handdator

Visa fullständig version : Optic 6



labtec
2006-07-03, 22:31
Har en optic 6 som jag mistänker att det kan vara fel på, har på en vecka kvadat två plan när jag varit ute och flygit, båda gånger har det varit höjd rodret som slutat fungera har använt olika motagare och kristalere vid flygningarna så då kan det det inte bero på det. har ni några förslag på vad det skulle kunna var om det inte är radion det beror på. börjar bli tråkit att åka hem med planen i ica kassar

loop
2006-07-03, 23:38
Du bör nog skicka in radio för koll så du kan vara på säkra sidan att den är ok.

Har du andvänt samma servon?
Kanske att dåligt sådan som hamnat på höjden båda gångerna.

Macke
2006-07-04, 01:04
Hmmm.... nu blev jag lite orolig. Jag fick ett problem för ett tag sedan då jag flög ganska lågt, gasade på lite och skulle upp men det blev en vinglig och ful loop rätt ner i backen. Jag HAR en optic 6:a. Är det fler som haft likande problem med dom? Jag trodde inte det var radion i och för sig men skulle kunnat varít det.

JohanV
2006-07-04, 02:31
Har läst att Optic 6an kan glitacha med SPEKTRA-modulen.

Länk till Hitec flygradioforum:

http://www.hitecrcd.com/cgi-bin/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=1



(Skrivet av en som inte har en flygradio ens)

labtec
2006-07-04, 16:48
Det var olika servon på dom två planen som jag kvadade en var det hitec servon och på den andra futaba. Har Garanti kvar så jag ska ta och lämna in den så får dom kolla upp fal det är radion det är fel på.

loop
2006-07-04, 19:35
Låter klokt.

DrHanke
2006-07-04, 19:47
hade inte det första versionerna av optic 6 problem med programvaran? Vet att det är löst på de senaste radiona, vilket också hitec står för på de äldre.

zeno
2006-07-04, 19:59
Vad jag har fattat det som så låste sig Optic 6'an med äldre programvara när man trimmade skev samtidigt som man också höll skev... Eller något åt det hållet.
Dom verkar fortfarande ha problem med att syntesmodulen glappar dock, surt. För det verkar vara en helt okej radio annars PDT_Armataz_02_12

labtec
2006-07-04, 21:42
Den jag har måste vara en bland dom första som kom, köpte den i juli föra året kommer inte ihåg när dom släptes.

zeno
2006-07-04, 22:19
Kolla vad du har för firmware-version genom att hålla nere de två Edit-knapparna samtidigt som du slår på sändaren.
Sen ska man kunna scrolla (genom att trycka på edit-knapparna?), där någonstans ska det stå vad det är för version du har i din sändare.
Står det v1.1 så bör du lämna in och få uppdaterad. Står det version 0 (ja det är mycket lurigt det där.. dom har gått baklänges på något vänster) så har du nog senaste.

Observera att jag inte har någon optic 6'a själv, jag förmedlar bara info vidare PDT_Armataz_02_22

mcbengt_
2006-07-06, 18:16
Nu är det så att det står V 1.1 på min optic 6:a. Jag ska in till kyosho imorron och kolla med han och se om jag har den senaste programvaan. Mer info kommer imorron då :p

zeno
2006-07-06, 18:52
mcbengt_: När köpte du din Optic 6'a?

mcbengt_
2006-07-06, 21:34
Förra sommaren. Augusti eller något.

zeno
2006-07-06, 22:49
Är nyfiken, vad fick du för svar hos Kyosho?

mcbengt_
2006-07-06, 23:31
Jag ska inte dit förrän imorron ;)

mcbengt_
2006-07-07, 13:35
Nu har jag varit där. Han sa att han skulle ringa och kolla med kyosho i stockholm som skulle kolla med hitec. Vi får vänta och se vad dom säger.

Plura
2006-11-02, 16:28
Hej,

Jag är ny här på forumet. Jag heter Per Elwing kommer från Anderstorp i Småland.

Jag är ny i modellflyg branchen men efter ett par gånger med klubbens trainer och ett antal timmar vid simulatorn så köpte jag mig en metanol trainer i 40 storlek. Det går riktigt bra om jag får säga det själv.

Nu till mitt problem.

Jag har en Optic 6 som började strula på en kanal (2:an) den slutade bara att fungera. Jag provade servot på en annan kanal och det funkade fint så det är det inte. Efter ett tag hoppade det igång och funkade någon timme för att sedan sluta fungera igen. Jag lämnade in både sändare och mottagen där jag köpt den. Vad jag förstod så skickade han den till Baltechno men han hittar inget fel utan allt funkar som det ska. Så han ska skicka tillbaks radion. Jag har inte fått min Radio än men den är på gång in.

Har inte han hittat något fel efter att mitt inköpställe pratade med honom så får jag tillbaka en radio där en kannal helt plötsligt kan lägga av.

Vad gör man vid ett sånt här tillfälle?? Eller är det någon som vet vad felet kan vara? Det är några i min flygklubb som tittat på det men dom blir inte heller kloka

/Pelle

bokis
2006-11-02, 16:47
Den svåraste felsökning som finns är intermittenta (fint ord,får aldrig använda det annars :D ) d.v.s fel som kommer o går..
När slikt ska lagas så är det bättre att det inte funkar alls,funkar det när man testar det så vad göra?
Jag förstår ditt bekymmer men så länge felet inte uppträder hos reparatören så står han ju där utan nåt o fixa...
Råd är svårt o ge,skulle nog själv prova"köra" den i bänk, e.x vissa spakrörelser,x antal minuter i drift o.s.v o få den att vissna så att Baltechno har lite mer att gå på..

Magnus
2006-11-02, 17:02
Har en kompis som oxå har en Optic 6:a, har haft bekymmer med den att höjden la av, dock på marken som tur va! Fick stänga av radion och starta den igen så fungerade den som vanligt igen. Samma sak hände även på trottlen, la av, starta om sen fungerade den igen. Den är nu lagd på hylla och en ny är på väg att införskaffas.
/Magnus

zeno
2006-11-02, 17:29
Mycket tråkigt att en annars mycket smidig och smart radio ska bråka så :(
Min far har även han en Optic 6'a. Körde dubbelkommando med den och ibland så fick spökade höjden (kanal 2) något.
Har läst sida upp o sida ner på utländska forum gällande detta och det vore intressant att veta vad ni andra har för versionsnummer på era Optic 6'or?
Jag minns inte exakt hur det var man fick fram det, men ungefär så här, håll inne de två övre vänstra knapparna och slå på sändaren (precis som att du skulle byta modellminne), scrolla sedan ned till du ser texten "VER". På denna stod det 11, dvs 1.1.

Enligt forum så har Hitec uppdaterat programvaran till version 1.0... Japp, lurigt, men dom gick åt fel håll i versionsnumret (1.1 = Betaversion?).
Jag har kontaktat den lokala Kyoshobutiken och han skulle kolla upp hur det låg till. Det här var nog i Juli månad tror jag. Har ringt några gånger och kollar hur det gått, men inget har hänt. Imponerande...

Jag fick tipset om att inte använda modellminne 1. Och faktiskt så har felet inte dykt upp igen.

Tre frågor till er med strulande Optic 6'or:
1. Kör ni med synthmodul?
2. Är det "planet" på modellminne 1 som bråkar?
3. Var har ni för versionsnummer (se ovan)?

Magnus
2006-11-02, 19:59
Fråga 1.
Nej.
Fråga 2.
Ja
Fråga 3.
Vet ej, återkommer.

/Magnus

Plura
2006-11-02, 20:14
1. Nej
2. Ja men jag har även bytt till modellminne 2 när den har lagt av utan att det börjat fungera
3. Jag har letat innan efter vilken version det är men jag har inte hittat något. Jag har skrollat genom alla menyer utan att hitta någon "VER"

Ringde själv till Baltechno nu ikväll. Men han kände inte till att han skulle haft min radio hos sig. Jag frågade bara min återförsäljare vart han skickat den och han sa bara till göteborg och jag tog för givet att det var Baltechno. Finns det något mer service ställe i göteborg?

/Pelle

zeno
2006-11-02, 20:59
Det kan vara så att Kyosho har sitt HQ i Göteborg och att dom skickade dit radion. Är inte säker.
Men enligt deras hemsida så har dom ingen Kyosho-butik (återförsäljare finns, men ingen ren Kyosho-butik) i Stockholm.

Heda
2006-11-03, 00:23
Tjo

Kollade på min optic6a nyss, har inte heller någon "ver" i menyn när man tryckt in editknapparna....

Dock står det i manualen att den ska vara med, alltså det e en tabell där man ser alla inställningar som man kan bläddra genom men min radio hoppar över "ver"

Känns bra..........not :oops:
Som noob blir man ju nervig över det mesta har ja märkt;)

Heda
2006-11-03, 12:55
Hittade lite info på annat forum typ om man inte hittar "ver" i menyn så har man den senaste, sedan stod det lite om annat jox oxå 8)

http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=4035787&postcount=15