handdator

Visa fullständig version : Djup djup fråga om landningsställ!



climboholic
2006-09-01, 00:09
Varför heter det egentligen "landningsställ" och inte "startställ"?? Jag menar det är ju betydligt vanligare att man startar från stället än landar på det samma....

Man skulle ju lika gärna kalla spinnern landningsställ för det är ju inte ovanligt att den tar i backen först.....

alltså jag menar:
Om man är i luften så kan man ju med rätt stor sannorlikhet konstatera att man lyckats starta på 'landningsstället' dvs om alla naturlagar fungerar som dom skall så kan man tillochmed drista sig till att man garanterat har lyckats starta, eftersom man är i luften..

Men kan man då garantera att man kommer att lyckas landa på 'landningsstället'??? ehh.. nej...

alltså.. startställ... inte landningsställ

DrHanke
2006-09-01, 00:19
hehe borde det då inte finns startbanor och inte bara landningsbanor, lika skumt som uttrycket "Jag brukar ibland flyga den modellen"

Har aldrig hört att man startat på startbanan utan man taxar ut till landningsbanan och startar... *ler*

Gårdö
2006-09-01, 06:31
Rullställ

Rullbana

;)

GöranB
2006-09-01, 08:09
Ganska ofta så "handstartar" jag mitt flygplan. Oftast beroende på att gräset är för långt. Det går utmärkt att göra utan ställ. Jag använder då
hjulen bara att landa med. Fast det skulle kunna räcka med en pinne bara så inte proppen vart skadad. För rullar gör det sällan.
Jag vill därför fortsätta kalla mina hjul för landningsställ.

Har jag "fördjupat" denna tråd nu??
Happy landing
Göran

edit:tyop

OlleP
2006-09-01, 17:08
Stäng av windows genom att klicka på Start!

climboholic
2006-09-02, 17:30
Stäng av windows genom att klicka på Start!

Den meningen sammanfattar ju ganska bra hela Bill Gates imperium. Men som sagt, döper man sitt företag efter sin penis så blir det därefter!