handdator

Visa fullständig version : Multiplex pulslängd



AM
2006-05-27, 15:04
Jag råkade ut för något lustigt härom veckan. En kompis hade en Multiplexsändare och hade till den en ACT 6-kanalsmottagare. Då visade det sig att det uppstod problem då han använde sändaren i 1,6 ms-läget. Dvs Multiplexstandarden. Det som hände var att om man gav ett skevroderutslag till en viss gräns började en av de andra kanalerna att fladdra våldsamt. Hmmmm, vad kunde det vara. Fenomenet försvann om man kopplade om sändaren till "1,5 ms", dvs "normal" standard för Futaba, JR Graupner etc.

Jag talade med Klaus Westerteicher på ACT och han förklarade att vid 1,6 ms (Multiplexstandard" så blir pulstågen längre än de 50 ms som är standard för de flesta systemen. 1000 ms (=1 sekund) delat med 50 (ms) = 20 ggr/sek.

Vid 1,6 ms som mittläge på servot blir pulstågets längd mer än 50 ms och då blir det 19 eller färre pulståg som hinns med per sekund.

De intelligenta mottagarna har olika filter som ska ta bort störningar i sin programvara. Ett filter är bl.a. att räkna in 20 pulståg i sekunden. Det innebär att störningsskyddet bl.a. börjar räkna om var 20'e gång. Då kan mottagaren räkna om vid fel tillfälle och kanalplaceringen blir fel. Därför uppstod problemet. Med ett korrekt konfiguerat system -20 pulståg i sekunden - blir säkerheten högre och ACT-mottagarna är så driftssäkra och har så bra störningsskydd och glitchhantering att man kan slå på mottagaren innan man slår till sändaren. (Ej att rekommendera dock - men det fungerar. Mottagaren mäter och värderar signalen innan den släpps vidare till servona). Det är bara pulser mellan 0.9 och 2.2 ms (=ändlägena på servona) som släpps igenom.

Jag hade varit intresserad av att veta mer om detta med pulslängder och fakta kring mottagarna. Någon med erfarenhet - där ute i cyberrymden?

Mvh
Ove

MatsGF1
2006-05-30, 09:08
Jag råkade ut för något lustigt härom veckan. En kompis hade en Multiplexsändare och hade till den en ACT 6-kanalsmottagare...


Vilken typ av multiplexsändare var det?

AM
2006-05-30, 11:28
Det var en mer avancerad typ - kan det ha varit 4000 e. dyl. Den hade det mesta frekvensblockering etc... Det gick att programmera om 12, 9 rsp. 7 kanaler och 1.5 ms eller 1.6 ms...

Mvh
Ove

qv
2006-05-30, 22:17
I min "servotester" UniTest2 så kan man ställa in vilken typ av sändare man har så att man får korrekta % värden till inställningen av den programerbara radion.

Det finns fyra val

Multiplex 1600 +- 550 ms frame 25.00 ms
Multiplex UNI 1500 +- 550 ms Frame 17.80 ms
Graupner 1500 +-400 ms Frame 22.00 ms
Futaba 1520 +-600 ms Frame 14.25 ms

Med en Frame på 25 ms så får man 40 ggr / sekund
vid Frame 20 ms får man 50 ggr / sek

Så om mottagaren fungerade bättre på UNI läget än det normala läget så borde det bero på Frame tiden.
Man kan nog utgå ifrån att sändaren sänder på samma frekvens med samma spridning oavsett "normal" eller "UNI"

ACT gör nog bra grejor men vet inte om dom tänker på allt...
Köpte en T3S (trådlös trainer) för att kunna få dubbel kommando på valfri sändare. Denna kopplas in på elev/lärare uttaget på lärar sändaren.
Sedan tar den emot elevsändarens signal via 35 MHZ bandet. Fungerar kalas så länge elevsändaren har minst 4 eller om det var 5 kanaler. Den jag skulle använda den till har bara 3 och enligt klas så klara den inte av att hantera bara tre kanaler. (fungerar utmärk med Muliplex "normal" 7 kanaler)
Men jag använder den som scaner till min UniTest2 så helt utan användning är den inte.

/janne