handdator

Visa fullständig version : Var skaffa vevaxel till ASP 91 FS (nu utbytt!!)



silop
2006-08-16, 13:49
Hej!
Jag fick idag följande tråkiga besked:

Hej Bo,
Jag missade i mitt lager. Jag har sålt den vevaxel till fyrtakt jag hade hemma. Jag fick samtidigt en beställnig på ASP-91AII vevaxel och den hade jag hemma.
Så, tyvärr, Bo jag kan inte hjälpa dig just nu. Jag ska beställa hem vevaxel, men det kan dröja ett par månader innan jhajg har den hemma.
Mvh
Ove

Finns det någon annan som kan ha det på lager och kan skicka direkt?
Vevaxelns beställningsnummer är 91210F.

mac77
2006-08-16, 14:04
Om ingen i Sverige kan hjälpa dig och du vill ha grejerna hyffsat snabbt kan http://www.justengines.unseen.org säkerligen hjälpa dig.

Har aldrig handlat där själv, men skickade just ett mejl till dom med några specialreservdelar som jag inte lyckats få tag på i Schweden.

DrHanke
2006-08-16, 21:06
minicars har hemma på lager, kolla med närmaste återförsäljare, ASP 91 är samma som SC 91, kostar runt 255:-

JR
2006-08-16, 21:57
Eller modeller & Elektronik i Gislaved, 0371-940 05. Han är importören av ASP motorerna.

silop
2006-08-17, 11:29
Modeller och elektronik hade inge vexaxel hemma.

Just engines skrev:
Crankshaft 91FS £28.99 plus post

Efter 1 timmas telefonväntan till Hobbex lovade de att beställa från minicars. Hoppas den finns på lager.

Tack för all hjälp!

bokis
2006-08-17, 12:29
Tror Hanke missuppfattade dig,om den är till en fyrtakt så kostar den ca
620 sek o är slut hos minicars,varför inte beställa den hos Just Engines? Paul är den snabbaste postskickaren i den västra hemisfären o de är mycket seriösa att handla av...

zeno
2006-08-17, 12:42
Notera dock att det kan ta någon dag extra nu ifrån Just Engines då Paul tyvärr gick bort för någon vecka sedan :(
Hans fru tillsammans med medhjälpare kommer dock fortsätta att driva Just Engines i samma anda.

AM
2006-08-17, 13:00
Tyvärr har Paul mulat... men hans fru och familj kommer att driva företaget vidare.

http://www.justengines.co.uk/

Mvh
Ove

mac77
2006-08-17, 13:38
Notera dock att det kan ta någon dag extra nu ifrån Just Engines då Paul tyvärr gick bort för någon vecka sedan :(
Hans fru tillsammans med medhjälpare kommer dock fortsätta att driva Just Engines i samma anda.

Mailade dom igår kväll angående några delar, fick svar idag vid lunch idag. Så dom verkar vara igång...

Tyvärr så har dom inte delar till Saito längre

silop
2006-08-17, 15:09
Nu har jag även beställt från:
Just Engines thank you for your custom via our web pages. We will endeavour to process your order within 24 hours. If there are any likely delays we will email you.
Many Thanks
Jenny & JE Team
Hade jag följt min första tanke att köpa ny motor från Ove så hade den varit betald av den förlorade arbetstid jag lagt ned på detta arbete att skaffa en ny vevaxel.

DrHanke
2006-08-17, 16:05
kanske så bokis, men är inte en ASP-91AII två taktare?

Skönt att det löste sig enkelt iaf!

silop
2006-08-21, 11:54
Nu kom vexaxeln som jag beställde den 17/8 från England.
Detta är ju lika snabbt levererat som från en svensk leverantör om inte snabbare.
Totalt pris inklusive flygfrakt= 32 pund

silop
2006-08-21, 21:59
Nu är vevaxeln på plats och provstart har skett i pannrummet pga mörker och regn.
Har det någon betydelse om indexmärket på kamaxeln är nedåt eller uppåt när kolven är i topp. Motorn startade direkt när jag hade märket uppåt, men jag fick inte liv i den när märket var nedåt.

silop
2006-08-22, 19:39
Nu har jag testat lite mer och tyvärr blir det inte något bra maxvarvtal mot tidigare. Motorn tycker jag också blir varmare än tidigare. Kan jag ha satt kamaxeln i fel läge trots mina försök att vara så noggrann som möjligt?

bokis
2006-08-22, 21:56
citerar mig själv igen:
När du tar bort locket på sidan så har du förhoppningsvis en tjörnslag på drevet ,detta ska stå mot stängerna(hålet där ventilstängerna går ner från toppen) när kolven är i topp.Om inte märket finns så ska lyftarna(under ventilkåpan) "väga",dvs. bägge rör sig åt motsatt håll samtidigt o när de är i våg så ska kolven vara i topp!

silop
2006-08-22, 22:42
Tack Bokis!
Ja nu har jag kollat igen och jag fick för mig att drevet låg en kugge fel. Nu kändes det ungefär som förut när jag flippade propellern. I morgon ska jag starta motorn och kolla igen.

AM
2006-08-23, 10:13
Snyggt jobbat Bokis. Ett levande uppslagsverk. Det uppskattar vi!

Mvh
Ove

bokis
2006-08-23, 10:19
Snyggt jobbat Bokis. Ett levande uppslagsverk. Det uppskattar vi!

Mvh
Ove

:oops: :oops: :oops:
...jag ber....

silop
2006-08-23, 20:52
Ikväll gick motorn bättre efter kamjusteringen. Jag har en 3-bladig Graupner 12x8 och den snurrade med 8800 utan att jag finjusterade nålen. Det verkade som Cappen hängde i propellern. Annars brukar jag ha en RAM-propeller 13x6 och då är det lite mera drag.