handdator

Visa fullständig version : "New Stuff, Old Wrapping"? :)



Taylorcraft
2006-09-11, 21:43
Äntligen!

På Söndag var äntligen tiden inne för att testflyga min gamla (men fortfarande oflugna) Seagull AT-6! Sen jag köpte planet i 2001 har jag funderat på vilken snurra jag skulle ha i nosen på den; allra helst ville jag haft en 9-cylindrig Technopower stjärnmotor, men den blir liiiite för stor för den här modellen - både fysisk och i storlek på proppen. Sen kostar den motorn $2500, inga pengar jag direkt vill lägga i en ARF...

Så när Peppe på PJs berättade att han hade nya outrunners på G, frågade jag om han hade nån lämplig snurra för det här planet. Han funderade lite, sen skickade han en Welgard så jag kunne testa med. Det dröjde ett gott tag innan jag hade allt klart; först fick planet ny klädsel och sen gick det några månader innan jag hade motoren i handen. Nu var det andra grejer som gällde, jag fick meka bil så motoren blev liggande.

Men projektet hade prioritet, och äntligen var vi klara nu på Söndag. Mina flygkunskaper är fortfarande inte världens bästa, så Bjarne (BJ) fick äran av att ta upp den på jungfruturen. Och gissa om den flyger!

För att få plats till acken i nosen på planet, fick jag banta ner acken från 5S3P till 4S3P (2Ah LiPO-celler från Kokam). Peppe var lite tveksam till den kombinationen, och föreslog att jag skulle gå upp från 12" till 13" proppe. Men det finns inget behov för det, den flyger som den ska.

Kolla gärna på BJ's hemsida, här är direktlänken till filmsnutten:

http://www.bjsmodellflyg.se/e107_plugins/autogallery/autogallery.php?show=Rc%20bilder%20och%20video%2FV ideo%2FAT-6_El_konverterat.wmv

Jag måste medge att min puls var ganska hög under flygningen, både av nervösitet och spänning. Men Bjarne fick ner den i en bit, och planet är fortfarande helt. :) Jag fick testa lite, men modellen är på tok för känslig för mig - ännu... ;) Men flyga den ska jag!

När nu allt är testat och "klart" ska modellen få markeringar, antigen Norska eller Engelska roundels. Jag har inte bestämt mig riktigt än. Stay tuned!

Mvh