädret. När jag upptäckte mitt misstag och kikade på soppan såg jag att den hade mörknat något. Är det bara att hälla bort soppan, eller törs jag använda den? Är vanlig 80/20 ricin/metanol det gäller.

frerut
2006-05-26, 16:01
Svarar på min egen fråga. :) Tittade på dunken igen och konstaterade att det bildats en konstig mörk utfällning i den. Så den soppan har gjort sitt... miljöstationen nästa!

Harry S
2006-05-26, 17:27
...Hejsan...

Har haft samma symptom i ricin soppa som man hade för 20 år sedan, det är bara att köra soppan igenom melitta filter så är den brukbar igen.....funkade för mig i alla fall

frerut
2006-05-26, 20:59
Ok, ska testa det till en början.

bokis
2006-05-28, 16:04
Problemet med metanol är att det är blandbart med vatten,så det vatten som har kommit i måste egentligen destilleras ur..Nu så kan jag inte tänka mig att det var några större mängder du fick i men det är det som gör att öppnade dunkar som ej är förslutna drar åt sig fukt från luften runt omkring om de t.e.x står på ett fuktigt ställe..förr eller senare når man en gräns där soppan inte funkar som den ska....

frerut
2006-05-28, 17:29
Ja, jag har inte testat att filtrera det än, känns säkrare att pensionera dunken och skaffa nytt istället.