handdator

Visa fullständig version : Tryckmata eller inte tryckmata?



zeno
2006-07-03, 11:32
Tjo tjo!

Håller på o grejar med en ASP 61FS i min bångstyriga La7'a.
Stod ute på fältet idag och försökte få till snygga landingar men tyvärr så slutade det med frivolter allt som oftast. Tur att planet är uppbyggt som en pansarvagn...
Men då var det en herre ute som nämnde att OS 4-taktare större än 48 (?) inte tyckte om tryckmatning.
Så jag var inte sämre än att jag pluggade bort tryckmatningen och provade att köra utan. Märkte ingen skillnad ärligt talat, fööörutom att nålen behövdes skruvas ut en bit (1/4 - 1/2) varv för att motorn skulle gå bra.

Hur har ni andra på era fyrtaktare?
Någon som har facit? :)

bokis
2006-07-03, 13:31
Tja,så länge du flyger runt ,runt så går det väl..Men,skulle ha det på allt du busar runt med,stallturns o annat..Tycker att du ska ha det där annars skulle det kunna gå lite tokigt! :D <Det ger en stabilare tillförsel..

zeno
2006-07-03, 13:35
Jo, det känns säkrare med den ansluten :)

loop
2006-07-03, 14:43
Jag kör mina 4T över .90 utan tryckmatning för de suger så bra själva, men har du inga problem med tryckmatning så varförta boer den?
Det jag märk när man kör utan tryckmating så måste man gör att vattenlås för ventilation till tanken och tankar du för mycket så den blir vattenlåset full med soppa så går motorn lite sämre en liten stund till soppan har försvunnit.

JanLid43
2007-09-30, 18:05
:D Har kört Saito i ca:15 år och det flesta utan tryckmatning. Motorerna suger upp bränslet fint och tömmer tanken. Det är nog så att man oftast vill plocka ut de där sista varven och magrar ut nålen. På marken med full tank verkar allt OK men i luften när nivån sjunker och G-krafterna kommmer in i bilden så får inte motorn tillräckligt med bränsle. Öppna nålen mer så motorn går fetare och flyg. Du märker efter en stunds flygning om motorn svarar på gaspådrag som den skall. Om inte justera nålen så motorn gå bra hela tanken. Kan innebära lite fet i början och mot slutet nära exakt med högre varv. Där är idealet. Jag rör nästan aldrig bränslenålarna efter att jag har hittat bästa inställningen. Måste Du ha även de där sista varven på topp, BYT till större motor och kör med lite mindre gaspådrag. Då mår motorn också bra och snurrar i många sköna timmar
JIL Bromölla

wesse
2007-09-30, 18:56
om jag ska lycka landa studsfritt då måste jag ha tryckmatningen kopplad..


p.s ja ä int som andra ja...................

jaka
2007-09-30, 22:09
Hej!
Alla fyrtaktare går bättre med tryckmatning!
Helst med Uni-flow set-up med två klunkar.

wesse
2007-10-01, 09:05
Hej!
Alla fyrtaktare går bättre med tryckmatning!
Helst med Uni-flow set-up med två klunkar.

två klunkar???

Sigun
2007-10-01, 09:15
Uni-flow set-up = två tankar = två klunkar .. förstår du nu ? :D :D

wesse
2007-10-01, 10:16
okey då behöver jag inte uniflowset eftersom jag bara kör på en motor på varje plan..har jag fattat rätt nu då? :lol: :lol:

Sigun
2007-10-01, 10:42
Tja.. om du är kunnig i Engelska så finns här en förklaring på de hela

http://www.fraserker.com/heli/uniflow/how_uniflow_works.htm

Men de verkar var ett system med flera klunkar som samverkar i samma tank så de kan kanske ändå vara något för dig wesse :)

/Martin

Michael
2007-10-01, 18:20
Hej!
Alla fyrtaktare går bättre med tryckmatning!
Helst med Uni-flow set-up med två klunkar.
Är inte övertygad om att detta är sant.
Min erfarenhet av fyrtaktare är begränsad, men åtminstone min Saito 72 går precis lika bra utan tryckmatning som med tryckmatning (efter justering av hög och lågfartsnål).
Tvåtaktsmotorer har jag desto mer erfarenhet av och jag kan konstatera att det beror på vilken motor/förgasera det är frågan om. Jag har tvåtaktare som går bättre utan tryckmatning, medan det för andra motorer är tvärtom eller inte spelar någon roll.

Uniflowtankar (med två klunkar som ligger nära varandra) utvecklades av stuntlinflygare för att få ett konstant tryckfall för förgasaren att arbeta emot. I desa sammanhang användes uniflow nästan alltid utan tryckmatning.

Jag har testat uniflow rätt mycket även i R/C sammanhang och kommit fram till att det för mig fungerar bäst när jag mestadels flyger med ganska konstant gaspådrag. Om jag hanterar trotteln aktivt är resultatet inte lysande. När tryckledningen ligger under vätskenivån och man efter en period med fullgas drar ner trotteln mot tomgång så har trycket som byggts upp i tanken ingenstans att ta vägen. Det gör att motorn en liten stund går för rikt på låga varv och bluddrar i onödan medan trycket i tanken anpassas till det nya lägre gaspådraget. Trycket utjämnas huvudsakligen genom att bränslet trycks baklänges via uniflowledningen in i ljuddämparen där det försvinner till ingen nytta.
Om tryckanslutningen istället mynnar ovanför vätskenivån i tanken ställer hela tiden trycket direkt in sig på en nivå som svarar mot gaspådraget. Detta kan enkelt fixas via en grenad tryckledning i tanken där ett av grenrören mynnar nära botten på tanken och det andra nära toppen. Det krävs dock en del trixande för att få dessa "grenrör" på plats i tanken.

Smaken är som baken..., därför får var och en själv avgöra vad som fungerar bäst i den egna applikationen.

/Michael

genland
2007-10-01, 20:10
Hej!
Alla fyrtaktare går bättre med tryckmatning!
Helst med Uni-flow set-up med två klunkar.
Är inte övertygad om att detta är sant.
Min erfarenhet av fyrtaktare är begränsad, men åtminstone min Saito 72 går precis lika bra utan tryckmatning som med tryckmatning (efter justering av hög och lågfartsnål).
Tvåtaktsmotorer har jag desto mer erfarenhet av och jag kan konstatera att det beror på vilken motor/förgasera det är frågan om. Jag har tvåtaktare som går bättre utan tryckmatning, medan det för andra motorer är tvärtom eller inte spelar någon roll.

Uniflowtankar (med två klunkar som ligger nära varandra) utvecklades av stuntlinflygare för att få ett konstant tryckfall för förgasaren att arbeta emot. I desa sammanhang användes uniflow nästan alltid utan tryckmatning.

Jag har testat uniflow rätt mycket även i R/C sammanhang och kommit fram till att det för mig fungerar bäst när jag mestadels flyger med ganska konstant gaspådrag. Om jag hanterar trotteln aktivt är resultatet inte lysande. När tryckledningen ligger under vätskenivån och man efter en period med fullgas drar ner trotteln mot tomgång så har trycket som byggts upp i tanken ingenstans att ta vägen. Det gör att motorn en liten stund går för rikt på låga varv och bluddrar i onödan medan trycket i tanken anpassas till det nya lägre gaspådraget. Trycket utjämnas huvudsakligen genom att bränslet trycks baklänges via uniflowledningen in i ljuddämparen där det försvinner till ingen nytta.
Om tryckanslutningen istället mynnar ovanför vätskenivån i tanken ställer hela tiden trycket direkt in sig på en nivå som svarar mot gaspådraget. Detta kan enkelt fixas via en grenad tryckledning i tanken där ett av grenrören mynnar nära botten på tanken och det andra nära toppen. Det krävs dock en del trixande för att få dessa "grenrör" på plats i tanken.

Smaken är som baken..., därför får var och en själv avgöra vad som fungerar bäst i den egna applikationen.

/Michael

Oj oj oj....
Där tyckte jag att man hörde ljudet
av ett benbrott på någons kära Käpphäst!! :lol: :lol: :lol:

Mvh Kent

jaka
2007-10-01, 20:51
Hej!
Om du menar mig så så inte har jag Uni-flow som någon käpphäst inte.
Långt ifrån. Vill bara få upp ögonen på folk så att de kan använda ett bättre tanksystem än det vanliga med en klunk.
Jag själv kör alltid med Uni-Flow installation i mina flygplan (där jag inte har Tettras "Bubblelesstank" förståss som är annu bättre) oavsett om det är Q-500 racers eller andra kärror och oavsett det är fyrtaktare eller tvåtaktare.
Jag har aldrig erfarit det du beskriver att motorn skulle tveka vid gaspådrag utan mina motorer svarar alltid direkt på gaspådrag oavsett hut länge de gått på tomgång, men då kör jag på 5% nitro. Kör man med onitad soppa så fungerar det ju inte lika bra.

Tobbe O
2007-10-01, 20:52
Hej!
Alla fyrtaktare går bättre med tryckmatning!


Inte alla :D :D :D

Michael
2007-10-01, 21:03
Hej!
...
Jag har aldrig erfarit det du beskriver att motorn skulle tveka vid gaspådrag utan mina motorer svarar alltid direkt på gaspådrag oavsett hut länge de gått på tomgång, men då kör jag på 5% nitro. Kör man med onitad soppa så fungerar det ju inte lika bra.
Det är vid gasavdrag efter längre tid på högt varv som flera av mina motorer "bluddrar" en stund om jag använder uniflowtank. Gaspådrag utgör inget problem.

Tettras system förhindrar bubbelbildning i tanken vilket kan vara bra om man inte har möjlighet att vibrationsisolera tanken med skumgummi. Nackdelen är att de i mina ögon är "ohemult" dyra.

/Michael