handdator

Visa fullständig version : Hur använder man activatorn?



loop
2006-06-04, 00:07
Har för första gången gott och köpt activator till CA limmet.
Och nu till mina frågor

1. Hur använder man detta, sprayer man bara på efter att man limat i hop delarna?

2. Funkar allar sortaer CA lim i hop med alla activatorer?

DrHanke
2006-06-04, 01:13
hä bara å spruta på, först händer ingenting å sen ser det ut som man skall skicka röksignaler, skämt å sido. När du sprayar på aktivatorn i lagom mängd (man lär sig efter ett par sprut) så händer först ingenting, sedan efter några sekunder börjar det knaka och ev pyra lite (blir också lite varmt) Voila så är det klart. Prova på ett par balsa bitar först så ser du hur det fungerar.

Jag använder aktivatorn till alla möjliga ca limmer och det verkar fungera. Allt ifrån clasohlsson ca till SIG ca...

Mats J
2006-06-04, 13:03
Hej
Bra beskrivning av Drhanke, ska väl tillägga att friggo o depron kan smälta av vanlig aktivatorspray om än man använder enkom frigolit CA, Men det finns aktivator som är anpassat för frigolit.

P.s Akta fingrarna det blir jättevarmt då man härdar med kickern.....hur jag då kan veta det :oops:

Mvh Mats J

LIP
2006-06-04, 19:12
Beroende på vad du skall limma så kan du även göra så här: Om du kan placera det du skall limma fast på rätt plats direkt så kan du applicera limmet på den ena limytan och acceleratorn på den andra limytan och sedan trycka ihop bitarna.

Lasse