handdator

Visa fullständig version : Jag hatar balsa!



hakank
2006-08-11, 21:11
Fy f*n. Antingen har jag en jäkla otur eller så e de bara sk*t med balsa. Jag har crousat runt med AM 100cm ca 20 tim i sommar. (Återfallsflygare) Fick tag på ett par 17 grams outrunners och stoppade en sådan i stevens diddlebug. http://www.stevensaero.com/shop/product.php?productid=16482&cat=256&page=1
efter att först njutit av att bygga den (rena rama tarapin) Om man bara tar i detta flygetyg så krasar det till och nått går sönder. Vill minnas från min metanoltid att det f*n gick å ta i sakerna, dra igång kotan, snurra ett par varv runt fältet helst rakt upp å tippa runt på vingen. Kan det vara så att det helt enkelt e ski*tbalsa som jag fått?

Om nån säger att det e så, dvs balse är så skört, ger jag upp balsa å köper bara EPP i fortsättningen.

Å i så fall, EPP, vad föreslås för EPP kärror efter EPP 100cm? (Helst nått med mängdrabatt:-)

/Håkan

McRegor
2006-08-11, 21:17
Tjena Håkan,
Blade EPP - finns hos HAB.
Kul men lite flexig - lika bra inomhus som utomhus (om det inte blåser alltför mycket).
Lycka till
Roger

mac77
2006-08-11, 22:22
Vill minnas från min metanoltid att det f*n gick å ta i sakerna, dra igång kotan, snurra ett par varv runt fältet helst rakt upp å tippa runt på vingen. Kan det vara så att det helt enkelt e ski*tbalsa som jag fått?

Om nån säger att det e så, dvs balse är så skört, ger jag upp balsa å köper bara EPP i fortsättningen.

/Håkan

Det är väl lite så att balsakärror byggda för el är byggd så vek för att bli så lätt som möjligt, metanolkärrorna är "ordentligare" byggd då man inte behöver tänka lika mycket på vikten. Mina metanolkärror är inte så ömtåliga, däremot en liten elkärra jag har (E-flite Mini Edge 540) är jätteömtålig!

DrHanke
2006-08-11, 22:44
instämmer med att de nya små (80-100cm) kärrorna e på gränsen till hållbart byggda, säkert för att spara på vikten.

sen finns ju depron, har man väl delarna så kostar ju ett ark runt 60:- och då kan ju fantasin flöda när man skär till ett plan... Såg några roliga i arvika på meetinget, det enda tråkiga är efter hundrade kraschen att gå å skära till ettt nytt, det blir lätt träligt vilket leder till att man flyger lugnare :)

hakank
2006-08-11, 23:13
instämmer med att de nya små (80-100cm) kärrorna e på gränsen till hållbart byggda, säkert för att spara på vikten.

sen finns ju depron, har man väl delarna så kostar ju ett ark runt 60:- och då kan ju fantasin flöda när man skär till ett plan... Såg några roliga i arvika på meetinget, det enda tråkiga är efter hundrade kraschen att gå å skära till ettt nytt, det blir lätt träligt vilket leder till att man flyger lugnare :)

Well. Har ett egenhändigt ihopknåpat ståendes på övervåningen. Från nån ritning på nätet...Till å me en Nippysnurra ditsatt. Ehhh. Kan ju fråga sig varför jag inte iordningställer det planet:-) Fast det kom ja ju på när jag skrev det. Ingen "airfoil" som de uttrycker sig i RC&ME. Tror att jag drar det i backen på 3 sek...:-) Kanske skall spana in runt 80-90 cm balsaplan då. (Min lilla äng klarar nog tyvärr inte av större) Om ingen erbjuder ett 2-3 Hacker EPP pylonracers till bra pris förståss:-) Har tyvärr inte hittat ngn balsakärra i den storleken som har samma stuk på bygget som Stevens, dvs laserskurna balsadelar som hakar i varann. Å på med CA.

Synd att jag missade Arvika, såg bilder därifrån.

/Håkan