handdator

Visa fullständig version : Besvär av Ca lim



Ompa
2006-09-10, 19:42
Ack detta otroliga lim, "Cant live whit it, cant live whit out it". Känns det som.
Är det någon mer än jag som känner sig lite olustig efter att limmat med Ca lim?
Personligen så får jag klåda på huden omkring halsen samt en otrolig i hållande rethosta. Troligen alergi. Detta får jag fast jag har god ventilation i byggboden samt oftast kör med halvmask och gasfilter.
Försöker i det längsta att använda någon forma av vit lim eller dyl, men i bland (dock för ofta) måste det till lite Ca.
PDT_Armataz_02_06

T5
2006-09-10, 21:18
Samma här, jag har tom. snytit ut blod ur näsan efter en byggsesion med CA...Tänkte till lite efter det och slutade använda det.
Jag har iofs en flaska tunn CA till mylargångjärn, trixiga lägen eller där man "måste" använda CA, annars kör jag bara med trälim. Great Planes pro wood glue (Aliphatic resin).

Trälimmet funkar bra, torkar relativt snabbt om man inte kladdar på för mycket.
Det är lätt att slipa, man kan smeta med fingrarna och sen tvätta bort det med vanligt vatten.
Jag är väldigt positiv till trälim för kit-bygge!

mac77
2006-09-10, 23:30
Jag tål inte det minsta CA-limmande längre, snuvig i flera veckor efteråt samt att man är alldeles "yrslig" dagen efter. CA-limmar dock mylargångjärn fortfarande, dock sker det utomhus och med halvmask och nitrilhandskar på mig. Sedan är jag inte i närheten av kärran förrän dagen efter.

Även min kompis som jag delar hobbyrum med har samma besvär + att han känner av i andningen också.

CA fungerar så att man kan tåla det ganska länge men efter ett tag så har man mättat kroppen och då blir man överkänslig, vilket mest troligt hänt oss som känner av besvär direkt. Detta får man mest troligt leva med resten av livet, det sura är att det gör att man även kan bli överkänslig mot andra saker såsom parfymer och andra saker som ofta luktar starkt.

Zekee
2006-09-11, 00:41
Samma här, blir fruktansvärt torr i halsen och rethosta på natten! Försöker låta bli c.a så mkt som möjligt! Kör med G.P gula lim, det funkar kanon å sitter jäkligt bra med det, blir som en lite segare fog...

DrHanke
2006-09-11, 07:35
gps gula lim e fantastiskt bra, det enda jag retar mig på är att man inte kan använda det till mindre "utfyllnader" utan måste använda spackel, jag tycker att gps lim luktar f-jvla illa dock.

Ca använder jag oftast i väl ventilerade lokaler så jag har inte märkt av någon irritation ännu.

Poteta
2006-09-11, 08:48
Tänk på att det är som mac77 säger, det gäller allt allergiframkallande. Kroppen har ett visst utrymme för skiten tills det en dag har fyllts upp, då rinner det över och man blir allergisk. Det spelar ingen roll om man avstår några år, det kan bara fyllas på, inte tömmas ur.

Ompa
2006-09-11, 19:34
Då vet jag att jag inte är ensam om besvären :?
Vad det gäller GP´s gula lim "Aliphatic Resin" så brukar jag använda det till från men även Casco´s ute trälim. Det funkar oxå bra för det blir skapligt hårt och blir slipbart. Gp limmet går ju oxå att slipa men jag upplever ändå att Casco limmet blir aningen mer lättslipat, mindre klet på slipappret. Nackdelen är att det väger mer så man får vara sparsam, men jäklar vad det sitter. Ute trälimmet är för övrigt den oranga flaskan med röd kork.
(Vi har ju en Casco fabrik här i Kristinehamn så man får ju bidra till ortens framtid) PDT_Armataz_02_03