handdator

Visa fullständig version : Rapport från skala VM i Norrköping.



colsson
2006-07-17, 22:33
Jag åkte upp med ett par vänner+husvagn till Norrköping i Fredags, för ett besök på Skala VM.

Efter att ha gått i c.a en timme från campingen på Lördagen kom vi fram till tävlingsområdet på Bråvalla flygfält. Inte en skylt fanns längs vägen men som tur var hade vi karta......

Vi kommer in på fältet som är STORT och ser 1st tält från Hobbyborgen (trevligt för mig som är Graupner frälst!) 1st tält från MJD models, där de visar sina sanslöst fina elmodeller av Safir, B17, Tunnan mfl. OTROLIGT fina! + ett tält från en hobbyfirma som jag inte minns namnet på... Allt som allt, 3st tält på ett VM!?!?!?!?!?!?!?!?

Vi blev hungriga och skulle köpa mat i DEN ENDA matvagnen.. Det blev en Hamburgare med "alla" tillbehör..dvs senap & ketchup....*hurra*.....
Sen skulle ju alla papper och burkar kastas nånstans.. Det fanns EN papperskorg på hela området och EN bajamaja!!!!!!!!!!!!!!! Hur fan tänker man då???? Jag som har rest 5 timmar kan leva med det, men de stackarna som har flugit från Nya Zeeland, USA, Kina och Japan måste ha undrat var de har hamnat...

Efter mycket om och men så lyckades vi hitta gymnastiksalen där alla skalakärrorna var uppställda. Givetvis fanns det ingen skyltning dit.. Här fick jag mitt lystmäte och gick i c.a en timme och dreglade och tog 135 bilder med min kamera. Modellerna var otroligt fina. Vi passerade även den statiska bedömningen av modellerna och stod en stund där och tittade.

Så var det dags för invigningsceremoni och speaker tog vid...
Jag vet inte var det hade hittat speakern men han hade nog gjort sig bättre på ett klubbmästerskap i boule... Hans röst var söööövande...
Eftersom det blåste ganska friskt över fältet så blev ett par flygningar inställda men vi fick iallafall se en "Bandit" jetkärra flyga samt en F3A kärra och slutligen en uppskattad "3D" flygning. Det kom även en fullskala Extra och en B17 och flög omkring lite. Väldigt trevligt!

Egentligen hade vi tänkt gå på tävlingarna på Söndagen med, men eftersom vi tyckte att hela arrangemanget var så uselt så struntade vi i det och åkte hem på Söndagen istället för på Måndagen.

Summan är... Väldigt många och fina modeller men tyvärr ett USELT arrangemang. Tycker verkligen synd om de tillresta långväga tävlingsdeltagarna.

Lite bilder...

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/domare1153167086.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/hallen1153167314.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/11153167366.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/111153167439.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/121153167478.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/131153167523.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/141153167740.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/151153167819.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/161153167857.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/171153167970.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/181153168010.JPG

http://img15.imgspot.com/u/06/197/16/191153168053.JPG

teli
2006-07-17, 23:04
vad tråkigt att höra!

Då är faktiskt skaladagarna på Barkarby mycket bättre organiserade.
I år måste jag säga att det var riktigt bra på Barkarby.

H_enke
2006-07-17, 23:16
Jag har varit funktionär idag vid F4B-delen, tyvärr så blåste det väldigt hårt idag, vilket gjorde att nästan all flygning stäldes in.

Jag tycker fortfarande att ni ska åka upp, för nu börjar tävlingen på allvar!

PS, finns fler bajamajjor och matvagnar nu! Och så vitt jag såg var det skyltat från E4:an?

Tom10
2006-07-18, 06:58
Och så vitt jag såg var det skyltat från E4:an?

Små A4 ark som knappt syntes när man passerar i 90KM/H

Som sagt många fina modeller men USEL orginastion och planering
vi blev skyfflade hit o dit på eftermiddagen på söndagen för de fanns
ingen skyltning som talade om eller funktionär som visste var publikområdet ska vara.... tydligen olika på förmiddagen och eftermiddagen... Men ingen som visste något bland funktionärerna
som vi frågade...

DennanHMFK
2006-07-18, 22:05
hehe.. fler som tyckte det var lite dåligt gjort.

vi åkte ner i dag för att spana i alla läckra modeller och kanske en "marknad" om det fanns.

väl på plats, runt 14tiden, så vart vi förvånade över det riktigt trevliga priset för inträde. ett Plus!

sen ner på parkeringen stod väl ~100bilar parkerade på ett gropigt stråk.
lite orolig vart man för att vissa delar på bilen skulle ta i div tuvor och annat.
men vi klarade oss till "4:e raden till vänster" som kille sa till oss.

snabbt iväg till närmsta toalett...hamnade vid linflyget.. såg när 1person flög med sin stora modell. var skoj att se.
men då vi var lite hungriga så tog vi stora björnakliv mot mat-vagnen som vi såg stå på plattan.
stod i kö säkert en 10min, vi 4 ville ha en varsin hamburgare med festis...dock fick vi ingen då brödet var slut. :oops:
så det fick bli en körv mä brö...och festis.

efter det tog man sikte på flygandet som på gicks på fältet.
men...det var då inte som vi hade trott att det skulle vara.
dock stod vi där och ugglade ett tag, tills solen tog över.
så vi gick till utställningen i gympasalen.
tog och filmade allt där, vart nöjd faktiskt. :)

sen frågade vi om Marknaden....tjejen sa att den skulle finnas på fältet.
lagom konfunderade så frågade vi en annan också..det var någon ansvarig för det hela.han visste inget om någon marknad :S
sen fick vi klarhet om att den marknaden var på invigningen och ska vara i morgon....men i programmet som vi köpte så stog det att marknaden skulle vara hela VM:et....om vi inte läste fel:P vilket jag inte tror.

en stor besvikelse totalt.. blir till att se fram emot barkarby 2007 då :)

colsson
2006-07-18, 22:24
Ja, invigningen var jag på och inte var där nån marknad....... :roll:

DrHanke
2006-07-18, 23:01
ja hua att dessa pojkar bemödar sig på alla sätt att proklamera för ett förbund... om man inte kan sköta en tidning, hemsida, ett VM hur i hela världen skall man då kunna föra en proffesionell diskution med LFV och andra myndigheter? PDT_Armataz_02_28 eller är jag helt tokigt ute?? PDT_Armataz_02_40

Tillbaka med söderling, då var det iaf lite fart på bitarna, det enda dessa "gubbar" lyckats med är att skrämma bort nuvarande och blivande hobbyister...

tmla
2006-07-19, 22:57
Hej!

Jag var där på invigningsdagen med min hobbybil MGB och det första jag fick höra vid publikinsläppet var att det inte fanns någon finbilsparkering,Konstig med tanke på att man gick ut att det skulle finnas veteranmarknad.
Jag letade efter veteranmarknaden och frågade funktionärer ingen visste nånting.Det hade varit väldigt enkelt att anvisa oss som kom med hobbybilar en plats på fältet.
Saknade bra skyltning var dem olika aktiviteterna var. På vägen ut från F13 hittade jag denna skylt..
http://skaladagarna.se/2006/HPIM0247-litenwc.jpg

Man undrar ju om skylten pekar på Skala toaan....

Enligt info så fick Daniel Casselby förfrågan att medverka på invigningen 2 dar innan.Det är ju väldigt dålig framförhållning.

Det var ju tur att det inte kom så många besökare med tanke organisationen inte var dimensionerad för besökare.tex så hade inte sockervadds ståndet någon el .

Verkligen synd att inte modellflygförbundet tar chansen att marknadsför a modellflyget på ett bra sätt.

Ett extremt dåligt publik evenemang med det kanske fungerar bra för dem tävlande

MVH Thomas Lagman (medhjälpande webmaster för www.skaladagarna.se)

Krille
2006-07-20, 11:37
Verkar som att WM är ett ytterst bevis på hur det går när fel folk ska ta hand om för stora evenemang. Samt när man inte börjar i tid.

Förstår inte riktigt de svåra.
Det första man måste klura ut är hur folk ska hitta dit = stora skylltar.

Sen vill folk ha mat samt nått ställe att göra ifrån sig på = matvagnar med MYCKET mat så det inte tar slut, sen är det bajamajor.

Sen kan man inte räkna med att alla tar en volvo 240 till fältet utan många kommer i sommarbilen som ofta är lå = bra parkering.

Först när detta är gjort kan man börja koncentrera sig på själva evenamanget.
Men men dom ansvariga har säkert gjort ett stort jobb, men tydligen har ingen haft den erfarenhet som krävs för att göra ett sånt här evenemang. Tycker det är lite synd då de faktiskt representerar sverige på ett direkt dåligt sätt. Jag har ju inte varit där men vad man kan läsa sig till här.

Danne Johansson
2006-07-20, 12:59
Jag vill inte vara taskig för jag vet att mycket arbete är nedlagt för att få VM till stånd, men ibland var det nästan så man låtsades att man inte var svensk. Man ska väl inte skämmas å andras vägnar, men det kunde inte hjälpas att man gjorde det i alla fall.

Vad var det som var bra?

Thomas Leijon som speaker. Lugn, intressant, otroligt kunnig och samtidigt rolig. Mycket underhållande.
Högtalaranläggningen. Bra ljud, lagom högt
Majoriteten av de tävlande.
Skyltar som visade till parkeringen när man väl hittat fram.
Konstflyguppvisningen. Både modell och fullskala när planen väl kommit upp i luften.
B17. Majestätisk. Mäktigt ljud. Synd bara att publiken redan hade gått.

Vad var det som inte var bra?

Hur man tänkt sig att folk skulle hitta dit var en gåta för de flesta.
Bråvalla industripark. Det begriper väl alla att det är dit man ska!
Först till tisdagen kom det upp en handtextad skylt uppe vid vägen.
Vägvisning inom området fanns genom VM-affischen i A4-storlek försedd med en tejpremsa avklippt i änden som skulle föreställa pil. Tur att det inte fanns så många vägar inom området att missa på.
Invigningen. En katastrof. Stackars speaker. Folk tröttnade och gick till slut.
Det är absolut förbud på Bråvalla för all flygverksamhet. Tydligen undantaget modellflyg. Helikopter landar visst fortfarande men aldrig på banan. Bråvalla är tydligen avförd som flygplats och får inte ens användas i nödläge. Detta hade enligt uppgift genomförts så sent som i juni. Hade man inte kunnat uppskjuta det en månad så vi åtminstone kunde ha fått sett något av det som det annonserats om?
Veteranfordon. Var fanns de nånstans?
Uppvisning av flygsport.
Fallskärmshopparna var OK när de väl kom efter lång väntan.
Hängglidare bestod av en person med propeller på ryggen som knäade bredbent med ryggen åt publiken och gasade. Såg ut som han gjorde något "... and the shit hit the fan" eller vad det heter på engelska. Fast det var nog enbart en elak kommentar den som stod bredvid mig i den besvikna publiken. Någon flygning blev det i vart fall inte.
Toa. Tror det fanns två eller tre. Två stod dit man inte fick gå!
På tisdag efter lunchuppehållet (märk väl att tillställningen började på fredag) meddelade speakern att man hade en nyhet för publiken. En baja maja vid flight line! Den andra av de två (dit man inte fick gå) stod kvar oåtkomlig för såväl publik som tävlande. Men nu slapp man gå en kilometer i alla fall.
Funktionärerna hade trevliga kepsar på sig. På en fråga var man köpte dem blev svaret att de var endast för arrangörerna och deras medhjälpare. Obegripligt.
T-skirt, pins och liknande då? Fanns inte.
Förplägnad. En (1) hamburger/korvvagn med jättekö. Varför förstod man när man väl kommit fram till luckan. Den som stod där inne hade nog bättre passat på en anstalt för förståndshandikappade. Först tar han korvbrödet i handen (eftersom hamburgarna var slut) och delar det med fingrarna. Jagar en korv med tången. Får dit en fel i brödet. Rättar till korven med fingrarna. Försöker på tag på ett korvpapper med halkiga fingrar. Får efter en stund dit det vid det här laget helt onödiga korvpappret eftersom han redan fingrat på allting. Krånglar med ketchup och senap. Frågar sen nästa kund. Om denne ska ha en grillad lägger han dit dennes korv i grillen och väntar på att den ska bli färdig. Hallå, hur står det till!!!!
Det var droppen. Att under invigningen inte ens ha någon som kunde langa korv (eftersom hamburgarna var slut vilket man fick reda på först efter att ha stått i kö en halvtimme ). Det kan inte ta 30 minuter att beta av en 20 meter lång kö om man bara har en vara att bjuda på. Särskilt som många gick när man väl kommit fram och förstod att hamburgarna fick man se sig om efter.
Campingmöjligheter inom området förbjudet. Varför? Borde vara möjligt åtminstone för husbilar och husvagnar med egen toalett.
Krascher på grund av ren klantighet eller försummelse. Får bara inte förekomma på ett VM.

Vad kan förbättras?

Antagligen det mesta.
Ha en genomgång med varje delansvarig efter varje dag. Helst kontinuerlig rapportering om avvikelser.
Ge varandra tips om sånt man bör undvika och vad som fungerat bra.
Speaker på engelska. Varför inte genom tillgång till hörlurar? Tekniken finns.
Vi har alldeles utmärkta skalahelikopterflygare i landet. Kent Thisell t.ex. som bor enbart fem mil bort. Varför kontaktade igen honom? Hans Huey eller Bell 47 polishelikopter är stora och mäktiga att se i luften. De kan dessutom flygas lugnt och stilla rakt framför publiken utan krav på startbana. Kent kanske inte ville ställa upp, vad vet jag, men man kunde ju åtminstone frågat. Dessutom bryr sig tunga helikoptrar inte om ifall det blåser. De kan flyga i halv storm, så det är ett ganska säkert kort för en uppvisning. Eller att snabbt kasta in när inget annat händer. Kent har elstart från sändaren i Huey'n ena och ryckstart på 47'an, så han behöver ingen startlåda utan är i luften på en minut.

Vad kan man lära till nästa gång? (om vi nånsin får arrangera något igen)

Vill man egentligen ha publik? Om man inte klarar av att arrangera annat än för de tävlande så ligg lågt.
En blänkare om att det hålls ett VM och alla som vill får komma och titta och ta det som det är.
Skaffa någon med örnperspektiv. Helhetssyn alltså. Det räcker inte med att saker och ting fungerar var för sig. Det måste hänga ihop också.
Gör ungefär som när man sätter ihop ett föredrag eller presentation. Sätta sig längst bak och fundera ut vad som kan tänkas vara intressant för åhöraren/kunden/åskådaren/den intresserade. Förstår man vad jag vill framföra? Går det att se? Är budskapet tydligt? Är det tillräckligt intressant? Ger det köpimpulser osv. osv.

Mange_S
2006-07-20, 14:14
Först när detta är gjort kan man börja koncentrera sig på själva evenamanget.
Men men dom ansvariga har säkert gjort ett stort jobb, men tydligen har ingen haft den erfarenhet som krävs för att göra ett sånt här evenemang. Tycker det är lite synd då de faktiskt representerar sverige på ett direkt dåligt sätt. Jag har ju inte varit där men vad man kan läsa sig till här.

Har inte mycket att säga om VM men när man arrangerar en tävling av den här typen kommer alltid de tävlande i första rummet annars får man inte förtroendet igen.

Givetvis skall man ta hand om publiken också om man vill ha någon publik i framtiden vill säga.

Vill också påpeka att jag inte har haft något som helst med VM organisationen att göra annat än att jag givetvis var med och tittade på de ekonomiska bitarna.

MVH Mange

Krille
2006-07-20, 14:22
Först när detta är gjort kan man börja koncentrera sig på själva evenamanget.
Men men dom ansvariga har säkert gjort ett stort jobb, men tydligen har ingen haft den erfarenhet som krävs för att göra ett sånt här evenemang. Tycker det är lite synd då de faktiskt representerar sverige på ett direkt dåligt sätt. Jag har ju inte varit där men vad man kan läsa sig till här.

Har inte mycket att säga om VM men när man arrangerar en tävling av den här typen kommer alltid de tävlande i första rummet annars får man inte förtroendet igen.

Givetvis skall man ta hand om publiken också om man vill ha någon publik i framtiden vill säga.

Vill också påpeka att jag inte har haft något som helst med VM organisationen att göra annat än att jag givetvis var med och tittade på de ekonomiska bitarna.

MVH Mange

Lite slarvigt skrivet. menade mäst publikdelen i själva arangemanget. De tävlande brukar hitta dit utan bra skylltning. Men det underlättar även för dom.

H_enke
2006-07-20, 17:11
Som Mange_S sa ovan så kommer de tävlande i första rum.
Och de jag pratade med av de tävlande var mycket nöjda med arrangemanget, så det är väl tur att några är nöjda iaf ;)

AM
2006-07-21, 22:55
Håller med Colsson och de flesta andra som inte är nöjda med VM-arrangemanget.

Det enda som var bra var Thomas Lejon - suverän speaker (Thomas - SP betyder Polen - inte Spanien). Men det förlåter jag lätt - det vägs upp av allt annat kunnigt och bra du sa.

DÅLIGT!
- Det var 1 km från bilparkering till Flight-line
- Det var MINST 500 meter från Flightline till närmsta BajaMaja (över 1 km att gå)
- En enda hamburgervagn med EN värmeplatta på 25x25 cm - avstånd 1 km från Flightline.
- Ett Café som gjorde reklam med skyltar på området och vid infarten var STÄNGT! för semester. Man fick åka in till stan för att äta.
- Ingen möjlighet att bo på området. Nej, Camping för 180 kr dygnet 7 km bort var det enda alternativ.
- Det var 1500 - 2000 meter till "Hangaren" från Flight Line
- Obefintlig information på plats
- Obefintliga skyltar när man kom körande i stan
- Långa promenader i oländig terräng för att komma till Flightline
- Oääääändligt lusigt tempo på avvecklingen av flygningarna. I praktiken ca 20 minuter mellan varje flygning!
- Det stod en släpvagn och en Volvo Cross Country mitt framför de besökare som kört hundratals mil för att få fotografera och se modellerna som flögs och ställdes upp på Flightline.
- Många tävlande var§ inte nöjda.

Vad gäller att man koncentrerade sig på de tävlande är ju rent ut sagt korkat. Antingen har mnan ett VM och tänker enbart på de tävlande - men då har man ju inte lärt något av hur anrda VM ser ut. SJÄLVKLART kommer det besökande - TA HAND OM DEM OCKSÅ! Annars ska man avstå från att arrangera ett VM!

Vad jag förstår fick de tävlande enbart middag på avslutningen. Allt annat har de fått betala. Var har pengarna gått?

Jag var erbjuden att sponsra evenemanget - men efter en vecka var det redan fulltecknat?!? Hobbyborgen - som inte ens var på plats, Scandic och Futaba. Tre företag - Bra jobbat!

Det var synd om alla funktionärer som gjorde ett fantastiskt jobb och som slet och kämpade med ett arangemang som var planerat av amatörer! Det sägs t.o.m. att vi har betalt resor och uppehälle för delegationer som har rest och besökt andra arrangemang för att lära sig hur man arrangerar ett VM. Tydligen var delegationen immun och resorna kastade i sjön!

Kort och gott så var det fina modeller och härlig flygning på ett uselt arrangemang som varken tillfredställde tävlande eller besökare.

.....tycker jag
/Ove

Danne Johansson
2006-07-22, 09:38
Glömde en liten men inte oväsentlig detalj i stycket om vad som kan förbättras, nämligen: Hälften av mina foton har ett röd/vitt avspärrningsband nånstans med i bilden.
Det borde gå att göra markeringarna lite mer diskreta. Om inte annat sätta banden i fothöjd. De är ju inga staket utan bara markeringar.

En annan sak är readyboxen. Hur man än försökte fota så blev det ett virrvarr av modeller plus fula handtejpade skyltar. Man kanske skulle ha gjort readyboxen som en lång rad så modellerna kan stå sida vid sida istället för en fyrkant (då slipper man ju i alla fall få med baksidan av skyltarna). Och skyltarna skulle kunna utformas på annat sätt. Jag antar att de tävlande ändå begriper var de ska ställa sina modeller. Kanske det inte egentligen inte behövs nummerskyltar i readyboxen? Alla tävlande håller i alla fall reda på startordningen. Men det är klart, det underlättar för publiken.

Dagens startordning som delades ut vid infarten saknade en mycket viktig kolumn, nämligen den tävlandes deltagarnummer. För skalanördar var nog det inget problem, men allmänpubliken som inte kan alla flygplansmodeller på sina fem hade ibland stora problem att förstå vad som var vad. Man fick använda uteslutningsmetoden och ta märke på en modell man kände igen och räkna därifrån. Jag skulle ha uppskattat en liten klämma med den tävlandes nummer fastsatt på readyboxskylten. Om inte annat underlättar det när jag ska namnge mina foton.

Man kan ha olika åsikter om vad ett VM egentligen är och många hävdar att det är enbart till för de tävlande, men det håller jag inte med om.
Det finns många andra aktörer som också ska tas hänsyn till. Sponsorer, publik, flygintresserade (både modell och allmänt), medlemmar i modellklubbar (inte enbart flyg) och inte minst alla vi som betalar medlemsavgift i arrangerande SMFF. Det är ju trots allt våra pengar som åtminstone delvis finansierat evenemanget. Även Sverige som nation. Jag vill känna mig stolt över att vi gjort bra ifrån oss. Faktiskt är det nog så för de flesta. Inge kul att som svensk få höra kommentarer om att det var ett uselt arrangemang oavsett vilken sport det gäller. Nu vet jag inte om det blir så efter det här, men jag har anledning att frukta det.

Slutligen ett stort tack till alla er som tagit semester och frivilligt slitit som medhjälpare. En tävling av den här klassen är verkligen en upplevelse. Och man måste beundra alla tävlande som vågar flyga sina fantastiska skapelser. Lite synd bara att F4B (linstyrda modeller) kom i skymundan (som alltid).

Frippe
2006-07-22, 11:14
Det som jag funderar på är:
Hur kan det ha blivit så dåligt planerat?

Det låter som att hela vm har blivit planerat i sista stund.

Kunde man inte kunnat "kopiera" skaladagarna på barkaby?(jag tycker iallafall att den skalatävlingen är otroligt bra anordnad)

Det här tycker jag är hemskt dåligt utav SMFF.
När dom har chansen att göra reklam för modellflyget i sverige så sumpar dom chansen.

bokis
2006-07-22, 15:20
Jag var där tillsammans med Byrådirektören o Mr Warben Bunkert..
Vi är flygintresserade..
...o väldigt modellflygintresserade...
..men det hjälpte inte ...
Höjdpunkten var Macdonalds på vägen därifrån,vi lessnade på den mest utspridda tillställningen jag sett..
(dock så ska frivilliga hjälpare hedras,däremot själva organisationen,HUUUUA PDT_Armataz_02_52 )
Å jag som verkligen såg fram emot det! :(
Det jag fann mest intressant att höra var det som kom ifrån fjolårets SM deltagare(det var ju genrep för detta)att det inte mottogs några ideer eller konstruktiv kritik från deltagarna då,den tillställningen var tydligen så illa som nåt kan bli! O efter att ha läst om förslaget som var färdigt o fixat av Förslagsgivaren att flytta flyget till stora bankorset istället för att ha det efter bana med en kostig(asfalterad!) på tvären o svaret han fick av en i SMFF:s styrelse(inga namn) så förstår man hur det har blivit som det blivit..Näe,jag ska åka på nästa års förbundsmöte för att hör hur det resoneras,kan vara intressant...Resten med bajamajor o mat o dyl,,man kan bara instämma med övriga skribenter!

Spirit
2006-07-23, 11:15
Jag har nu varit funktionär på VM i skalaflyg på Bråvalla. Det har varit en i stort sett positiv upplevelse. Några har arbetat som slavar, bokstavligen, precis som Skalageneralen har sagt att vi är. En del har jobbat litet mindre, en del har haft lika mycket arbete som vid en turistresa och någon har glassat runt och stökat till saker i stället för att stötta arbetshjonen/slavarna.

Tävlingen har skötts utmärkt från den sportsliga sidan (litet domarmissar förekommer alltid i en bedömningssport så det bryr vi oss inte om). Alla tävlande har fått en hyfsat rättvis Eos (vindguden) på vår sida, solaktiviteter störde ut tävlingarna en halv dag, Eos viftade litet för mycket resten av samma dag. Pluvius jobbade bara en halvtimme i fredags då även Tor med sina bockar var framme. Annars har vädret varit oss verkligen nådiga med strålande till brännande sol i stort sett var dag. Ljuvligt. Och brun i ansikte och på armar har jag blivit.

Många nya människor har jag lärt känna, både svenska och utländska, det är alltid positivt och roligt.

En del problem har, som förutspåtts för mer än ett år sedan, poppat upp som gubben ur lådan.

Det viktigaste är att organisationen har fungerat i stort tack vare alla dedicerade funktionärerna som har ”on the fly” löst de akuta problemen.

Men alla de ”mindre” bitar som skulle ha gjort detta VM till en succé har organisationen kapitalt misslyckats med.

Informationsbiten var, precis som sagts tidigare, mindre bra (för att uttrycka saken milt).
Fredag 14/7 kommer jag klockan 22 till Bråvalla. På vägen dit via E4 norrifrån, avfart till RV51, fanns ingen information om VM. Jag, som har varit på Bråvalla tidigare, fann en enda skylt om VM i skalaflyg och den fanns efter rondellen på RV51 50 m in på vägen mot Bråvalla. Den skylten var en VM-affisch i A3-format som drunknade i all grönskan bakom affischen, dock fanns en dayglo-orange 5 cm bred pil på affischen. Sista skylten före Bråvalla var en skylt om Jordgubbar, självplock, men ingen om VM i skalaflyg. Vid infarten till Bråvalla fanns ingen skyltning. På staketet till höger efter infarten till Bråvalla Industripark fanns ingen banderoll eller annan skyltning. Det har försports att engelsmännen åkte första gången från hotellet och in på Bråvalla men fann ingen skyltning till hangaren/(gymnastikhallen) varför de åkte tillbaka till hotellet och ringde SMFF om vägvisning.
Jag pratade med Skalageneralen angående dålig skyltning, gick nog inte hem hos honom, han sade att det fanns stora skyltar vid avfarterna, jag såg dock inga den vägen jag kom. Och det förbättrades inte under veckan. Att VM fick ett 6 minuters inslag i Rapport den 15 juli var synnerligen positivt, men mer info till media och allmänhet skulle ha gått ut för något år sedan.

Det fanns gäster som inte kände sig välkomna för att vi inte tog hand om dem ordentligt. Vi hade inget VIP-tält med VIP-personal. Detta gällde både journalister och andra som har bidragit till VM i skalaflyg. Ett VIP-tält är en självklarhet i alla andra länder, men inte här, där alla är så jämlika. Vill vi ha positiv press så måste vi ta hand om våra gäster på samma sätt som man med framgång gör i andra länder. Vill vi få förmånen att arrangera ett VM i framtiden så bör vi nog tänka som så att vi anpassar oss till resten av världen och inte att resten av världen tvingas anpassa sig till oss. Då slipper vi minoritetens diktatur.

Maten är värd ett eget kapitel.
Frukost klockan 0630, frukosten minst sagt mager med fil, gryn, litet bröd, vattenskadat margarin, skinka, ost och lingondricka. Det fanns ingen juice, inga ägg, inget bacon, ingen korv, inga köttbullar, inget Bregott. English/American breakfast eller kontinental frukost fanns bara inte. Och denna frugala frukost skall man sedan stå sig på till lunchtid. Det var samma frugala frukost varje dag.

Lunchen påstods kosta 65 kr, för det så fick man en dag 7 köttbullar, litet brun sås och potatis, ingen lingonsylt. På fredagen fick vi till lunch 2 skivor kött à 10 g (cirka 40 cm2, 2,5 mm tjock), sås och potatis.
Middagen påstods kosta 75 kr, då fick man schnitzel eller tillplattad fiskpinne också den litet fadd i smaken, potatis. Remouladsåsen hade man glömt att ta med. Fredagsmiddagen bestod av korvgryta med potatis, var mera likt en korvsoppa med max 30 g korv per portion.

Jag undrar vad de tävlande tänker om svensk mat och matkultur, det var verkligen inte någon representativ svensk god husmanskost, snarare sämsta variant av skolmat och portionerna var begränsade.

Enligt min mening hade man missat kravspecen på maten, och endast ett företag fick ensamrätt. Samma med företaget som sålde korv nere vid banändan, han hade också fått ensamrätt att sälja på fältet. Det innebar att det inte fanns annat än sur korv och ett uppblåsbart hopptorn för barn.

Publiken klagade över att det inte fanns vare sig vätska, fika eller glass att köpa. Hade SMFF öppnat för alla som vill vara med hade vi fått en sund konkurrens och lägre priser. Då hade SMFF kunnat sälja nästan hur mycket glass som helst dessa varma till heta sommardagar. Nu fick vi inte ringa GB och få ut den glass vi vill ha på grund av den eländiga ensamrätten.

På torsdagskvällen bjöd VM-kommittén funktionärerna på grillat bröd med korv, kaffe, After Eight. VM-generalen höll tal och framförde sina positiva sidor. Det var positivt att de nästan 40 arbetshjonen som fick vara med fick en samlingspunkt för en gångs skull. För min egen del anser jag att denna typ av grillkväll skulle ha varit varje dag för att sprida information till slavarna, för att få ett väl sammansvetsat arbetsgäng, för att ge beröm till alla funktionärer. Vi funktionärer har avsatt massor av tid, ofta 15 timmar eller mer per dag, under en till två veckor. För egen del blev det >105 h på 7 dagar eller motsvarande mer än 2,5 veckors arbete.

Långt från alla hade familjen med sig. Det är alltså en rejäl uppoffring dessa arbetshjon har gjort för att genomföra ett sportsligt sett bra VM. Men dessa arbetshjon är inte ens värda att få det som VM-generalen uttryckte det ”Den lilla godispåsen” med en keps samt något mer. Det hade beställts för litet. Slavarna fick låna varsin gul Vägverksväst för att visa vilka som var funktionärer. Och godispåsen får man kanske på lördagen då tävlingarna är slut.

Till nästa gång måste det fungera med logistik, inklusive ett användarvänligt och korrekt dataprogram, funktionärerna skall ha enhetlig klädsel med två special T-shirts (så man kan hinna tvätta tröjorna, det var svettigt denna gång), kepa, penna, pins, mugg. Dessutom skall det finnas ytterligare profilmaterial i form av VM- och SMFF-material (muggar, kepor, tröjor (ej funktionärströjor), pennor, pins, pins, pins, flaggor med mycket mera) att sälja till alla besökare.
Se till att vi själva håller i all försäljning och servering. SMFF fick i alla fall göra jobbet vid utspisningen och vi fick betala för att våra funktionärer gjorde cateringfirmans jobb.

Skaffa tillräckligt många funktionärer i god tid, se till att det finns avbytare till alla poster så att alla kan följa tävlingarna, fara och bada och ta det litet lugnt ibland, kunna umgås med familjen och alla nya bekantskaper och inte bara slita häcken av sig hela veckan.

Sedan måste ledningen lyssna på vad klubbar och enskilda erbjuder för tjänster och inte kategoriskt vråla NEJ med majorsröst till alla fina förslag som kommer underifrån. Som Lennart Ekstrand, Driver, (i det civila designchef på Volvo) sade, en platt organisation där varje medarbetare skall framföra sina idéer till chefen direkt och inte via 10 mellanchefer som inte begriper något efter 5te nivån. Vi gick till exempel miste om 40 norrlänningar som inte var välkomna som funktionärer.

Vi hade kunnat ordna en egen camping på Bråvalla eller på närmaste åker utanför och fått in mer pengar. 100 husvagnar à 100 kr per natt ger 10 000 per natt i intäkter, försäljning av frusen mat ger ännu mer per dag. Det finns många människor inom SMFF som kan det här med information och tävlingsarrangemang. Tyvärr har de resurserna inte utnyttjats utan det har varit en enmansshow som tyvärr har misslyckats med allt utom tävlingarna tack vare alla deciderade funktionärer som ställt upp för modellflyget och VM. Tack alla funktionärskollegor, ni har jobbat UTMÄRKT BRA!

På grund av alla informationsmissar och organisationsmissar kommer VM som budgeterat att gå med mer än 300 000 i förlust. För att hjälpa SMFFs ekonomi så kommer vår klubb att inte använda Klubben Online och överlämna medlemsregistreringarna för 2007 till SMFFs expedition, då får SMFF in ytterligare 40 kronor per medlem.

Vänliga hälsningar
Björn Hammarskjöld
F/L Marchal

steffo
2006-07-23, 23:21
Jag och två vänner var på invigningen, det blev inte lika länge som planerat pga. det usla arangemanget.

Det började redan på fredagen med att vi inte fick ställa vår husvagn på "campingen" där fick bara tävlande stå, men max tio vagnar - tack för kaffet! Vi bodde på en parkering. Lite illa till mods entrade vi Skala-VM 2006 på lördagen för att se invigningen..... För att inte bli tjatig så var den lika illa som kvällen innan med campingen, instämmer med föregående talare!

Lite tillägg till Danne Johanssons inlägg:

Kommersen var lika usel som det enda korvståndet.
Möjligheten för yngre att prova på denna hobby via slowflyers, dubbelkommando mm. Det som fanns var en halvkass hoppborg och en rodeo häst som inte fått havre på länge för den såg helt död ut hela invigningen.
Catering firma som kunnat sälja mat och öl, i tält och utomhus hade varit perfekt.
En liten utställning om flyghistoria hade varit mer än välkommet.
Varför inte en bilbana med enklare radiostyrda bilar(kanske inte hade gått för radiostyrningens skull, vet inte hur känsliga dessa VM deltagare är). Allt radiostyrt behöver inte vara flyg!? Allt som kan väcka intresse för RC hobby i någon form, det behövs.

Hoppsan nu blev det visst en massa förslag på aktiviteter men detta hade gjort ett Skala VM att minnas.

Skala VM -> Skandal VM, passar nog bättre!

/Stefan

DrHanke
2006-07-23, 23:32
rodeo häst som inte fått havre på länge för den såg helt död ut hela invigningen.
/Stefan

PDT_Armataz_02_28

Men som en klok man skulle ha sagt, det är vi som röstat fram SMFF med demokrati, kanske dags att vi alla gör ett uppryck och åker till årsmötet och styr upp verksamheten :butthead:

AM
2006-07-26, 10:24
VM i skala blev ett mycket sorgligt kapitel. Jag lider svårt med alla funktionärer som slet oerhört för att få tävlingen att fungera. Ärligt talat harr jag ALDRIG förr varit på ett evenemang som varit så illa arrangerat - och jag har varit på många evenemang.

Korvgubben - med ensamrätt - skulle bytts ut omedelbart. Varför var det ingen som ringde ett par samtal och kollade hur han hade fungerat i andra sammanhang? Om man låtit någon fotbollsklubb eller annan förening sköta korvgrillning, glass och dricka hade ni tjänat pengar och haft en 100 procent bättre service. Ta bara Barkarby som exempel; Exemplariskt enkelt och väl fungerande.

Om en del av det oerhört stora flygplatsområdet hade delats av till campare hade det med enkla medel gått att få dit vatten, avlopp och duschar. Har inte orienterarna portabla duschar man kan låna eller hyra? Kommunen hade säkert kunnat sponsra med vatten, el och avlopp.

Och dessa oerhörda avstånd mellan Korvvagnen, BajaMajor och Utställningshangaren! Skandal! De verkar tankebefriat rent ut sagt.

Om det visar sig att VM går med 300.000 back är det en ännu värre skandal. Vad skulle kosta något? Vad jag hörde fick de tävlnade endast maten på avslutningsmiddagen - inget annat. Det fanns ju inget som egentligen skulle kosta något! Är det studieresorna före VM'et som kostar?

Och varför missade klubbarna detta utmärkta tillfällle att visa upp vår fina och roliga hobby? Utställningar, Pröva-På, Bilar, Båtar etc. Blev klubbarna månne inte inbjudna?

Nej, byken ska rensas - korten på bordet. Bra idé med att möta upp på nästa årsmöte...

/Ove

peiter
2006-07-26, 12:38
Hade tänkt offra en veckas semester på att åka dit och titta.
nu är jag glad att jag inte gjorde det.
Anser att detta kan inte accepteras så här får det inte gå till!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har själv stor vana av olika arrangemang och framför allt av festivaler
av olika slag. och att läsa dessa rapporter skrämmer mig, Vad tror
ni deltagarna/publiken kommer att berätta om när dom kommer hem till
sina klubbar/länder. Risken finns att sverige inte kommer att bli betrodd
att genomföra något liknande igen.

T.ex cateringen. inför ett stort arr så vill naturligtvis ett företag
ha ensamrätt på det hela. men då ska det tas referenser och kolla upp dessa nogrannt.

Har alltid försökt att använda företag som har stor vana av att servera
många personer med bra service. Eller helt enkelt skippa ensamrätten
och fråga många små firmor för att få lite konkurans samt att då
även få en variation .

Hoppas verkligen att arrangörs teamet tar på sig ansvaret och
utreder var det gick fel. för som sagt detta får inte förekomma på
ett VM. Vet man inte hur man ska göra så finns det hjålp att få.
Ett vm är ett vm oavsett sport och att då titta lite på t.ex ett
idotts vm är inte fel. eller ett flyg vm men man måste ta till
sig av det. vilket inte verkar ha varit fallet.

Tack för ordet!

Frippe
2006-07-26, 13:42
Finns det någon här som var på förra skalavm här i sverige?
Var det bra anordnat?


300 000kr mer än beräknat?!
Hur f*n gick det till?

VM hade förmodligen gått jämt upp om man hade köpt in tillräckligt med mat, skyltat bättre, bjudit in fler hobbyhandlare, haft prova på flyg med mera.

Danne Johansson
2006-07-27, 08:26
Måste bara få undra en sak med tanke på det stora underskottet (om det nu stämmer vilket jag hoppas det inte gör).

Läste för inte så länge sedan om en klubb som hade ansökt och fått pengar ur SMFF's Lin VM-fond. Det skulle vara till nån sorts ungdomssatsning.
Det finns tydligen fortfarande pengar kvar från detta världsmästerskap. Nu var det visserligen 10 år sedan, men hur många flög egentligen lina 1996? Redan då var den grenen på nedgång till förmån för RC och idag är det väl mest en spillra kvar, men ändå så lyckades de som arrangerade skapa en vinst åt SMFF. Hur gick det till? Föreställer mig att intresset från allmänheten inte kunde varit särskilt stort. Åtminstone inte jämfört med ett skala-VM. Dessutom tror jag till och med att det hölls just på Bråvalla. Nånstans i Norrköpingstrakten var det i alla fall.

Blev lite nyfiken så jag gjorde en sökning på nätet och hittade detta i SMFF's årsprotokoll för 2004.

“Lin VM-fonden”
Överskottet från 1996 års Linflyg-VM blev 144 000 kr. Av detta överskott bestämdes det att 44 000 kr skulle satsas på linflyg efter Linflyggrenens beslut samt att resterande 100 000 kr skall satsas på rekryteringsfrämjande åtgärder. Det är dessa pengar som kallas Lin VM-fonden. Se separat ruta för de av styrelsen fastställda riktlinjerna för Lin VM-fonden.
Under året beviljades 17913 kr, fördelat Nyköpings MK, MFK Apollo, Lunds RFK, Linköpingseskadern, Eskilstuna, och Ale MK

Spirit
2006-07-30, 12:00
I agendan inför förbundsmötet 2006 finns alla siffror med, se
http://www.airsport.se/modellflyg/files/{1520DD55-1976-4245-A1DD-936703B9687A}.pdf sidan 2 av 4. Dock är de något dolda.

Kolumn 1 är text, kolumn 2 =Budget 2006, kolumn 3 =utfall 2005, kolumn 4 =skillnad mellan budget och utfall för att beräkna VMs del av budgeten. Som synes är det inte stora skillnader mellan 2005 och 2006 i de andra intäkts- och utgiftsposterna. Detta innebär att VM ligger i de fem posterna i tabellen nedan.

Intäkter Budget 2006 Utfall2005 Skillnad=VM

Start/anmälningsavgifter 544 000 33 396 510 604
Försäljning 246 000 44 182 201 818

Kostnader
Start/licensavgifter -942 500 -191 074 -751 426
Övriga kostnader -171 000 -43 483 -127 517
RC-grenen -158 500 -50 942 -107 558

Summa -482 000 -207 921 -274 079

Summa underskott blir alltså ~300 000 kronor, eventuellt mer, eftersom budget inte är detsamma som utfall

Vänligen
Björn

Spirit
2006-07-30, 12:03
Tabellen blev mycket fin då jag skrev den men sedan har den tyvärr rasat vid publiceringen på nätet. Hoppas att det går att läsa i alla fall.
/Björn

Michael
2006-07-30, 19:57
Jag besökte Skala-VM på onsdagen och hittade så småningom fram till Bråvalla (se den fantastiskt fina skylten som fanns vid infarten). Skylten tycker jag väl visar vilken nivå man lagt sig på då det gäller de publika arrangemangen.

PLUS:
Fantastiskt fina flygplan och bra flygningar av flertalet deltagare.
Volontärerna som säkerligen jobbade häcken av sig.

MINUS:
I princip allt som hade med publika arrangemang att göra. Botten är ordet!

Vid linflygcirkeln fanns ingen som helst information att tillgå. Ett minimum för att publiken skulle ha någon aning om vad som hände vore väl en tavla med startordning och resultat. Hur många VM genomförs helt utan speaker? Vid linflygcirkeln fanns ingen!

Jag hoppas verkligen att tävlingsdeltagarna upplevde tävlingarna som mer välorganiserade än vad vi besökare gjorde. Vi får se då rapporterna kommer i utländsk press.

http://www.freewebs.com/propellerhead/Bilder/skylt.jpg

/Michael

Danne Johansson
2006-07-31, 21:48
Hade väl egentligen inte tänkt att yttra mig mer för efter långt om länge publicerades även linresultaten på Skala-VM's hemsida. Vem som vann hade ju stått klart sedan länge, men resten? Men, men, nu finns resultatlistan där så jag ska inte klaga.
Nyfiken som jag är har jag under tiden haft lite informationsutbyte med de direkt inblandade från lin-VM 1996.
Jag hade helt fel att det skulle varit en oansenlig tillställning. Faktum är att det var ett av de största evenemangen som gått av stapeln i FIA's regi. Deltagare, lagledning plus medföljande räknade visst över 700 personer och enbart deras konsumtion utgjorde tydligen huvuddelen av vinsten. Undrar hur det skulle blivit om Skala-VM skötts på samma sätt? Troligen ett fett överskott där med. Varmt var det ju så det räckte och blev över, så åtminstone öl och glass borde ha sålt bra.
Direkt citat "Vi var på Bråvalla med F2B i bankorset, F2D vid sidan av huvudbanan ca 100 meter bort och F2C och F2A längre ner på stora banan. Vid bankorset fanns stora serveringstält med öl och mat i mängder. Parkering i närheten. Alla logement på Bråvalla nyttjades, samt flera hotell i Norrköping. Vi hade även en bra camping på Bråvalla, samt pub och matservering. Robert Sundström, SMFFs ordförande, fick ta rollen som tävlingsledare.
Det var 300 tävlande och om jag minns rätt så var det ungefär 700 personer involverade i tävlingen. Publikintäkterna var minimala. Det var på sin tid det största FIA-arrangemanget någonsin.
Det gjordes en omfattande kalkyl i Excel som visade på ca 100 000 kr vinst innan tävlingen. Ingen trodde på den. Vinsten plockades då över till oförutsedda händelser och gjorde kalkylen till plus minus noll. Det reella utfallet blev över 40.000 ytterligare i plus."
För den intresserade finns det faktiskt information kvar på nätet http://www.go-cl.se/wc96.html