handdator

Visa fullständig version : Vad var det som skar sig......SMF



Irokee
2006-05-31, 16:32
Jag har nog missat de "missförhållanden" som rådde på SMF´s forum.....
Kan någon uppdatera mig vad som hände ?
Startade rcuniverse.se på grund av det ?

bokis
2006-05-31, 16:41
Det min vän,skulle man nog kunna hålla ett föredrag om..Men jag tycker att vi ska ha kul här i stället för att fundera på det! :D
Sant är dock att Heders-Ove å Tonic(hyllningar från Bokis här! :P ) har startat det a som ett alternativ till SMF för att alla utan sura mail ska få skriva sin åsikt!

peiter
2006-05-31, 16:49
det tackar vi för

AM
2006-05-31, 20:56
Nu är följande min personliga åsikt!

Som jag ser det är det ekonomiska intressen från ägarna av SMF som drivit det forumet till att bli en klubb för inbördes beundran. Med alla medel försöker de styra bl.a handlarna att betala hutlöst för "reklam". Detta genom att blockera, läsa privata mejl som skickas mellan medlemmarna, och inte minst skicka skitsura mail till dom som enligt ägarna hade uppfört sig illa - dvs. omtalat produkter utan att betala reklamplats på SMF.

Vi är många som vet att det inte går att tjäna pengar på ett modellflygforum. Ska ett sådant forum fungera och kunna växa sig starkt måste det vara helt fritt. Det huvudsakliga syftet får ju inte vara att tjäna pengar på forumet till sina egna privata resor och prylar, annonser, T-tröjor, etc. Syftet måste endast vara att sprida kunskap, information, kul upplevelser, flygglädje - dvs allt som gör att vi tycker om denna hobbyn.

Om exempelvis jag, ÖMH eller vilken annan handlare, medlem, entusiast - medmänniska - inte kan gå in och fråga, ge tips om produkter, visa modeller eller ha åsikter - Vad har man då kvar? Inget! SMF faller på eget grepp. SMF har heller aldrig varit riktigt bra - jag tycker det forumet har varit omoget och det har stundtals känts som om man har inkräktat på en liten grupp RC-flygares privata sajt.

Därför tog jag initiativet till RCU. RCuniverse.se är helt fritt! Det enda vi inte vill ha är personliga påhopp och fula ord - de hamnar alla i AjaBajalådan.

Lätta och enkla umgängesregler är allt som behövs. Kostnaden för forumet är kaffepengar (under en tusenlapp om året) och det sköts av entusiaster som inte får någon annan ersättning än den uppskattning VI ger dem.

Alla handlare som vill göra reklam för sin butik på detta forum ska bara i gengäld göra reklam för detta forum - bytt - bytt och alla är glada. Detta utbyte passade som bekant inte SMF.

Så ligger det till.

Så du är hjärtligt välkommen till det fria forumet RCU!

Mvh
Ove

Zekee
2006-05-31, 21:22
Ja, vad ska man säga efter att Ove talat? MYCKET bra skrivet, du fick med allt på pricken! 8)

Richar3D
2006-05-31, 22:43
japp, bra tatat! ska nu byta startsida.... till www.rcuniverse.se från smf.....

Eje
2006-06-01, 02:46
Hej på er!
Bra fråga Irokee ställde. Jag har många ,många gånger undrat detta själv....
Det verkar var en otroligt lång och brokig historia. Att reda ut den och få svar på vem som gjort vad och inte ,och hur och varför är inte ämnat för någon som vill leva länge och ha skoj.

Tyvärr har det skurit sig.... men jag hoppas verkligen inte det skurit sig mellan oss glada modellbyggare/flygare ?

Håller med Bokis: Ha kul och försök inte fundera på det.

Tycker själv det är riktigt skittråkigt att det blitt så här , men nu är det sommar och då skall jag ialla fall ha det gott och flyga . Resten av världen får titta på om den inte har bättre för sig.
Hoppas på en fin sommar och kanske man träffas :-)
Mvh Eje

AM
2006-06-01, 07:47
Skurit sig är på sätt och vis fel ord. Jag upplever det snarare som att det behövdes ett alternativ till SMF. Det man inte hittar på SMF kanske man hittar på RCU.
Ser man krasst på det hela så gäller det ju inte att pinka längst eller ha flest medlemmar. (Det vet jag är mycket viktigt för SMF då killarna på SMF krävde mer och mer sponsorpengar baserat på antal besök). Och det är väl OK. Vill man tjäna pengar - så hymla inte. Säg som det är.

Det jag tycker är viktigast är att ha ett vuxet forum (90 procent av alla modellflygare är säkert över 25 år) där man först och främst hittar det man är intresserad av, blir behandlad juste och där man träffar trevliga vänner att dela sin hobby och sitt intresse med. Det är dom ingredienserna som iaf får mig att stanna och trivas.

Så om SMF ökar med tusentals fler medlemmar än RCU, gör det mig inget så länge vi har ett bra forum i RCU. Sedan får de som ansluter sig själv avgöra om de trivs bättre här eller "där" eller på bägge forumen. Man kan inte tvinga fram livskraft - den måste komma inifrån. Är forumet bra växer det - är det dåligt avstannar det. Och jag hoppas verkligen att ingen ska känna sig vara "otrogen" om man besöker SMF. Vi vill inte tjäna pengar på RCU - vi vill bara umgås och trivas i glada vänner lag, hitta det vi söker och visa upp våra mästerverk.

Mvh
Ove

tonic
2006-06-01, 08:44
Skurit sig är på sätt och vis fel ord. Jag upplever det snarare som att det behövdes ett alternativ till SMF. Det man inte hittar på SMF kanske man hittar på RCU.
Ser man krasst på det hela så gäller det ju inte att pinka längst eller ha flest medlemmar. (Det vet jag är mycket viktigt för SMF då killarna på SMF krävde mer och mer sponsorpengar baserat på antal besök). Och det är väl OK. Vill man tjäna pengar - så hymla inte. Säg som det är.

Det jag tycker är viktigast är att ha ett vuxet forum (90 procent av alla modellflygare är säkert över 25 år) där man först och främst hittar det man är intresserad av, blir behandlad juste och där man träffar trevliga vänner att dela sin hobby och sitt intresse med. Det är dom ingredienserna som iaf får mig att stanna och trivas.

Så om SMF ökar med tusentals fler medlemmar än RCU, gör det mig inget så länge vi har ett bra forum i RCU. Sedan får de som ansluter sig själv avgöra om de trivs bättre här eller "där" eller på bägge forumen. Man kan inte tvinga fram livskraft - den måste komma inifrån. Är forumet bra växer det - är det dåligt avstannar det. Och jag hoppas verkligen att ingen ska känna sig vara "otrogen" om man besöker SMF. Vi vill inte tjäna pengar på RCU - vi vill bara umgås och trivas i glada vänner lag, hitta det vi söker och visa upp våra mästerverk.

Mvh
Ove


Fan Ove! Du skulle kanske sadla om som skribent på en välkänd tidning.

Bra skrivet!!!!!!

tonic
2006-06-01, 08:48
Hej på er!
Bra fråga Irokee ställde. Jag har många ,många gånger undrat detta själv....
Det verkar var en otroligt lång och brokig historia. Att reda ut den och få svar på vem som gjort vad och inte ,och hur och varför är inte ämnat för någon som vill leva länge och ha skoj.

Tyvärr har det skurit sig.... men jag hoppas verkligen inte det skurit sig mellan oss glada modellbyggare/flygare ?

Håller med Bokis: Ha kul och försök inte fundera på det.

Tycker själv det är riktigt skittråkigt att det blitt så här , men nu är det sommar och då skall jag ialla fall ha det gott och flyga . Resten av världen får titta på om den inte har bättre för sig.
Hoppas på en fin sommar och kanske man träffas :-)
Mvh Eje

Välkommen Eje, kul att du hittade hit.

Visst ska vi tänka på det fina vädret och flyga mycket til sommar. Det är de huvudsakliga i detta forum.

bokis
2006-06-01, 11:22
Eje! Eftersom suget att skriva på SMF :? har avtagit en smula så skriver jag det på detta plank istället:
DINA BYGGEN GER RYSNINGAR EFTER RYGGRADEN!
Å fotona du har lagt ut...
Bland det mest inspirerande jag har sett..
Tack! Å väldans välkommen hit,kul att du hittade oss!

Irokee
2006-06-01, 11:28
det var intressant läsning..... :lol:

jensj
2006-06-01, 12:14
Det som många missuppfattat är att SMF inte är demokratiskt på något sätt (det är inte heller detta from för övrigt).

Paragraf 10 hos SMF lyder "Svenskt Modellflyg förbehåller sig rätten att ta bort publicerat material".
Kort och gått innebär det att de kan göra hur som helst med inlägg på SMF, utan att behöva förklara sig - och du har accepterat detta genom att bli medlem! Glöm inte det!
Problemet är att de har för många moderatorer som har olika syn på hur ett inlägg får se ut, de har inte snackat ihop sig om hur man skall få skriva inlägg hos dem.
Detta gör att folk blir irriterade av moderatorernas inkonsekvens - och moderatorerna kan inte offentligt gnälla på varandra (fast jag vet att de vill ibland).

Från början tyckte jag att det fungerade bra med medlemsmoderering (vi medlemmar bad helt enkelt folk fara och flyga när de betedde sig illa). När moderatorsystemet infördes försvann det mesta av medlemsmoderering av naturliga skäl.

Jag har hamnat under paragraf 10 flera gånger och fått mina inlägg borttagna - och tyckt att det är helt ok, det är ju enligt reglerna.
Att man däremot "smygläser" och gör bedriver spårning av medlemmar (utan att enskild medlem klagat) tycker jag inte hör hemma i en entusiastcommunity.

Nog pladdrat av mig! Nu hoppas jag att det skall sluta regna så jag får flyga i sommar!

Ha dé!

/Jens

mac77
2006-06-01, 17:43
Att ens behöva "tänka efter" vad reglerna säger när man skriver ett inlägg tycker jag gör att ett forum inte är bra. Dock ska man ju alltid hålla sig från personangrepp, rasistiska skämt o dyl - men sånt behöver man ju inte ens fundera över. Men att börja tänka på vilken handlare eller vilka märken på produkter man får rekomendera osv blir bara för mycket.

GunnarJ
2006-06-01, 23:52
Tyckte länge att SMF var ett utmärkt atlternativ till SMFF som blivit sämre och sämre , blev däremot otroligt störd när SMF uppenbarligen gick in och läste mail mellan medlemmar och lade sig i dessa, kändes väldigt mycker storebror för mig. Hoppas detta forum utvecklas positivt, all heder åt Ove o Co.

Gunnar

colsson
2006-06-02, 10:18
Hej Gunnar! Kul att se dig här! Vi ses på fältet! 8)

Eje
2006-06-02, 10:37
Tack Bokis. Kul att du sett det lite meckiga bygget.Kanske får du klämma lite på den med någon gång i sommar??
Om du är bullen i rymden , så kan jag vara kaffet:-)

Idag serverar jag kaffet hett och beskt!

Jag tänker inte försvara eller ta ställning till något som i denna "debatt". det finns mycket som verkar vara fel och rätt. Det är många inblandade och många historier och versioner.....

Bra med ett fritt forum , självklart! Men missbruka det inte bara. Det är alltid bra att kunna stå för sitt ord när man blir konfronterad.
Det verkar som om det är många som vill "skriva av sig" nu när det går. Ett uppdämt behov liksom. Gör det ,men håll koll på om det är medlemmar på SMF som känner sig illa berörda med.
Tycker inte att det är direkt kul att läsa vissa av trådarna där man verkar glada för att SMF "blöder" , eller hur snabbt dom reagerar på vissa bilder.

Det hela påverkar ju alla medlemmar på SMF också inte bara Admistratörer och Moderatorer. Glöm inte av det bara.

Jag skulle gärna skriva ett par rader här och där i detta forum, men känner inte att jag vill vara med på något korståg mot SMF. Känner liksom att det är lite låg-nivå ,pajkastning eller "What ever".
Kommer säkert att skriva här när det lugnat sig.

Kommer nog alltid att vara tacksam för att SMF finns , det var den första inkörsporten och möjligheten för mig att träffa er allihop och kunna snacka och visa upp byggen mm, tack vare alla medlemmarna som man fått svar på mycket funderingar och kunnat ta en bärs med på chatten:-)

Ok , då är det bara att svälja kaffet eller att spotta ut det??
Ha det gott !
Eje

Larsa
2006-06-02, 14:09
Väl talat Eje. Jag tycker inte heller att vi på något sätt ska vara "skadeglada" eller annat för SMF, jag är fortfarande inne på det forumet och hör till den skaran som aldrig blivit direkt drabbade av något där.

Nu finns det ju fler modellflygforum än SMF och jag önskar att dessa två kommer att finnas kvar sida vid sida, som komplement till varandra. Tanken med detta forum är dock att det är fritt fram för "reklam" och diskussioner om alla möjliga prylar och fabrikat oavsett om leverantören finns i Sverige eller någon annan del av landet.

Zekee
2006-06-02, 17:40
Jag stortrivs här iaf, gillar faan att bli lite "bombad" med reklam gällande favvohobbyn! :D

Men min ekonomichef har väl en annan syn på det...

Mr J
2006-06-02, 18:34
Vi lovar att inte bomba henne... 8)

Mats J
2006-06-03, 00:20
Hej
Jag vill bara göra en liten rättelse angående att SMF:s moderatorer o administratörer inte skulle ha riktlinjer eller kunna snacka ihop sig, Dom har en enkom forumdel där bara moderatorer o admin kan komma in. Jag kom in i den av en slump då den var nyöppnad. Dom hade inte spärrat alla vägar in så det beror inte på några superkunskaper i datorhantering hos mig. Jag gjorde också ett inlägg där jag skrev att "vill ni vara hemliga så har ni misslyckats" och svarade snällt på mailet som kom där dom frågade hur jag hittat dit :)

Sen finns ju både mail, telefon och allehanda msn icq och allt vad det heter om man vill moderatorsnacka i enrum.

Mvh Mats J

jensj
2006-06-03, 19:18
Hej
Jag vill bara göra en liten rättelse angående att SMF:s moderatorer o administratörer inte skulle ha riktlinjer eller kunna snacka ihop sig, Dom har en enkom forumdel där bara moderatorer o admin kan komma in. Jag kom in i den av en slump då den var nyöppnad. Dom hade inte spärrat alla vägar in så det beror inte på några superkunskaper i datorhantering hos mig. Jag gjorde också ett inlägg där jag skrev att "vill ni vara hemliga så har ni misslyckats" och svarade snällt på mailet som kom där dom frågade hur jag hittat dit :)

Sen finns ju både mail, telefon och allehanda msn icq och allt vad det heter om man vill moderatorsnacka i enrum.

Mvh Mats J

Jag har vetat om moderatorforumet jag också - det jag ville reflektera över var hur det ett tag vart i princip EN enskild moderator som "löpte amok" och dissade inlägg till höger och vänster - och följdaktiligen blev en hel del användare sura.

/J

Johanb
2006-06-10, 20:39
Hej
Jag vill bara göra en liten rättelse angående att SMF:s moderatorer o administratörer inte skulle ha riktlinjer eller kunna snacka ihop sig, Dom har en enkom forumdel där bara moderatorer o admin kan komma in. Jag kom in i den av en slump då den var nyöppnad. Dom hade inte spärrat alla vägar in så det beror inte på några superkunskaper i datorhantering hos mig. Jag gjorde också ett inlägg där jag skrev att "vill ni vara hemliga så har ni misslyckats" och svarade snällt på mailet som kom där dom frågade hur jag hittat dit :)

Sen finns ju både mail, telefon och allehanda msn icq och allt vad det heter om man vill moderatorsnacka i enrum.

Mvh Mats J

Jag har vetat om moderatorforumet jag också - det jag ville reflektera över var hur det ett tag vart i princip EN enskild moderator som "löpte amok" och dissade inlägg till höger och vänster - och följdaktiligen blev en hel del användare sura.

/J

Handlar det möjligen om en viss före detta moderator?