handdator

Visa fullständig version : Förslag åt Nybörjare



toocer
2006-08-18, 00:04
Hej hallå alla

Nu e det så här att jag funderar på att skaffa mig ett litet el flyg, vet dock inte exakt vad för nått, Kan flyga lite grann (Dock inte landa :P) Men resten går relativt bra. Så jag skulle behöva ett lätt flyget plan så ja kanska kan fixa iordning mitt calmato plan utan att behöva vara jätte jätte nervös för att ja inte kan.

Ni kan ju få lämna förslag på plan och vart man kan få tag på det, och ca pris klass, har redan en Hitech laser 4 men resterande behöver jag,

Mr J
2006-08-18, 00:22
Hej Toocer.
Välkommen till forumet!

Det här är ett bra och mycket hållbart nybörjarplan:

http://www.airmedia.se/images/uploads/AM-EPP-100-350.jpg

Mer info här: http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=324

Här är en Websida om bygget av ett sånt plan:
http://www.mcregor.se/DavidsEPP100.htm

Här är en filmsnutt där du kan se hur det flyger:
http://www.mfksnobben.se/images/galleri/epp/pagflyg2.wmv

EPP är ett suveränt material till nybörjarkärror eftersom det det är
otroligt elastiskt och svårt att slå sönder, men om det skulle det behöva
lagas så tål det alla sorters lim.

http://www.airmedia.se/Bilder/AM-EPP-Bending-350.jpg

H_enke
2006-08-18, 01:49
Det där planet börjar bli standardsvar här på RCU känns det som.
Vad sägs om en FAQ som ligger klistrad längst upp med tips om radio/motor-installation mm på detta plan?

AM
2006-08-18, 09:14
Här är en annan liten trevlig modell (flygplanet alltså...) som är snäll och lättflugen

http://airmedia.se/images/uploads/Challenger-1.jpg

http://airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=506

Säljs komplett med borstad 480-motor, propellrar, hjul, landställ, fartreglage, 220 V laddare och 1000 mAh Ni-Mh-batteri. Det enda som behövs är tre servon och mottagare.

Mvh
Ove

Robin
2006-08-18, 09:16
Jag tycker annars att GWS har en väldans fin modell för nybörjare som heter SlowStick. den är väldans lättflugen å går att flyga fint med standard radioutrustning.(även om den blir lite för snabb inomhus med det)

Ligger väl runt 400kr med motor vxl-låda och propeller.

Köp till ett fartreglage och en 3s lipo 1000mAh så har du roligt länge. :D

toocer
2006-08-19, 00:54
hmz, får fundera lite, EPP (om ja nu kommer ihåg rätt) verkar ju intresant om det är så hållbart som det säjs.. ;)

Undrar om man kan krocka med lampa på landningsbana utan att det går sönder ? ;) Där ja träffade sist.. :P

Mr J
2006-08-19, 01:36
Jäpp EPP, Expanderad PolyPropylen, samma plast som brukar användas i dörrmattor och outslitliga (nästan) strumpor och sånt.
Med den skillnaden att man tillsätter ett ämne som ger gasutveckling vid tillverkningen så att det det blir en helsikes massa små gasblåsor så att man få ett väldigt lätt material. En liknande teknik som den man använder när man gör Frigoglit av Polystyrenplast.
Skillnaden är att Frigoliten är ganska spröd och EPP'n seg som fan...

En lampa? Säkert inga problem om du inte lyckas hitta en särdeles olycklig vinkel :lol:

Sen är det klart, du har ju en motor och en del elektronik som går att slå sönder oavsett om själva planet är så nära oförstörbart man kan komma...

Robin: Jag är själv varm anhängare av Slow Stick, det är ett otroligt bra nybörjarplan och förvånansvärt robust för att vara konstruerat som det är. Jag har en som har varit med om det mesta, typ mid-air med helikopter och diverse andra plan innomhus. Jag har slitit ut 4 originalmotorer i min innan jag gav upp och satte på en borstlös motor...
Den är lagad och lappad överallt och ser ut som fan, som en riktigt ärrad krigshjälte, jag har till och med flugit den som autogyro istället för med orginalvingen...
Men den har en stor nackdel som nybörjarplan, den är hysteriskt vindkänslig, det är inte många dagar om året som en nybörjare kan flyga den utomhus.

toocer
2006-08-20, 19:43
Jag funderar och funderar, snart är det den 25 och kanske investerings dax, fast jag funderar lite på skillnaden i grund och botten mellan Hög och låg vingat, har hört att det ska vara svårare att flyga lågvingat än högvingat, därför alla trainer plan är högvingade. Stämmer detta och har nån nått bra sätt och förklara den stora skilnaden .. ;)

colsson
2006-08-20, 20:17
Högvingade plan är lättare att flyga pga attt tyngdpunkten är annorlunda. Planen är helt enkelt mer stabila i sig själv och "hänger" mer i vingen än vad ett lågvingat plan gör.

toocer
2006-08-20, 20:28
Så typ ett högvingat "glider" bättre med än ett lågvingat ? typ mindre sjusteringar på skev å höjd ? eller ?

colsson
2006-08-20, 20:51
Ja man kan ju säga så här..
Om du flyger en högvingad trainer och lägger det i en sväng och släpper spaken så rätar planet upp sig till planflykt av sig själv. Det gör oftast inte en lågvingad kärra.

Jag hade precis samma funderingar som du när jag började flyga. Jag började lära mig med en "Stick .40" i dubbelkommando och sedan en Calmato som jag flög på egen hand efter att ha tagit mitt cert. När jag tyckte att jag kunde Calmaton innan och utantill så köpte jag en CAP 232 som jag fortfarande har kvar. Det var inte svårare att flyga CAPen första gången men den var mera exakt och precis sina manövrar.

toocer
2006-08-20, 21:45
Det var ju en ypperlig förklaring .. :D

Själv har jag inte kommit så långt som till Cert än, dock har jag väl flygit ett ex antal gånger utan större problem, Största problem jag haft/har är att min motor på calmaton inte vill fungera som den ska, spelar ingen roll hur jag verkar ställa in den, så fort jag släpper för mycket på gasen då dör den, dock gör den inte det när den står på backen å man testar sig fram.. :S

Ska väl gå med i rfkviggen antingen i år eller till nästa år, å försöka få nån där (tror dom har den möjligheten där) att ge mig ett cert, dock lära mig landa lite bättre, där är mitt största problem för tillfället..

Tror nog att mitt försök att skaffa en calmato först igentligen inte var så bra, skulle nog skaffat mig ett litet mindre plan å börja med.. Och som inte går LIKA fort, nog för att Calmaton i grund å botten tydligen inte går så fort.. men för mig gjorde den det då jag var tvungen att köra på nästan full gas hela tiden för att inte få motor stopp.

Btw, vart i landskrona flygs det, ? ska flyga ner dit å hälsa på mina päron imon å en vecka frammåt.

colsson
2006-08-21, 05:58
Nr1 är att ha en motor som man kan lita på.

Vi flyger i de "natursköna" omgivningarna bakom soptippen. Följ skylten mot skjutbanan och sväng av första lilla grusvägen åt höger.