handdator

Visa fullständig version : Fortsättning på Black horse p51 mustang



tonic
2006-09-01, 12:14
OK!
Black Horse P51 Mustang 60

Span 1550mm
Motor 120 ASP

Pris under 2000:- byggsattsen.

Nu kommer det några bilder.

Lite kort info sedan tidigare inlägg:

Jag kan konstatera att det är en "riktig" ARF, då man bara behöver limma Stabbe, fena och vinghalvorna. Annars är likage, roder, Flaps, canopy, pilot och andra små detaljer på plats.

Black Horse P51:an är mycket fint byggd, med Oracover som klädsel, samt att allt är laserskuret. Kan varmt rekomendera denna ARF.


Inte mycket man kan säga! Här är den med några servo på kartongen.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0784.JPG

Nu lyfter vi på locket. Fint packad var den!

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0795.JPG

Futaba standard servo (kulagrade) ska jag använda, då jag har ett till var skev och flapp (4st) samt 2st till sida och 2st till höjden.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0789.JPG

Fin manual och bra beskrivet med mycket bilder.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0796.JPG

Alla delar på bordet. Lagt kort ligger :) Som ni kan se så är det mesta färdigt på denna modell. Inte mycket att limma.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0803.JPG

All linkage och stag, servohållare är på plats. :D

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0805.JPG

Gångjärn är också på sin plats. Tillochmed nitade. Lite för mycket söl med limmet för min smak, det kommer jag fixa under byggtiden

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/normal_IMG_0810.JPG

Då var det dax att bygga. Fram med strykjärnet och lödpennan. Jag förbereder med att stryka klädseln runt skarvarna där jag ska göra hål med lödpennan.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0815.JPG

Här kan vi se att de har varit flitiga med att lämna ett snöre till servokabeln som ska dras genom hela vingen :)

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0817.JPG

Då var hålen till vingarna färdigutskurna!

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0819.JPG

Till det "tråkiga jobbet" att pilla dit gummit på servona :(

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0822.JPG

Förlängningskabel till skevservona. Här är jag noga med att torka kontakterna med t-röd och sedan använder jag silvertejp för att säkra det hela.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0824.JPG

Då var alla servo på sin plats1

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0826.JPG

Här provar jag att vinghalvorna och aluminiumröret passa som det ska innan jag limmar.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0827.JPG

Tejp måste man ha runt vinghalvorna innan man limmar. Annars sölar det ner mycket.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0830.JPG

Då var det limmat och klart:)

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0831.JPG

Så ser den ut just nu!

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0856.JPG

Lite detalj bilder.

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/normal_IMG_0843.JPG
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/normal_IMG_0845.JPG
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/normal_IMG_0849.JPG

Nästa dag! Då var det dax med lite detaljer. All plast ska klippas ut och landställen ska kortas. Allt enligt manualen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0860.JPG

Jag har förborrat med 1.5mm borr. Passformen på de hela var perfekt.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0873.JPG

En kul sak! En liten sten hade fastnat i gängorna till hjulinfästningen. Hade ett helvete att få låss den.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0874.JPG

Här är den 1mm i diameter :(
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0875.JPG

Nu när ställen är på plats, slipar jag lite på dessa för att fixera skruven i rätt läge, så inte hjulen rör sig efter landning.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0876.JPG

Här limmar jag kåporna till servona 4st.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0877.JPG

Då var vingen klar! Kåporna till servona ser ut som små extra tanka. Jag är ju ingen expert på WB. Men det ser ut som sådana?
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0879.JPG

En bild på kanonerna :)
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0883.JPG

Något som jag tyckte var dåligt med Black Horses manual var, utskärningen av motorn. Titta på bilden! Jag kommer att ända så min motor hamnar upp och ner. Vill inte skära upp halva motorkåpan. Konstigt att de inte gjort så i manualen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0886.JPG

Då var det dax att montera motorn. Jag mäter hela avståndet från bak-kant och fram till inslagsbrickan. 140mm
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0887.JPG

Här mäter jag djupet när kåpan sitter på planet enlig manualen. Som ni kan se så fattas det dryga 20mm. Det är till följd av att jag har en 120:a i ställer för en 90:a i nosen. Jag får fixa det genom att dra ut kåpan så mycket det går.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0889.JPG

Här har jag själv fått göra fästen till kåpan, då jag fick flytta fram kåpan 20mm hade jag inte något att fästa den i.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0907.JPG

Inte var det mycket plats över för min ASP 120. Här ser ni att jag fått göra hål i motorbocken för att jag ska trä en pinne till choken.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0902.JPG

Choken kom i vägen för brandväggen. De var bara att ta fram min dremel. Så var det fixat.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0903.JPG

Första hålet i motorkåpan efter nogrant mätande.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0894.JPG

Efter lite pulande och dremlande fick jag äntligen Hyfsat rätt på hålen i motorkåpan.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0910.JPG
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0913.JPG

Stabben och fenan var det inga problem men. Det passade fin utan att jag behövde ändra på något. De var bara att markera och skära, sedan limma skiten på plats :) (Fenan var färdig i ett stycke som ni ser på bilden nedan, behövde inte själv göra något. Utan bara att limma fast den på kroppen :) )

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0917.JPG
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0918.JPG

Då var det dax att skruva fast vingen. Hålen till vinginfästningen var färdiga. bara tt "löda upp dem". Och Kim kam på besör, för att de så jag gör all rätt :D
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0922.JPG

Sporren var det lite mek med innan jag fick det att gå lätt. Pianotråden var inte bockad på rätt sätt. Med det fixade sig efter lite pill.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0927.JPG

Luftintaget passade inte bra, man ser skarven nere vid vingen. Det är detta som är tråkigt med ARF. Om de hade levererat lite klädsel med byggsatsen så hade man fixat detta innan man flyger det första gången. Nu får det bli till höst efter man har flugit det.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0925.JPG

Piloten ser ut som om han trivs :lol:
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0926.JPG

Då är det bara linkage och servo som ska på plats. Här har jag borrat hål i on off knappen till ett stag som jag sedan drar ut genom kroppen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0962.JPG

Och några servo är på plats. Jag köpte för lite servo. Fattas 3st.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0957.JPG

Här kommer en liten förhands bild utan dekaler. Snart är den färdig :up:
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0934.JPG

Då fortsätter vi med tråden. En bild på roderhornen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0958.JPG

Här har jag borrat ut hålen till roderhornen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0959.JPG

Då var det installerat. Alla smådetaljer linkar mm, följde med i sattsen.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0965.JPG

Jag har valt graupners mottagare DS20 och 2st 4041 servo. Inte det billigaste men det behövs. Servona ska jag använda till höjden.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0964.JPG

Här är alla servo på plats i kroppen. 2st 4041 till höjden, ett till gasen Futaba 3003 och ett push pull futaba 3003 till sidan.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0966.JPG

Jag fick göra en multikabel av en D-Sub 15 polig kontakt. Annars hade det varit ett helvete att få dit alla kablar.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0974.JPG

Då vart det slutspurten. Alla dekaler är utskurna.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0980.JPG

P51:an med lite dekaler.
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0988.JPG

Nu är den äntligen färdig :wave:
http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_0990.JPG



På återseende. Och lite feedback vore ju kul:)

Mats J
2006-09-01, 13:03
Hej Toni
Snygg kärra och trevliga bilder :)
Men jag ser att du som många andra sätter hylsorna till gummibussningarna med kragen mot skruven vilket kan få till följd att den spetsiga delen av hylsan åker in i materialet under och tillslut har man tappat gummits vibrationsdämpande förmåga då man efterdragit skruvarna utan att se vad som hänt.
Jag har fått lära mig att kragen på metallbussningen ska vara ner mot servobockarna fastän det är besvärligare att montera dom på det sättet.

Mvh Mats J

tonic
2006-09-01, 13:31
Hej Mats!

Tack för tipset. Alla tips är välkomna.

Jag har alltid gjort på detta viset med servobussningarna. Och alldrig råkat ut för problem. Ska tänka på det du sagt. Jag brukar inte spänna så hårt så det trycker ner bussningen för mycket.

Nu har jag inte så bra erfarenhet av Dagens ARF och materialet i dem. Men tidigare hade jag 2 st EZ modeller och där fick jag inga problem med att Bussningen "borrade genom trädet". Vi ser vad som händer.

bokis
2006-09-01, 13:59
Stiligt Tony,den blir kalas! PDT_Armataz_02_44

taygher
2006-09-01, 16:24
Fina byggbilder, Toni!

Mycket imponerande ARF det där med så mycket redan monterat. PDT_Armataz_02_11
Jag flyger gärna Mustang och håller precis på att färdigställa en EZ Dago Red 45 men OS91FS.. Kommer att passera fältet skapligt snabbt!! Flyger oxå en TWM P51D 60 med Magnum 91FS. Betydligt mer skalalik speed på den..

Din kärra ser oerhört fin ut, den kommer säkert att flyga som en dröm!

Mvh, Lars W

tonic
2006-09-04, 00:10
Uppdaterat!!!!!

tonic
2006-09-04, 00:21
Fina byggbilder, Toni!

Mycket imponerande ARF det där med så mycket redan monterat. PDT_Armataz_02_11
Jag flyger gärna Mustang och håller precis på att färdigställa en EZ Dago Red 45 men OS91FS.. Kommer att passera fältet skapligt snabbt!! Flyger oxå en TWM P51D 60 med Magnum 91FS. Betydligt mer skalalik speed på den..

Din kärra ser oerhört fin ut, den kommer säkert att flyga som en dröm!

Mvh, Lars W

Har du möjligtvis lite bilder på Dago Red Mustangen!


BTW: Tack bokis!

Mr J
2006-09-04, 09:28
Det här är nog den mest närgångna byggdagboken jag har sett hittills...
Det gillar vi skarpt!
Bra Jobbat Toni! :up:

tonic
2006-09-04, 11:27
Det här är nog den mest närgångna byggdagboken jag har sett hittills...
Det gillar vi skarpt!
Bra Jobbat Toni! :up:

Tack Mr j! Det var roligt att höra. Jag har lagt ner lika mycket tid på dokumenteringen som på bygget :)

taygher
2006-09-04, 12:25
Tonic wrote: Har du möjligtvis lite bilder på Dago Red Mustangen!

Hej Toni,

Jag har lagt in några bilder på Dago:n under rubriken media mm.
Har tyvärr inte lagt ned ens 2% av Din energi på att dokumentera mitt bygge.. :oops:

Mvh, Lars

tonic
2006-09-04, 12:29
Tonic wrote: Har du möjligtvis lite bilder på Dago Red Mustangen!

Hej Toni,

Jag har lagt in några bilder på Dago:n under rubriken media mm.
Har tyvärr inte lagt ned ens 2% av Din energi på att dokumentera mitt bygge.. :oops:

Mvh, Lars

Jag har sett dem, tack! De är lungt. Jag har inte alltid den tiden att dokumentera. Eftersom det var min första WW2 kärra var jag tvungen att dokumentera det hela.

zeno
2006-09-04, 12:30
Kalasbra byggtråd! Keep it up!
Helt rätt beslut att köra motorn inverterad tycker jag.

Ompa
2006-09-04, 20:14
Jag gillar din byggtråd. Kul att se ett bra bygge växa fram. Planerar själv en byggtråd när jag ska köra i gång mitt kommande bygge.
Dock uppstår en fundering. Hur gör ni när ni lägger upp bilderna? :?

tonic
2006-09-04, 21:34
Jag gillar din byggtråd. Kul att se ett bra bygge växa fram. Planerar själv en byggtråd när jag ska köra i gång mitt kommande bygge.
Dock uppstår en fundering. Hur gör ni när ni lägger upp bilderna? :?

Jag får använda min egen domän till att lagra bilderna. Sedan länkar jag bara hit dem.

Lycka till.

Jacob
2006-09-04, 21:44
Vackert!
kom du in o hämta en bit oracover on the house när du har vägarna förbi så du kan bli av med skarven.

//Jacob

DrHanke
2006-09-04, 22:40
härligt å se tonic, Riktigt läcker skönhet!! Synd bara att porrfiltret spärrar sidorna PDT_Armataz_02_15

Önskar bara mina motor kåpor blev lika fint tillskurna som dina! Ingen som orkar göra en "Så får du till motorkåpan" tråd?

tonic
2006-09-06, 22:24
Vackert!
kom du in o hämta en bit oracover on the house när du har vägarna förbi så du kan bli av med skarven.

//Jacob

Tack Jacob, Jag kommer förbi i veckan!

tonic
2006-09-06, 22:27
härligt å se tonic, Riktigt läcker skönhet!! Synd bara att porrfiltret spärrar sidorna PDT_Armataz_02_15

Önskar bara mina motor kåpor blev lika fint tillskurna som dina! Ingen som orkar göra en "Så får du till motorkåpan" tråd?

Hej Doktorn!

Jag vet inte hur det skulle se ut med en "Så får du till motorkåpan" tråd. Alla kåpor ser olika utoch motorerna är inte de samma. Jag ska fundera på det så får vi se om jag lägger upp grundläggande ideer. Sen kan ju andra komplettera med mera info.

tonic
2006-09-11, 11:16
Här kommer en liten videofilm med min "musse"

P-51:an fluger som en dröm. Inga konstiga tendenser i luften. Jag behöve inte tririmma in den, den flög som på räls. Modellen var till för en 90. motor, men jag ångar inte att jag satte dit en 120 i den. Nu finns det drag så det räcker.


http://www.rcflyg.se/tonic/P-51_0001.WMV

:o :o :o :o

colsson
2006-09-11, 11:55
Roligt att det gick så bra Tony!!
Hmmm... då kanske inte en ASP 1.20 är för mycket i min 1600mm Matrix... den ska jag ha en .91:a egentligen.. :p
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=718

Står det i byggbeskrivningen att dina vinghalvor ska limmas ihop? Det gör det inte i min. Nu är ju min vinge lite infälld i kroppen eftersom den är s.k midjevingad men jag skulle nog vilja limma ihop halvorna ändå.
Vad tror du?

taygher
2006-09-11, 12:10
Tjusigt, Toni!! PDT_Armataz_02_44

Det verkar som om Du har haft roligt med videoredigeringsprogrammet oxå!! Härligt att se och höra P51:an passera över fältet i solnedgången..
Hoppas på att kunna övertala klubbkompis med DV-kamera att filma lite Dago Red på torsdag om vädret är med oss.

Mvh, Lars

Mr J
2006-09-11, 13:13
Grattis Toni!

Skönt att premiären gick bra...
Den både låter och ser riktigt bra ut.
:prayer:

Provade du klaffarna förresten?

zeno
2006-09-11, 13:15
Härligt härligt! Ser fram emot mer filmer på denna maskin ;)

tonic
2006-09-11, 13:33
Grattis Toni!

Skönt att premiären gick bra...
Den både låter och ser riktigt bra ut.
:prayer:

Provade du klaffarna förresten?

Jo då. Full klaff ca:70 grader. Gick som det skulle.


Glömde tacka AirMedia för Leveransen av ASP 120 motorn och diverse tillbehör samt Skånehobby för leveransen av Mussen, servo mm.

Tack ska ni ha för en bra service!!!

Birdtwig
2006-09-12, 12:36
Fint!! Hoppas min Kyosho Mustang flyger lika bra när den är klar.

Ser att det bara är en stjärna på ena sidan på din vinge med.
Trodde dom hade glömt att sätta dit en på en utav mina vingar. Men det
skall vara så då eller?

tonic
2006-09-12, 13:27
Fint!! Hoppas min Kyosho Mustang flyger lika bra när den är klar.

Ser att det bara är en stjärna på ena sidan på din vinge med.
Trodde dom hade glömt att sätta dit en på en utav mina vingar. Men det
skall vara så då eller?

Det finns nog olika typer av schema för dessa plan. Så jag tycker det ser bra ut som den är.

När kommer Bilder och video på din?

ChristerL
2006-09-12, 16:28
Snyggt Tonic! Härlig film och ljud!! PDT_Armataz_02_43



Ser att det bara är en stjärna på ena sidan på din vinge med.
Trodde dom hade glömt att sätta dit en på en utav mina vingar. Men det
skall vara så då eller?

Toni har gjort helt rätt när han satte på stjärnorna. Så här ska de sitta:
- En stjärna på översidan av vänster vinge.
- En stjärna på undersidan av höger vinge.
- Stjärnorna på kroppen ska "peka uppåt", dvs den sida med EN (1) spets. Detsamma gäller stjärnorna på vingarna som ska "peka" mot framkanten.

Det är skrämmande att ibland se hur amerikanerna själva inte kan montera stjärnorna rätt på sina modeller. Det är som om man skulle sätta svenska kronmärken upp och ner....

colsson
2006-09-12, 17:01
Då lyckades vi båda två! :D
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=112

tonic
2006-09-12, 17:55
Då lyckades vi båda två! :D
http://www.rcuniverse.se/viewtopic.php?t=112

Grattis, ser fam mot flera fina bilder och lite text :)

Birdtwig
2006-09-12, 23:34
Fint!! Hoppas min Kyosho Mustang flyger lika bra när den är klar.

Ser att det bara är en stjärna på ena sidan på din vinge med.
Trodde dom hade glömt att sätta dit en på en utav mina vingar. Men det
skall vara så då eller?

Det finns nog olika typer av schema för dessa plan. Så jag tycker det ser bra ut som den är.

När kommer Bilder och video på din?


Video kommer så småningom när första lyftet är avklarat. Är helst
själv när jag skall prova nya modeller.


Det var jui bra att det var rätt med stjärnorna. Hade gått och stört mig på
de annars. Bilden på min kartong föreställer en mustang med två
stjärnor på varje vinge, så de verkar ha vart fel innan. :roll:

ChristerL
2006-09-13, 17:09
Det var jui bra att det var rätt med stjärnorna. Hade gått och stört mig på
de annars. Bilden på min kartong föreställer en mustang med två
stjärnor på varje vinge, så de verkar ha vart fel innan. :roll:

Läste senaste numret av Allt om Hobby på Pressbyrån idag. Kjell Stenbom testade Thunder Tigers P51-D Mustang (kommer säkert i MFN också....). Kjell lyckades vända varenda stjärna upp och ner. PDT_Armataz_02_28
Han var iaf konsekvent!

taygher
2006-09-14, 00:48
He he he... :badgrin:

Skall spana in detta när nästa nummer av MFN dimper ner i brevlådan..
(Snacka om stjärnsmäll..)

/Lars

tonic
2006-10-01, 19:55
Då hände det som inte skall hända.

Min Musse gick i backen. Mycket tråkigt och inte blev det mycket kvar av den. Den flög enormt snällt och fint. Den gick mycket fint i extremt låg fart och all roderverkan var direkt. Samma sak var det när den flög i full fart. Det som var tråkit var att den gjorde en snap roll när jag gick ur en loop samt när jag tog för mycket höjt. Jag visste inte vad detta berodde på. Så jag fick flyga det enligt dess regler. Det som bekymrade mig var, om jag kom i en situation där jag vart tvungen att dra mycket höjd så visste jag att den skulle snap rolla och därmed förlora all lyftkraft samt att roderverkan var obefintlig. Jaja är man med i leken får man leken tåla.

Jag funderade över vad som gjorde att kärran hade dessa tendenser. Och pratade med Jonny ”Baronen” här på RCU och han menade på att flygplan som är för frammtunga tendera att snappa över i ryggläge när man drar mycket höjd. Det lät konstigt tyckte jag. Efter att jag kommit hem pratade jag men colsson. Han simulera detta i sin G3 sim. Där fick han samma tendenser. Jag provade också att simulera detta i AFPD och det visade det att det blev exakt samma tendenser med simulatormussen som mitt flygplan.

Jaja sorgen är enorm, men jag har redan bestämt mig för att införskaffa en lika dan till våren. Då kommer jag inte att ha den lika framtung som den första Mussen.


http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_1141.JPG

http://www.550spyder.se/gallery/albums/userpics/10004/IMG_1148.JPG

Ompa
2006-10-01, 20:07
Usch och fy. Det är alltid lika tragiskt när detta händer. En liten klen tröst i eländet är väll att vi alla inom denna hobby någon gång råkat ut för detta.
Jag lider med dig...
PDT_Armataz_02_06

Mr J
2006-10-01, 20:11
Usch vad trist! :headwal:
Men det är rätt inställning att dra lärdom och komma igen... (ja, jag vet, det är lätt att säga, men inte lika lätt att göra)

bokis
2006-10-01, 20:28
Beklagar!
Men kul o höra att du ska på´t igen..
Shit happens och att den snapprollar ur dyken är ju beroende
oftast på framtunghet men oxå att kärran har hög vingbelastning(=tung)..
Det blir ofta problemet med "små" warbirds...
Vore jag dig skulle jag gå upp en zize på kärran,i det här fallet så gäller faktiskt "Bigger is better"....
Hur som haver,tack för en riktigt trevlig byggtråd! :best:

taygher
2006-10-02, 18:37
Tråkigt att läsa att Mussen blivit mosad! :down:

Jag har ju två Mustanger och ingen av dem har några knepiga tendenser. Flyger bl.a. en TWM musse spv. 1640 med en Magnum 91FS i nosen, möjligtvis blir den kanske inte lika tung som den hade varit om den hade haft en 120-motor så det är klart..

Men vi modellflygare är ju som tur är ganska hårdhudade så lycka till med nästa P51:a. Det finns ju en hel del olika fabrikat att välja på..

Återigen, beklagar sorgen och tack för en mycket bra byggtråd.

Mvh, Lars

tonic
2006-10-02, 20:57
Tack alla för er tröst. Det hjälper en hel del.

sundqvistjohan
2006-10-02, 22:36
Synd på Mustangen tonic! Men bra att du skriver om orsaken till kraschen. Har själv varit mycket nära att totalkvadda min Sukhoi SU 31 (Black Horse) http://www.rcuniverse.com/product_guide/kitspecs.cfm?kit_id=3434 med en spännvidd på 178 cm och vikten 5½ kg då jag skulle testa en fyrkantsloop. I det sista hörnet när modellen kommer rakt ner och jag drog fullt höjdoder utan motorpådrag blev det en hel del adrenalin i kroppen kan jag säga. Lyckligtvis hade jag tillräcklig höjd för att reda upp det, men efter detta har jag jag inte gjort flera fyrkantsloopar och blivit en aning försiktigare med höjdrodret på high rates.
Vet inte om vingbelastningen är för hög eller om jag har för framtung modell. Hur som helst har jag i helgen bytt till en 5-cells Sanyo mottagarack som jag placerat litet längre bak. Ska försöka brassa på med höjdrodret igen (two misstakes high) och se om tendenserna att klippa/snap rolla finns kvar. Tack för tipsen!

Johan

Slumpen
2006-10-03, 22:05
Jag kan inte tänka annat att...
Tråden började som en byggtråd, blev en gemytlig flygtråd, återgick till att bli bygg(sats)tråd.
Jag har ju hört talats om "Kitbashing" men det här är att gå ett par steg för långt.

Bryt ihop och kom igen Toni, att flyga warbirds är kanon!

Lycka till!