handdator

Visa fullständig version : Någon som äger en Saito 100 Boxer?



_Johan_
2006-09-03, 12:08
Funderar på en dylik i mitt nya projekt. Någon som haft en och kört? Fungerar bra? Den är ju lite tyngre än motsvarande 1-cyl, men boxer är ju alltid boxer.. Det finns händelsevis ingen i Västsverige som äger en som man skulle kunna få komma & mäta lite på? Är nog precis på gränsen att den får plats i mitt projekt, man vill ju inte såga sönder motorkåpan om man inte måste.. Planet i fråga är en Great Planes Shoestring.

Med Vänliga Hälsningar

Johan Jonasson, Alingsås Mfk

Jacob
2006-09-04, 20:24
Tjena,

Brorsan har en monterad i en Cap 232.
Maken till motor att gå fint får man nog leta efter.
Låg fin tomgång med det där klassiska boxer ljudet det är ren njutning att lyssna på.

Bror min har för övrigt planerat att även han smälla in den i en Greatplanes Shoestring när Capen inte vill mera.

//jacob

DrHanke
2006-09-04, 21:48
det är maffigt med boxer! Tänk på att saito 100 boxern är 270g tyngre så en mer genomtänkt installation är på sin plats här för att få cg rätt. Nån som vet hur cg blir med en saito 100 enstånka?

_Johan_
2006-09-08, 19:14
Hejsan!

Tack för era svar. Jo visst är den tyngre, men jag tror att allt utom förgasaren går innanför kåpan, det och det underbara ljudet kan vara värt lite extra vikt att bygga bort. En OS 91 4-t som är mitt andra alternativ går inte in under kåpan, tror inte heller att en encylindrig Saito i samma storlek gör det. Jagar nu en Saito man kan få titta på och se hur/om det går.