handdator

Visa fullständig version : Pontonfilm



krut
2006-07-10, 21:49
Nu kommer det en liten film om min första sjöflygning.



Mvh.Mickehttp://hem.bredband.net/barlil/kilbro-ponton.wmv

Kom gärna med kommentarer.

Mvh.Micke

Mr J
2006-07-10, 21:55
Beklagar verkligen, tur det inte blev värre iaf.
Du har händelsevis inte råkat ändra tyngdpunkten med pontonerna?
Kärran såg väldigt orolig ut i höjdplanet...

mac77
2006-07-10, 21:56
Usch då...hoppas det går bättre nästa gång, förhoppningsvis var det inte sulornas fel :oops:

bokis
2006-07-10, 22:02
Bra film PDT_Armataz_02_43 ...men det såg väldigt mysko ut..Vad tänker du ändra på till nästa gång?Var det bara ett tyngdpunktsproblem?

krut
2006-07-10, 22:04
Ska kolla på Tp lite noggrannare nästa tur. Samt att göra det en vindstilla dag. Kan ju vara att motorn är lite för klen ochså är en Magnum 46a nyare modell.

Micke

|mix
2006-07-10, 22:43
Ja verkade lite klen, skulle behöva mer fart, bara och ta nya tag :) Lycka till

Bj
2006-07-11, 01:51
Tjena!

Jag tyckte att det såg ut som planet vred sig till högre och pontonerna till vänster, kan vara att videon lurar lite. Men jag tycker också att det stämmer med att planet åkte ner till vänster eftersom pontonerna var vridit till det hållet och då drar planet den vägen typ som lite extra sidoroder.

http://www.bjsmodellflyg.se/e107_files/public/nyheter/pontoner.jpg

När du hade monterat dom, kunde du vrida något mellan plan och pontonerna, eller va det stumt så att dom sto 100 % still?

Annars måste jag säja att dina pontoner är rett snygga och bra till att du har gjort dom själv.

krut
2006-07-11, 08:30
När du hade monterat dom, kunde du vrida något mellan plan och pontonerna, eller va det stumt så att dom sto 100 % still? Nja Bj dom satt väl inte till 100% dom glappade lite bägge 2 i sidled. Men kan det göra så mycket igentligen? :roll: Förmodligen kanske då.

Bj
2006-07-12, 01:18
Hej!

Tja jag törs inte säja till 100 % att det är orsaken, men all förnuft säjer att har man något som är så stort som pontoner och dom hänger snett eller är vridit mycket åt ett håll så har det jo en inverkan på stabiliteten på planet. Typ som om man har satt vingen lite snett, eller tar jag helt fel. Någon som kan detta med sjöflyg kanske kan svara bättre än vad jag kan.....PDT_Armataz_02_14

frerut
2006-07-12, 09:03
Kom på en sak efter att ha sett filmen. Eftersom pontonerna har ganska stor sidoyta, det mesta framför tp, så kommer de motverka fenan. På många fullskalakärror sätter man på en extra fena under bakkroppen för att öka ytan. Detta borde hjälpa till i detta fall också, såg ut som om kärran blev lite slingrig. Vet inte om du försökte räta upp kärran med sidroder på slutet, men det såg ut som om fenan inte riktigt fick tag i luften.

Se till exempel http://www.airliners.net/open.file/0077895/L/

Krille
2006-07-12, 09:51
Inte att förglömma vattenroder på tofflorna.

Men tror inte problemet är tofflor + vatten. Du kom ju upp i luften det va ju sen som det blev knepigt :)

pianomarten
2006-07-24, 09:37
Jag tyckte det såg ut som anfallsvinkeln var lite för stor mellan vingen och pontonerna så att dom blev som ett dykroder och bromsade farten uppe i luften, själv kör jag med 0 grader