handdator

Visa fullständig version : Bensinmotorer



Brauer
2006-06-03, 23:42
Är det någon som har erfarenhet av röjsågs-/motorsågs-/trimmermotorer i flygplan? Är det tillräckligt med krut i dem för att det ska löna sig även om man lättar dem?

AM
2006-06-03, 23:56
Hej

Mitt intryck är att du får oftast en extra vikt av ca 500 gram då dessa motorer har magnettändning. Med elektronisk tändning får du ner vikten. Sedan är det väl också en fråga om hur vevaxeln är lagrad. Du får en belastning på vevlagrena som du inte har i en röjsåg. Klarar lagrena denna belastning?

Det finns ju bevisligen ett antal motorsågsmotorer och röjsågsmotorer som flyger omkring i modeller så visst ska det fungera....

Mvh
Ove

Krille
2006-06-04, 09:22
Visst fungerar det. Men räkna med att du måste ha en svarv eller sitta flera veckor å fila ner/bort allt onödigt material.

Har en ZDZ 50 i ett flygplan. Å en husqvarna 45cc i en båt. Kära nån går säkert 3-4zdz på en husqvarna i vikt.

Å extra vikt brukar inte modellflygare vilja ha :)

Sen brukar rotationsriktningen på röjsågar vara åt andra hållet mot va vi är van med. Alltså medurs.

Pekkala
2006-06-04, 09:40
Hej!
Man kan få en konverterad trädgårdsmaskin att fungera bra, men dom är som regel konstuerade för att ha ett högre arbetsvarvtal så det är inte säkert att dom orkar dra så stora propellrar som en motor som är tänkt för modellflyg.
Man kan även få räkna med större vibrationer.
Vill man som jag ändå prova att konvertera för skoj skull är ett elektroniskt tändsystem att föredra,
Själv kör jag med rotos från ÖHM men även AM har ett tändsystem som ser bra ut.
Partner motorsåg 50cc 1400g inklusive tändsystem utan ljuddämpare
Ekonomiskt sett tror jag inte att man vinner så mycket på att konvertera själv.

/Christer

Brauer
2006-06-04, 14:49
Jag tänkte bygga mig ett lite större sjöflygplan, typ Hansan och då krävs ju inga enorma effekter. Hur är Rotomotorerna som HAB har? De är ju inte så otroligt dyra. En ny motorsåg kostar ju ändå runt 1500-2500kr på ställen som Jula...

DrHanke
2006-06-04, 15:17
Bokis har en Roto 25 i en KMP seafury på 1800mm spv, kör med 19x6 propp å aspen färdigblandat. Går som ett skollat troll, är klart impad vad en motor i den prisklassen levererar direkt ur kartongen. Vi tog den ur kartongen monterade den i flygplanet å flög... det kan inte vara enklare! Vi har skruvat ner nålarna lite, när motorn är inkörd skall den justeras ordentligt. Den enda nackdelen är att den kan vara känslig för tex aspen eller andra färdigblandade varianter, lagren i dem håller inte utan kan behövas bytas ut mot ex SKF, sitter nått tjeckiskt lager i dem. Efter lager byte så går de hur bra som helst med färdigblandade varianter, kör man med blyfri 95 och en helsyntes olja av kvalitet så brukar inte original lagren behövas bytas ut.

Har själv en roto 25 som väntar på bättre väder så jag får köra den lite...

Brauer
2006-06-04, 17:36
ok, kan en så "liten" motor dra så stora modeller så finns det ju knappt inget att hämta i ett hemmabygge. Det är ju ändå rätt mycket bök innan man får en motorsåg att bli ett sjöflygplan :wink:

DrHanke
2006-06-04, 20:29
okej, vädret infann sig ikväll. Tankade upp med Statoil akrylat 2% olja, flippade på proppen till soppa var framme, på med tändningen, två flippar med full choke så tänder den till, av med choken å på första brum brum... har nu kört 4 tankar a 4dl å den går fortfarande bra, har en Metts 20x8" så jag fick nåla upp den lite, har provat 2 flygningar nu, verkar fungera bra om än kanske lite väl bra drag i en KMP beaver. Puttrade med runt under halvgas.

Tomgång 2050rpm å på fullvarv 5760rpm detta efter 4 tankar.

skulle vilja säga att om man inte har ett genuint intresse för att konvertera så är det lättare å köpa en då priserna är snudd på samma. Det vore däremot kul å konvertera en röjsåg etc bara för kunskap och skojs skull!

bokis
2006-06-04, 20:42
Ärade åhörare..Vi har just bevittnat en Hanke premiär,som vanligt i det fördolda o utan vittnen..Fotobevis? Några andra synliga spår på att det har inträffat? :roll: Nänä...Skulle vilja ha det i repris å att jag har en kamera! 8)

DrHanke
2006-06-04, 21:28
precis som du bokis :D känns detta igen? "ska bara prova taxa den å se hur den går..."

jag hade inte tänkt flyga, att den lättade med så pass låg fart å full flaps e väl inte mitt fel??