handdator

Visa fullständig version : Druider!



ssn
2006-06-07, 17:54
Hmmm.. Blandat mitt bränsle själv i alla år men nu vill jag rådfråga expertisen här.....http://groups.msn.com/_Secure/0SgDdAuAVaCqo*Q5ALVOQJ3GZGCN2*KkvDp1qmNtsqy03i!Uge XNBVcl7uG*J1IGK73wNV3PNOzx7zyPqMdr0n6nVkkJa14!P0sK s726ZGvk5mVatVQEVsA/Picture%200180.jpg

Ok att använda mitt "Vette Fan" bränsle till alla motorer? Möe metanol/nitro/syntet/bensin i det... Hur möe? Möe! ASP å Magnum älskar det fodret! :o

Men till 4-Stroke är det lite annorlunda...78/12/8/2 har funkat bra...
(metanol/syntet/nitro/bensin)

Nu till MOKIN!
82%metanol/13%powersynt/ 5% bensin....

Gäller garantin om jag kör på detta å 20x8 Ove? Givetvis så vet jag hur man kör in en ringad motor.... Kan prutta i lite Ricin men...Blääääääääää

DruidSoSen...

(Kommer jag över 100% tar jag en större dunk bara!)

ssn
2006-06-07, 22:44
Ingen vet något?????

Sosen..
I SMF visste alla ngt även om det inte var rätt???

//sosen..... Ja gasar till det rasar....????

|mix
2006-06-07, 22:55
Det är rätt, gasa tills det rasar :D

Micke som inte har en aning

bokis
2006-06-07, 22:59
Sosis..kör på häxblandningen utan ricin för jösse namen! Kan inte tänka mig att det kan vara minsta problem! :D Men som du skriver: Har ej testst,men det finns ingen anledning att det inte skulle funka!

9,3x62
2006-06-07, 23:18
Mer olja smörjer nog inte bättre/mer. Viktigare att köra rikt

McRegor
2006-06-07, 23:26
Hej,
"Posenten" måste vara ett outtömligt samtalsämne metanolflygare emellan..:)
Vad farao skall vi elflygare hitta för nåt som förenar oss..:)
//McR

DrHanke
2006-06-07, 23:36
ärligt talat, varför skall man köra in motorn rikt? jag har aldrig hämtat ut en bil, båt motor, mc å kört dem "rikt", jag har kört dem försiktigt och inga högvarv eller segdragningar bara mjuk, hur många har kört in röjsågen, grästrimmern, gräsklipparn osv? jo ni har nog tanka som vanligt å kört lite mjukare i början, oftast rostar skiten ihop innan motorn ger upp!

En motor skall köras in normalt, dvs tanka å flyg, ställ ner nålarna. Att köra in en motorn rikt, ja mycket soppa=kall motor, vad händer efter 1timme rik körning å man ställer ner nålarna? då har ju ingen metal expanderat och körts in... alltså körs motorn in ordentligt först efter nedställningen, och vad är då skillnaden?

Att man använder ricin som slipmedel för att snabbare köra in motorn accepterar jag, men rikt?? Är säkert vilsen, eller så är modell motorer så speciella jämnfört med andra motorer?

Jag har gjort både och, mina motorer som gått fett går inte alls lika bra som mina där nålen ställts direkt ur kartong, de som har gått fett har tagit en evighet å "köra in" de andra bara går, jag kör upp ca 10L metanol i månaden, säkert 20L nu högsäsong å har aldrig behövt ställa ventiler, byta lager eller ens mecka dem, fler i min flyg krets kan intyga detta.

Att köra fett å kladda ner modellen har bara med garanti åtgärder och för att skydda sig mot "puckon" som vrider lite hur som helst på nålarna.

Mina tankar... kör på bara sosen, omdömme och förnuft kommer man långt på!

AM
2006-06-08, 09:26
Garantin omfattar ju fabrikationsfel - inte handhavandefel. Så bränslet är kanske diskutabelt om garantin gäller. Därför skyddar sig tillverkarna sig också genom generösa oljeinblandingar i de rekommenderade bränslena.

Jag blandar bränsle så att det alltid finns ett överskott av olja. Dvs, genom att helt enkelt kolla avgaserna - eller rättare sagt - se hur det ser ut efter motorkörningen. Det ska finnas oljerester kvar vid ljuddämparen. Det ska stänka lagom om motorn - inte för lite - inte för mycket. 13% Powersynt låter som en bra blanding. Det kör jag själv på.

Jag har aldrig kört in en motor. Jag kör 2 - 3 tankar aningen rikare i planet på marken innan jag börjar flyga. Det fungerar för mig.

Sedan kan man också tillägga att "riktiga" flygplansmotorer (Lycoming, Continental) ska köras på HÖG EFFEKT när de är alldeles nya. Då har man högt tryck i cylindrarna och kolv- och oljeskrapringarna trycks hårdare mot cylinderväggen och slits snabbare till. Så egentligen är det höga temperaturer man är mest rädd för i en ny motor. Högre friktion i en ny "rå" motor = högre värmeutveckling. (Men det är förstås min egen teori)...

Slutligen - Omdöme och förnuft räcker långt.

Mvh
Ove

bokis
2006-06-08, 13:09
Soosis? Vette Fan-bränslet där till höger,är det nåt till fläktflyg? Låter högvarvigt hur som haver... :?

colsson
2006-06-08, 14:28
Jag tror mycket på det Dr Hanke skriver. Jag vet folk som "kör in" sina motorer timmavis innan nålen justeras ordentligt. Jag tror inte att de sover bättre än nån annan om natten för det..
Pratade med en kille i går som jag sett flyga flera gånger men som hela tiden säger; - Ja motorn går inte riktigt bra än! - men sen är den ju inte heller inkörd än!!

Gomidda.... :roll:

zeno
2006-06-08, 15:10
En liten tanke gällande inkörning...
Kolv o foder (och ring om man vill/har) är ju väldigt tight ifrån fabrik.
Och i och med att det är så tight (nej, inte "tajt" ;) ) så vill saker och ting bli varmare. Därför kör man till en början rikt med soppa, det har sagts tidigare, mer soppa resulterar i mer kylning.
Efter första tanken kan man la nåla nåla in och låta motorn varva ur sig lite grann, så att materialet får jobba ihop sig.
DET FINNS dom som påstår sig få högre toppvarv på motorer dom kört in så än motorer som dom bara kastat i plan/heli/bil o kört. Personligen har jag aldrig mätt upp mina motorer med varvräknare.

Gällande personbilar så vill jag minnas att dom faktiskt har ett inkörningsprogram. Att dom de första X antal milen får vissa inställningar ifrån databoxen (rikare?), och att den sen ändrar sig till standardprogrammet.

Angående soppan! Har fått information om att ASP/Magnum/osv är gjorda och time'ade för 5% nitro. Och att man med mer nitro gör att motorn "förtänder" (fri översättning av "preignition").

Säger varken gör si eller gör så, man kör på det som känns bäst :)

Ice
2006-06-10, 02:25
Tjena!!

Jag är ny på det här o håller på o kör in en Magnum 1.60 twin.
Gått 2 tankar! kör 20% aerosynt o resten metanol som manualen säger..
Manualens inkörningsprincip säger kör 10-15 min (tills den blir varm) stanna den o vänta 10-15min tills den blir kall.. skruva in nålen.. starta osv.

hmm har nog inte riktigt lydit manualen.. låtit den puttra på lite högtomgång.. o gasat på lite ibland :) o rätt som det var idag så fick den en sååådan fin tomgång!! Enda tills min tråkiga granne kom o klaga o börja skrika om 2min tomgångskörning i tätort :?: :?: Ska han säga som spika upp ett garage förra sommaren från solen gick upp tills den gick ner hela veckan inkl Lör, Sön.. bläää..

här är en bild o film i alla fall :D

http://kentstell.rchomepage.com/bilder/magnum/inkorning1.JPG

Film:
http://kentstell.rchomepage.com/bilder/magnum/inkorning1.MPG


Edit: Ooops... blev lite stor bild så länka den istället :)

zeno
2006-06-10, 09:02
Oh jädrans vilken mysig motor!