handdator

Visa fullständig version : Rök utan röksystem?



Frippe
2006-06-25, 16:24
Jag har en Vmar arrowtiger med en OS 46ax i.
Grejen är att jag skulle vilja att det skulle ryka lite mer ifrån den.

Det finns ingen plats i kroppen för att kunna montera i pump/extra tank för rökvätska.

Så till frågan: Finns det någon vätska som man kan blanda i soppan så det ryker mer?
Funderar på om man ska blanda i lite rapsolja el diesel i soppan för att det ska ryka mer, vad tror ni om det?

Har en gammal OS 46fx som jag kan testa på en massa olika vätskor om det skulle behövas.

mac77
2006-06-25, 16:44
Vore kul om någon äntligen provade, har själv funderat kring detta lite grann och aldrig kunnat läsa mig till nåt som egentligen fungerar.

Dessa vätskor skulle kunna vara möjliga:

- Babyolja (läste om det nånstans...)
- Rökvätska till rökmaskiner (finns på bl.a hobbex, teknikmagasinet)
- Lampolja

Alltså...jag har aldrig provat detta själv men är väldigt intresserad av resultatet.

Lycka till!

Brauer
2006-06-25, 17:18
En yttre tank kanske? Jag gjorde en till min Eurofighter utav ett rör jag hittade på Ikea. Fast det var fullt med Twix då... :D Bara att stoppa ner tank, pump och ack, dra enkel ledning till ljuddämparen och dra ner en servokabel till pumpen. Nu är det ju inte en lösning utan röksystem, men det funkar bra.

Frippe
2006-06-25, 17:37
MAc77: tack för tipsen ang vätskorna.
Har en del utav det hemma (dock inte babyolja).
Ska testas inom kort.

Brauer: skulle bli fult med en tank på utsidan, har dock gått i dom tankarna.

Frippe
2006-06-25, 17:57
Hittade det här på nätet:
Rökraket:
http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFT71&P=7

Annars så funderar jag på om man skulle sätta fast ett typ c-vitaminrör under planet med en mindre rökbomb i.
Hittade ett recpet på en rökbomb som kan funka bra:

rökbomb
Du behöver:

Drygt en dl socker
Knappt en dl salpeter (kalisalpeter funkar bäst)

Utförande:

Smält sockret i en kastrull och blanda sedan i salpetret. När det ser ut som brunsås så häller du ner det i tex en avkapad ölburk. Tutta eld på skiten när det stelnat men var inte för ivrig, det måste stå ett par timmar. Det ryker ganska bra.

tobbe
2006-06-25, 18:01
Innan du häller nått i tanken så testa så säkert "rökvätskan" blandar sig med metanolen. Den måste oxo tåla värmen i förbränningsutrymmet utan att koksa och skada motorn.
Ett alternativ kan kanske vara lite diesel i soppan. Blandade i detta i moppebensinen för typ 100 år sedan för att dryga ut bränslekostnaden. Moppen gick inget vidare på denna blandning och vart nästan omöjlig att starta kall men rök gjorde den friskt PDT_Armataz_02_43

/Tobbe

Frippe
2006-06-25, 20:09
Det som ska testas är inom kort är:
Lampolja
Diesel

Ska testa det andra senare.

Räcker det med 10% diesel? eller ska det vara mer?

Brauer
2006-06-25, 21:03
Jag har testat att köra in diesel i avgaserna. Ryker lite mer men inte enormt mkt. När det sen började gå tillbaka till motorn via trycknippeln till metanolen så började motorn gå sämre. Du kan alltid testa, men jag har svårt att tro att den skulle gå så värst bra. Eftersom det inte ska antändas, bara förhångas så kommer motorn bli kyld av dieseln och gå sämre. Speciellt på låga varv.

DrHanke
2006-06-25, 23:11
Henry körde med vanlig diesel in i ljuddämparen, funka bra i ett par sek sen vart dämpen kall och han fick ladda värme innan nästa rök pass kunde börja.

http://www.junkshop.nu/flyg/Henry/CAP232.jpg

Brauer
2006-06-25, 23:38
jag har ett kopparrör (glödgat för att gå att böja) runt kröken på en rossi 45. Det ger tillräckligt med förvärme för att ge bra rök. sen rätt in via en liten nippel nära avgasporten.
Det jävliga med Eurofightern är markfrigången. 1 cm mellan tank och backe. Asfaltbana och smooooootha landningar är ett måste om man ska puffa runt. PDT_Armataz_02_41

9,3x62
2006-06-25, 23:49
kan inte detta vara nåt för de som är kemikunniga att klura ut nån lösning på?

En annan tanke är ju rökpatroner. Finns de som använder de vid fuljakt efter grävling och räv som gått i gryt (otillåtet). Sotaren har ju några rökpatroner när han provtrycker skorstenar. Och inte att förglömma militära rökpatroner....

Mr J
2006-06-26, 09:12
Östersunds modellhobby har en del rökpatroner...
http://www.modellhobby.com

DrHanke
2006-06-26, 14:49
ÖMH:s rök är för parkflyer/el flyg, vi har provat dem på bränsle flyg... fungerade skit bra när jag hovrade men så fort jag fick lite fart vart röken som med lönen.... utspädd och man såg knappt av dem. Fungerar kalas på el maskiner som flyger saktare och inte har samma orr i proppen och luftflödet. Annars finns ju riktig rökvätska som ÖMH bla har, den spär man ut med diesel och den är riktigt bra.

Brauer
2006-06-26, 15:29
Oavsett vilken vätska så bör den inte gå igenom förbränningsrummet. De där patronerna är gjorda av kaliumklorat (har jag för mig iaf.. PDT_Armataz_02_04 ) vilket inte är helt jättehälsosamt. Bör användas med lite förnuft. www.bjornax.se är tillverkaren och där finns säkerhetsblad som inte finns med i förpackningen.

Frippe
2006-06-26, 22:32
Tror mer på att köra nåt eget rör med salpetersalt och socker som man smälter.

Dock så vill jag inte testa det nu när det är så torrt ute.

Prövade föressten med lampolja idag.
Ingen skillnad(ca 7-10% i soppan).

Man skulle kanske köra med soppa som innehåller 50% recin 30%nitro och 20% metanol för att det ska ryka bra?

DrHanke
2006-06-26, 23:06
nja egen häxblandning av salpeter... nja verka farligt, bättre alt med fet ställd motor.

bokis
2006-06-26, 23:10
Nu e jag novis på det här.. om man har en separat tank för rökvätska,räcker övertrycket från tryckmatningen att mata fram
den? Eller är det för lite tryck..

DrHanke
2006-06-26, 23:17
dubro har ju nått liknande system

http://www.shopatron.com/img/product_images/101/DUB255.gif

vet inte om det funkar bra...

ChristerL
2006-06-27, 00:39
Tror mer på att köra nåt eget rör med salpetersalt och socker som man smälter.


Var det inte salpetersalt och socker man blandade i sin pyromanska ungdom och hällde i plastmodeller? Brann utav bara :evil:
Vill också minnas att vi förpackade det både i plåtburkar och rör. Det fick nästan en explosionsartad utveckling när det fjuttades på.....

Frippe, meddela gärna tid och plats när du tänker testa det. :badgrin:

Tejp
2006-06-27, 07:39
Man kanske kan använda de här två sakerna tillsammans

http://www.hobbieguyrc.com/shop/cart.php?target=product&product_id=20558&substring=smoke
http://www.hobbieguyrc.com/shop/cart.php?target=product&product_id=20562&substring=smoke

Då slipper man extra batterier och elpump

Eller denna
http://www.247models.co.uk/product_info.php/cPath/47_50/products_id/2336?osCsid=6f6cfac6f964c67850ac792ebae4dc85

Frippe
2006-06-27, 10:15
Tack för länkarna Tejp!

En pump som går på vibrationer. Riktigt smart.

Brauer
2006-06-27, 13:11
Att använda trycket från ljuddämparen är både på gott och ont. Det enda bra är att man slipper extra vikt. De dåliga sidorna är tappat bränsletryck och dålig effekt. Perrypump är en bra lösning för små kärror som inte klarar så mkt vikt. En "riktig" rökpump väger ju ändå nått hekto :?

Frippe
2006-06-27, 19:44
Har varit iväg till K-rauta och köpa 8.5kg salpetergödning.(lagom kul att släpa på cykeln några km)

Ska testa div olika "rökbomber" imorrn.
Den som funkar bäst ska sättas i en liten plåtburk som jag tilloch börja med ska sitta i ett snöre bakom planet.
Och "bomberna" funkar bra så kommer jag montera en liten burk under planet men en bomb i.

Men det är bara om det funkar bra.

bokis
2006-06-27, 22:02
Frippe..Jag skull å det bestämdaste avråda från dina försök...
Har du otur så blir du ett bidrag till statistiken över folk som har förlorat syn o lemmar... Det du tänker göra är inget bra..dessutom kan du tutta eld på omgivningen,det är inte lite varmt det blir... Så jag skulle avråda från dina experiment PDT_Armataz_02_20

Tejp
2006-06-27, 22:25
På den tiden då jag var en snorig liten huligan blandade jag till en ganska rejäl laddning med socker och kali salpeter (köpt på konsum) Det blev väl ungefär 3dl.

Gjorde mig en fin hög på en bit takplåt och tände på.
Brann på rätt fint och efter ett tag var det hål i plåten.
Det blir en enorm värme, inget som jag skulle vilja ha under mitt plan.

Brauer
2006-06-27, 23:30
jag vet en som brännde ner sin farsas uthus genom en sån "rökis"... Han var clever nog att sätta den på ett plastbord :roll:

Frippe
2006-06-28, 00:00
har bara gjort "små puffar" på ca 50g.
Kör med skidglasögon och tjocka bilmeckar handskar vid testerna.(har dock inte fått eld på nån än)

Får jag inte till nån bra rök så kommer resten av gödningmedlet hammna på gräsmattan.

Verkar som man måste köpa ett röksystem ändå.
Har räknat ut att jag precis får plats med en tank under motorn i Arrowtiger men då skulle den vara på 1dl el nåt.
1dl känns som att det blir för lite.

Hm, då behöver man ett plan med större kropp, och till det ny motor, nya servon osv... :D

colsson
2006-06-28, 09:52
Jag håller med "Tejp"!
I min tidiga ungdom hände det att vi blandade socker och salpeter 50/50, lade i en plåtburk och sen tände på. Det brinner explosionsartat, burken och asfalten smälte. Jag skulle inte ens tänka tanken att ha det i mitt flygplan!

Tänk dig för!

Brauer
2006-06-28, 19:02
Verkar som man måste köpa ett röksystem ändå.
Har räknat ut att jag precis får plats med en tank under motorn i Arrowtiger men då skulle den vara på 1dl el nåt.
1dl känns som att det blir för lite.

Hm, då behöver man ett plan med större kropp, och till det ny motor, nya servon osv... :D

du behöver inte mkt plats under om du är hyffsat duktig på att landa. Räcker med nån cm eller två. Kolla inte bara på vanliga tankar. Du kan ju köra med en Lokaflaska eller vad som helst som är lite mer avlångt. 50cl är lite väl stort kanske, men det finns vettiga lösningar som är bra mycket bättre än hemmagjorda pyrotekniska livsfarligheter... Btw, som projektarbete på gymnasiet ville jag och en klasskamrat bygga en raket. Rektorn sa att vi fick prata med Räddningstjänsten som i sin tur sa "GLÖM DET FORTARE ÄN KVICKT!"... Fast lite mer på en normal samtalston kanske. Vår raket skulle gå på väteperoxid (3L) och skulle spjälkas upp i vätgas och syrgas med kaliumpermanganat (om inte minnet sviker mig). Hela härligheten skulle brinna i en riktig kammare och utloppshastigheten på gaserna låg långt bortom ljudvallen. Raketens teoretiska topphöjd låg på >5000m, ja inte fot! Att tillverka krut till en enklare raket fick vi inte heller, sedan införslen av ISO och alltmöjligt liknande. Köpa fick vi, men inte lagra på skolan och ABSOLUT inte testa ngt i kemilabbet. Vi gjorde anspråk på den ringa vikten 5 kg Zinkit, tillräckligt för att blåsa ut hela labbet genom ytterväggen på andra våningen, och KAN ni tänka er, haha, vi fick blankt nej där också :werd: PDT_Armataz_02_07

Frippe
2006-06-28, 20:09
Fick fart på en 40g laddning idag.
Dock så rök det inte så mycket som jag hade hoppats på så det blir att lägga ner "rök utan röksystem"'s projektet.


Funderar på om jag ska köpa ett 10pack rökpatroner från Östersunds och testa med istället. Nån som har testat dom?

Brauer
2006-06-28, 20:27
Jag har ett gäng 18grammare hemma. Inte testat än. Kan ge en rapport när jag har testat.

DrHanke
2006-06-28, 21:47
ÖMH:s rök är till för parkflyers, röken räcker inte om du kör dem på vanlig förbränningsflyg. Vi har provat dem på en .60 ucd och det var ingen höjdare direkt, fungerade bra innan start samt vid hovring men flyg framåt så försvann röken nästan helt.

Brauer
2006-06-28, 23:02
Provade ni de stora 60 grams patronerna? Det finns större, men då är det nog nära halvkilot tror jag. kolla www.bjornax.se

|mix
2006-07-02, 15:02
http://www.stubinen.se/bomber1.htm

Färgad rök.. :D

Mikael_jo
2006-07-23, 17:59
såg att många hade rekomenderat att inte testa det här med salpeter och socker... men ingen har sagt vad som kan hända!
ifall du har blandningen så den inte får tillräckligt med syre så kommer det smälla! alltså om du har blandningen i en tät burk så kommer det förmodligen smälla. samma sak med svartkrut om du häller lite svartkrut på en plåt så kommer det bara brinna lite fort. men om du däremot packar det hårt o lindar in det i tex papper så kommer det smälla!

Macke
2006-07-23, 23:55
Något att läsa om röksystem och hur det fungerar!

http://www.rcuniverse.com/magazine/article_display.cfm?article_id=455

Anonymous
2006-07-24, 14:58
Jag har testat de små patronerna på en Formosa.
Rök inte så imponerande men de näst minsta kanshe?
Har för mig att det är 15g eller nått som jag har.

Har även 60g patronerna men har inte testat dem än.

T5
2006-07-24, 21:41
Skulle vara grymt kul att se en filmklipp med 60grammspatronerna.
Jag håller på med en Stearman och rök skulle sitta som en fläskläpp, men jag vet inte om jag orkar fixa med rökpumpar och specialdämpare.

Skulle vara guld om man kunde köra en eller två 60grammare och få en fin rök för speciella tillfällen.

EPG
2006-08-15, 02:02
De allra kraftigaste rökaggregaten som ÖMH har borde väl fungera på en metanolare?

Tänk att göra en tryckare över banan med Magnumen och sen försvinna som en liten prick upp i luften samtidigt som man långsamrollar och dessutom kommer det rök från vingspetsarna!!!

Jag måste testa alltså!

Rumpfelstosse
2006-09-01, 20:07
Salpeter och socker är ganska ofarligt att handskas med sålänge man tar hänsyn till brandfaran och undviker metallinkapslingar utan använder papprör som är öppna i ena änden.

Jag avråder dock generellt sett från att flyga runt med pyrotekniska anordningar. Möjligtvis kan man tänka sig det på vintern, helst på en frusen sjö.

Formellt sett är det dessutom lite Aj Aj att själv tillverka sådana anordningar, såvida man inte har speciellt tillstånd från Panginspektionen och Farbror Blå.

Bosse Strömberg

Mjoelner
2006-10-01, 20:35
Vet inte om det funkar för att pumpa in i ljuddämparen, men...

Vanlig kylarvästska, dvs vatten och glykol, ryker utav bara h-e när man får paj på topplockpackningen och kylarvätska kommer in i förbränningsrummet... Kanske vore nåt att prova?

/// Leif

Brauer
2006-10-17, 20:12
Glömde bort den här tråden. Jag testade 18grams på min trex. Det rök som f*n i hovring men så fort man drog iväg blev det jätte diffust och inget spår alls. Rädd att det blir ungefär likadant på ett flygplan. :(