handdator

Visa fullständig version : Ny Sändarack



H_enke
2006-07-13, 13:45
Hej!

Tänkte köpa en ny ack till min radio, Hitec Flash 5.
Vill gärna ha en Ni-Mh som har en kapacitet >1000 mAh och som tål att laddas på under en timme. Kontakt spelar ingen roll, men den bör vara i kubformat. :)

Jag har kollat på dessa, är de bra?
http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=von100
http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=b1001

Frippe
2006-07-13, 13:55
Har en 1,5år gammal dynomax 1600 ack och den funkar kalasbra fortfarande.

Sanyo 2500mah acken är nog den bästa på marknaden i dagsläget.
Har ingen erfarehet av den acken men Sanyo brukar ju göra bra celler.

zeno
2006-07-13, 14:19
Tyvärr.. Priset på Dynamax-ackarna lockar ju.
Men jag gjorde bort mig och köpte tre stycken mottagarackar på en gång, alla tre Dynamax.
Dessa var på 300mAh och ville bara laddas upp till ca 50mAh. Laddade med Swallow-laddare, och vet att den är lite känslig, cellerna peak'ar ur (försökt ladda med 100mAh) den på något vänster. Men då laddaren fungerar så bra med alla andra ackar jag har ligger så...
Samma sak gäller Jamaras ackar, dom kan man smyga i ström i, men jag har aldrig lyckats fått ut full kapacitet. Iofs nöjd med 1900mAh av 2500mAh. Men det gäller att vara tidigt ute om man ska använda acken, för det tar evigheter att ladda...

Nej, jag har gått över till att köpa alla mina NiCd/NiMh-ackar ifrån ett ställe i england (via eBay), dom var grymt snabba och har bra sortiment och priser. 30 grams mottagarack var knepigt att hitta i svea. Det gick att hitta lösa celler men genom denna butik får man ett färdigt ack med kabel o Futaba-kontakt för samma pris som två stycken celler här PDT_Armataz_02_10
Länk dit: http://stores.ebay.com/component-shop


MEN...
Jag kör med ett LiPo-ack (~11v 1800mAh) i min Flash 5'a PDT_Armataz_02_23
Det har fungerat hur bra som helst. Färdigladdat på en timma.
Håller sen laddingen bra länge!
Sändaren blir också lättare ;)
Rekommenderas varmt. Behöver ju inte vara något superack.
Sen är det bara att öppna sändaren och löda dit ett par extra kablar och banankontakter.
Jag hade ett PolyQuest 1800mAh låg o skräpade sedan jag tröttnat på el-plan, det passade perfekt i Hitec Flash 5'an!

bokis
2006-07-13, 14:39
Jag använder både sanyo o dynamaxaccar o gillar bägge!
Dock så är båda lite knepiga att ladda med Swallow/propeak,därför har jag en simprop laddare til NiMh..Å den funkar klockrent till deesa accar men att ladda Lipo med den är trixigare ,där är swallow helt överlägsen!

H_enke
2006-07-13, 15:25
Nej! Klarar inte X-peak 3+ (Swallow advance) av Sanyo-ackar? :(
Det var inte bra, jag som vill ladda med den...

Det är dock inte så farligt, för om man har så hög kapacitet så kan man nog använda den medföljande laddaren på 55mA.

Lipo låter intressant, men är ni säkra på att inte radion tar skada?

mac77
2006-07-13, 16:41
Jag har använt mig av en dynomax till min Flash 5...funkar grymt mycket bättre än orginalaccen som bara har 600mAh. Tycker ändå om du har pengarna att du ska köpa den dyrare...som alltid är ju kvalitet dyrare och måndagsexemplaren är färre bland dessa.

bokis
2006-07-13, 18:36
Nej! Klarar inte X-peak 3+ (Swallow advance) av Sanyo-ackar? :(
Det var inte bra, jag som vill ladda med den...

Det är dock inte så farligt, för om man har så hög kapacitet så kan man nog använda den medföljande laddaren på 55mA.

Lipo låter intressant, men är ni säkra på att inte radion tar skada?

Det som verkar hända med dessa laddare är att om man försöker ladda med mer än 300 MaH så kan det börja spöka! En del av problemet är att de verkar behöva extremt stabil inspänning men ibland så funkar det bara inte "utan anledning"! Vi snackade lite om det på SMF meetinget o detta var inte bara nåt som Hanke o jag upplevt utan de som hade dessa laddare kände igen sig direkt! Ett sätt att komma runt det var det nån som sa,var att använda NiCa programmet istället,han sa att det funkade betydligt bättre o jag hra provat det ett par gånger o det verkar stämma men jag är inte 100% på att det är det rätta att göra..I mitt fall så litar jag som sagt mer på simprop,den går kanon till NiMh...

H_enke
2006-07-13, 19:07
Okey, lutar åt att det blir Sanyo-acken just nu.
Tänker testa med X-peaken, funkar inte det så tar jag min medföljande laddare som laddar med 55mA.
Hur lång tid ska jag då ladda acken som är på 2500mAh?
(Edit: 45,45 timmar tar det)

En sak till, hur många A tål sanyo-acken att laddas med?

|mix
2006-07-13, 19:29
Sanyo 2500mah acken är nog den bästa på marknaden i dagsläget.
Har ingen erfarehet av den acken men Sanyo brukar ju göra bra celler.

Heller..

Panasonic 2800mah, finns lite varstans, bara o köpa o löda ihopp :D

pgrts
2006-07-14, 17:07
Någon verkar ha problem att få i ström i ackarna.
Jag har haft liknande problem men det har oftast löst sig genom att ladda ur cellerna helt. Om det inte går i packen så får man sticka hål (krympplasten) mellan cellerna och ladda ur en i taget - jag använder en gammal borstmotor utan reglage. I dag räddade jag en instrumentack till en stor FLUKE-kalibrator - över två tusen för en acke på 7.2V 3400mAh.
Laddarna verkar inte fixa om det är stor spänningsskillnad mellan cellerna. /PG