handdator

Visa fullständig version : Lärar-elev-kabel mellan olika fabrikat?



zeno
2006-06-20, 12:26
Så har det blivit dags att lära far spaka rc-plan.
Kör med en Hitec Flash 5 just nu, och hade en Hitec Focus 4 låg.
Men det visade sig att den hade fått tokspel under åren och det gör att höjden fladdrar o far lite som den vill, inte optimalt.
Klurar på att införskaffa mig själv en JR/Graupner MX-12 mest för att få en kanal extra och fler modellminnen, behöver inga features direkt.
Men frågan är ju då, funkar det att koppla ihop en JR/Graupner med en Hitec?
Kabeln passar ju inte, men lödkolv finnes :)

McRegor
2006-06-20, 13:52
Hej,
Utan att fördjupa mig i tekniska problem så finns alltid risken att kanalerna ligger i olika ordning - och då blir det inte kul att flyga..:)
Kolla kanalordningen först - stämmer den så kan det ju finnas anledning att gå vidare med undersökningarna.
Hälsningar
Roger

zeno
2006-06-20, 14:09
Hmmm, något litet troll i bakhuvudet ligger o skriker att just Graupner/JR har annan kanalordning än "alla andra"...

McRegor
2006-06-20, 14:23
Hej,
Det kan nog vara lite olika mellan flera än JR/Graupner.
Min Futaba har följande ordning bland grundfunktionerna:
Kanal 1 = Skevroder
Kanal 2 = Höjdroder
Kanal 3 = Trottel
Kanal 4 = Sidoroder
Sen har jag en Sanwa RD-6000 också och den har en annan kanalordning - kommer dock inte ihåg vilken i skrivande stund...
Hälsningar
Roger

zeno
2006-06-20, 14:39
Det där är samma ordning som Hitec kör.
Kanske ska inhandla en Optic 6'a istället då, den verkar ju fungera bra nu när dom uppdaterat firmware.

McRegor
2006-06-20, 14:43
Hej igen,
Läs de trådar som finns avseende sändarval - bl a Biggles tråd. Det finns en del att tänka på innan....bl a antalet modellminnen. F n har jag 17 st aktiva i min FF-9 - tror att jag har plats för 32 st totalt med nuvarande Campac-modul (Futabas minnesmoduler).
Hälsningar
Roger