handdator

Visa fullständig version : Saxat från Smff forum



Ludde
2006-06-21, 12:00
tjaa.. vad säger man.. glad jag inte är med, men samtidigt lessen att det inte finns nån rim å reson längre i detta förbund.. för det vore trevligt med ett jordnära förbund...

saxat från smff forum
Jag läste ett protokoll från FSF styrelsemöte den 6-7/5, där vår förbundsordförande uttalar sig
Citat:
Medlemsregister – Bengt Lindgren visade en PowerPoint om arbetet med det nya medlemsregistret. Sammanfattningsvis fungerar systemet bra.

En del information i övrigt om vad som händer inom SMFF finns att läsa på
http://www.flygsport.se/downloads-year.asp

Ordförande i grenförbunden skall åka med FSF på en 3 dagars konferens till Bernkastel-Kues, (55.000kr)
Räcker inte slantarna rekommenderas respektive grenförbund att ”fylla” på reskassan
Jag hoppas att resan bidrar till utvecklingen av vår svenska modellflyghobby.
slut saxat..

Michael
2006-06-21, 17:24
En del information i övrigt om vad som händer inom SMFF finns att läsa på
http://www.flygsport.se/downloads-year.asp

Ordförande i grenförbunden skall åka med FSF på en 3 dagars konferens till Bernkastel-Kues, (55.000kr)
Räcker inte slantarna rekommenderas respektive grenförbund att ”fylla” på reskassan
Jag hoppas att resan bidrar till utvecklingen av vår svenska modellflyghobby.
slut saxat..

Jag har alltid undrat över varför det "sekreta utskottet" dvs. SMFFs styrelse har hemliga styrelseprotokoll. Jag börjar nu ana varför...
Flumfaktorn upplevs som hög när man i protokollet kan läsa "att det övergripande målet med konferensen ska vara att uppdatera FSF vision".
Det är lätt att ha spenderbyxorna på då man använder andras pengar...

I ärlighetens namn ska sägas att summan inte är helt orimlig.
Om ordförandena åker bör det bli 9 personer.
Överslag:
Resa: 2300 kr
Traktamente: 3*536 kr
Hotell: 3*900 kr
Summa = 6.600 kr/person
Total för 9 pers = 59.000 kr

Dock kan man undra varför inte konferensen förläggs till Sverige?
Behöver man 3 dygn för att diskutera förbundets vison?

/Michael

Frippe
2006-06-21, 21:32
slöseri med pengar anser jag.

Varför ska man resa bort?

2300*9= 20700kr.

Johanb
2006-06-21, 22:48
<ironi>
Man kanske inte tas på allvar om man inte gör som alla andra samhällshöjdare, politiker och fackpampar gör?
</ironi>
Eller så är det helt enkelt bara lite trevligt att r*vg*ka hela förbundet och få en gratis resa.

mac77
2006-06-21, 22:54
Det är en sak när ett företag åker iväg för att komma ifrån kontoret för att komma till en ny "kreativ" miljö. Men nu är denna resa för personer som inte sitter ihop dagligdags och jobbar ihop. Denna resa borde absolut genomföras inom rikets gränser - dock lär det kunna kosta lite det oxå, men de ska verkligen ha i åtanke att det är VÅRA pengar de spenderar.

AM
2006-06-22, 10:35
Naturligtvis är det viktigt att det hålls möten och att våra representanter träffar andra representanter för att styra upp TÄVLINGSVERKSAMHETEN. För det är precis vad SMFF handlar om till 99,9 % - TÄVLINGSVERKSAMHET.

Den dystra sanningen tycks vara att SMFF's medlemmar betalar dyrt för några få procent av medlemmarna som tävlar. Det beklagliga är dessutom att merparten av pengarna används just till resor, traktamenten och möten. De tävlande får oftast själv beskosta sina resor och boenden.

Söndagsflygarnas problem och behov skiljer sig ganska mycket från de tävlande modellflygarnas. Vi behöver exempelvis hjälp med att strida kring bullerklagomål, tillgång till flygfält, hjälp med finansiering av gräsklippare, klubbstugor etc. Som söndagsflygare är man ju ganska ointresserad av tävlingsregler och av arrangerade tävlingar - just de aktiviteter som nästan hela SMFF's ekonomi går till.

Hade alla modellflygare som inte har ambition att tävla samlats i ett eget förbund hade vi fått representanter som tog vara på söndagsflygarens behov. Vi hade kunnat få en liten styrelse som enbart arbetar för oss och våra behov. Vi hade t.o.m. kunnat ge direkta bidrag till våra egna tävlingssugna medlemmar - och inte till ressugna SMFF-representanter.

Med ett Fritidsflygförbund kunde man få fram en skräddarsydd försäkring, hyra jurist för att försvara enskilda klubbar mot kommuner och miljönämnder, etc. Jag är övertygad om att det finns mer "ManPower" ute bland klubbarna i form av personer med goda kunskaper i att hantera de lokala kommungubbarna/gummorna, förhandla och föra fram söndagsflygarnas krav, än den hjälp och support vi får från SMFF - och Flygsportförbundet. Historiskt sett är detta ju bevisat gång på gång. Förbundet har vad jag vet inte någon gång hjälpt en lokal klubb i trångomål. Så de muskler man skryter med i devisen; "Tillsammans är vi starka" är inte hela sanningen när det gäller modellflyget.

Låt tävlingssidan av modellflyget söka bidrag från stat, kommun och de aktiva tävlande, och låt söndagsflygarna söka sina egna bidrag, så kan det nog fungera bättre i fortsättningen - och ALLA medlemmar kan känna att de får valuta för sina pengar.

Visst är det en hemsk tanke och naturligtvis blir alla tävlande modellflygare i landet förbannade på mig för mina påståenden. Men tänk vad bra det hade kunnat bli för bägge "parter" både tävlande och söndagsflygare. Bägge parter får ett förbund - eller förening - som uteslutande arbetar åt dem och deras behov.

Flygsportsförbundet är överlyckliga för att modellflygarna till slut kom med i förbundet. Vi är den överlägset största gruppen - och sponsor av andra evenemang än våra egna! Vi betalar inte bara SMFF's resor och hotell, vi pröjsar till Segelflyg, Motorflyg, Aerobatics, Fallskärmshoppare etc.

Något att fundera på...

Sist, men inte minst, vill jag förtydliga att jag inte kritiserar de hjältar som sitter i SMFF's styrelse och arbetar häcken av sig för oss modellflygare. Jag hävdar bara att verksamheten inom SMFF inte passar alla aktiva modellflygare. Ingen idé att sätta plåster i pannan om det är tån man har ont i - eller hur?

Mvh
Ove

tobbe
2006-06-22, 12:26
Utmärkt talat Ove!

/Tobbe

qv
2006-06-22, 14:09
Naturligtvis är det viktigt att det hålls möten och att våra representanter träffar andra representanter för att styra upp TÄVLINGSVERKSAMHETEN. För det är precis vad SMFF handlar om till 99,9 % - TÄVLINGSVERKSAMHET.


Men gör en kupp då......

Sammla de 20 eller 30 personerna som är villiga att göra SMFF updrag som det ser ut i dag. Rösta in dom via ett upprop i MFN och forum. När ni sedan är i "majoritet" så skapa nya stadgar och förändra styrelsen till liten storlek. Detta borde inte ta mer än 2-3 år att utföra. Det måste vara den lättaste vägen istället för att skapa ett "nytt förbund". Ni får ju 99% av medlemarna med Er eller......

/janne

bokis
2006-06-22, 14:17
Tja Ove ,det finns väl inte så mycket att tillägga efter den skrivelsen! :D
Jag tror precis som du att det som finns idag inte är lämpat för oss fritidsflygare direkt(understatement?) o skulle med glädje ansluta mig till en organisation som var till för oss söndagsnissar,som det är nu så vill dom inte veta av mig i alla fall :?
Sen kan man ju fundera på vart pengarna går,känns lite som om nån tycker att de vill vara stora pojkar nu o åka på en konferensresa???!!
Det jag inte förstår alls är den totala bristen på insyn o öppenhet,lite av en gammaldags "loge" över det hela...
Kritik,hur konstruktiv den än må vara,nonchaleras fullständigt o utrycket
"enade är vi starka" tycker åtminstone jag är fruktansvärt ihåligt i.o.m
att det finns inget vi,det är idag den inre kretsen o de andra(söndagsnissarna,d.v.s jag :D ) som uppenbarligen inte har rätt till info om vad som görs inom SMFF..
Som konstruktiv kritik räknar jag t.e.x den nya hemsidan där det mesta som sägs o tycks om den rinner spårlöst förbi! Skulle vara kul o veta vad den kostade,i min värld så är den inte värd 1 SEK...
I den internettid vi lever i nu så är just den sidan det starka kort som SMFF skulle kunna använda sig av men så kan man väl knappast säga är fallet eller?
Enda skälet till att jag vill vara med är som sagt tidigare,att mitt eget godkända fält ska få fortsätta vara det o att jag ska utan problem få flyga på andra tillställningar men det ligger på hyllan nu,eftersóm jag inte sett röken av ett inbetalningskort..kanske det händer nåt så småningom,vem vet? Och av det som jag har läst så är väl medlemsregistreringen ingen hit heller men som sagt,det är bara konstaterat med hjälp av det jag läst,vad jag förstår av det som kommit fram från styrelsen så funkar det utmärkt!

Hyperboy
2006-06-22, 14:36
Ja hemsidan är ju ett skämt, vem f-n har gjort den ?
forumet är ju nästan värre nyaste inläggen längs ner känns ju modernt :)

Ludde
2006-06-22, 16:40
Helt rätt Ove :-)

qv,s ide helt rätt oxo.. bara det att jag lagt det hela bakom mig....

tänker inte betala in avgiften till dom även om den kostade 1:-

en bröt tävlande som naturligtvis jobbar för det.
Enkelt.. jag kan själv.... som på blöjreklamen..

Men ett Nytt förbund är jag med i direkt..

Ove for President?

McRegor
2006-06-22, 16:59
Hej,
Ja, i sak kan jag hålla med om det mesta men ett nytt förbund - nja, min erfarenhet är att det är lätt att klaga men kommer man till skott så är det som vanligt jäkligt svårt att få frivilliga krafter som vill lägga ner en stor del av sin fritid på att leda ett riksomfattande förbund. Dessutom skulle det medföra ett i allra högsta grad splittrat modellflygkollektiv så jag är högst tveksam om det skulle stärka vår position gentemot Myndigheter m m.
Det finns alla möjligheter att välja fram den styrelse man/vi vill ha även i SMFF - det enda man behöver göra är att tillräckligt många med samma vision besöker Förbundsstämman, föreslår sina egna kandidater till de styrelseposter som skall väljas samt röstar på dessa personer.
Vill minnas att vi var strax över 50 st vid stämman i våras - f ö blev voteringsresultatet avseende val av Förbundsordförande 28 röster för valberedningens förslag Bengt Lindgren och 23 röster för förslaget som kom under stämman nämligen förra årets ordförande Mange Söderling. Så med lite uppställning på Stämman av oss Fritidsflygare så vore det en rätt enkel sak att rösta fram andra kandidater. För detta behövs inget nytt Förbund...bara intresserade kandidater och uppställning på Förbundsstämman.
Bara mina små tankar hälsar
Roger

AM
2006-06-22, 17:12
Visst är det svårt - och tar lång tid. Det är alltid svårt att få personer att ställa upp som representanter och de har ett mycket otacksamt jobb.

Men om vi byter representanter i SMFF's styrelse skulle vi fortfarande vara med i Flygsportförbundet som är centrerat kring tävlingsverksamheten. Det är inte våra representanter som är problemet - det är målsättningen och policyn inom förbundet som inte ligger i linje med våra intressen - om vi inte vill tävla. Så bojorna blir vi inte av med genom att stanna kvar i SMFF. Då ska vi rösta på att helt lämna Flygsportsförbundet och bli ett fristående förbund/förening för fritidsmodellflyget.

Mvh
Ove

McRegor
2006-06-22, 21:01
Hej igen,
Jag är nog ändå av den uppfattningen att "rätt" styrelse i SMFF borde kunna styra upp skutan på rätt spår - oavsett vad FSF betyder. Sen bör vi väl inte heller skapa nån konflikt gentemot tävlingsflygarna som individer - dom måste också vara välkomna men det bör vara majoriteten som styr - alltså "söndagsflygarna". Som det är idag så är tävlingsflygarna mycket mera aktiva och villiga att ta på sig styrelsejobb - därför blir det också dom som styr och ställer i Förbundet.
Hälsningar
Roger

Mange_S
2006-06-22, 23:29
Visst kan 50000 ses som en hel del pengar men de kommer ju inte från SMFF utan till största delen från RF. Även om SMFF:s medlemmar inte längre hade förtroende för mig så sitter jag faktiskt kvar som fristående ledamot i FSF och har därför insyn i ärendet. FSF gör en hel del för flygsportsverige och talar mycket lite om tävlingsverksamhet. Tävlingsverksamhet sköts i stort sett uteslutande av grenförbunden. Att ha en konferans i Sverige hade sannolikt blivit marginellt billigare men man hade antagligen inte fått så stor uppslutning varför en konferans i ett billigt land kan vara försvarbar. Detta medför ju också att man kan knyta kontakter med ett annat lands flygsportare för samarbete kring tex luftrumsfrågor och annat.

MVH Någon som just tjänat in pengar till SMFF:s friflyggren så vi kan ge nästa års juniorlag lite resbonus.

/Mange Söderling

Mange_S
2006-06-22, 23:40
Det beklagliga är dessutom att merparten av pengarna används just till resor, traktamenten och möten.

Detta stämmer inte alls ca 15% av SMFF:s kostnader under 2005 var mötes/rese-relaterade. Då inkluderas också möten för arrangemanget av VM vilket av förklarliga skäl höjt siffran något.

Traktamenten används endas i undatagsfall under 2005 3 gånger tror jag.

Observera att vi normalt får tillbaka nästan lika mycket pengar av FSF som vi betalar in.

Visst finns det mycket kvar att förbättra men gör det då, man behöver inte alls sitta istyrelsen för att driva SMFF framåt, bara övertyga styrelsen om att man har en bra ide och erbjuda sig att hjälpa till.

MVH Någon som försökt och försökergöra SMFF bättre...
Mange S

bokis
2006-06-23, 11:15
Mange! Välkommen hit! :wave: Kul o se dig i skrift igen säger den sen igår F.D icke antagna,numera i smff anslutna:

AM
2006-06-23, 19:45
MangeS, du har all min respekt. Men du säger nästan själv i dina inlägg vad som SMFF centerar kring - "Detta stämmer inte alls ca 15% av SMFF:s kostnader under 2005 var mötes/rese-relaterade. Då inkluderas också möten för arrangemanget av VM vilket av förklarliga skäl höjt siffran något ".

Det hade varit intressant att veta hur stor del av mötena som upptas av "Hobbyflygarnas" behov. Exempelvis hur man kan förbättra hjälpen till klubbar som har problem med klagande grannar, stödja klubbars kamp gentemot kommuner om bidrag och nya flygfält, försäkringar som är värda namnet, etc. Min gissning är att det är en ganska liten - för att inte säga obefintlig - del av mötestiden som ägnas dessa frågor. Och då återkommer ju frågan om SMFF är rätt förbund för Hobbyflygarna.

Vad Hobbyflygarna behöver är fler frekvenser, få en bättre försäkring, för att inte tala om bra stöd och verktyg (juristhjälp och infomaterial) att utveckla hobby på lokal nivå. Som jag uppfattar SMFF sker inget sådant arbete. Det är fortfarande centrerat kring arrangerandet av tävlingar och möten med grenförbund och (tävlings)-reglerande sammanslutningar.

Kanske Hobbyflygarna skulle bilda en egen gren inom SMFF - "Hobbyflygarna" - med målsättning att krydda tillvaron och höja livskvalitén. Kanske till och med sikta på att bli världens bästa gren inom just dessa områden! Det hade blivit den överlägset största grenen och hade kunnat ägna sig helt åt de frågor som berör denna livskvalitétshöjande verksamhet. Som största gren hade "Hobbyflygarna" kunnat åtnjuta biffiga bidrag från FSF och gud vet vem.

Jag misstänker dock att om frågan skulle spetsas till - skulle kravet bli att "Hobbyflyggrenen" skulle vara en sportslig gren med tävlingsinriktning för att få bildas. Detta skulle ju också bevisa det jag påstått hela tiden - SMFF är inget annat än ett tävlingsfokuserat förbund.

Kunde vara kul att spåna lite över hur en sådan lösning inom SMFF och FSF hade kunnat fungera. Vilka för- respektive nackdelar finns det med det, osv?

Mvh
Ove

Mange_S
2006-06-23, 20:35
Alltså när det gäller tävlingar så har SMFF:s styrelse inget med det att göra (undantaget VM) det sköter grenarna som är fyllda av just tävlingsflygare.

Vissa har tidigare talat om att man istället för att dela förbundet i tre delar borde dela det i två en breddidrottsdel(hobbyflygare) och en elitdel för de som tävlar. Detta är en ide som jag personligen tror på, vad man måste inse är dock att grenarna till stor del är självfinansierade genom tävlingsavgifter och licensavgifter.

Det finns inom RF bidrag att söka för breddidrott såväl som för elitidrott så jag tror säkert att om ett antal hobbyflygare tog sig ann jobbet att hitta på och driva hobbyflygprojekt så vore det möjligt att få hjälp med detta.

Fler frekvenser är något som SMFF för tillfället och under det år jag var ordf jobbar med. Detta gynnar ju alla men kanske speciellt vid stora meetings och tävlingar.

När det gäller försäkringar kan man bara gratulera Ånge som lyckats få ett försäkringsbolag till att skriva under ett mycket bra avtal jag tror det blir svårare för en större klubb men ändå. SMFF:s sekreterare har under det senaste året jobbat med frågan och jag antar att han fortsätter med det för att vi skall få en bättre försäkring.

När det gäller hjälp til klubbar så bör det inom kort publiceras en miljöguide som varit klar unddr en tid dessutom kommer under året ett PM gällande anläggningar att publiceras när det är färdigt. Dessa två publikationer har FSF betalat.

Problemet inom SMFF är att det finns många som vill ha och väldigt få som vill jobba. Man behöver faktiskt inte lägga flera år av sitt liv kanske bara driva ett projekt under några månader, bara en tanke.

MVH Mange

AM
2006-06-23, 22:10
Bra talat Mange_S! :supz:

Det känns ändå som om SMFF är en jätteapparat som arbetar och mal på - men det kommer inte ut mycket till Hobbyflygarna i andra änden. Genomskinligheten (insynen) är dålig och man känner sig inte delaktig.

Den nya SMFF-sidan är en katastrof. Är det meningen att vi "små modellflygare" ska känna oss imponerade av att få vara med "de stora grabbarna"? Det fungerar iaf inte på mig.

Bra förslag med två delar av förbundet - var och en självfinansierande.

Varför inte göra upp en lista över vad som behöver göras för Hobbyflygarna? Då skulle man kanske kunna få en överblick över hur mycket arbete - och hur många som skulle behöva arbeta med ärendena. Vilka resor och möten måste Hobbyflygarna delta i för att utveckla just Fritidsflyget i Sverige? Vad kostar det - Vad får vi för pengarna?

All företagsamhet bygger på en kalkyl där man beräknar vad det kostar och vad man får för pengarna. Prioriteringar och beslut baseras på behov och tillgång på medel. En renodlad gren - fristående - eller inom ett förbund måste ju vara den effektivaste vägen att uppnå maximal utdelning. Enade är man starka - men flera tusen enade Hobbyflygare är också en stark grupp. Kanske med mer exakta och utmejslade krav och behov än den breda penseln "Flygsport" som inbegriper tillräckligt mycket för att förvirra t.o.m. den mest luttrade kommunapolitikern.

Mvh
Ove

McRegor
2006-06-23, 23:08
Hej Mange,
Trevligt att du hittat hit eftersom det ger oss möjlighet att kommunicera med någon från SMFF-styrelsen.
Utan att på nåt sätt vilja skapa en motsatssituation mellan hobbyflygare och tävlingsflygare så har jag ändå svårt att tro att tävlingsflyget är självfinansierande. Om vi t ex tar Internationell representation i FAI och andra organisationer så torde det till 100 % avse tävlingsflyget.
Många nationella möten inom Förbundet torde också till stor del avhandla tävlingsverksamheten.
Om Förbundet uteslutande skulle hantera Hobbyflyg på den nivå som göres idag (i våra ögon relativt låg nivå) så skulle med all sannolikhet Förbundets budget vara avsevärt lägre - t ex borde budgeten för Expeditionen kunna dras ner rätt avsevärt när man slipper hantera t ex licensfrågor till Tävlingsflygare - och annat Tävlingsrelaterat.
Dessutom är tävlingslicenskostnaden ofta löjligt låg och med tanke på det relativt fåtal som tävlar torde licenserna inte inbringa särskilt mycket.
Vad jag vill säga är att Budgeten inte speglar Tävlingsdelens hela kostnadsmassa - den döljs i kostnader som bokförs på andra konton.
Skall Förbundet kunna fortleva så måste det gentemot majoriteten av medlemmarna kunna påvisa sitt berättigande.
Risken är att med högre medlemsavgifter kombinerat med att Styrelsen förefaller minimalt intresserad av att öppet redovisa vad man gör och verkar för så kommer Förbundets numerär att minska drastiskt de närmaste åren - framförallt beroende på hög medelålder kombinerat med att man på intet sätt attraherar de ungdomar som trots allt är intresserade av Modellflyg. Och dessutom förefaller det som att alltflera Klubbar överväger att hoppa av SMFF - vilket jag i grunden tycker är mycket tråkigt eftersom vi med all sannolikhet i framtiden kommer att ha ännu större behov av ett enande Förbund som kan stå upp för Modellflyget gentemot bl a våra Myndigheter.
Slutligen - som gräsrot tycker jag personligen att det var synd att inte du Mange fick fortsätta ytterligare något år som Ordförande - du har i vart fall försökt kommunicera med oss medlemmar på ett positivt sätt vilket du skall ha all heder av. Att man som gräsrot idag riskerar få ironiska kommentarer av sin Ordförande i Förbundet när man framför en kritisk åsikt tycker i vart fall inte jag är speciellt positivt....
Alla Förtroendevalda är just det - valda av oss gräsrötter för att på ett förtroendefullt sätt sköta den verksamhet som vi gemensamt älskar !
Hälsningar
Roger Eklund

bokis
2006-06-24, 08:07
Hej Magnus! Jag har ett par funderingar,förutom det som Roger skriver ovan om ett ironiskt bemötande från hans valda Ordförande som är i mitt tycke helt oacceptabelt, så undrar
jag vad det är som gör att SMFF idag halvvägs uppträder som en "hemlig" organisation?
Är det tidsbrist enbart som gör att informationen från den nuvarande styrelsen är lindrigt sagt,bristfällig? För mig som håller/har hållit på o engagerar mig i andra hobbyverksamheter så tycker jag att beteendet är lite underligt,bara att informera om pågående projekt o ideer tycker jag är en självklarhet..O jag upprepar med en dåres envishet att det finns modellflygnytt som är kontakten mellan förbundet o dess medlemmar o vad den tidningen än är så används den inte i det syftet och det tycker jag är BEDRÖVLIGT!
Sen undrar jag en sak till: Den "nya" hemsidan,var hittar jag informationen om vad den kostar? Är så jämrans nyfiken på att få veta hur mycket ett dylikt projekt har kostat? Visst får saker o ting kosta men det ska ju stå i relation till vad man får tycker jag o i detta fall så är det ingenting..Det hade varit bättre att använda sig av en befintligt forum o lagt in en forumdel i detta i stil med: FÖRBUNDET INFORMERAR o att
infon om dess verksamhet låg där istället för det som finns nu,inget alls om man inte klickar sig in bakvägen och hamnar på den gamla sidan..

OBS,detta är absolut ingen kritik mot dig Magnus utan mest en undran eftersom du är den enda som svarar på ett trevligt o förståeligt sätt! :D

Mange_S
2006-06-24, 10:51
Hej där jag är visserligen suppleant i SMFF:s styrelse men talar inte alls å styrelsens vägnar det bör ordföranden göra. Anledningen till att jag gav mig in i denna debatt var diskussionen kring FSF och att vissa överdrivna siffror användes. Vad den nya hemsidan kostat vet jag dessvärre inte men man kan utläsa ur agendan till Förbundsmötet att 48 kkr lades på web/it där ingår då en rejäl uppdatering av expeditionens datorer med nya skärmar eftersom det verkligen var på tiden och all annan elektronisk utrustning som köpts till exp under året.

Visst ta tävlingsbiten en del av expeditionens tid men långt ifrån så mycket som man skulle kunna tro 20% är antagligen en mycket hög gissning. Anledningen till de nya registersystemen och även hemsidan är att i framtiden spara pengar på just expeditionen. Tyvärr har problemen varit större än vad vi förutsåg då vi bestämde introduktionsdatum.

Nya hemsidan är väl i grunden ok men den behöver mer information och en hel del finslipning. Forumet är väl närmast en katastrof men det kan ju bara bli bättre?

bokis
2006-06-24, 13:43
Tack Mange,klargörande! Detvar väl inget att häpna över,får hoppas att 47999 sek går till datorer å spännen skickas i ett "mottagaren betalar"
försändelse.... PDT_Armataz_02_03

McRegor
2006-06-24, 14:18
Hej,
Apropå kostnaderna för nya hemsidan så kan man anta att de till stor del ligger på årets budget - men det kanske är så enkelt som att man får vad man betalar för..:)
I Budgeten för detta år är det dock officiellt endast avsatt 44.000 kr för IT-området men mera kostnader kan ju ev dölja sig under "Övriga kostnader". Om INTE så kan man med lite välvilja förstå orsaken till hur hemsidan blivit som den blivit. Men det försvarar t ex inte utseendet med alla dominerande flikar till andra Flygorganisationer.
Generellt sett är ju annars Expeditionen den avdelning som enskilt drar mest kostnader. Netto drar Expeditionen ca: 25 % av SMFFs totala intäkter.
Men vi måste givetvis ha en administration - frågan är bara hur omfattande den bör/kan vara i ett Förbund av vår storlek.
Sen tycker jag personligen att den ekonomiska redovisningen i SMFF för en amatör är lite svårtydd...
Hälsningar
Roger

Biggles
2006-06-24, 17:21
Hej

Som du säger McR...SMFF måste ha en administration....
Då skulle dom t,ex kunna hjälpa klubbarna med registrering av medlemmar....åsså se till att tidningen kommer....

Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....


/ Håkan

qv
2006-06-24, 22:04
Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....

Borde komma i nr tre. Vi har inget krav vid medlemskap att man skall ha dator. Så beskrivningen borde då bli skriftlig. Ett separat utskick är kostsamt porto till 7000 medlemar (om det är en korekt siffra?) kostar som en halv resa Bernkastel-Kues. Dessutom så verkar det inte vara en bra id'e att sända ut en ursäkt just nu när inte registret är helt OK.

/janne

qv
2006-06-24, 22:47
För att få Er skrivlust till något mer användbart, som dessutom kan ge intryck på vår historia skriv en artikel till MFN!. Spill inte energi på att "spy galla" på försäkring eller register. Om vi får nya bra, halvbra, kul artiklar så kommer tidningen att bli tjockar och möjligheten att varje läsare får EN bra artikel att läsa vid varje nummer ökar. Tjockare tidning ger förhoppningsvis gladare medlemar som tycker att tidningen är prisvärd och värd ett medlemskap.
Det finns mycket "gnäll" inom flyget läste på ett forum om alla dispyter mellan skärm, segel, UL och "riktiga" flygare. Så det tjafset som vi har här mellan missnöjda söndagsflygare och styrelsen gör bara att vi passar bra in i flygarnas forum.

Det här med en bra artikel är inget mål från SMFF utan min högts privata fundering. Jag tycker nämligen att en tidning som jag premunerar på är helt OK om det finns minst en artikel iden som jag gärna vill läsa.

Skrivlust finns det ialla fall på detta forum. Jag vet att det är mycket lättare att "spy galla" på andras jobb än att skapa nytt från grunden. Att skriva ett utkast till en artikel som skall passera 5 - 10 personers ögon kommer resultera i kritik och det skall det göra, men man vill ha kreativ kritik.

Försäkringen är kass för den hjälper inte vid detta olycksfall......

skrev

janne som är medlem i SMFF

och ja jag tycker också att det är skit att inte tidningen kommer fram, att det inte har kommit någon "ursäkt". Men det är ett bekymmer med "internet" har man inte svarat på ett ebrev inom 2-6 timmar så är man "otrevlig". Har man inte svarat på ett normalt brev inom 1 vecka så är man "otrevlig"
Breven i detta fall kan ha samma innehåll, avsändaren kan vara samma men kraven är helt olika.........

och en sak till, om man gör en ursäkt på forumet hur många når man, 1% eller 50%? eller räcker det med att man når 10 riktigt missnöjda?

AM
2006-06-24, 22:50
Ballongflyg - 194 medlemmar får inget för de har inte sökt
Fallskärm - 2 521 medlemmar får 80 000 kr i bidrag 2006
Hängflyg - 199 medlemmar får 35 000 kr i bidrag
Konstflyg - 126 medlemmar får 32 000 kr i bidrag
Modellflyg - 7 668 medlemmar får 96 250 kr i bidrag
Motorflyg - 4 740 medlemmar får 65 650 kr i bidrag
Segelflyg - 2 662 medlemmar får 91 000 kr i bidrag
Skärmflyg - 1 688 medlemmar får inget för de har inte sökt...

Modellflygarna utgör den överlägset största gruppen inom FSF. Läser man protokollen är det Tävling, tävling, och tävling det hela tiden talas om. Det känns faktiskt inte angeläget för en söndagsflygare.

Enligt styrelseprotokoll 2006-3 ska 96 250 kr användas av SMFF till: Värvning, internvärvning, mässdeltagande och en DVD!?! Det blir vi säkert mycket hjälpa av. Är det inte på LOKAL nivå man kan värva nya medlemmar genom att besöka skolor och fritidsgårdar etc? Eller ska SMFF skicka en DVD till alla ugdomar?...

Angående databasen och medlemsregistret - varje företag eller affär har tusentals kunder - eller artiklar - i sina register - så det kan inte vara en svår uppgift att hålla reda på futtiga 7 668 SMFF-medlemmar.

Om alla Modellflygare betalade in 100 kr per år blir det 766 800 kr! Det får man en massa DVD'er värvningsmöten och mässbesök för. Man kan t.o.m. lägga 100.000 - 150 000 kr om året på att låta en professionell firma sköta medlemsregistret - med utskick och allt - och det blir pengar över....

Bara en tanke på hur effektivt de pengar vi betalar används... 97 000 kr tillbaka på en miljon. Ja, ja det är en lek med siffror, men varför kan man inte göra det? Fram med fakta på vad vi betalar till. Nästa fråga blir - vill vi ha det eller ska vi prioritera annorlunda?

Jag förstår varför Modellflygarna är uppskattade medlemmar i FSF.

Och qv - det är inte de personer som arbetar med SMFF och FSF som jag kritiserar - det är systemet. Och det är en stor skillnad. Vad är det för en organisation som inte tål granskning och närgångna frågor? Betraktas frågorna som dumma och "gnäll" - beror det antagligen mer på att man saknar fakta och insyn - vilket ju borde vara en självklarthet och naturligt i ett förbund eller förening.

Sedan kan man ju se hur Riksidrottsförbundet ser Modellflyget. Detta hämtat saxat från deras hemsida:

15/7-2006 Flygsport: Teknik och Nostalgi på Bråvalla
Flyguppvisning med veteranflygplan
Utställningar av flygsport och veteranfordon
VM i modellflyg för skalamodeller
Guidad visning av tävlingsmodeller
Försäljning
Tivoli
Huvuddag är lördag 15 med flyguppvisning och invigning av VM.

Jo, jo - Det smäller högt om ett VM i Skalamodellflyg inom Riksidrottsförbundet! (Hade Carolina Klüft varit där och signerat en bok om hur man stickar ett utedass hade man lagt ner betydligt mer arbete).

Varför betraktas det som "gnäll" när man ställer sig frågan om vi är på rätt väg? Är frågorna obekväma - eller är jag ensam om att fundera?

Mvh
Ove

Biggles
2006-06-24, 23:36
Men det är ju helt tyst från SMFF, en liten ursäkt om att tidningen blivit försenad vore ju ett normalt agerande....men alla tidningar är väl spridda utom all kontroll....

Borde komma i nr tre. Vi har inget krav vid medlemskap att man skall ha dator. Så beskrivningen borde då bli skriftlig. Ett separat utskick är kostsamt porto till 7000 medlemar (om det är en korekt siffra?) kostar som en halv resa Bernkastel-Kues. Dessutom så verkar det inte vara en bra id'e att sända ut en ursäkt just nu när inte registret är helt OK.

/janne

Jag menar inte att SMFF ska skicka ut ett personligt brev till alla, det minsta dom kunde göra tills vidare vore att informera via hemsidan, då skulle nog de flesta medlemmarna få reda på vad som hänt tills nästa tidning kommer ut.

/Håkan

qv
2006-06-25, 10:00
Jag betalar för något, därmed kan jag kräva att få något!!
Jag förstår dessutom inte din roll i detta, vad försvarar du ???
/Håkan

Min roll är medlem (måste man ha en roll?)
Är förvisso med i redaktionsrådet, men undviker att uttala mig i frågor om detta om jag inte har samtalat med de övriga två innan (jag vill ju inte ha en "polsk riksdag") demokrati är omständigt, och en positivt inställd diktator är det snabbaste ledarskapet eller?

Vilken roll är din Biggles?
Vilken roll har AM?
Vikeln roll har McRegor ?
för att nu bara nämna de sista som skrivit i tråden


Vad jag försvarar:
Det fria tankesättet. Det är mycket negativa skrivelser om att allt är skit. Allt är inte bra men allt är inte skit. Om man bara ältar runt i "smutsen" så kommer man ingen vart man behöver argument från "en positiv" sida för att eventuelt "hitta ut ur skiten". För att om man tycker att SMFF är total skit, då går man ur och så bryr man sig inte längre, man kan ju förvisso kasta skit på SMFF om man är road av det.....

Ja du har rätt att kräva (liksom jag) för vi är ju medlemar.
Informationen från styrelsen till medlemmarna skall gå via medlemstidningen (eller extra utskick). Jag tycker då personligen att kostnaden för ett extra utskick till 7668 medlemar inte ger valuta för pengarna (detta är alltså en helt privat uppfattning) I detta fall när det dessutom är medlemsregistret som fallerar är det direkt dumt att använda det igen.
Med detta som bakgrund så kommer ett svar (hoppas jag) i nummer tre av MFN och innan dess så kan det tyvärr vara tyst.
För dom har ju meddelat på forumet att dom har problem med registret, och att personalen jobbar kväll för att få ordning på det.
Vad är det mer du kräver?

/janne

McRegor
2006-06-25, 10:24
Hej Janne,
Men nu var det ju inte bara uteblivna MFN som denna tråd handlade om.
Snarare handlar den väldigt lite om just det problemet.
För att inte "älta" det som diskuterats tidigare i tråden så är det nog i grunden den obefintliga öppenheten i det löpande Styrelsearbetet som är grunden till många klagomål - kanske inte alla men en hel del.
Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.
Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.
Tyvärr förefaller det som att vår nya ledning inte riktigt är inne på samma spår. Att all info skall komma enkelriktad via MFN tror jag inte fungerar i dagens samhälle där man har krav på snabbare information och möjlighet att snabbt ställa frågor och få svar - och då räcker nog inte vanliga brev längre. Skall vi fortsätta att vara ETT Förbund så måste nog dels ledningen anstränga sig att kommunicera med medlemmarna via dagens teknik, dels måste i mina ögon Styrelsearbetet vara mera öppet och tillgängligt för oss vanliga medlemmar samt slutligen måste arbetet ta hänsyn till att den överväldigande majoriteten av medlemmarna är vad som ibland kallas sportflygare - alltså inte tävlingsflygare. Därmed inte sagt att SMFF INTE skall jobba för tävlingsflyget men fokus måste utan tvekan ligga på sportflyget (="söndagsflyget").
Hälsningar
Roger Eklund

yeran
2006-06-25, 13:26
Editerat.
Missförstod och uttryckte mig dumt.
/Göran

McRegor
2006-06-25, 14:01
Editerat efter Görans förändringar av sitt inlägg !
.....Men det finns en hel del att förbättra - glöm för all del inte att SMFF som förbund attraherar allt färre modellflygare och att det i många klubbar finns ett starkt ifrågasättande av SMFF. Jag personligen har försvarat SMFF med näbbar och klor internt och jag har inte för avsikt att hoppa av men däremot vill jag se en fokusering på den breda massans frågor.
Hälsningar
Roger

qv
2006-06-25, 15:15
Det är möjligt att du som ledamot i Redaktionsrådet är bättre informerad än vi övriga men vi lever i vart fall i vår värld.

Mange började under sin tid som Ordförande att kommunicera med medlemmarna på det sätt som idag är vanligt - alltså via Internet och i detta fall via olika svenska Modellflygforum. Det var mycket positivt (se där..) och denna kommunikation kan på sikt hjälpa till att skapa förståelse även för sådant som inte jämt förefaller kristallklart för oss vanliga medlemmar.


På din första fråga så måste jag tyvär svara nej. Visst sa Bengt ett och annat men inget utöver det som stod i tidningen eller på forumet.

Att Mange började kommunicera är bra, och jag önskar att den nuvarande styrelsen gör likadant. Men detta är inte säkert att det sker med snabbhet. Om frågan är för "svår" eller kan tolkas på olika sätt, kan också vara att frågan är känslig, då borde styrelsen ha sammanträde först (sitt vanliga) och sedan ta upp frågan på lämplig punkt för att komma överens om vad som gäller. Svaret publiceras sedan i tidningen och eller forumet. Om man inte gör så finns det inte längre någon demokrati. Så det som är bra med att en ordförande svarar på alla frågor och undranden från medlemarna blir till slut att denna person eventuelt sätter upp riktlinjer som de övriga i styrelsen inte håller med om. Så man kan inte kräva snabbhet (man kan kräva att det går snabbare än i dag)

Jag önskar också snabbhet. När jag anmälde mig till redaktionsrådet (via en annons i MFN) så fick jag vänta 2-3 månader på svar. Trodde då att dom kollade olika personer som var bättre lämpade än mig för detta uppdrag (det finns alltid personer som är bättre) när jag sedan ringde och kollade var personen (kommer inte ihåg vilken) förvånad över att jag inte var kontaktad av Bengt. Jag var nämligen antagen (1 sökande 0,15 promille av medlemmarna var intresserad av detta jobb)

Hur får vi mer öppenhet i mötena då?
möte med Webb TV
publicering av protokollen innan de är justerade
publicering av agenda
Någon som har fler förslag?

Har förövrigt varit på kanslit i Norrköping en gång (egentligen två men gång nummer två var på kurs i airbrusch).
De jag har träffat "regelbundet" i styrelsen var / beng och philip thulin.
Övrig del av styrelsen har jag mött vid mässan i frescati som vilken medlem som helst.

kan förövrigt tillägga till de övriga 99,985% av medlemarna i SMFF att ni missade något när ni inte svarade på annonsen.

/janne

qv
2006-06-25, 17:20
Och vad det gäller oss fritidsflygare så känns det inte särskilt meningsfullt att åka dit ännu men vi kanske skulle samla ihop oss till nästa år och åka till föreställningen?

Och här är ett av problemmen. Om man åker dit för att driva fritidsflygarnas intressen så kommer man att bli nominerad för denna post. Det kan finnas många som vill rösta fram en person, men vem vill bli framröstad. Om man tar en aktiv roll för att driva förbundet framåt så att fritidsflygarna får "mer makt" då har denna person / personer också förlorat fritid att flyga på.

När jag jagar artiklar till MFN så får man svaret att "jag gillar att flyga, skall jag skriva det där så förlorar jag flygtid" (grovt förenklat).

En fundering: Kan det vara så att fritidsflygarna prioriterar "flygtid" så hårt att det inte kan bli ett stort förbund, för då är det inget roligt längre medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

/Janne

McRegor
2006-06-25, 18:38
Hej igen,
Tack Janne för ditt sakliga svar på mina funderingar !
Det är genom att föra debatten på det sättet som vi förhoppningsvis till slut kan komma framåt !
Sen är det som du säger - svårt att få "sportflygare" att ställa upp på förtroendeposter. Tyvärr är det likadant på Klubbnivå och det är ett problem som vi måste försöka tackla gemensamt. Ochy är man aktiv på Klubbnivå så börjar fritiden att vara välfylld - man vill ju hinna med att flyga också och dessutom har man ju sina förpliktelser mot familjen.
Men det var synd att inte Mange - som tydligen orkade med dubbeljobbet - inte fick chans att fortsätta som ordinarie ledamot i Styrelsen. För mig som gräsrot kändes han som en frisk fläkt !
Hälsningar
Roger

yeran
2006-06-25, 22:35
Det var inte mening att vara grinig. Jag har läst igenom igen med bättre skärm och hastighet så ser jag att jag missförstått och blandat ihop. Ber om ursäkt. Jag editerar mitt så var snäll gör detsamma.



medans "tävlare" behöver en stab till tävlingarna och denna stab kan också driv förbundet samtidigt?

/Janne

Går inte att säga bättre. Tävling-sportflyg är win-win det är bara att hitta rätt sammarbete. Lokalt och i förbundet.

McRegor
2006-06-25, 23:15
Hej Göran,
Jag har strukit lite i mitt svar på ditt inlägg..:)
Men i sakfrågan om hur stora resurser tävlingsflyget drar kontra volymen av tävlingsflygare så är jag personligen övertygad att det är avsevärt mera än vad som framkommer direkt i redovisningen.
Sen är det ju otvivelaktigt så att styrelsen består till stor del av tävlande eller f d tävlande - men det är ju inte deras fel utan snarare är ju orsaken som någon nämnde svårigheten att få "Sportflygare" att ta på sig denna typ av uppdrag. Där är tävlingsflygarkollektivet otvivelaktigt betydligt duktigare och mera aktiva !
Hälsningar
Roger

yeran
2006-06-25, 23:45
Tack Roger.

Så här tror jag.
Tävling skapar en gemenskap. Ett gemensamt mål att arbeta för. Därför är de också villiga att engagera sig.

Vad gäller representation, vad gäller för mfk direkt? Har för mig att det är en ganska stor klubb.

/Göran