handdator

Visa fullständig version : Vill int få planet att stå stilla...



Casimir_rc
2006-09-04, 18:34
Jag har ett problem med Os Fl-70.Jag vill int få modellen att stå stilla på marken när motor går på tomgång.

Kör nu med 12x7APC men skall jag minska,öka på stigning eller på storlek på propellern? För att få modellen att stå stilla

bokis
2006-09-04, 18:42
OS 70:an går bra med en 13X6 propp,då har du lite större chans att få den att stå stilla på gräs,på asfalt blir det svårt..Tomgången bör ligga på 17-1800 varv ,med ombordglöd så kan man få den att stå även på asfalt .
Ju lägre stigning du har,ju mindre "drar" den på tomgång..
En fördel till med 13X6 propp är att den inte flyter iväg så mycket när du ska landa,det blir betydligt enklare att få ner den! :D

Casimir_rc
2006-09-04, 19:29
Tack!
Skall beställ en 13x6 men jag har en 13x7 vad tror du om den? :idea:

Kenna
2006-09-04, 19:48
Sänk tomgången om det går ;)

bokis
2006-09-04, 20:08
13x7 är för mycket.. 6 tums stigning är max om du vill att den ska lugna ner sig på tomgång men vad har du för tomgångsvarv på den?

Casimir_rc
2006-09-05, 19:25
Vilka av dessa props skulle funka bäst förren jag får hem en 13x6?

Dessa har jag:
12x7
12x8
13x7

bokis
2006-09-05, 21:50
Ingen rent spontant! :D 12x7 är den av dessa som motorn trivs bäst med..Men det är ju vad du använder vad jag förstår...

Casimir_rc
2006-09-06, 06:41
Då var en Topflite 13x6 prop på väg till mig.Kommer imoron :D

Int var det så fallit när man for i väg med planet om det gick framåt på marken men landingen... :lol:

Casimir_rc
2006-09-15, 17:35
Fick idag en Master airscrew 13x6 och prövade men den vill inte stå stilla
sänker jag tomgången lite mera från trimmern så stannar den.
Har prövat med nålen men den vill inte :(

Har ni några flere tips?

Åt vilket håll skall man försöka på bränsle nålen,öppna eller stänga?

McRegor
2006-09-15, 19:56
Hej Casimir,
Kan du inte se till så att hjulen snurrar lite tyngre - lägg t ex en bricka av gummi eller nåt liknande mellan fälgen och stoppringen. Lite högre friktion där borde hjälpa till positivt. Det går ju lite tyngre att taxa men det kanske du kan leva med.
Hälsningar
Roger

Kenna
2006-09-15, 21:34
Jag antar att det finns både en huvud och en lågfartsnål, då är det lågfartsnålen du skall skruva in lite förmodligen... huvudnålen brukar jag skruva så med planet lodrätt med fullgas så skruvar jag ut tills motorn börja gå illa, vrider jag in så den går bra igen inget mer, ibland kan man låta den gå lite för fett så går den säkrare och man är snällare mot motorn ;-)

Casimir_rc
2006-09-16, 08:09
Motor har en högfarts nål och en luftskruv,airbleeder eller hur det nu skrivs.

tonic
2006-09-16, 13:19
Motor har en högfarts nål och en luftskruv,airbleeder eller hur det nu skrivs.

Om du inte lyckas få ner tomgången så motorn går stabilt och att planet står stilla, kan du alltid spänna åt hjulen lite extra. Då borde det vara tillräckligt med fiktion.

Casimir_rc
2006-09-16, 14:10
Hur skall jag få ner tomgången med bränsle skruven bara?
Tycker att luftskruven inte har någon effekt när man skruvar

tonic
2006-09-16, 20:45
Hur skall jag få ner tomgången med bränsle skruven bara?
Tycker att luftskruven inte har någon effekt när man skruvar

Med bränsleskruven kan du inte direkt få ner tomgången. Du måste ha missupfattet tidigare inlägg.

Luftskruven kan inte alltid sänka din tomgång. Det är lite missvisande tycker jag. Jag använder alltid luftskruven till att ställa trottelresponsen på hela registred dvs från tomgång till fullgas. Man får lirka lite tills man fått en stadig tomgång där inte bränslet samlas och mättar motorn, annars får man dålig tomgång och motorn stannar samt att responsen till fullgas är dålig. Jag tycker inte du ska skruva på luftnålen om din motor har en bra tomgång och bra respons till fullgas.

Vad du bör göra är att sänka tomgången genom att stänga trottleln lite mera. Om motorn inte går lika fint på hela registret efter detta bör du skruva lite på luftnålen till du uppnår en bra respons. Då bör din tomgång vara lägre samt att responsen är bra. Du får lirka ett tag innan du får rätt på det. Om det visar sig att din trottel är helt stängd men motorn fortfarande går på hög tomgång, så har du förmodligen problem med tjuvluft. Antingen så är packningar eller tätningar slitna eller så står din luftnål helt fel.

Här är också en bra länk till hur du kan gå tillväga. http://www.airmedia.se/backup/Glow_Engines.htm

Lycka till.

Casimir_rc
2006-09-17, 05:56
Tycker själv att det är enklare med tomgångsnål än kuftskruv.Får väl pröva och pröva :D

Olja är slut och bränslet slut,det lär gå illa med bara nitro och metanol

Casimir_rc
2006-09-18, 18:25
Fick svar på mitt problem.Denna motor är sådan att man måste köra många liter igenom den såbörjar den gå saktare.

Har kört 4 liter och man märker redan lite

Kenna
2006-09-18, 20:56
Du sänker ju tomgången på tomgångsskruven (eller justerar ändläget på servot i andra fall) men om motorn vill stanna på lägre varv så kanske det beror på att den går lite för fett och då kan du få den att gå bra på de lägre varven genom att skruva in lågfartsnålen lite..

Har själv en OS120FT som jag kör på 10% olja 90% metanol och den kan stå och tuffa på så låg tomgång att jag hinner sticka in fingret framotbx varje varv utan att det smäller i (ja ivf nästan ;) )

krokko
2006-11-07, 07:54
montera hjulen med fjädring, dvs lägg en bricka mot hjulet, därefter en kort spiralfjäder, sedan bricka igen och slutligen stoppring. Du får högre friktion, dvs modellen står stilla samt att du slipper allt vibrations-skrammel från hjulen vid flygning.
Kör så det ryker! :oops: