handdator

Visa fullständig version : KOMPAKT RC



pgrts
2006-06-26, 08:19
Mitt problem är utrymme...
Byggandet löste sig något så när med en klubb som har bygglokal.
Transporter är hänvisade till en minibil så det blir snabbt fullt.
För tillfället så har jag alltid med en EPP-modell på 100 cm som tål att man packar en massa annat runt den.
Det skulle vara trevligt med ett något större plan men då behövs det att vingen är delbar och stabben helst löstgbar.
På grund av allt annat som ska med i bilen så är det bra om det inte är ett skört sprygelbygge.
Någon som har tips?

bokis
2006-06-27, 12:25
Storlek o typ? Skala eller 3D?

pgrts
2006-06-27, 12:53
Storlek : skuffen på en Clio - ca 90 cm brett men 100 cm om man saxar ner en smal sak. Jag har kolllat att fälla halva baksätet men det blir knappast mycket mera - kanske 100 cm.

Jag skulle vilja ha en lite större sak med delad vinge men kroppen får inte vara mer än 100 cm.

För att samsas med övrigt utan att ta för mycket skada så bör det vara Elapor/EPP typ.

Egenskaperna på Multiplex Magister skulle nog passa - vettig motorstorlek för att ta lite väder, klara markstart från gräs. Tyvärr är kroppen nog för stor även om man kan dela vingen och lossa stabben.

Frigolitplan på metern finns det ju ganska gott om men det är nog kaststart som gäller gissar jag - och det har jag några modeller redan.

bokis
2006-06-27, 14:23
I min Pegutt 206 så får jag in en 2 meters katana så det kan väl inte vara något problem att få in en större kärra?
En kärra som kan passa är suchojen som Ove /airmedia) flög hemma hos mig igår kväll,flög lysande o har de rätta måtten..Vet dock inte om han har fått hem flera ännu men det går ju o fråga! :D

Mr J
2006-06-27, 16:03
En kärra som kan passa är suchojen som Ove /airmedia) flög hemma hos mig igår kväll,flög lysande o har de rätta måtten..Vet dock inte om han har fått hem flera ännu men det går ju o fråga! :D
Film! PDT_Armataz_02_05

Jag har själv funderat på den där och skulle gärna vilja se den flyga...

tonic
2006-06-27, 16:09
En kärra som kan passa är suchojen som Ove /airmedia) flög hemma hos mig igår kväll,flög lysande o har de rätta måtten..Vet dock inte om han har fått hem flera ännu men det går ju o fråga! :D
Film! PDT_Armataz_02_05

Jag har själv funderat på den där och skulle gärna vilja se den flyga...

Jag har en SU31. Flyger helt fantastiskt. Flög den i Barkaby, och byigt var det, men SU31:an var stabil.

För 640:- spänn är det inget att tveka för. Mycket lättbyggd.

http://www.airmedia.se/images/uploads/SU-31-red.jpg

AM
2006-06-27, 16:14
Containern anlöper Göteborg den 7'e Juli.... Har dom på hyllan den 9'e Juli.

Med i containern finns bl.a en F3A-liknande modell på 1 meter från samma tillverkare och i samma material och finish!

Mvh
Ove

Mr J
2006-06-27, 16:22
Film! PDT_Armataz_02_05

Jag har själv funderat på den där och skulle gärna vilja se den flyga...

Jag har en SU31. Flyger helt fantastiskt. Flög den i Barkaby, och byigt var det, men SU31:an var stabil.

För 640:- spänn är det inget att tveka för. Mycket lättbyggd.



Jag vet att du har en, jag var med när du köpte den 8)
Men jag hade inte hört nån seriös flygrapport...
Nä, 640 spänn är inte mycket att bråka om, men jag måste nog krascha nåt först... Det börjar bli lite mycket här... PDT_Armataz_02_11

Mr J
2006-06-27, 16:28
Containern anlöper Göteborg den 7'e Juli.... Har dom på hyllan den 9'e Juli.

Med i containern finns bl.a en F3A-liknande modell på 1 meter från samma tillverkare och i samma material och finish!

Mvh
Ove

Bra tänkt! Det är nog svårare att slarva bort en hel container PDT_Armataz_02_29
Men du ska ju ha semester hela sommaren? PDT_Armataz_02_43

tonic
2006-06-27, 16:34
Containern anlöper Göteborg den 7'e Juli.... Har dom på hyllan den 9'e Juli.

Med i containern finns bl.a en F3A-liknande modell på 1 meter från samma tillverkare och i samma material och finish!

Mvh
Ove

Bra tänkt! Det är nog svårare att slarva bort en hel container PDT_Armataz_02_29
Men du ska ju ha semester hela sommaren? PDT_Armataz_02_43

Du får låna min om det brinner i knutarna.

pgrts
2006-06-27, 16:48
Det verkar vara en bra modell och med kraft nog att starta vertikalt om det behövs ;-). Tyvärr så är den slut hos Ove som dessutom har tagit semester ett par månader framåt. Vi får väl se om han dyker upp i Rinkaby. Det är egentligen en lite större modell jag är ute efter - jag har några olika modeller i 1-meters storlek.
Jag får kanske byta till en Pegutt då - går det in ett gäng ungar förutom det japanska svärdet? Det är liksom min ursäkt att få flyga ;-)

Jag lyckades transportera en Lajban mellan klubblokalen och fältstugan men då fick jag köra ett par vändor för att få med ungarna och deras plan också. Ju mer jag flyger de väsnandes oljeskvättarna desto mera uppskattar jag el som lätt och smidigt går att ha med sig i bilen och snabbt kunna ta fram för att flyga en runda.

Mr J
2006-06-27, 18:01
Du får låna min om det brinner i knutarna.

Det är ingen panik, jag har högvis med plan, men jag skulle iaf vilja ha nåt som tåler lite vind.

Sen vet jag inte om jag skulle våga låna, då hade man säkert kraschat omgående... PDT_Armataz_02_32

Den är inte till salu? PDT_Armataz_02_40

tonic
2006-06-27, 18:39
Du får låna min om det brinner i knutarna.

Det är ingen panik, jag har högvis med plan, men jag skulle iaf vilja ha nåt som tåler lite vind.

Sen vet jag inte om jag skulle våga låna, då hade man säkert kraschat omgående... PDT_Armataz_02_32

Den är inte till salu? PDT_Armataz_02_40

Vadå kraschat?

Du flög så fint i vintras. ;)

Mr J
2006-06-27, 20:50
Vadå kraschat?

Du flög så fint i vintras. ;)

Hm.. PDT_Armataz_02_40
På tal om det, vad tror du om Su-31an innomhus?

Poteta
2006-06-27, 20:59
För 640:- spänn är det inget att tveka för. Mycket lättbyggd.
Följer det med någon motor? Den såg kul ut!

shark
2006-06-27, 21:16
Containern anlöper Göteborg den 7'e Juli.... Har dom på hyllan den 9'e Juli.

Ove, du får inte frestas så där, du har ju stängt långt in i augusti...

//Shark

tonic
2006-06-27, 23:53
Vadå kraschat?

Du flög så fint i vintras. ;)

Hm.. PDT_Armataz_02_40
På tal om det, vad tror du om Su-31an innomhus?

No way! Sorry!

Den är för snabb och kvick i roderutslagen. vikten är ca 680 och upp, beroende på setup.

Men utomhus med stor acce och en kraftig motor är den kanon. Stabil när det blåser, men man ska vara försiktig i landningarna.

Frippe
2006-06-28, 00:07
kanske en sån: http://www.animatech.se/softik/softik_traveller_electro.html ?

Mr J
2006-06-28, 00:27
Vadå kraschat?

Du flög så fint i vintras. ;)

Hm.. PDT_Armataz_02_40
På tal om det, vad tror du om Su-31an innomhus?

No way! Sorry!

Den är för snabb och kvick i roderutslagen. vikten är ca 680 och upp, beroende på setup.

Men utomhus med stor acce och en kraftig motor är den kanon. Stabil när det blåser, men man ska vara försiktig i landningarna.

Snabbare än Zagin? PDT_Armataz_02_26

Ok, vad har du för setup? Har för mig att du nämde nåt om för klen motor i början...

AM
2006-06-28, 18:52
Jag finns dock tillgänglig, men med reducerad effekt... ;)

Jag läser fortfarande mail. Men om jag skulle ha butiken helt "öppen" hinner jag inte med.

Behöver Ni något akut - skriv en rad.

Mvh
Ove

Mr J
2006-06-28, 22:19
"Reducerad effekt"?
Det måste jag komma ihåg PDT_Armataz_02_30
Det låter bra.

tonic
2006-06-30, 01:01
Vadå kraschat?

Du flög så fint i vintras. ;)

Hm.. PDT_Armataz_02_40
På tal om det, vad tror du om Su-31an innomhus?

No way! Sorry!

Den är för snabb och kvick i roderutslagen. vikten är ca 680 och upp, beroende på setup.

Men utomhus med stor acce och en kraftig motor är den kanon. Stabil när det blåser, men man ska vara försiktig i landningarna.


Snabbare än Zagin? PDT_Armataz_02_26

Ok, vad har du för setup? Har för mig att du nämde nåt om för klen motor i början...

Har en Typhoon 6:a med ett 1050mah 3c. Räcker till normal arobatic.

Man kan använda airmedias nya Gold accar på ca:2200mah. Då kommer det att vara bra mycket bättre tryck i motorn

Zagin tål mindre krasch. men inte SU31:an. Jag rekomenderar inte den för innomhus.

Mr J
2006-06-30, 01:13
Har en Typhoon 6:a med ett 1050mah 3c. Räcker till normal arobatic.

Man kan använda airmedias nya Gold accar på ca:2200mah. Då kommer det att vara bra mycket bättre tryck i motorn

Zagin tål mindre krasch. men inte SU31:an. Jag rekomenderar inte den för innomhus.

Åhå! Jag har en Typhoon 6 /3D som ligger och dammar, men jag har för mig att Ove rekommenderar nån annan motor på sin sida...?

Landa försiktiktigt förresten? Är den klippbenägen?

Tja.. Tål och tål, den enda gången den var helt oskadd efter en söndagsflyning i vintras så klämde jag av en winglet i ytterdörren PDT_Armataz_02_33