handdator

Visa fullständig version : flygplan för nybörjare



Ason
2006-07-17, 16:23
Hej är ny här på forumet och i den här hobby världen med...

Var in på Hobbex igår och skulle köpa ett plan som jag och mina barn kan öva på, då rekomenderade han en PITTS SPECIAL 3 kanaligt 795kr på rea vilket jag köpte då..
sen hade dom en SKYWAVE 2 kanaligt men kan tyckte at PITTS var bättre att börja med och hållbarare,

men sen fanns det en motor seglare för 1300kr SKYLADY den har spännvid på 1300mm och om man blev duktig så kunde man få längre flygtid.

jaja men det hade inte tänkt mej så mycket pengar bara för att störta i backen :)

men har nu suttit och funderat om det inte skulle va bättre med en SKYLADY.
någon som har erfarenheter av hobbex flygplanen?
och tittade lite på erat forum här och kan nog även tänka mej en Silverlit X-Twin då det är så biligt att man kan ta 2 och laddar det snabbt ute på fält..

men frågan vilken är mestlätt flygen skylady eller PITTS SPECIAL? eller nåt annat för max 1300 komplett

sundqvistjohan
2006-07-17, 16:48
Hej!

Undvik att köpa en massa flygplan som kommer med färdig radio (oftast AM), köp flygplanet med motor - men köp FM-radio, mottagare och servon skilt så kan du använda utrustningen i följande flygplan. Små elflygplan är billiga, en bra grundutrustning med radio, fartreglage och servon blir tyvärr ganska dyr - men det lönar sig i längden.

Slowstick (GWS) är en perfekt tålig nybörjarmodell om du aldrig flugit förr. Den flyger så gott som av sig själv, rätar upp sig själv om du släpper spaken bara du ger litet höjd i svängarna. Slowstick kommer med motor och du bör skaffa fartreglage, 2 microservon, lätt mottagare och sändare skilt. Bor i Finland så jag kan inte rekommendera någon affär att beställa från.

mvh. Johan

Ason
2006-07-17, 19:12
ok, surfade runt lite och såg ett komplett paket för 1800kr, det är c:a 1000kr mer än jag tänkt mej frän början, kanske kan bli nåt sånt i framtiden om det här är nåt för oss
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=show&id=103074&group=18&subgroup=204

PITTS SPECIAL som jag nu har hemma har en FM radio iaf.

men om man ska välja mellan dom där 2 som jag nämnde tidigare vilken ska man sattsa på eller finns det nåt annat för max 1300

Ason
2006-07-17, 20:27
om man nu skulle köpa tex en Slowstick,
kan man hitta alla tillbehör som behövs för att komma igång beg. på rtex. blocket eller det finns nån spec. marknad för RC prylar för c:a 1000kr?

och vad är det jag behöver?

pgrts
2006-07-17, 20:45
Grattis till köpet av din Pitts på Hobbex.

Man måste börja med något och även om man väljer något som är dubbelt så dyrt så kommer man att kracha - om man inte är otroligt duktig eller har väldig tur.
Det är inte alltid så farligt med en krach - se till att du tränar där det är högt mjukt gräs - och ta bort landningsstället.

Din Pitts har 3 kanaler så det finns vissa förutsättningar att det ska gå bra.

Vill du öka din chans att fortsätta flyga så börja med en flygsimulator på din PC. Några timmar på datorn ökar dina chanser väldigt mycket. FMS är gratis att hämta från nätet.

Vill du sedan ha ännu mera plus för att lyckas så sök upp en modellflygklubb och be någon göra första starten med ditt plan så att du ser att det verkligen flyger fint.

/PG

Ason
2006-07-17, 21:12
Tackar så mycket :p

Skit svårt det här, över väger att gå tillbaks med det tidigare inlägget om att köpa riktig radio och servo osv...

umeå RC har en del nybörjar kitt
http://www.umearc.se/cgi-bin/articles.pl?action=list&group=18&subgroup=288

tex. Cub HOT-008 för 1000kr, så verkar det som det är riktiga prylar med för att köra i andra plan i framtiden...
sen var det kanske nåt till där som var dugligt..

så ska jag tillbaks med min PITT och köpa nåt från umeå RC eller SKYLADY på hobbex för 1300kr

Ason
2006-07-18, 21:57
Hehe, fästligt blev en kort flygtur, först landade man på nosen, hem och hämta mejsel för att korigera lite,
och sen gick det vingligt ett tag, men till slut vart det en landning som tog död på kvällens nöje,

har en fråga :roll: vad limar man vingen med? kan man ta nå loctite från jobbet eller ska det va nå spec. lim, gick sönder vid infästningen mot planet så det ska styvas upp lite...