handdator

Visa fullständig version : Vänersborg from above



MrJet
2006-06-06, 09:11
Hej allihop!!

Vi var ute och filmade lite häromdagen!

YouTube - Aerial movie

Mvh MrJet.

bokis
2006-06-06, 09:48
Tackar å Bugar! Var det bränslenålen man såg på kroppen?

MrJet
2006-06-06, 09:56
Hej!

Nej faktiskt inte, man skulle kunna tro det. Det är bara en bit
siliconslang från tanken. (bränslepåfyllning)

Birdtwig
2006-06-06, 10:16
Fränt.

Kul när man känner igen sig. Är från Lidköping. :)

DrHanke
2006-06-07, 23:44
varför blir allt runt uppe i luften? har tänkt på det ibland då man flyger, så fort man kommer upp en bit blir världen rund, finns säkert en fysikalisk förklaring?

silop
2006-06-08, 20:40
Det som slår mig varje gång jag se en film från luften är att kameran är inställs för rätt exponering av himlen. Det är väl bättre att ställa in en fast bländare som gör att marken är rätt exponerad.
Automatisk exponering fungerar inte när man flygfilmar eftersom himlen alltid finns med.
Detta är ett råd i all välmening och inte avsett som kritik av filmen.

tonic
2006-06-08, 23:06
varför blir allt runt uppe i luften? har tänkt på det ibland då man flyger, så fort man kommer upp en bit blir världen rund, finns säkert en fysikalisk förklaring?


Hehehe.. drhanke... Var den inte platt som en pankaka? "citat Stellan i villse i pankakan och de forna vikingarna"

bokis
2006-06-08, 23:15
varför blir allt runt uppe i luften? har tänkt på det ibland då man flyger, så fort man kommer upp en bit blir världen rund, finns säkert en fysikalisk förklaring?


Hehehe.. drhanke... Var den inte platt som en pankaka? "citat Stellan i villse i pankakan och de forna vikingarna"

Storpotäten? putt-putt-putt....när jag var ung o.s.v...
Skämt åsido ,Hamke å jag ska gå till kanten nån gång å titta ner..Har alltid oxå undrat hur undersidan ser ut :roll:

MrJet
2006-06-09, 23:08
Det som slår mig varje gång jag se en film från luften är att kameran är inställs för rätt exponering av himlen. Det är väl bättre att ställa in en fast bländare som gör att marken är rätt exponerad.
Automatisk exponering fungerar inte när man flygfilmar eftersom himlen alltid finns med.
Detta är ett råd i all välmening och inte avsett som kritik av filmen.


Ja, jag håller med.
Men oftast så går det inte att stänga av den automatiska vitbalansen på
små billiga video kameror, så man får nöja sig med vad man får.
Jag tycker det trots allt blir hyffsat för den pengen, tänk vad en sådan filmning hadde kostat för några år sedan....multum! :)

silop
2006-06-10, 22:48
MrJet!
Det är inte den automatiska vitbalansen som ska stängas av utan den automatiska exponeringen (bländare och/eller tid).
Jag trode att de flesta inte visste om att det är bättre med fast bländare.
När jag filmar utomhus så väljer jag alltid fast bländare för annars mörknar förgrunden så fort himlen upptar en viss del av bilden. På mina videokameror är det lätt att låsa bländaren, fast på en så måste jag åter låsa bländaren om den varit avstängd.
Jag fotar själv från luften med stillbildskamera och då har jag automatisk exponering, men efteråt kan jag ju välja ut de bilder som inte har så mycket himmel.

MrJet
2006-06-10, 22:52
MrJet!
Det är inte den automatiska vitbalansen som ska stängas av utan den automatiska exponeringen (bländare och/eller tid).
Jag trode att de flesta inte visste om att det är bättre med fast bländare.
När jag filmar utomhus så väljer jag alltid fast bländare för annars mörknar förgrunden så fort himlen upptar en viss del av bilden. På mina videokameror är det lätt att låsa bländaren, fast på en så måste jag åter låsa bländaren om den varit avstängd.
Jag fotar själv från luften med stillbildskamera och då har jag automatisk exponering, men efteråt kan jag ju välja ut de bilder som inte har så mycket himmel.

Ahh...det måste testas, hoppas det går att stänga av bara. Tack för tipset.