handdator

Visa fullständig version : Hur drar ni antenn?



zeno
2006-07-28, 10:42
Håller på och installerar servo o mottagare i ett plan med glasfiberkropp.
Har alltid tidigare dragit antenn på utsidan av kroppen. Men det är ju faktiskt snyggare om man håller den på insidan...
Hur drar ni era antenner?
Kan det bli sämre mottagning om man drar i själva kroppen och låter ett par centimeter titta ut längst bak?

DrHanke
2006-07-28, 10:48
du kan dra antennen helt innuti kroppen, kolla på de som har ex composite arf:s maskiner, de lägger antennen helt innuti. Jag har gjort det i min KMP beaver, Jamara YAK-54 utan problem.

zeno
2006-07-28, 11:14
Låter BRA, för det är ju faktiskt snyggast så....
Drar du den då HELT innuti eller lägger du i ett plaströr och låter den sticka ut lite i aktern?

zeno
2006-07-28, 12:05
Googlade runt lite och hittade denna bild.

http://www.darrolcady.com/images/antenna.jpg

Tydligen så snurrar pylonkillarna sina antenner på detta sätt och har fortfarande god räckvidd.

fLa
2006-07-28, 13:26
Jag körde först min antenn inuti min Blaster glasfiber kropp...var ingen höjdare. Hade ca 30 meters räckvidd...och 3 meter med insjuten antenn.
La den sidan på utsidan av kroppen...fick kanke 70 meter. Så nu hänger den fritt under modellen och allt är som vanligt (hoppas jag!)

/fLa

zeno
2006-07-28, 16:11
Aj då. Vad hade du för mottagare?

McLund
2006-07-28, 18:20
Googlade runt lite och hittade denna bild.

http://www.darrolcady.com/images/antenna.jpg

Tydligen så snurrar pylonkillarna sina antenner på detta sätt och har fortfarande god räckvidd.

Precis så enl bilden har jag haft antennen i en Kyosho Cap 232-40 i flera år och det har funkat helt perfekt. Jag har nog aldrig haft en störning i den kärran. :D

Jag hade ca 5 mm mellen varje varv utmed röret.

Ha de!

//McLund

fLa
2006-07-29, 10:55
Aj då. Vad hade du för mottagare?

Det är en Jeti Rex 5 plus MPD.

/fLa

QatHome
2006-07-29, 11:00
Har den mottagaren full räckvidd?

Kör själv med en sådan i en av mina modeller men hittar inte någon info om det på Jetis egen hemsida och då får det stanna i en parkflyer tills vidare.
Det enda jag hittat om den är att den enligt Jeti passar för modeller med upp til 1500mm spännvidd och maximalt 1.5kg i vikt.

KG
2006-07-30, 19:14
Det skall inte vara några problem med att dra en mottagar-antenn i balsa, depron eller glasfiber kropp.
Men när det gäller Composite, kan det ställa till problem då Composite (som innehåller kolfiber) är strömledande.
Har egna erfarenheter då vi testat en kärra med Composite kropp, det fungerade inte bra med antennen inne i kroppen,
vi fick mycket störningar, även med antennen dragen på utsidan längs med kroppen.
Störningar uteblev om vi kom 20cm med antennen från kroppen.
Vi satte därför en separt antenn med egen fot (Graupner) som vi isolerade med att borra ett större hål som vi fyllde med glasfiber spackel,
där borrade vi hålet för antenn foten, först då fick vi inga störningar,
vi gjorde fullräckvidsprov på 900m, inga problem.
De mottagare vi testade med var MPX IPD och Futaba PCM
//KG

Krille
2006-07-30, 21:48
Men när det gäller Composite, kan det ställa till problem då Composite (kolfiber) är strömledande. //KG

KG
Composit är inte kolfiber, composit är en gemensamn nämnare på composit material, material som baseras på plast, alltså kolfiber, glasfiber, kevlar är alla compositmaterial ;)

Men åter till topic, som sagt glasfiber stör inte bort signaler men kolfiber och andra strömledande material är elaka.

zeno
2006-07-30, 21:54
Hmmm, i planet jag tänkt dra antenn i så har jag stötstänger gjorda av kolfiber, kanske inte är så bra då...

Krille
2006-07-30, 23:33
Är nog inga problem.

Problemet man får i en CF kropp är att kolfibren skärmar av mottagningen. Prova va du har för mobiltäckning inne i en byggnad av plåt så förstår du va jag menar.

Det andra problemet man kan stöta på är när man har en sprötantenn som fästs i kroppen. Kommer denna i kontakt med kolfibret blir hela kroppen en ända stor "antenn" vilket låter kanske bra men är dåligt dåligt.

Sen har det funkat hitills så lär det funka sen också :)

zeno
2006-07-30, 23:52
En annan sak som slog mig, lite på samma ämne.
Vill minnas att jag läste någonstans att om man drar långa kablar till skevroder som sitte rute i vingarna (dvs servots egen kabel + förlängare + y-kabel + kanske ytterligare en förlängare till mottagaren) så kan dessa störa? Fattade det som att dom kunde få för sig att fungera som antenner.
Någon som vet något om detta?

colsson
2006-07-31, 06:20
Kristoffer, komposit är en benämning på konstgjorda sammansatta material. Där de ingående komponenterna bildar ett konstruktionsmaterial och det är inte alltid plastbaserat.

Krille
2006-07-31, 09:03
Kristoffer, komposit är en benämning på konstgjorda sammansatta material. Där de ingående komponenterna bildar ett konstruktionsmaterial och det är inte alltid plastbaserat.

Jo jag såg det nu jag också, tillåmed en hydda gjort av lera å växter är byggd av komposit. (stog faktiskt så i uppslagsverket)
Jag som alltid tyckt komposit låter så häftigt. Men men alla kan vi ha fel :)