handdator

Visa fullständig version : Nybörjarkit



Dalmasen
2006-08-08, 11:16
Tänkte jag skulle inhandla ett plan. De där park/slowflyers ser rätt intressanta ut. Är de lätta att flyga med?

Har ni förslag på något kit? Gärna länk till ngn webshop.

AM
2006-08-08, 11:27
Varför inte en Air Media EPP 100 cm?

Flyger fort och långsamt, snäll och lätt nybörjarmodell för inne- och uteflygning.
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=502

Annars är ju Challengern en bra nybörjarmodell för utomhusflyg.
http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=506

Mvh
Ove

McRegor
2006-08-08, 13:10
Hej,
Kan komplettera med länken till min hemsida - http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm - där jag beskriver den EPP 100 cm som jag byggt för att ha som skolplan primärt. Men den är kul att "cruisa" med en stilla sommarkväll så emellanåt blir det annat än skolflygning..:)
Hälsningar
Roger

Dalmasen
2006-08-08, 13:54
Tröttnar man snabbt på de där planen? Jag är 30 år (man blir aldrig för gammal för leksaker :lol:) så jag behöver nog inte de lättaste planen. Lite utmaning, men samtidigt ett som inte går i tusen delar om jag råkar störta.

tonic
2006-08-08, 14:11
Om du inte har flugit RCplan tidigare, rekomenderar jag en EPP från AirMedia. Annars blir det mycket lagande samt att det kostar en del att köpa nya flygplan.

Epp:n kan du ha som ett reservplan när du avancerar i sporten.

McRegor
2006-08-08, 14:20
Tröttnar man snabbt på de där planen? Jag är 30 år (man blir aldrig för gammal för leksaker :lol:) så jag behöver nog inte de lättaste planen. Lite utmaning, men samtidigt ett som inte går i tusen delar om jag råkar störta.

Hej !
Som Toni säger - är du nybörjare så behöver du nåt som tål lite misshandel..:)
Och en EPP 100 är så billig så om/när du tröttnar så är det bara att skrota den...men jag tror du kommer att ha den kvar som "glidare" för härliga, vindstilla sommarkvällar.
Själv har jag hållt på med denna härliga hobby i över 35 år men inte hindrar det mig från att njuta av en enkel och lättflugen kärra ! Opretentiös flygning kanske man kan kalla det....
Lycka till hursomhelst - och ta gärna hjälp av en klubb i närheten. Det brukar alltid bli bäst och billigast..:)
Hälsningar
Roger

hakank
2006-08-10, 07:36
Kan bara hålla med om ovanstående ang. EPP 100cm. Jag är en återfallsflygare som har avnjutit ett antal sommarkvällar med detta 100cm plan. Något mer perfekt för en nybörjare kan jag nog inte tänka mig. Har en nybliven kompis som har försökt med en de ena och en det andra. Inget har funkat för honom. Vi stod en kväll, han hållandes styrningen och jag precis bakom, och flög. Han höll på i 4-5 minuter innan han lämnade över till mig och var helt salig. (Hans 100cm EPP best. ligger nog hos AM nu). Grejjorna som följer med i paketet funkar ju dessutom till nästa plan, och har man grejjorna så kan man ju ta bara planet. Något som dessutom måste nämnas är att det är hur enkelt som helst att laga när man väl har haft det i bitar (4ggr för mig, fråga inte hur:-)) På med smältlim, håll ihop i 15 sek. sedan är det flygfärdigt igen. Den enda nackdel jag ser med detta planet är att det inte alls gillar vind. Det blir väldigt vingligt och svårstyrt. Men det kanske finns bot för detta också?

/Håkan

Fralle
2006-08-11, 00:44
Om du kan tänka dig att lägga några timmar på att bygga, så kanske en el-lajban skulle vara något?
Jag har själv ett sånt och flyger med.
Planet är självstabilt, och går fint att rolla och loopa med om man har borstlös setup.

/Fralle

McRegor
2006-08-11, 07:38
Hej,
Ja, vill du bygga riktig flygmaskin i balsa så finns en Stevens Aero-byggsats - Squirt 400 - som jag själv byggt och som enligt min erfarenhet är en bättre flygare än t ex El-Lajban. Squirten är dessutom riktigt "söt" och flyger alldeles utmärkt med en direktdriven 400-motor och en LiPo-acke - t ex en 2S1200. Jag har proppat min med en Jamara-propp på 7*2,5" (JP:s Hobbyverkstad säljer dessa) och har då inga som helst problem att markstarta kärran på gräsfält. Det går även bra att köra med en APC-E 7*4" - har för mig att Jamara-proppen drar ca: 12 A statiskt medan APC'n låg 1-2 A högre.
Så här ser min lilla Squirt ut - http://www.svensktmodellflyg.se/users/156/Squirt_1_small.jpg
Kärran kan köpas via t ex JP:s Hobbyverkstad eller hos MFT.
Jag flög den också som min vinterkärra i vintras med DuBros små Slowflyerskidor vilket gick alldeles utmärkt. Dessutom är den väldigt stabilt uppbyggt så det är ingen skör skapelse.
Men använd en vanlig borstad 400-motor - en lätt borstlös i kombination med ett lätt LiPo-paket skapar bara en baktung kärra helt i onödan.
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-11, 09:48
Eller varför inte en klassiker?
Blade EPP från HAB med nedställda roderutslag. Då blir det en väldigt snäll kärra. Ställer du sen upp alla roderustlag så har du en kul 3D maskin & ett väldigt hållbart plan. :!:

jrichter
2006-08-11, 16:39
Kan rekommendera GWS E-starter.

Jag har aldrig flugit tidigare. (Ev flugit ca 1 min för 20år sedan när min far höll på med RC-flyg)

Byggde modellen på ett par kvällar och sedan övades det lite med FMS (gratis simulator som finns att ladda hem). Jag hade ingen kabel mellan min sändare och dator, så det fick bli med tangentbord. Trots det var den ganska bra hjälp för att lära sig hur ett RC-plan beter sig och att kunna skilja på höger och vänster :)

Gjorde min premiärflygning i onsdags (21:20 liiite för mörkt). Kände pressen från både min far, som kan flyga, och min fru som trodde att jag inte kunde flyga. Lyckades inte starta från marken för gräsmattan var alldeles för gropig. Min far fick kasta istället. Flög i ca 2-3 min (acken var inte helt laddad) sedan landade jag, ganska snyggt enligt mig själv.

Jag fick så klart blodad tand, men det är kanske inte så konstigt när man kommer hem efter första flygningen med ett helt plan.

Paketet kostar 1900-2100:- inkl allt man behöver för att komma igång. Krashar man för många ggr kan man köpa nytt plan för 500:-

/Jens