handdator

Visa fullständig version : Ny laddare från Simprop Intelli-BiPower AC / DC hos ÖMH

KG
2006-08-21, 19:09
Simprop Intelli-BiPower AC/DC är samma fina laddare som Intelli Speed men har
dessutom en inbyggd 5A switching power supply.
Detta innebär att laddaren kan anslutas till 230V och till 12V.
Liten o behändigt i storleken.
http://gugge.zapto.org/katana/intelli_bi_power.jpg

http://www.modellhobby.com/prod_show.asp?code_no=0100994

KG

H_enke
2006-08-21, 22:23
Finns det någon skillnad mot Swallow AC/DC?

McRegor
2006-08-21, 22:47
Finns det någon skillnad mot Swallow AC/DC?
...eller för den delen Graupners "look alike"..:)
//roger

flunk
2006-08-21, 23:46
det undrar jag med... har en swallow ac/dc.
de ser ju väldigt lika ut, både vad gäller utseende och funktion...

DanneG
2006-08-22, 07:47
det undrar jag med... har en swallow ac/dc.
de ser ju väldigt lika ut, både vad gäller utseende och funktion...

De går under rubriken "same shit different name"

Exakt samma grejer förutom att swallow inte skickar med en sladd till 220V

flunk
2006-08-22, 11:22
med betoning på "shit" eller? :(

flightlight
2006-08-22, 12:45
Kan bara säga att den fungerar otroligt bra både till modellflyg och till husvagnen som vart utan ström.
Väl värd sina kronor

bokis
2006-08-22, 14:59
Eftersom jag har bägge o har konstaterat skillnaderna emellan dessa så
undrar jag:vad grundar du det på att simproppen är "Shit"?
Kan alltid vara intressant att få höra...Den likheten dessa laddare har är att de laddar batterier,menyerna skiljer sig åt en hel del....Och på hur många olika sätt kan man ladda ett LiPo?

flunk
2006-08-22, 15:54
Kan alltid vara intressant att få höra...Den likheten dessa laddare har är att de laddar batterier,menyerna skiljer sig åt en hel del....Och på hur många olika sätt kan man ladda ett LiPo?

tror du missuppfattade mig grovt nu, eller så är det jag som missuppfattar dig... :)
notera frågetecknet efter min fråga... är (alla) dessa olika laddare "shit" eller nåt som är bra? jag har alltså swallow-laddaren och eftersom detta verkar vara en djungel så är man lite frågsam till om jag har köpt bra grejer eller blivit lurad? för mig har den funkat hittills, men sen vet man ju inte hur bra accen mår förrän den gått sönder...
jag är nöjd än så länge, ska bara köpa till en balanserare också.

Kenna
2006-08-22, 21:34
Om jag inte minns tokigt så fick man med en 220v sladd med Simproppen men inte med Swallowen ivf

H_enke
2006-08-22, 23:04

Finns nog bara ett sätt att ladda dom, men Swallow har ju haft problem med att den peakar runda celler för tidigt, är det samma på alla dess kopior?

DrHanke
2006-08-22, 23:39
kopior å kopior, de jag har öppnat å kollat på så är swallow-propeak samma sak, köpte en simprop intellispeed som jag nu dissikerat. Jag antog att den skulle vara samma sak men kretskortet ser helt annorlunda ut samt menyn. Min egen erfarenhet är att med swallowen måste man ha bra spänning och ström samt köra nimh celler på nicd programmet, men med simproppen fungerar det gallant med sämre in spänning/ström och korrekt program.

Men på det stora hela så måste jag nog säga att för en laddare i 700-1000:- klassen är det mkt för pengarna, har betydligt dyrare laddare som inte på något sätt fungerat bättre än mina billiga laddare, så jag skulle vilja säga att med en swallow, propeak, jamara osv kommer man väldigt lång och dessa räcker gott till oss söndags flygare, sen kan de ha vissa egenskaper men så länge man känner till dem så kan man lösa det ändå.

Jag förstår de som har dyra ackar/stora ackar också vill ha en dyrare å kompetentare laddare. Att köpa en dyr lyx laddare till att ladda mottagar ack, sändar ack, 300-2200mah lipo tycker jag är lite att sikta mot himlen. Ett bra sätt är att investera i "jämn dyra" saker, dvs har man ett .40 plan, sändare, kanske en eller två el flyg, runda slängar runt 5-7000:- så att lägga 2500:- på en laddare blir 30-50% procent på flygplans investeringen, räknar man bara på investering av ackarna så blir laddaren väldigt dyr! Dvs en laddare för 700-1000:- är mer motiverad och klarar samma jobb. Man kan ju också lägga in parametern "för framtiden" och på så sätt planera framåt, som att köpa en bra radio från början kan även att köpa en bra laddare vara motiverat, lite utifrån hur man själv ser på saken. Ofta pratar folk runt omkring en att den e bra men dyr osv, men här glömmer man lätt bort att man ska köpa en sak för och till ändamålet inte för att impa på folk...

McRegor
2006-08-23, 08:14
Hej Doktorn,
Mycket kloka ord - nästan så att man skulle kunnat skriva dom själv..:)
Rekommenderar också denna klass av laddare för den som är ny inom elflyget - och för den som inte avser köra bamse-el-kärror inom överskådlig framtid. Sen kommer man hursomhelst att behöva flera laddare så en lite billigare/enklare sitter aldrig i vägen. Och sen har då inte jag lyckats märka nån skillnad om jag laddar med den lilla Pro-Peaken eller med den dyra Orbiten..:)
Hälsningar
Roger

colsson
2006-08-23, 10:03
Min kompis satte sin 1200mAh mott acce på laddning med 250mAh.
Hans Swallow lyckades pumpa in 5000mAh i den accen.. visst är det fantastiskt.

Min nya ProPeak laddare har ibland knäppa saker för sig.
Jag skulle köra en cykel på en 1700mAh sub-c cell till handglödaren.
Accen var full och jag startade cykeln. Efter 15 min så är accen tom och den börjar ladda. Då laddar den i 20 min sen är den full.. :roll: Laddströmmen var 500mAh.

Jag har fortfarande inte träffat på en laddare som man kan lita på till 100%. I många fall tror jag faktiskt att det är accen det är fel på. Tex en gammal mott.acc som aldrig blivit helt urladdad ska helt plötligt cyklas osv.. då kanske det inte alltid funkar som det ska.

Sen har jag läst och själv märkt att om du först tömmer en acce och sen ska ladda den full igen så kan accen "spök-peaka" och laddaren stänger av trots att du kanske bara har fått i ett par hundra mAh. Då är det bara att starta laddprocessen igen så brukar det funka. Detta har hänt mig ett par gånger när jag tömt accarna helt. Tydligen är detta fenomen inte helt ovanligt

Jag laddar alltid till mina Nimh är lite ljumma. Sen får laddaren säga vad fan den vill.. 8)

P.s Förlåt oss K-Å att vi förstörde din reklamtråd men såna är vi....

bokis
2006-08-23, 10:40

Finns nog bara ett sätt att ladda dom, men Swallow har ju haft problem med att den peakar runda celler för tidigt, är det samma på alla dess kopior?

Ahh..huvudet på spiken,det är di däringa runda cellerna som de skiljer sig åt med..Om man som jag laddar mycket NiMh så bör man hoppa över swallow/propeak OM man inte har en mycket stabil spänningskälla(och då menar jag bilbatteri mod. större,inget spänningsaggregat)
Och innan ni kastar er över detta påstående så kan jag konstatera att den laddar en del märken,andra inte...Jag har en god blandning med b.l.a
sanyo,dynomax o div. annat o använder jag simpropladdaren så är det inga bekymmer,däremot så litar jag numera bara på swallow/propeak till just sanyo accarna ,de andra sorterna så peakar den ur för tidigt på..
Och efter att ha läst så mycket om hur värdelösa b.l.a dynomax är
så undrar jag om inte de som skriver detta har fått denna symptom..
Har T.o.m dynomax till ombordglöden stjärnan o de är klockrena,dock
kan de inte laddas med swallow tyvärr...Nu till det som jag gillar på swallowladdaren kontra min modell av simpropp..Den är enklare att programera LiPo med,det förra laddningsprogrammet ligger s.a.s "kvar"
till nästa laddning..Och jag vill ha den dära simproppen med 220v nu! :D

KG
2006-08-28, 10:30
En skilland mellan dessa är att till Swallow laddaren följer det inte med någon 220V kabel,
en merkostnad alltså på ca 100:- Lite underligt varför den inte följer med.
De andra är komplett med 220V kabel.
Ska lyfta på locket på Graupner o Simprop o se vad som skiljer sig där!?
//KG

zeno
2006-08-28, 10:51
Nja nu tar vi i lite grann tror jag, det ser ut att vara en vanlig nätkabel som man har till sin PC t.e.x. Den kostar 19kr på Biltema PDT_Armataz_02_05

Men jag håller med om att Swallow-laddaren har svårt för en del NiCd/NiMh-ackar. Det gäller att hitta rätt sort.
Billigare ackar av typen Dynomax vill sig inte alls. Men verkar fungera bra i andra laddare.
Jag hittade en butik på eBay som säljer billiga och bra ackar, dessa fungerar fina fisken med swallow-laddaren.
Känns lite larvigt att beställa batterier ifrån utlandet, men när dom fungerar bra och dessutom är billigare än de billiga batterierna i sverige, även inklusive frakten...
Då blir det inte lika larvigt helt plötsligt :D

flunk
2006-08-30, 15:13
det är vanlig nätkabel, möjligen behöver man frisera till plasten nån millimeter. så några hundra spänn behöver man inte lägga.
jag har två miljoner kablar över om nån vill ha till portokostnad... :)