handdator

Visa fullständig version : Maxa tvåtaktare (toppvarv)



T5
2006-07-20, 09:15
Vilken metod använder ni för att maxa ut en tvåtaktare maximalt? (Vanlig ABC/ABN i 40-50 storlek).

Jag brukar kolla att den orkar dra bränsle om jag håller planet vertikalt i tio sekunder, men räcker det?
Dvs, om motorn går på fullvarv utan att sagga ned när modellen hålls vertikalt, är det tillräckligt för att säkerställa att den inte går för snålt och överhettar?

...Har en Webra50 som går som ett skållat o**on, men jag vill se hur mycket jag kan varva ur den utan att koka den.
Har mest kört fyrtaktare och använt tachometer så jag tar gärna emot tips hur man enkelt ska ställa in en tvåtaktare för max effekt utan att den skär ihop :)


...För tillfället kör jag den ca:1000 varv under max med tachometer, jag kör på 12k och den maxar 13k med 12X4 APC prop.
Har ca: 5L soppa genom motorn so far.

T5
2006-07-20, 21:56
Ingen som vill chippa in med ett svar???

Iaf, idag flög jag min Webra50'a och jag tog fram tachometern. Den tachade 13200 på topp så jag ställde den på 12700 och den gich kanonbra vid varje flygning...ca; 1L soppa totalt.

Skulle bara vilja ha lite hushållstips hur man maxar ut den utan tach?

Johan Bjerkander
2006-07-20, 22:37
Hej!
Jag brukar göra så att jag nålar in till maxvarv sedan nålar jag ut så att den börjar låta anorlunda utan att den tappar för mycket i varv. Den ska sjunka något precis som du ställer den idag så du är klart inne på rätt linje. Så länge som motorn går rent så ska man försöka att ha nålen så mycket öppen som möjligt.

Johan