handdator

Visa fullständig version : Lämplig propeller till trimmermotor?



Mattias
2006-07-16, 13:24
Jag ska fixa iordning ett gammalt flygplan för att köra upp seglare på ryggen, det sitter en trimmermotor i planet. Så vad ska man köra för propeller på den, jag testade motorn igår med en 18" träpropeller som jag hade liggande men det verkade lite stort då den varvade upp väldigt långsamt.

Är det någon som har någon erfarenhet att dela med sig av?

Pekkala
2006-07-16, 15:24
Hur många cc är motorn på!

Christer

Mattias
2006-07-16, 22:36
Hur många cc är motorn på!

Christer

Jag är inte säker, det är inte jag som gjort konverteringen men de brukar väl ligga på 22cc men det finns ju större. Jag tycker dock att den ser större ut med tanke på hur liten min Super Tigre 90:a är men jag får väl plocka isär den och kolla borr och slag.

bokis
2006-07-17, 14:05
Står det inget på motorn?Tillverkare eller dyl?
Skulle underlätta.. :D

Mattias
2006-07-17, 14:20
Står det inget på motorn?Tillverkare eller dyl?
Skulle underlätta.. :D

Inte vad jag lagt märke till, men jag ska kolla nästa gång jag är vid planet, det ligger i en kompis bygglokal 4 mil från mig så jag får kika på det när jag ska dit och fixa resten av planet.

Kenna
2006-07-17, 20:19
Har för mig att dessa röjsågs o trimmermotorer oftast går åt fel håll jämnfört med en flygplansmotor, men då borde den väl inte gå alls med tanke på förtändning mm..?!

Mattias
2006-07-18, 23:38
Jag testade en 16*6 idag funkade kanon :D

DrHanke
2006-08-11, 23:54
halloj hur har det gått med trimmermotorn, fick du nån snurr på den?

Mattias
2006-08-12, 02:29
Jajamän, den går kanon, den sitter monterad i en stor bäver på 2,3 meter som vi ska köra seglare på ryggen med. Utan last flyger den lugnt omkring på strax över tomgång och på fullgas känns det som hela planet vrider sig av vridet i motorn men den stiger som bara den ,så det blir perfekt att hissa seglare med den.

Jag funderar på att senare bygga en Cub i skala 1/3, det borde bli lagom till den motorn och sätter man på en 18" trä propeller som jag har liggande så kommer nog varvtalet och ljudet också bli lite skalalikt. Så det skulle nog bli en riktigt trevlig maskin att puttra runt med. :)