handdator

Visa fullständig version : futaba t6exa



elcamel
2006-08-14, 10:06
hej nu är det myror i skallen igen.
köpte en ny radio futaba t6exa och installera mottagarn i mitt vortex plan.
men nu kännst det som jag ej kan få fullgas.
på 2 cellers batteri så kan man med nöd och näppe flyga
och 3 cellers batter så kan jag ej loppa (kunde göra det förut utan problem) upplever som att det bara finns 70% gas
någon som har en sådan radio och kanske känner till någon iställning jag missat.?
jag har fattat d/r funktionen .
men vad är e.p.a funtionen för något ?

mvh daniel

zymox
2006-08-14, 11:03
vad är e.p.a funtionen för något ?

mvh daniel

E.P.A = End Point Adjustment (Utslagsbegränsning) och innebär att du kan ställa hur mkt. utslag du vill ha på dina servo vid fullt utslag.

Ställer du in EPA:n på 10% på en viss kanal så får du bara 10% utslag på den kanalen, sätter du den till 70% så får du bara 70% osv. osv.

McRegor
2006-08-14, 11:09
Hej,
M a o - ställ EPA så högt du kan (120 % måhända...lite osäker) så riskerar du i vart fall inte att signalen från sändaren ger för litet utslag.
Normalt brukar de flesta reglage autokalibrera men vissa kan behöva en manuell kalibrering genom att du i setup:en för spaken fram och tillbaka - men det får du kolla reglagets bruksanvisning för att se vad som gäller.
Hälsningar
Roger

elcamel
2006-08-14, 13:34
hej igen nu blev jag lite klokare
då planet använder 3 kanaler så hade jag ställt ch 1-3 på 120%
så då vad det inte det.


Normalt brukar de flesta reglage autokalibrera men vissa kan behöva en manuell kalibrering genom att du i setup:en för spaken fram och tillbaka - men det får du kolla reglagets bruksanvisning för att se vad som gäller.
Hälsningar
Roger

hej använder en phoenix 25a fartreglage
när jag kopplar in den i datorn på throttle typ så står det auto calibrering.
skall jag ändra den till /fixed/governor high/governor low???

mvh daniel

elcamel
2006-08-14, 13:49
hej igen fick se att varenda inställning på fart reglaget var ändrad.
konstigt nog inte till orginal inställningarna.
jaja i alla fall så verkar det lite mer klös nu l.
ite väl mycket åskskurar för att testa nu .
blev alla fall klokare på min radio.

mvh daniel

zymox
2006-08-14, 13:56
auto används normlat för flygplan där man har en linjär gaskurva.

Fixed används i regel till helisar med fast pitch där man har kurvor i sändaren som gör att man kan ställa in hur gasen skall se ut.Kan var 15% i första läget o sen 20% i andra för att sedan gå till 45% i 3:je läget osv.

Governor high & low används bara till helisar där man vill ha ett förutbestämt varvtal hela tiden oberoende av belastningnen.
Hög & Låg används för att uppnå sitt varv i gov. läge på olika typer av motorer med olika antal poler.

zymox
2006-08-14, 14:04
Får man fråga vad du kör med för acke ?
Kan isåfall tala om för dig hur jag hade ställt in reglaget.

Dock ingen garanti att det funkar för dig i allafall...

elcamel
2006-08-15, 08:54
hej till detta fartreglaget vi pratar om så använder jag 3 olika batterier
2cell på 2200mh , 3cell1700mh och 3 cell 2500mh.
jag använder det planet när dom andra laddar så därför kan det bli lite olika batterier.

zymox
2006-08-15, 11:31
Ok, då har vi lite...

Iom. att du använder olika typer av ackar så hade jag ställt in reglaget så här:

1 Cutoff voltage (Avbrytningsspänning)
Välj auto lipo detection (option 1) då detekterar reglaget själv 2-4 celler och sätter därmed skyddsspänningen till 3 volt /cell dvs. reglaget stänger strömen till motorn när varje cell når 3 volt. Detta gör den för att skydda dina celler.

2 Current limiting (ström begränsning)
Välj Normal (option) 3 till flygplan. Här tillåter reglaget att du tar ut lite mer än 25 ampere som reglaget är designat för.Gör du det för länge så begränsar reglaget det.Denna funktion kan vara bra om du skulle du råka störta med gasen på så skyddar detta i bästa fall ditt reglage för att brinna upp. Kör man helikopter bör man stänga av skyddet då den drar mer ström i andra situationer. Man kan stänga av denna funktion till flygplan oxå men garantin gäller inte om reglaget går i sönder och denna option är avstängd för rent praktiskt så går det att elda upp sitt reglage här om man inte vet vad man gör alls.

3 Break type (typ av broms)
Välj Break disabled (option 5) till vanligt motorflygplan med fast proppe.
Vid disabled så frihjular proppelern av sin egen kraft.
Har du vikbar proppe så välj option 1 och testa där. Viker den inte in bladen när du flyger då så gå upp til nästa steg.

4 Trottel Type (gas typ)
Välj Autocalibration (option 1) till flygplan där en linjär kurva normalt används.
Fungerar inte detta som det skall så välj Fixed (option 2) och se till så att du har en trottel kurva i din radio som är linjär.
Vid fixed mode så måste du själv tala om för reglaget var min och max gas finns och det ställer du in via utslagsbegränsningen i din sändare på gas kanalen. Försiktighet gäller här, är man för snabb med inställningen av utslagen på gaskanalen så startar motorn fast gasspaken är i botten.
Ett säkert sätt att göra detta på är att lossa kablarna till motorn och ställa in reglaget via den lysdiod som finns där. När den börjar blinka innebär detta att strömen till motorn är aktiv och den är startad. Ett par klick under det värdet där den börjar blinka är lagom. Tänk på att där är en fördröjning av blinket så man får ta det långsamt.
Kom ihåg att vara försiktig.
Governor är ett kapitel för sig själv och skall bara användas till helikopter eller flygplan med proppe som har variabel pitch.

5 Electronic Timing Advance ( elektrisk förtändning )
Välj Standard Advanced Timing (option 2) Denna ger dig bra balans för dom flesta motorer.
Hard timing bör bara väljas till motorer med många poler.

6 Cutoff type (Avstängnings typ)
Välj Hard cut off (option 1) för flygplan. Detta gör att din motor stänger av sig direkt när spänningen i acken kommer under 3 volt/cell och man får segelflyga ner sitt plan. Drar man ner gasen till 0 och sen upp igen så återställer man stoppet och proppen startar igen men man kan inte ta ut full gas eftersom där inte finns ström så det räcker.
Till helikopter väljer man soft och då stänger motorn inte av sig utan bara sänker gasen succesivt i förhållande till spänningen.
Man vill ju inte att motorn skall tvärdstoppa på en helikopter med krasch som följd men man skall veta att det går att paja sina ackar i detta läget.
Kör man på med pitchen här när kraften minskar så kommer spänningen i acken att går under 3volt/cell vilket innebär att man sakta men säkert pajjar sin acke.

7 Soft start (mjukstart)
Välj Soft Start (otion 2) om du inte har en extremt känslig växellåda. Här startar motorn normalt med lagom kraft.
Har du mkt. känslig växellåda så får du välja Very Soft Start istället men uppstarten här är löljigt långsam om man inte har delikata grejor.
Sista läget skall man passa sig lite för. Har du växlellåda eller utväxlingsdrev och du väljer denna så kan du strippa dina drev pga. effekten i dagens motorer och den sanslöst snabba uppstarten som blir i detta läget.

Tänk på att alltid endast stoppa i full laddade acker i ditt reglage när man använder autodetekt eftersom det finns risk att feldetektering sker annars mellan en för tom och kass 3 cells ack och en full laddad frisk 2 cells pack.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


LiPo går att ladda upp när som helst och behöver inte laddas ur mellan laddningarna (lämna aldrig acken utan uppsikt under laddning), kör hellre på säkerhet än att du väntar på att reglaget bryter för 3 volt/cell så lever din acke längre.
Är du säker på att du kan flyga 10 minuter utan att acken går under cutoffen så är det alltså bättre att hålla sig till dom 10 minuterna än att vänta på reglaget skall bryta.

Blir motor och acke väldigt varmt när du kör med det så är något fel och bör kontrolleras. En bra setup håller temperaturen nere i både ackar och motor. Allt detta har ett samband, motor - acke - proppe - strömuttag och effektivitet.

Lycka till och är det något oklart så bara hör av dig här så försöker jag hjälpa dig.