handdator

Visa fullständig version : Förslag på landställsben som är 125mm?



zeno
2006-05-27, 13:19
Någon som har förslag på (raka) landställsben (struts på engelska?) som är 125mm långa?
Och som passar mekanismer som är infästning på 4mm pianotråd (Eurokit).

Östersunds har ett par som är 116mm.
http://zeno.serveftp.com/modellhobbystruts.jpg

Någon som vet om dessa håller god kvalité?
Funderade på om man kunde ta och förlänga pianotråden i övre delen (för den går väl att byta ut?), och sen skjuta på ett rör eller någonting för att förstärka den biten lite.

Några förslag?

bokis
2006-05-27, 19:13
Zeno,jag använder dessa på ett par kärror..Tycker att det funkar bra,men man ska veta att lite är det så att man får vad man betalar för o jag gillar mina men det finns bättre? o tyvärr blir dom dyrare så det är ju en avvägning..Vad ska du ha dom i?

tobbe
2006-05-27, 20:55
Jamara har tydligen samma ställ. Frågan är om dom mäter längden på samma vis...
http://www.hobbyverkstad.se/bilder/gear.jpg

/Tobbe

bokis
2006-05-27, 23:00
Dom såg kalas ut Tobbe,samma stuk som mina...Å Zeno,antar att du redan vet att du kan söka på oleo,(eurokit) o robostrut (robart)
kärt barn har åtskilliga namn numera :lol:

tobbe
2006-05-27, 23:27
Jupps :))

/Tobbe

zeno
2006-05-28, 00:36
Dom ska sitta i en La7 i 40-storlek på ca 3kg.
Kör med vanlig sådan där pianotråd med knorr på...
Och vår gräsbana är inte så snäll som den ser ut vad det verkar.

Visst är det så att man får vad man betalar för. På vilket sätt knasar dom sig när dom får för sig att göra så? Fastnar dom i intryckt läge (?!) eller nått sånt?

bokis
2006-05-28, 11:20
Tjena Zeno! Skillnaden mellan de billiga å robart är att de billiga har en tendens att inte vara så "mjuka" i gången,händer att de kärvar lite men de hänger sig inte! Robart har du säkert sett,de funkar med en saxlink istället för ett spår i ställbenet för "styrningen" av stället. Till din kärra så är det inga problem att
använda de billigare,det är ju stötdämpningen du är ute efter och det gör även de billigar bra! Tycker man att de är för hårda kan man alltid
byta ut fjädern i stället,har gjort det för att de ska bli lite mjukare på ett par lätta kärror:


P.S Zeno på byggtråden om spitten sitter det såna ställben på några av fotona,hoppas det hjälper! D.S

zeno
2006-05-28, 14:01
Låter bra. Dom skämdes ju inte för sig på bild heller :)
Går dom att förlänga (dvs byta ut den 4mm tjocka pianotråden som går in i själva ställnmekanismen i vingen)?

bokis
2006-05-28, 15:55
Som du kanske såg så var det just detta jag hade gjort här..
Funkar gör det men det är klart att risken att det kroknar(pianotrådsbiten alltså!) ökar..det är detta som är den stora skillnaden,använder du robart t.e.x så köper man dom längre än man behöver o kortar ner dom,med dessa så är det svårare,då måste man göra nya "spår" i hylsan..Men man tager vad man haver.... :wink:

zeno
2006-05-28, 16:35
Aha, trodde du hade samma typ av ställ fast annan storlek
Men va bra, då ska jag skicka efter ett par och testa med.
Tackar för infon 8)