handdator

Visa fullständig version : Kyosho warbird (ME109)



T5
2006-09-21, 23:59
Har en kompis som börjat flyga nu i sommar med H9' Mustang och nu är flygplan #2 på gång, han har beställt en Kyosho ME109.
Vi började flyga dubbelkommando med min trainer och nu flyger han sin Mustang helt själv utan problem. Han spakar också en Raptor 30'a som han kan hovra med.

I alla fall. Flygningen har han koll på, men tekniken bakom får jag stå för (greja med motorer, ställa in hans radio och fixa allt mekaniskt/tekniskt).
Jag lär få bygga ME109'an åt honom och funderar lite på om någon kan ge råd om modellen?

Det jag spontant funderar på är;
-Fyrtaktare .70 storlek. (Eller duger en .52'a? Jag har en över vi skulle kunna använda)
-Mekaniska stäl (Vilka)
-Landställservo (Vad tänka på, har aldrig installerat mek. ställ)
- ...Annat?

taygher
2006-09-22, 15:52
Halloj T5,

Jag har inte testat Kyoshos ME109 men däremot deras Spitfire. I den sitter det en .52:a och det var för lite motor i min smak. Spitten var väldigt hal i luften så när den väl kom upp på höjd flög den mycket fint och med helt OK fart. (Var i princip omöjlig att få ned farten på vid landning, flög alldeles för fort med motorn på tomgång..)

Däremot var det inte mycket till drag när den skulle upp från skapligt tungt gräsfält och vid 3:e starten blev just avsaknaden av motordrag orsaken till att modellen hamnade på verkstad.. Landningsstället blev lite snett efter ett tidigare landningsförsök (något vi inte uppmärksammade) varvid modellen drog väldigt mycket vänster på marken. Detta gjorde i sin tur att den kom upp i sidvind vilket motorn inte klarade av. Vinden lyfte höger vinge och sedan gick allt väldigt fort.. :oops:

När det gäller mekaniska ställ har Kyosho egna som skall passa. Thunder Tiger har också fina mekaniska ställ i många olika storlekar. Misstänker att båda ställen kommer från samma verktyg. Tillverkades tidigare av OK Models i Japan. 40-size borde passa. Carrocar har Thunder Tiger ställen.

Lämpligt servo är Hitec HS75BB. Low profile, drar 6,6kg och snurrar 180grader.

Koppla ihop ställen med servot så att mekaniken låser när hjulen både är ute och inne. Brukar vara lagom att använda den runda tallriken till servook som följer med och fästa stötstängerna i de hål som sitter längst ut ifrån varandra. (Behövs ofta ganska bra slaglängd=-)

Good luck!
/Lars

Ompa
2006-09-22, 23:39
Vill bara flika in lite vad det gäller ställen. Har själv också spakat en Kyosho Spitfire, fin kärra. Vad jag vill minnas från den manualen så framgår det välldigt tydligt hur man ska koppla/instalera stötstängerna till stället. Faktiskt så bra att kompisen lånade Spitfire manualen när han skulle montera mekaniska ställ i sin TT Cloud Dancer då den medföljande manualen, jag citerar "Den suger" slut citat. :roll:

T5
2006-09-22, 23:55
Tackar, jag har en oanvänd OS.70-fs som jag sålde till polaren billigt.
Vi kommer nog också att köra på Great Planes 60-ställ och lämpligt landställservo.
...Ska bli kul att bygga kärran, bilder kommer...

Achtung Spitfeuer!!!

mrfxcoupe
2006-11-28, 22:13
Hej på er.
Skulle du vilja vara snäll och tala om var din kompis fick tag
i ME-109:an. Jag skulle också vilja införskaffa en men enligt hobbyhandlaren i min hemstad så går det inte att köpa ME länger.
den har utgått ur sortimentet hos Kyosho?
Skulle bli väldigt glad om jag kan få reda på vir din kompis fick tag i den du skall bygga.

tackar på förhand
Peter

paffe
2006-11-28, 22:31
Hej Peter

Toys Hobby, tel. 031-45 94 01 i Västra Frölunda
Hade en 109:a på hyllan i går Måndag.

Ralf

Magnus
2006-11-29, 06:56
Finns hos Staufenbiel i Tyskland 139 Euro.
http://www.modellhobby-shop.de/modellhobby/index.php?ktg=200
Finns en liten bit ner.
/Magnus

mrfxcoupe
2006-11-29, 08:27
Tack för tipsen Ralf och Magnus. Jag skall kolla upp detta på en gång.

Peter

kempff
2006-11-29, 09:42
I den sitter det en .52:a och det var för lite motor i min smak. Spitten var väldigt hal i luften så när den väl kom upp på höjd flög den mycket fint och med helt OK fart. (Var i princip omöjlig att få ned farten på vid landning, flög alldeles för fort med motorn på tomgång..)

Bra, jag håller på och renoverar en SPIT, har monterat en OS 70FS, tycker att jag vill ha ordentligt drag för att komma upp från fältet fort(dessutom för att spara på ställen). Monterar om ställen efter skala, dvs de skall fällas utåt (original), det innebär mindre hjulbas och vekare konstruktion. Har fått en del gliringar om motorval men tror att detta blir bra. Ang, landingshastighet har jag skurit ut flaps, återigen för att spara det infällbara stället med sakta landningar, sen blir det ju snyggt dessutom.

Övriga ändringar (skala) omgjord fena för att få till en version VIII eller senare. Vingar skall kläs med helbalsa, dvs ingen duk + att nosen får en annan 'look', motorkåpan demolerad vid en tidigare krasch.

Hejhopp, OS70 var det i dessa övermotoriserade tider! :-)

T5
2006-11-29, 16:14
Enligt mina efterforskningar så är inte en OS.70 för mycket för Kyosho warbird serien, snarare helt perfekt.
Min polares ME-109 är i stort sett klar, men han har glidit mer och mer in i helikopterträsket och ME-109'ann är lite eftersatt och bortglömd... Flygs förmodligen efter vintern först.