handdator

Visa fullständig version : Motorval till calmato sports?



PrylBalle
2006-05-30, 17:43
Tänkte jag skulle byta motor på min calmato sports. Det sitter en gammal ASP 46 på den nu.
OS 50 SX? Borde bli lite skillnad mot min gamla asp va?
Har funderat lite på fyrtakt men jag vet inte riktigt.
OS 52 FS / Saito 56?
Har dock ingen uppfattning om hur bra en 4-taktare i den storleken kommer funka till detta planet?
OS vs. Saito? (Saitos GK, vad är det egentligen?)

DrHanke
2006-05-30, 18:37
bokis har en som skol/skoj maskin med en OS-52 och trebladig visp, flyger fantastisk fint med den setupen. Det är många som har provat denna setup hos bokis med entydig stämma "Bra kombo". OS e ju rätt dyr kmnf med en SY 52 ex.

Bokis Calmato (http://www.junkshop.nu/flyg/OMH/bokis_blasigt_calmato.wmv)

Casimir_rc
2006-05-30, 19:16
Saito .56 skulle funka bra till calmaton men Saito och OS är en av de dyrast märken.Gk står för Golden knight är svart och har guld på sig och är dyrare

Har hört bra om Saiton.En väns Saito motor har inte stannat en ända gång

PrylBalle
2006-05-31, 09:02
Tror valet står mellan en OS 50 SX och en OS 52 FS nu... (båda finns hemma hos handlarn här). 1700:- och 2300:- kostar dom.

bokis
2006-05-31, 11:36
Bägge är fina motorer så det är hugget som stucket .En kul grej dock om man flyger mycket (å det gör jag ! :D ) så drar en fyrtaktare c.a hälften så mycket bränsle som motsvarande tvåtakt.. Å sen är jag inte överdrivet förtjust i ljudet från en del mindre tvåknackare,men det är en smaksak..Mit val hade varit 52:an,men åsikter är som ....... hmm,det kan jag inte skriva..jo, näsor!
All har en!