handdator

Visa fullständig version : Vi kan bogsera (not)



pawel
2006-07-25, 15:31
Lite rastlösa som vi blir ibland så tyckte vi att det blev jobbigt med gummiband. Mycket roligare om det hade gått att bogsera upp seglaren med min Mach2:a. Sagt och gjort, in med en skruv under nosen på seglaren och en nyckelring på en lina som kopplingsanordning.

Planen? Dyk, så trillar nyckelringen av... :idea:

ftp://rcheli:rcheli@pawelebay.dyndns.org/seglare.wmv

PS. Seglaren finns inte längre då den råkade explodera vid nästa bogserförsök. Detta kom dock tyvärr inte med på film (minneskortet var fullt)

DrHanke
2006-07-25, 17:06
:wave:

Gick ju förhållandevis bra, men klart urkopplingen såg lite avancerad ut...

Frippe
2006-07-25, 17:23
Såg ut att vara tokkul. :D PDT_Armataz_02_11
När kommer nästa segelbogseringsfilm?

pawel
2006-07-25, 22:51
:D Har inte flabbat så friskt på länge själv, det var riktigt ball, synd att seglaren gick åt pipan dock, men kul med vertikalprestanda MED seglaren påhängd :shock:

Jaja, nu när det var en från fältet som såg detta så tyckte han att iden var fantastisk...så nu vill han ha hjälp att få upp sin Blue Phoenix :evil:

Frippe
2006-07-25, 23:01
Vad är det för motor i Mach 2an?

Vertikaldrag med en seglare efter är inte dåligt.

pawel
2006-07-25, 23:12
En TT50Pro-H (nyrenoverad heli-motor). Den körs på samma soppa som mina andra helisar 20%nitro, 20Aerosave2 och resten metanol. Jag tror att jag får just det lilla extra tack vare den stora helikoptertoppen. Den gör att jag kan snåla motorn lite extra men fortfarande behålla bra temp.

Sen om det är vertikalprestanda med en seglare efter var kanske lite överdrivet :D Har inte testat. Den lämnar dock vertikalprestanda ++ till Mach-2:an. Kan lägga den i hovring, och sen utan problem dra iväg vertikalt utan begränsningar.

DrHanke
2006-07-25, 23:28
hmm har en TT39:a helimotor liggandes, funderat på att sätta den i en airboat eller kanske skrämma igång min excel 2000 trainer... vad klarar 50:an för propp storlekar?

pawel
2006-07-25, 23:36
Min går bra på 11x6, 11x7.

Testade den med en APC (heter de så?) 12tums med 3.75 i stigning Acro-propp.
Den var helt grym, dock råkade den gå sönder :D

(PS. jag flyger heli vanligtviss, så flygplansfrågor är lite svåra för mig :oops: )

pawel
2006-07-25, 23:45
En sak till TT39an måste vara kanon till en 30-modell. Det är nämligen en 30-motor som är uppborrad, och ska mig veterligen väga mindre än en vanlig 30:a. Med andra ord bör den orka med en 30-modell mycket fint.

Flög med en sån i en R30 (Raptor) förr. Mycket med kraft, dock värmeproblem. Detta avhjälps genom att spetsa lågvarvsnålen något. Detta gör att man nålen påverkar blandningen genom ett större register (fetar blandningen)
http://runryder.com/helicopter/t70888p1/?highlight=TT+50+needle+mod

DrHanke
2006-07-26, 00:04
flyger heli också, har varit med om alla saker med r30 så numera åker jag r50 istället, men tänkte det vore synd å inte använda nått ifrån r30:n. Bladen och annat tänkte jag skulle få tjänstgöra i en autogyro framöver...

Mr J
2006-07-26, 00:29
flyger heli också, har varit med om alla saker med r30 så numera åker jag r50 istället, men tänkte det vore synd å inte använda nått ifrån r30:n. Bladen och annat tänkte jag skulle få tjänstgöra i en autogyro framöver...

Kul!

Har du sett min autogyro? http://www.slow-g.com/customers/Slow-G.wmv det är filmat i Tonic's hobbyrum :)

Mer info här: http://www.slow-g.com/customers.html

DrHanke
2006-07-26, 00:53
jo autogyron e balla, pico varianten ser sjukt rolig ut! Skulle vilja ha nått i 1,5m klassen. Men det verkar som man får beställa från USA då. Hur mkt jobb är det att göra en av en pico stick?

Mr J
2006-07-26, 01:21
Tja.. Pico stick vet jag inte, men Slow stick med Slow-G kittet som jag använde var skitenkelt. Fast jag hade ju förstås en fungerande Slow Stick till att börja med. Det hela är en lång historia, som kan läsas här: http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=90762&page=&CurrentMainTopic=2