handdator

Visa fullständig version : Nybörjare har lite småfrågor...



MRQz
2006-07-17, 09:23
Hej på er allihop!
Jag har nyligen (förra onsdagen) införskaffat mig en liten el-helikopter.
Jag har i princip aldrig varit i kontakt med radiostyrda fordon tidigare och blev mycket glad när jag hittade detta forum som kanske kan ge mig svar på några av mina frågor.

Modellen jag köpte är en "Dragonfly 4"... Jag är medveten om att denna modell i era ögon är rena leksaken men min tanke är att lära mig hovra och känna på själva grejen med helikopter innan jag börjar lägga ner tusenlappar på en hobby jag kanske inte gillar eller en helikopter som jag kraschar direkt.

Nu till mina frågor:
1. Hur länge ska man ladda ett "Ni-MH AAA 700mAh 8.4V" batteri? (bör jag uppgradera till ett Li-Po?)
2. Finns det några viktiga grundregler som man ska tänka på när man flyger? (Gärna småtips hur man styr på bästa sätt samt nybörjarmisstag som man ska akta sig för)
3. Är det mycket lättare att flyga en helikopter som har 5 kanaler? (Min har bara 4)
4. Om jag ska uppgradera helikopter (vilket jag troligtvis kommer göra ganska snart) vilken typ av helikopter rekomenderar ni då? (har tänkt mig någnting i 3000kr klassen, eller bör man lägga mer? El eller Metanol?)
5. Om ni ska köpa helikopterprylar, vart köper ni det då? (butik eller internet)


Ni behöver inte svara på alla frågorna för att göra ett inlägg, har ni svar på någon av dem så är jag jättetacksam!

Fler frågor kommer med stor sannolikhet komma upp efter hand... :D

MRQz
2006-07-17, 09:38
Hur bör man hantera laddningen Ni-MH batterier? :roll:
Ska man "stretcha" dem?(d.v.s. köra slut dem HELT innan man laddar dem igen?)

|mix
2006-07-17, 11:35
Ska väll försöka svara lite iaf :p

1. Det beror på hur mycket laddaren laddar med, om det följde med någon enkel laddare borde det vare en diod som tänds/släks när acken är full. Och ja DF blir en hel del bättre med lipo, men börja med Nimh acken.
2. Skaffa ett träningställ (ett kors under landstället med pingpong bollar i ändarna) och mycket simmulator!
3. Det beror på vad det är för heli, men oftast är det lättare med en cp heli.
4. T-rex eller ev TT´s mini raptor som borde släppas snart, om du ska gå upp och köra metanol så Raptor eller Hirobo, finns en hel del bra begagnat också.
5. Många handlar från Helikraft (http://helikraft.com/), bra service och snabba, i Sverige finns även Fullkontroll (http://www.fullkontroll.se/)

Hoppas det hjälpte lite iaf :D

Frippe
2006-07-17, 18:03
kan tillägga lite.
2. Du bör uppgradera till lipo. köp då en 2s (7.4v) lipo ack på ca 1200-1700mah.

4. Fördelar med elhelikoptrar:
- man kan flyga inomhus med dom på vintern(i idrottshallar)
- inget kladd
- oftast billiga att kvadda :roll:
- tysta
- enkelt att flyga dvs ingen motor som ska köras in osv

Fördelar med bränsle
- stabilare
- lättare att se i luften
- mer lättmeckade
- mer vindtåliga än små elhelisar
- bara att tanka å åka .(inga ackar som ska laddas)

Ska man köra el så bör man ha 2 ackar el fler.

5. www.hirobo.se / www.4fun.se säljer Hirobo

MRQz
2006-07-17, 19:14
Verkar inte vara någon diod på laddaren vad jag kunnat se. Jag laddar i nuläget 90min (med timer). Då är Nimh acken ljummen. Låter det som en rimlig tid? :roll:

Tack för svaren och länktipsen! :D

MRQz
2006-07-18, 13:44
Nu är min 6 dagar gamla helikopter inte flygbar längre... *suck* :cry:
Efter att ha krashat ca 40ggr och blivit tvungen att utföra flertalet småreparationer med superlim, limpistol, glasfiberlim, tejp, gummiband, sytråd mm så gick slutligen T-Korset av. Tror inte jag grejar att laga det så jag har beställt nytt från www.goldfeeling.se så jag är väl uppe i luften om nåra dagar igen. (Om jag känner mig själv rätt så är jag nog desvärre nere ganska snart igen :( )

2 frågor till...
Vad är det för skillnad på en borstlös motor och en vanlig motor? (Förutom priset då förstås...) ;)

Vilken simulator rekomenderar ni?

Danne Johansson
2006-07-20, 14:07
Mors, till din tröst kan jag bara säga om du blir duktig på den helikoptern du har så kommer du inte ha några som helst problem med en "riktig". Dvs. en som är större och tyngre. El eller metanol. Spelar ingen roll.

En borstlös motor kräver ett speciellt drivaggregat som hackar isär strömmen då motorn saknar borstar som delar ut strömmen till de olika lindningarna. En "vanlig" elmotor går runt av sig själv så fort du ansluter den till strömkällan. Priset skiljer nog enbart tack vare att folk vill ha borstlöst eftersom det är så mycket mer pulver i dem. Så länge vi betalar tänker ingen sänka priset.

Du kan använda vilken simulator som helst. T.o.m riktigt gamla. Det är oftast enbart grafiken som uppgraderats plus antalet valbara modeller. Reflex är nog den mest populära i helikretsar.

Lycka till och ge inte upp. Tyvärr startade du i motlut. Det går bättre på andra sidan när du väl kommit över puckeln.

MRQz
2006-07-25, 10:39
Wehaa... det går frammåt helt klart, men jag har nog lyckats göra alla nybörjarmisstag som finns. Bl.a. så satte jag på sändaren, sedan helikoptern precis som man ska (kände mig väldigt duktig 8) ).
Det som inte var lika bra var att jag gjorde detta i mitt rum och jag skulle flyga ute på gräsmattan. När jag sedan halvsprang ut på tomten så lyckades jag smälla till sändaren mot höften och maximal throttle var ett faktum. (Har nu plåster på tre knogar :cry: )

Jag kan nu hovra rätt så bra bakifrån, hyfsat från sidan och inte alls framifrån. Det är det som är mitt nästa steg, att klara hovra när jag ser helikoptern framifrån.
Det är rätt lurigt, man får ju liksom tänka att man sitter inne i helikoptern hela tiden, oavsett hur den är i förhållande till mig på marken. (Precis så som det INTE är i tv-spel)
Jag antar att det bara är övning som gäller, eller tänker ni på nått speciellt sätt?


Jag har även lyckats göra min helikopter snyggare. Allt jag gjorde var bara att fastna med mottagarantennkabeln i huvudrotorn och "vips!" så var den 1/3 så lång. Ser mycket bättre ut! (En liten nackdel är dock att helikopten börjar rycka lite hur som helst så fort den kommer i luften eller mer än typ 10m bort, men man vänjer sig :D )

Har bestämt mig för att öva lite mer på simulatorn, blir liksom lite billigare i längden. (och så slipper man skaderisken... ;) )

Förresten, en lite fråga... Vad gör egentligen gyrot på helikoptern? jag vet vad ett gyro är men inte hur den påverkar helikoptern... Ska man kalibrera det eller liknande om man krashar för mycket?

Helt otroligt att min helikopter fortfarande fungerar efter allt den varit med om.
Lätt bland de bästa köp jag gjort i hela mitt liv.

Frippe
2006-07-25, 17:15
Du bör skarva antennsladden igen.
Läskigt med 10m räckvidd...

Kul att det går framåt. När är det dags för en annan helikopter?

Danne Johansson
2006-07-27, 01:13
Hej, för att slippa fler trasiga knogar och annat otrevligt så bör du programmera in throttle hold i sändaren. När den knappen slås om bryr sig sändaren inte om vänsterspaken. Som regel har alla heliflygare den funktionen aktiverad. Om man ställer in läget rätt kan man till och med starta motorn med knappen tillslagen. Gäller förstås bara metanolare. All förflyttning av helikoptern eller när motorn är igång har man den på. Utom när man flyger förstås. Med ett undantag. Autorotation.
Problemet är att ställa in throttle hold på en el-heli. Man ska helst inte pilla för mycket med vänsterspaken. Elmotorer har ju den otäcka egenskapen att dom är på fast dom inte är igång. Men man får koppla bort något medan man provar så åtminstone huvudrotorn inte kan snurra.

Nose-in. Bara att träna i simulatorn. Det funkar till slut. I verkligheten kan man t.ex. köra i 8'or och låta mittbenet (när man har helin mot sig) bli längre och längre. Till slut kan man stanna till ett tag innan man viker av igen och efter ett tag sitter det där. En bra vana är att varje gång man är uppe i luften ta ett pass med nose-in.
Ett annat sätt är att efter man törs vrida helikoptern runt 360 grader när man hovrar är att försöka stanna upp halvvägs. Det blir ofta lite vingligt men det är bara att vrida runt den tills man har stjärten bakåt igen. Slutfasen av den manövern brukar hamna en bit bort från där den startade, men det är bara att backa tillbaks igen och göra om.

Du måste skarva antennen. Du ska kunna gå minst 30 meter ifrån modellen och med inskjuten antenn på sändaren ska allt funka på helin.

Gyrot ska ställas in så att det blir så känsligt som möjligt utan att stjärten börjar vagga i sidled. Tumregel: Man skruvar upp tills vaggandet startar och justerar lite tillbaks. Vissa gyro justeras med skruv, andra från sändaren. Känsligheten kallas gain. Endera fungerar gyrot till belåtenhet eller också gör det inte det. Vad som menas med belåtenhet får man avgöra själv. Det är mycket tyckande i denna sport, men om du tycker gyrot funkar för dig, bry dig inte om vad andra tycker.

En annan sak är stjärtlåsning (heading hold). Vissa tycker det är bra, andra inte. Jag vill inte ha stjärtlåsning utan tycker det är bättre om stjärten svänger in själv. Precis som på ett flygplan. Riktningslåsning funkar ungefär som om din bils ratt inte skulle gå tillbaks till mittläget när du släpper den, utan du får hela tiden vrida tillbaks ratten själv för att bilen ska gå rakt. Med riktningslåsning på en heli måste du svänga klart, annars fortsätter den på snedden. Den flyger visserligen lika bra på det sättet, men din hjärna måste vara med på noterna. Spakarna på din sändare fungerar fortfarande mot helins nos, inte åt vilket håll den far.

MRQz
2006-07-27, 08:52
Tack Frippe och Danne för svaren! (och |mix också för den delen)
Jag har gjort som ni sa och skarvat på mottagarsladden och det blev en oerhörd skillnad. Det händer betydligt mer när jag vrider på spakarna nu. :D

Jag slog mitt tidigare höjdrekord och tog mig nu upp ca 8m i luften. Desvärre så slutade detta inte alltför oväntat med en krash och har nu fått beställa ett nytt T-Kors (igen). Fattar inte hur de kan göra sånna i plast, men det är ju inte den dyraste helikoptern jag har köpt precis.

En utav servona började även låta lite konstigt vid användning efter krashen, jag öppnade och märkte att en kugg hade gått sönder på ett utav kugghjulen, jag tog bort den trasiga kuggen som hade kilat fast sig så nu låter det inte iaf. Borde kanske köpa ny men jag ska testa. Känns som det kan funka ändå.


3 saker jag ska göra i fortsättningen..
1. Ta mer hänsyn till vädret och inte försöka slå höjdrekord när det blåser.
2. Prova att använda mig av det lilla skjutreglaget precis till höger om gas/roder spaken. Man borde kanske sätta den i ett läge där helikoptern är någolunda neutral i luften. Har hittills allttid haft den på minsta läge och haft fullt upp med att kompensera höjden hela tiden (pga att min heli inte har CP)
3. Köra mer simulator! (t.ex nose-in samt 8or)

Frippe
2006-07-27, 15:06
är pinnarna till träningstället i plast?!
gör så här istället:
-Köp 1st 2mm kolfiberpinne.
-Nyp av den på mitten med en tång.
-Sätt på stället på helikoptern.
-sen så sätter du pingisbollar på ändarna.
Klart

MRQz
2006-07-27, 19:29
Jag fick med ett landningsställ utav kolfiberstavar. Desvärre har jag blivit tvungen att använda en del av stavarna till reparationer (t.ex. det fasta landningstället och framför allt paddelstången som gick av vid ett tillfälle)
Fattar inte hur men jag lyckas rätt ofta bryta mina kolfiberstavar när jag "landar". ;)

Bör jag justera vikterna på padelstången mer mot mitten eller någonting?

flunk
2006-07-30, 19:30
Halloj

Eftersom jag själv är färsking på det här med helisar kan jag ge rådet att skynda långsamt. Träna ordentligt på varje steg innan man tar nästa så slipper man krascha för mycket. Simulator är bra att träna med innan man ger sig på nya saker. Sen kan man fixa finliret med den riktiga helin.

karbl058
2006-08-06, 11:45
Jag är också nybörjare och har en likadan DF4. Jag har dock inte varit fullt lika vild som du i min träning utan istället flyger jag mycket i FMS för att spara pengar. :) Jag har dock kraschat den två gånger så nu måste jag bygga om den med reservdelar som jag skaffat, har inte hunnit än bara.

Några grejer som har underlättat för mig:

1. Kontrollera var du har tyngpunkten. Håll helin i rotorhuvudet och låt den hänga fritt. Kolla att den hänger helt rakt ner. Min hade tyngpunkten åt helvete för långt bak, så jag flyttade fram batteriet nästan ända längst fram och fick en väldigt mycket stabilare helikopter bara med det. Kolla även att dina paddlar är helt horisontella. Mina var lite vinklade uppåt och okunnig som jag var trodde jag det var rätt. Det var det inte och när jag hade fixat det och tyngdpunkten blev helin fantastiskt mycket mer lättstyrd.

2. Öva hovring utav bara sjutton. Det är liksom grundkursen som måste sitta. Och kör i simulatorn mer än du tror att du behöver. Det finns flera olika grundövnings-beskrivningar. Här är en jag försöker följa:
http://www.helifever.com/basic/lesson2/

3. Flyg inte när det blåser. DF4 är alldeles för känslig för blåst och innan man är säker så gör det så konstiga saker med helin att man tappar all förmåga att kontrollera den. Jag spakade som en galning för att försöka kompensera utan att riktigt veta hur jag skulle göra. Som tur är hade jag den nära backen så mina hårda landningar gjorde inget. Sen slutade jag försöka i blåst.

4. Flyg inte på små områden med grejer man riskerar att flyga in i. Även om det känns som att sakerna är en bit bort så blir man mentalt störd av att risken finns och flygningen blir kaotisk. Det var så jag kraschade sönder min. Jag flög bakom huset där det är en grusplan vid ett stall. Jag tyckte det var mycket plats med ca 10 meter till husväggar odyl, men när helin är 2-3 meter upp i luften och får för sig att sticka iväg så är det plötsligt väldigt nära till otrevliga saker. Då fick jag panik och gjorde först en stenhård landning och andra gången dök jag ner och slog i eltråden så den gjorde ett par varv och mosade diverse plastdetaljer (otroligt nog höll bladen). Så nästa gång jag flyger blir det mitt ute i hästhagen där det är 50 meter till närmsta sak och med en träskiva att starta från och (förhoppningsvis) landa på.

Sammanfattningsvis: simulator, simulator, simulator. Och sen lite mer simulator. Det är fördelen med att jag kraschade, jag har inte haft tid att bygga ihop den utan har flugit simulator lite då och då (när vi pausat i renoverandet) och det börjar kännas hyfsat bra i simulatorn nu så snart vågar jag nog bygga ihop den och flyga på riktigt.

Om du kommer på något särskilt bra som funkade med din DF4 så berätta gärna, jag är nog minst lika mycket nybörjare som du (säkerligen mer för att jag inte är lika orädd).

zymox
2006-08-09, 03:44
Ni kan få ett väldigt tråkigt tips av mig som fungerar bättre än man tror.

Det går ut på att ni markerar en ruta på golvet i ett rum utan matta där ni kan köra med helin utan att någon stör sig på det o inga risker finns för att den far in i något eller någon.

Rutan skall vara ca: 2 dm större än medarna på helin

Börja med att sätta helin i rutan med stjärten emot er för då fungerar alla spakar åt det håll man drar och det är alltid nosen man styr på helin.
Varva upp den precis till det läget där den börjar lätta, den får absolut inte lyfta utan skall bara börja slemma iväg.

Håll helin i rutan med stjärten emot er heli tiden o träna på att kompensera rätt.
Tänk på att helin får inte lyfta, den skall bara glida !!!
Lyfter den har den kraschat eftersom ni fortfarande inte kan flyga.

Glider den utanför rutan så stäng genast av gasen så rotorn stannar.
Det räknas som en krasch o man får gå o hämta den.
Försök inte flyga tillbaka den eller glida tillbaka den, du har ju kraschat.

När ni sedan reder det utan problem så är det tid o vända sidorna till o till sist nosen, allt enl. ovan.

Efterhand som man blir duktigare så kan man minska rutan och när man grejar det med en ruta som bara är några få cm större än medarna så garanterar jag att ni kan hovra helin.

Detta är ett sätt som fungerar bra att lära sig på utan att det kostar mer än laddningarn då man inte flyger o sålede inte iheller kraschar.

Lycka till o ge er inte, det är inte lätt i början o det tar tid att lära sig.

MRQz
2006-08-09, 07:44
Jag börjar få ordning på hovringen och har nu lyckats köra en hel laddning utan en enda krash... tro det eller ej!

Jag har satt en liten mutter i ändan av min mottagarantenn så att den hänger neråt och inte åker in i rotorladen när man landar lite hårt.
Har även ändrat hål på servona till det mittersta, det var en ofantlig skillnad!!!

Har fortfarande problem med nose in. Ska strax (när baterierna är färdiga) prova tipset med markering av en ruta på golvet.

Tack ska ni ha! :D

zymox
2006-08-09, 11:04
Det som även är bra med att köra på det sättet med rutan är att helin kommer att bete sig värre än när man kommer upp nån meter i luften pga. markeffekten så det ger lite mer aktiv övning o mer aktivt spakande.
Likaså får man även här öva lite på gas/pitch kontroll ihop med övriga funktioner eftersom det är lätt att helin lyfter eller att den inte är tillräckligt lätt så att den inte börjar slemma sig på golvet.

Själv tyckte jag det var jättetråkigt att inte flyga men det sparade säkert mig o helin o framför allt min plångbok ett antal ggr.

En annan grej man brukar kunna göra för att få helin mer stabil o mindre känslig är att öka vikterna på paddlarna o se till så att dom sitter så långt ut mot paddlarna som det bara går.

Lycka till

zymox
2006-08-10, 13:30
Hur går det med rut träningen, Ger den något eller det är mest skit med det ?

David
2006-08-10, 16:28
Första inlägget på forumet, men hoppas på lite hjälp..

Köpte mig en Walkera Dragonfly #35 för några veckor sedan. Har flugit och krashat några gånger. Tror det beror på den mänskliga faktorn mer än på hårdvaran. Jag hade givetvis övermod och trodde jag kunde flyga utan simulator, men ack, så fort jag flög mot migsjälv så begav det sig ner i backen.

Men jag har lite funderingar angånde starten av motorn. När jag drar upp trottlen så startar motorn ganska brutalt och stjärtrotorn hinner inte kompensera detta, så varje start jag har av helikoptern börjar med en piruett. Ibland ett halvt varv, ibland lite mer. Tycker detta verkar onormalt. Hur beter sig era helisar ? Får ni också piruetter precis i början, eller hur ser era starter ut ??

Finns det något sätt att kompensera denna piruett ? Högre känslighet på gyrot ? Annan vinkel på stjärtrotorbladen ?

När motorvarvet är stablit, så är helisen också stabil, inget snurr på den.

Tacksam för hjälp

- David

MRQz
2006-08-18, 05:04
Hejsan!
Har varit bortrest ett tag nu och har inte haft tid att träna särskillt mycket på sistone, men när jag körde häromdan så gick det rätt ok.
Övningen med rutan är nyttig och bra men dock, som du (zymox) tidigare sagt, tråkig i längden. Brukar flyga tills batterierna är slöa sen kör jag rut-övningen mot slutet.

Har dock ett lite oroveckande problem, min helikopter skakar till lite ibland (rätt ofta), framförallt när jag kommer mer än 10m bort. :? Det känns som den får in lite störsignaler eller nått, detta trots att jag skarvat på mottagarkabeln så den är lika lång som den var från början.
Antennen på sändaren är även fullt utvecklad.

Tyvärr David så har jag bara 4kanaler på min heli och är lika mycket nybörjare som du så jag kan inte hjälpa dig med ditt problem. Hoppas det löser sig :)

Danne Johansson
2006-08-20, 05:16
Mors, störningar på elmanicker, flygplan som helikoptrar är legio. Därför har man nästan alltid kabeln mellan mottagaren och BEC'en lindad några varv runt en ferritring. Man kan också försöka montera BEC'en (motorpådraget) så långt bort från mottagare och gyro som det är möjligt. Gäller förstås också mottagarens antenn vilket troligen är det mest viktiga att hålla långt ifrån BEC'en. Vissa småhelisar har alla de där prylarna i en enda enhet och då är det ju inte så mycket att göra åt utom att se till att man har bra mottagning. Helst ska antennerna vara parallella mot varandra vilket inte är så lätt att få till. Sämst effekt är om sändarantennens spets pekar mot modellen. Allra bäst är om antennerna är lodräta. Då spelar det ingen roll hur helikoptern är vriden. Nu brukar det aldrig vara nåt problem med en helikopter som man hovrar för den är så nära, så kolla om det går att få dit en ferritring.

flyer
2006-08-20, 08:24
hmmm...

För en som inte flyger Helikopter, men flyger en del annat så kan jag ju bara ge ett råd...

Skarva aldrig en motagarantenn, byt ut den helt mot en ny i rätt längd ända från kretskortet på mottageren.

Det troliga är att du har antennbrott igen i närheten av din lödning. En kopparkabel är lätt att vicka av i närheten av en lödning.

MRQz
2006-08-22, 16:08
Min helekopter är ju helt klart i budgetklassen så den har typ allt (gyro, mottagare, styrenhet)i en å samma låda så jag har ej möjlighet att flytta runt på saker. :(
Jag ska nu kolla ifall jag kan öppna lådan och löda fast en ny antennkabel direkt på kretskortet.

Jag håller på att ladda mina batterier till sändaren så jag kan inte testa fall helikoptern blivit bättre än på ett tag. Sitter med en seg GP powerbank som är gjord för 1800mAh eller nått, så det tar över ett dygn för mig att ladda 4st AA batterier (2500mAh)... och jag behöver 8st. *suck*
Nån har nått tips på en bra, billig och snabb laddare för AA batterier? (får gärna klara AAA och 9V också)

Är det viktigt att mottagarantennen är av en viss längd eller är det bättre ju längre den är typ?

Tack för all hjälp jag får av er! :D

Casimir_rc
2006-08-26, 07:01
Mottagar antenn skallvara en viss läng annars kan räckviden förkortas.

Hade även igår fått sönder min mottagar antenn men lödd på en helt ny från kretskortet.

airwolf
2006-12-19, 10:16
Det som även är bra med att köra på det sättet med rutan är att helin kommer att bete sig värre än när man kommer upp nån meter i luften pga. markeffekten så det ger lite mer aktiv övning o mer aktivt spakande.
Likaså får man även här öva lite på gas/pitch kontroll ihop med övriga funktioner eftersom det är lätt att helin lyfter eller att den inte är tillräckligt lätt så att den inte börjar slemma sig på golvet.

Själv tyckte jag det var jättetråkigt att inte flyga men det sparade säkert mig o helin o framför allt min plångbok ett antal ggr.

En annan grej man brukar kunna göra för att få helin mer stabil o mindre känslig är att öka vikterna på paddlarna o se till så att dom sitter så långt ut mot paddlarna som det bara går.

Lycka till

Hej Där zymox

Jag är oxå "grön"
Har nyligen , sedan 1½ vecka köpt en likadan "leksak" en "Walkera 4" för att se om jag klarar att flyga helisar.
Jag kan inte se skillnad på min och en "Dragon" som jag köpte från Goldfeeling
Jag köpte även träningsställ som jag tränar med
extra ack, och även simulatorn FMS följde med som jag tränar med.

Nu till min fråga:
Du säger att man kan sätta på lite extra vikt på paddlarna, det måste jag prova men,,,,
Vad händer om man förlänger paddelaxeln ?

Jag har ett par extra axlar att använda som har suttit på träningsstället
eftersom jag var tvunget att ersätta träningstället med annat material
eftersom jag hade kraschat min paddelaxel.

Kristian

Magnus G
2006-12-19, 14:21
Om du förlänger paddleaxeln så händer två saker som motverkar varandra; dels ökar de gyroskopiska krafterna så helikoptern blir lugnare, stabilare och samtidigt trögare och långsammare på att reagera på styrkommandon, dels så ökar paddlarnas aerodynamiska effektivitet så att helikoptern reagerar "snabbare" på styrkommandon och den blir kvickare, men samtidigt nervösare och instabilare.

Vilken av dessa effekter som påverkas mer och kommer att dominera i ditt fall är svårt att veta utan en massa matematik (eller praktiska tester), kanske blir den nervösare, kanske blir den lugnare, kanske blir det ingen skillnad. Men längden är utprovad av tillverkaren så försök att ändra den så lite som möjligt (går det inte att kapa axlarna och använda dem ändå?).

airwolf
2006-12-19, 14:35
Hej Magnus

Tack för ditt inlägg.
Jag har kapat en av axlarna som jag hade till träningsstället
och gjort till paddelaxel, och det gick bra men jag skulle
vilja ha den lite trögare och inte så känslig.
Vet du nåt annat sätt att göra den lite "okänsligare" på

Magnus G
2006-12-19, 16:54
Det enklaste är att göra som zymox tipsar om och öka vikten på paddelstången/paddlarna. Det brukar ingå vikter som man kan flytta längst paddelstången med de flesta småhelikoptrar, annars kan man ta t.ex. stoppringar som används för att hålla hjulen på axlarna på modellflygplan.

Hur mycket vikt du lägger på är lite efter tycke och smak, så prova dig fram, men det handlar om ett eller ett par gram.
Se bara till att det blir lika på bägge sidorna annars börjar det vibrera så snart du varvar upp.

airwolf
2006-12-19, 17:14
Tack Magnus

Skall försöka slöa ner den lite med vikter till att börja med
PDT_Armataz_02_43

Ekis
2007-01-31, 12:03
Mitt sätt att tänka då jag tränar nos-in är att föra spaken i samma riktning som helin vill flyga. Då behöver man inte tänka "baklänges".

Ludde
2007-02-10, 19:43
funkar.. när jag började tänkte jag att man skall tippa spaken under den sida som bladen är lägst på.. nos in allstå

Vilket dock bara funkar på skeven... iiinte på nick...


antenn sladden på en liten el heli som man knappast flyger längre bort änn 20 meter är inte så noga... men.. däremot så gör det ju inget att den är som den var tänkt :-)

flyga åttor var det som fick mig att komma över rädslan/benskak mm.

börja med att flyga åt höger genom att svänga vänstersväng.. då blir nos in tiden mindre änn om man flyger åt höger med högersväng..