handdator

Visa fullständig version : OS Max 90 som inte går som den ska inverterad.



Pete
2006-08-21, 23:17
Jag har en OS Max 90:a som strular lite för mig, den går jättebra när glödpluggen sitter på, men så fort jag tar av den går den mycket konstigt, typ omöjlig att ställa in på nålarna. Några ideer??

//Pete

mac77
2006-08-21, 23:53
Dessa två saker skulle jag kunna kontrollera först:

- Dåligt stift? (Kan vara värt att prova med ett nytt)
- För högt placerad tank? (Ger självrinning och surar ner motorn)

AM
2006-08-22, 10:35
Vrid in lågfartsnålen. Om motorn stannar på tomgång beror det i 98% av fallen på för rik inställning. Byt även till ett varmare stift.

Det är ett faktum att det ska inte vara någon skillnad på om motorn hänger up-och-ner eller rättvänd OM man har ställt in nålarna riktigt - och har ett korrekt stift.

Glödstiften fungerar genom en katalytisk reaktion mellan Platinaglödtråden och metanolet i bränslet. Så länge stiftet glöder räcker det med en lagom mängd metanol för att hålla igång värmen.

Det är metanolet och inget annat som reagerar med stiftets platinaspiral. Så varken Nitro eller Olja främjar den katalytiska reaktionen. Det innebär att ett bränsle med lite metanol = mycket olja och Nitro - behöver ett kallare stift där glödspiralen är kraftigare (större Platinayta).
Motsatsen är om man har mycket metanol i bränslet - exempelvis 85% metanol och 15% olja. Då ska man använda ett varmt stift.

Som tumregel kan man säga att följande bränsleblandingar kräver följande stift:
- 80% metanol eller högre = varmt stift ex Taipan Red.
- 70%-75% metanol använd då ett "Medium" stift typ Taipan Yellow eller Green (med Idle Bar).
- 60%-75% metanol använd ett kallt stift typ Taipan Blue.
- 65% eller mindre metanol använd ett mycket kallt stift typ Taipan Purple.


Läs mer om hur ett glödstift fungerar här: http://www.airmedia.se/backup/Glowplugs.htm

Lycka till!
Mvh
Ove

Lite tips på förgasarinställning (OBS gäller både 2- och 4-taktsmotorer):http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm