handdator

Visa fullständig version : Mätvärden på Typhoon micro 6/20/14 & div proppar..



colsson
2006-08-13, 22:24
*borttaget*

DrHanke
2006-08-13, 23:13
har du laddat och balanserat acken mellan varje mätning? har själv märkt att ackarna oftast presterar bättre värden efter andra tredje testet om man kör utan laddning mellan varje gång, beror på att när acken blir lite ljumen ger den mer effekt än då den är kall, man kan väldigt konstiga värden iaf har jag märkt. Kanske är så att man får göra 5mätningar och sedan göra ett snitt på varje mätning för att erhålla ett bra resultat?

När motorerna testas hos tillverkarna har man väl riktiga nätagg som ger exat samma spänning/ström?

Prova lite med en nyladdad ack mot en du "kört varm" så skall du se att du får andra värden! En del ackar vill ha ett par cykler innan de ger max, en del ger max direkt andra ger inte den spänningen under belastning de ska osv... en hel vetenskap å mäta har jag märkt.

McRegor
2006-08-14, 00:00
Tjena Christian,
Har du mätt spänningen över acken också ?
Om inte - vilket jag misstänker eftersom du räknat med ca: 11,1 V i alla dina beräkningar - så är det svårt att jämföra.
Din acke - som är en 8C kontinuerligt acke - torde knappast ge mera än 9 V vid denna belastning - kanske t o m en aning mindre.
Jag testade faktiskt en MP Jet-motor idag (växlad) på dels mitt gamla E-Tec 3S1200HP (?) - en 10C-acke som f ö fungerar utmärkt, dels med ett nytt E-Power 3S1300 - 20C-acke (20-30C).
Med den setup jag testade så drog motorn 12 A vid 9V ackespänning på E-tec-acken men 17A vid 10,8 V ackespänning för E-poweracken. M a o rätt stor skillnad....vilket också visar att man måste ha koll på både ström och spänning samt att byte till en ny ack i smma storlek som den gamla kan innebära en avsevärd höjning av både prestanda och strömförbrukning. Den gamla sanningen "att mäta är att veta" gäller sålunda fortfarande..:)
Och Fredde W:s mätningar är gjorda med "runda celler inte att förglömma.
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-14, 06:32
Nej, spänningen över accen var inte mätt och den var inte heller laddad och balanserad mellan varje test. Jag bytte propp, gjorde ett kort fullgaspådrag och noterade värdena. Allt för att komma fram till vilken av propparna som gav mig mest dragkraft och inte för högt strömuttag. Dragkraften mättes med en enkel dragvåg.

Jag valde att plocka bort mina mätvärden nu så att ingen stackare tar dem på blodigt allvar.

Kokam 1500hd ska enl uppgifter tåla 12A kont och 18A stötvis.

McRegor
2006-08-14, 07:17
Hej igen Christian,
Gissningsvis gav den ca: 9 V vid denna belastning runt 12-14 A som ungefär motsvarar de 8C som den är specad för kontinuerligt.
Inte tycker jag att du skall plocka bort värdena - bara man vet förutsättningarna så är de ju intressanta.
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-14, 08:24
http://www.svensktmodellflyg.se/artikel.asp?viewmode=1&msgid=51

Var har du fått 8C ifrån? Det 15A på accen.
Jag har belastat den med 10A länge och den blir knappt ljummen.

McRegor
2006-08-14, 08:40
Hej igen,
8C = 8*1500mA = 12A !
Vi talar alltså om samma sak men jag använde det vanliga "C-begreppet" - alltså i detta med 8C att du kontinuerligt kan belasta med 8*ackens kapacitet.
Ha det
Roger

colsson
2006-08-14, 10:37
Ja, jag vet inte hur jag tänkte innan.. Skyller på en tidig Måndag morgon! :lol:

Hur har det gått med din lilla Pitts Roger? Du är dålig på att lägga ut bilder till oss! Flyger den bra? :?:

McRegor
2006-08-14, 11:13
Hej igen...
Nja, den har inte flugit ännu ...dåligt med bygglust under juli tyvärr. Men förra veckan började jag så smått att bygga igen - monterade servon, motor m m igår kväll. Måste dock kolla lite på servona - testade E-Flight nya 7,5 g som K-Å påstod skulle vara bra men mitt första intryck av i vart fall höjdservot var att det centrerade dåligt, tyvärr... Skall mäta igenom alla jag köpte ikväll, förhoppningsvis.
Ha det - vi höres
Roger

qv
2006-08-14, 14:23
mitt gamla E-Tec 3S1200HP (?) - en 10C-acke som f ö fungerar utmärkt

Det är dessa som jag har hemma fast dom är i 2S1P utförande.
Det jag inte tycker om är att min resistansmätare för inre resistans i batteriet visar 160-170 mOhm (alltså 80 - 85 mOhm per cell). Vilket är rätt högt. Såg sedan i senaste nr av MFT att dessa batterier har hög inre resistans.

Jämför man det med ett bra nätagg som har 0 mOhm i inre resistans så kommer skillnadena att bli stora precis som McRegor märkte mellan sinna två batteripackar.

Om man gör egna mätningar så kommer det "bara" att bli en referens för vad man kan förvänta sig.

Förutom onogrannheten i mätningarna så tillkommer.

Fartreglage samt dess programvara
inkopplingsresistanser
variationer i proppellrar
batterityp samt laddningsstatus samt temperatur samt åldersstatus.
temperatur på motorn
hur fritt luften kan flöda runt proppellern.


Jag har gjort en del mätningar på CDR och har sparat de proppellrarna, tyvärr körde jag på batteri och de blir ju sämre med åren.

så till colsson kan jag bara säga. Lägg tillbaka mätningarna.
men försök att specificera hur du har mätt. Det kan ju finnas risk för att du kommer få någon kommentar att det inte var bra gjort, men om kommentaren kommer hövligt så blir man ju bättre på att mäta nästa gång.

/janne

colsson
2006-08-14, 14:46
Janne, mätningarna gjordes endast för att prova ut rätt propp till mitt plan. Eftersom jag inte har tid, lust & utrustning att lägga ner timmar på tester a´la F. Wergeland så blev det som det blev. Jag fick fram de resultat jag behövde och hittade den propp som gav mest dragkraft och inte drog för mkt ström.

Lägger jag upp värdena igen så tar elden fart på nytt om vilken amperemeter jag har använt, om jag hade den i höger eller vänster hand...osv..osv.

Ska någon köpa en Typhoon Micro 6/20/14 (vilket nästan ingen gör) så är de välkomna att höra av sig till mig så ska jag maila mina mätvärden.

För att slippa maila kan jag rekomendera proppen APC-s 9x3,8 ;)