handdator

Visa fullständig version : Ladda NiCd/NiMh ??



Birdtwig
2006-06-23, 16:58
Har köpt mig en Swallow laddare.
Tänkte att jag skulle cykla min Tx acc och Rx accar. Man kan läsa överallt
om hur man laddar Lipo celler, men jag har inte hittat något om vanliga NiCd och NiMh.

Hur mycket ska man ladda ur vid en cykling och hur snabbt? Och hur snabbt skall man ladda??

När man laddar LiPo med Swallow'en så ställer man ju in antal celler. Men hur
vet laddaren antal celler när man laddar Nicd/NiMh ??

Önskar alla en trevlig midsommar! :tonqe:

Mattias
2006-06-23, 17:12
Har köpt mig en Swallow laddare.
Tänkte att jag skulle cykla min Tx acc och Rx accar. Man kan läsa överallt
om hur man laddar Lipo celler, men jag har inte hittat något om vanliga NiCd och NiMh.

Hur mycket ska man ladda ur vid en cykling och hur snabbt? Och hur snabbt skall man ladda??

När man laddar LiPo med Swallow'en så ställer man ju in antal celler. Men hur
vet laddaren antal celler när man laddar Nicd/NiMh ??

Önskar alla en trevlig midsommar! :tonqe:

Hej!

När du startar laddningen gör laddaren en batteritest, då kollar den att polerna är rätt samt hur många volt batteriet som ska laddas är på.

Hur många amp du ska ladda med borde stå på batteriet.

MrJet
2006-06-23, 17:30
Du behöver inte bry dig om antalet celler när det gäller NiCd/NiMh.
Ställ bara in laddströmen på 1 ggr kapaciteten på accarna om du vill
snabbladda, eller 1/10 om du vill långsamladda och vara snäll mot accarna.
När det gäller urladdning kan du ju försöka simulera strömförbrukningen i ditt flygpan, 200-500mah beroende på hur många servon du kör.
Lycka till.....

Mvh MrJet.

shark
2006-06-23, 19:19
Med swallow laddaren kan du även ställa när urladdningen skall avbrytas eller börja ladda vid cykling (stavas det så?), vad jag hört ska det vara 0,8 volt/cell tex. att urladdningen skall avbrytas vid 5,6 volt om det är en 7 cells acc.

/Shark

rc_johan
2006-06-24, 10:24
hur stäler man in det?

shark
2006-06-24, 15:53
Välj batterityp som avses nimh/nicd, tryck en gång på INC-knappen (3:e från vänster), då kommer du till urladdningsmenyn, trycker du nu på enterknappen så kan du ställa hur många A den ska ladda ur accen med, trycker du ytterligare en gång på enter så kommer du dit man ställer vid hur många volt urladdningen ska sluta, inställningarna du gör här gäller även vid cykling av accen.
Observera att dessa inställningar gäller per acc.typ ställer du in detta för nimh så gäller dom inte automatiskt för nicd.
Hoppas du blev lite klokare, själv blev jag bara förvirrad PDT_Armataz_02_08

//Shark

rc_johan
2006-06-24, 18:59
tack det ska jag kolla upp. skulle det stå på 0.8volt per cell?

shark
2006-06-24, 22:36
0,8 volt/cell är vad jag hört och även kör på, har även tittat en del på sanyos grafer och specifikationer och dessa går endast ner till 0,8 volt vad gäller urladdning.

//Shark