handdator

Visa fullständig version : Noobiefrågor Calmato trainer



Heda
2006-09-25, 14:36
Hej

Har flygigt min calmato trainer nu en 4-5 tankar lite småfrågor som dykt upp.

1# Vilken prop är bra? alltså bra på det mesta, dia, stigning, nu flyger jag med 10x6 för då går den inte så fort på tomgång när man landar ;)

2# Hur viktigt e det att man balanserar propellern? Är det något märke man ska akta sig för?

3#De där "pluttarna" som sitter på stötstängerna e av plast, ska man byta till någe mera "heavyduty"

4# Hur hårt kan man egentligen flyga med en sådan modell, e det ingen risk att de går av eller någe, vingen lossnar eller typ så? Eller e det en sådan modell som det bara e att "slita" i spakarna å hålla full mutter.

Garva inte nu, 8) jag e riktigt färsk på flyg, bil av alla sorter har jag kört sedan jag lärde mig stava men, men det här e ju lite annorlunda, men skiiiitskoj :D :D :D

ps, E det normalt att stripningen å dekaler lossnar när man gör ren den? Typ drar lite med en trasa så åker det med lite här å där, verkar som det kommer in avgaser under å löser upp limmet, ds

/Patrik

colsson
2006-09-25, 15:08
1. Det beror ju på motorn.. Jag hade en ASP .46 tvåtakt och en 10x6 propp. Det funkade bra. Större diam på proppen så tog den i marken. Trebladig 10X6 funkade bra det med.

2. APC propparna är bäst tycker jag. Bra effekt och låg ljudnivå. Genom att balacera proppen minskar du påfrestningarna på lager m.m i motor och modell. Master Airscrew tycker jag inte är någon höjdarpropp..

3. Mina höll och visade inga tendenser på att gå sönder.

4. Jag flög lite lättare aerobatic innan jag sålde min Calmato och det var inga problem. Jag flög den ganska hårt och den höll bra. Givetvis ska vingen vara ordentligt limmad och man får ju kolla efter varje flygning att man inte har fått sprickor nånstans.

5. Det är normalt på Calmaton tyvärr.. Om det inte funkar att stryka på klädseln igen så lägg en droppe CA lim så sitter det.

bokis
2006-09-25, 15:10
vilken calmato är det du har o vad har du för motor?
O den tål det mesta du kan göra med den i luften,det lovar jag..
Klädseln är ett aber,jag har tagit självhäftande film o klätt framkanterna med,det skyddar bra!
Balansera propp behöver du nog inte bekymra dig om om den inte vibrerar mycket på fullgas..
Vad det gäller pluttarna(antar att du menar linkarna :D ) så funkar de bra ,om man känner sig osäker så kan man ju alltid byta till metall!
Se till att du använder en liten snutt med bränsleslang o låsa dessa med,vare sig du använder plast eller metall..
Ha det! //Bokis

Heda
2006-09-25, 15:24
Åker med :
En optic 6 radio
Kyosho gx-40
å högvingad calmato (sån där röööööd) :lol:

På linkarna sitter det krympslang över

Låter då som man kan köra vidare som den är då.

Ska klämma dit en sådan diodvoltmätare för mottagaraccen så man ser på utsidan.

Någe mera att tänka på eller bra att ha??

T5
2006-09-25, 16:29
Du kan ta tjejens nagellack (genomskinliga varianten) och pensla över klädselskarvarna.
Det blir nästan osynligt och klädseln håller bättre.

Ang. hållbarheten så kan du nog flyga ordentligt och dra i spakarna, men gör inga fulldykningar med full "upp" i maxfart, kanske knäcker vingen.... använd sunt förnuft och när du är less på maskinen kan du flyga ihjäl den!


...Bygg skidor eler köp Dubros skidor, snart är vintern här och en trainer är helt perfekt för vinterflyg med skidor.

DrClaes
2006-09-25, 18:40
Hej,


Calmaton är ett utmärkt plan och GX 40 en bra motor!

1. Jag rekommenderar byte till större hjul på noshjulet för högre markfrigång, , jag gjorde så på min calmato sports och de är ju ganska lika i nosen... Och skulle nog prova med en 11x5 och räkna med lite bättre stigprestanda (på bekostnad av lägre toppfart, inget är ju gratis, men den ska gå fort nog ändå).

2. Dito som andra sagt: obalanserat går bra ett tag, balanserat är snällare mot motor och plan. Flertalet proppar "duger", även Master Airscrew är OK medan man lär sig om man vet att man förbrukar mycket propellrar... dyrare proppar är lite bättre.

3. Både jag och Kent Gunnarsson i Åsele hade haveri på våra calmato trainer pga nylonlänken till höjdrodret släppte under flygning, trots krympslangen, och inte under någon våldsam busflygning heller. Rekommenderar därför varmt byte till metallänk just på höjdrodret som tar störst påfrestningar.

4. Min känsla efter 20 timmar med Calmato original (och 15 med Calmato sport) är att så länge påfrestningarna på planet "bara" är uppe i luften så tål den vad som helst som man kan slänga på den (med originalmotorn, alltså)... jag utsatte den för mycket oöm behandling med mycket och stora roderutslag i hög fart... och det hade nog gått bra........ tills en dag (efter ca 4-5 rejäla krascher som krävt mycket balsa + plywood + lim) som jag tog upp den på höjd, dök 2-3 sekunder och drog full höjd, då gick vingen av på mitten, friggon runt "lådan" som vingbalken sitter i sprack på ena sidan..... och det var pensionsavgången för min Calmato! Så om du kraschar den några gånger skall du nog vara beredd på att den kan få brottanvisningar m.m, som hel och fin kan du gå betydligt tuffare fram med manövrarna!

Tyvärr med calmaton är det att vänta att dekoren släpper, det är mycket retfullt och gör att modellen fort ser "skabbig" ut även om man aldrig ens satt ner den hårt...

/Claes i Lycksele

Heda
2006-09-25, 23:48
Finfina svar på frågorna !!

Byter nog de där linkarna ändå, e ju mörkt på kvällarna å någe lär man pyssla med ;) Men roderhornet på vingen kan man ha kvar orginal eller pajar de oxå?

Skidor ligger på inköpslistan, men först lär ju det bli vitt.

DrClaes
2006-09-26, 06:20
Jo, nylonroderhorn verkar vara väldigt tåliga; jag tror svaga punkten på länken var "sprinten" som gick genom roderhorn och länkage.

/Claes

Heda
2006-10-11, 23:57
En fråga till

Köpte till en spinner till min calmato(när flygplanet inhandlades), går det lika bra att flyga utan? Jag startar min med en skruvmejsel med gummihandagt som jag håller åt fel håll, så spinnern sitter ju bara där å ser snygg ut.

Tänkte prova å skifta mellan ett par proppar jag köpt nu och tänkte slippa fippla med spinnern, är spinnern för uteseende eller vad gör den?

Nooooobfrågorna fortsätter............ :roll:

T5
2006-10-12, 00:10
Ja, du kan lugnt flyga utan spinner.
Jag har ingen spinner för tillfället på något plan.... Spinnern underlättar om du använder starter och ser snygg ut.

mac77
2006-10-12, 13:45
En fråga till

Tänkte prova å skifta mellan ett par proppar jag köpt nu och tänkte slippa fippla med spinnern, är spinnern för uteseende eller vad gör den?

Nooooobfrågorna fortsätter............ :roll:

Tycker du ställer riktigt vettiga frågor och känner igen mig från då jag just skaffade min Calmato.

Om du ska köpa propellrar så kan jag varmt rekomendera JXF-propellrar, dessa ser nästan identiska ut som APC förutom att de är svarta istället för gråa. Vet att både Östersund Modellhobby och Skånehobby har JXF, länk till deras nätbutiker finns här till vänster på sidan.

Ps. min link på höjdrodret gick också av i "sprinten"

Heda
2006-10-12, 20:08
Om man ska köpa linkar e det vanlig M2 på calmaton eller vad ska man shoppa ??

Fluktade ju i DUBROS lilla katalog å den fanns ju "hurmångasomhelst" typ :lol:

T5
2006-10-12, 21:59
Om man ska köpa linkar e det vanlig M2 på calmaton eller vad ska man shoppa ??

Haha, jag har en hel låda linkar men aldrig nån som passar, är det inte mm så är det tumm, och är det inte tummgänga så är det mm :)

Ta med stötstången till hobbyaffären så får du det du ska ha, alternativt uppgraderar du hela stötstången + linkar genom att köpa en påse komplett Sullivan stötstång, Gold n' rod. Jag använder den gul-blåa (semi-flexible) och den är mycket bra.
Smidig att installera, men styv nog att inte flexa under belastning... Kostar 60-70spänn för ett paket med två kompletta stötstänger +linkar.

Rekommenderas.


http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0001p?&I=LXFU92&P=7
http://www2.gpmd.com/image/s/sulq3005.jpg

Heda
2006-10-16, 23:22
Sådan link köpte jag, som man skruvade på bara osså var det kula på den, phet med gänglåsning nu på å runt muttern.

Ser det okej ut eller :roll:http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=167778&d=1161033655

edit: crappy skitmobbekamera :oops:

T5
2006-10-16, 23:57
Det funkar...Se bara till att du verkligen har trätt kulleden över kulan... Leden ska vara i mitten av kulan. (knäpper till när den hamnar i läge)

Alla helikoptrar kör med kullänkar typ överallt, så det ska nog duga fint åt din trainer också.


Ett tips om lite servomekanik :) (Bara för skojskull :) )
-----------------
Hur stora utslagen på roderytan blir kan du reglera med länkaget...
Om du monterar stötstången långt från servocentrum på servosidan och på rodersidan i det lägsta hålet får du max utslag.

Omvänt; sätt stötstången i översta hålet på roderhornet (som du har på bilden) och nära servocentrum på servosidan har du minimala utslag.

Heda
2006-10-17, 08:32
Phet nice, då byter jag så på hela planet 8)

Jag byggde ihop det så som det stod i beskrivningen, utslagen blev ju större än de rekomenderade men det var ju bara att ställa ned med radion så man hamnade rätt.

Imorrn e jag ledig då ska det flyyyygas om det inte spöregnar :D

Heda
2006-10-18, 16:19
Weeee

Vilken fullträff med 11*5 prop, den "bromsar" mera när man slår av, stiger rakt upp tills det blev en liten prick på himmlen bara, yeah

Nu har jag inte suttit och åkt full rulle med förra proppen 10*6 men känns inte som den gick någe långsammare nu iaf

Ska shoppa större noshjul bara........

ME happy :D

T5
2006-10-18, 18:47
Sweet!

Heda
2006-11-08, 01:15
Hepp

Finns en snutt med ljud nu, knopade mest ihop den för att Bokis skulle få höra "ljud" å inte metallica som i spitfilmen 8)

Muhahahahha

Edit: en länk oxå :roll: YouTube - calmato 40 trainer

bokis
2006-11-08, 10:12
"Bokis framför sitt djupt kända tack"!
Bra jobbat! :D

mac77
2006-11-08, 19:08
Underbart! :D

DrHanke
2006-11-08, 19:42
coolt, i alla lägen så är faktiskt trainers roligast att flyga :) Bra att det löste sig med proppen så bra!

Heda
2006-11-08, 22:00
Jo, var å flög idag oxå, gräset var fryset man jag har köpt nya hjul så de e 75mm istället för org 64mm dessutom fjädrar de mera som ett riktigt däck, istället för att vara stenhårda. Landningarna blir tystare å mukare

Åker med 11*5prop (APC) funkar hur bra som helst. Puttrar mest runt inga fullgasrepor :oops:

Högvingat råKKar för noobs 8) Bara när man får solen i trynet som det kan bli lite lurigt, om man flyger lite snett bortåt så kan det se ut som den e på väg snett hitåt om ni fattar :D

taygher
2006-11-09, 09:23
Då är det bara att vara kall och vänta tills man ser vart flygmaskinen är på väg! :)
Funkar nästan alltid om man inte måste vänta för länge.. 8)

Happy landings!
/Lars

T5
2006-11-09, 10:46
Vingla lite snabbt med skeven så ser man vilket håll man flyger, men det säkraste är nog att man är koncentrerad på flygningen och följer med så 'glömmer' man inte hur planet ligger i luften.

EPG
2006-11-09, 19:16
Det bästa är att undvika solen så mycket man kan, har man en hyffsat snabb kärra så kan det sluta lite smått obra annars http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=39691&page=&CurrentMainTopic=1 PDT_Armataz_02_15

Heda
2006-11-30, 16:58
Oj, solen kan ställa till det :cry:


Jag flög idag å kände mig kaxig å började prova när den stallar, men asså den "vingtippar" ju aldrig, den bara tappar ned nosen lite å får lite mera fart å sedan planar ut igen.

STALL är väl när ena vingen ramlar ned (!) osså tappar man höjd å får probs...... eller? Eller stallar alla förr eller senare? Jag flög sakta sedan på tomgång, började ge lite höjd tills den stannade.....

Jag fick den att tappa ena vingen när jag åkte snett mot vinden, men inte i medvind eller motvind.

Däremot rollarna ser ut som ........usch. Prova lite hit å dit idag men de blir mera som en makaron, när den ligger på taket så tappar den höjd. Ska man blippa på lite höjd precis innan den åker "upp å ned" å sedan släppa när den rullar tebax?


Noobishquestion fortsätter :roll:

T5
2006-12-01, 00:01
En trainer är just en trainer för att den flyger och stallar så snällt.
En kärra med högre vikt och mindre vingyta har en större tendens att 'klippa' när den stallar...dvs, när luftflödet över vingen är så lågt att vingen tappar sin lyftkraft.
De flesta enkla sportkärror är precis som trainern ganska okritisk i lågfart och stallar mer eller mindre med att droppa nosen lite tills den får upp flyfarten igen. En warbird eller racer med mindre vingyta och tyngre vikt klipper å andra sidan rejält och droppar ena vingen och tippar över (tip stall).
Man kan också ha en skränkning på vingen, kallas wash out som innebär att vingspetsen pekar lite nedåt i förhållande till vingroten, det betyder att vingen stallar sist ute i spetsen och kan flygas lite långsammare innan den tip stallar, samma kan man ådstadkomma med att vinkla upp skevrodren ett par millimeter.


När du rollar bör du ge lite dykroder halvägs genom rollen för att få den lite rakare.
Det äe ganska svårt att få en helt perfekt roll på en trainer då den har så mycket lyftkraft, vinge med flat undersida och inte är symetrisk på något vis.
Om man rollar långsamt ska man också vara med på sidrodret och stötta så rollen blir snygg.



ps. Hinner inte korrekturläsa så du får ta det för vad det är och det kommer säkert inlägg om hur fel jag skrivit :)
Keep it up!

T5
2006-12-01, 00:15
Hej igen
En bra övning för att du ska lära dig att använda rodret är en enkel 'stall turn' eller 'hammer head'.
Den är rolig att göra och perfekt nybörjarträning då du får använda båda spakarna.
En fin avslutning på en flygning om du inte vill göra ett vanligt inflygningsvarv...full fart i medvind---stallturn---landning i motvind!

-Dra på för full och flyg något förbi dig själv i planflykt.
-Dra upp vertikalt och sänk långsamt gasen till tomgång
-Precis innan planet tappat farten ger du fullt sidroder (balancera med skevroder om det behövs)
-Låt planet vända runt sin egen vingspets
-Flyg vertikalt nedåt och ge långsamt mer gas
-Plana ut på samma höjd som du gick in i manövern

...Lycka till och posta en video när den sitter!

http://www.rc-airplane-world.com/image-files/stall-turn.jpg

Heda
2006-12-01, 21:27
Ah, ska se till å öva lite så den sitter, får bli i slutet av nästa vecka då det blir massa jobbande nu:(

Som ullabella sa: Nu ska vi ööööööööööööööööööööööva!

Heda
2007-04-28, 12:27
För att dra upp en gammal noobtråd, tror min Gx40 (org i calmaton)håller på att lämna in, börjar låta som en marackas! antar att det e phet glapp i vevstaken. Har inte rivit den än, har nog kört upp en 8-10liter nu. drog lite i proppen upp å ned men den var inge glapp där



Osså en sak till, nu när man flygigt massa lågvingade elkärror i typ 1m spännvid, SATAN va seg trainern är i luften, när jag startade den å skulle vända runt 1a repan trodde inte den svarade på radion eller så...... blev en fiiiiin lång sväng med hjärta i halsgropen, jeje Sedan var det så det "skulle vara"

Få se vad som ramlar ur den när man öppnar baklocket ;)

Propellerpetter
2007-05-05, 18:47
Hmmm... Min 46:a började oxå låta som en marackas, och det visade sig vara lagren som hade rostat - sannolikt pga en slarvigt uttömd tank så motorn låg å dröp i 10% nitro en tid. Det var lite meck, men när jag till sist fick ut lagren var de alldeles knögliga i rullbanan och helt glappade.

MEN med ett par nya lager går den tyst som en humla igen. Jipppii!! :o

Heda
2007-05-05, 19:58
oki, bra med tips. Har inte hunnit tagit ur den än, fullt upp med att jobba å.... äh, har inte blivit av bara :oops:

Låter bra, kanske inte e staken då 8)

Bör kunna riva på tis-ons, återkommer med Marackasrapport ;)

Heda
2007-05-08, 21:22
Mmmmmmmm,

Vevstaken var inte glapp, däremot lagret var rostigt som bara den.

Ska värma ur dem imorgon

Heda
2007-05-09, 15:55
Äh, skit osså !!

Hann beställa lager till motorn innan jag började se över bitarna, spricka i vevaxeln oxå, brevid där baklagret sitter.......

Ska fixa bild senare......

Den där får nog gå i pension :(

Propellerpetter
2007-05-10, 21:42
Äsch då... Det var ju lite tjabbigt. Men för att tänka lite positivt: Ta en liten whisky och tänk på allt roligt ni haft tillsammans, och sedan på att detta är ett fantastiskt tillfälle att få köpa en splirrans ny pryl :o

Bästa häls - Petter

Heda
2007-05-10, 22:35
ska ned till bokis å fixxxa en 4pluttare framöver, det blir nog bra :D

Larsa
2007-05-11, 07:52
En tråd i min smak !! Bra frågor och duktigt folk som svarar.

Lycka till Heda :-) Välkommen till gänget!
Modellflyg är ju så underbart trevligt!

Heda
2007-06-07, 11:58
Mera noobfrågor 8)


Hur många flygningar flyger ni på samma laddning på mottagaraccen ? Jag har orginalaccen till Hitec optic 6 radion, den e på 1300mah samt jag har ju sådan där voltspy på planet.

Jag flyger 12min per tank (timer på radion) för då har jag typ 1/3 soppa kvar när jag landar, dvs god marginal :)

Jag har som mest flygigt 4*12min på samma laddning, kan man klämma ut ett par tankar tankar till ?

Hur många flygningar gör ni per laddning ?

bokis
2007-06-07, 12:45
På en sån kärra som du har så räkna med ca 250-300MaH per flygning,detta förutsatt att något servo inte ligger o stångar,lätt hänt med tex trottelservot..
Har du fastnat för det här med flyg så köp en laddare som visar hur mycket ström du får i,det är så gött o veta!
Jag skulle inte klara mig utan det i alla fall!

Heda
2007-06-14, 18:34
Tack bokis för infon......

Smällde i nya keramiska lager idag från kullagergrossisten 200 spänn, det e billigt :)

smackadooo, in med motorn i ugnen å 150grader, lagren legat i frysen över natten, lättplätt lagren trillade dit av sig själv :D


Provstart imorrn 8)

(blev renovering av kyoshon GX40n alltså)

Heda
2007-06-16, 11:04
"Körde in" motorn fett någon tank sedan upp å flyga,

Vet inte om det är en illusion för jag inte flygigt motorn på länge men vilket gassvar jag fick, baaaaaaam ! Ändå är väl inte GX40n någe under av kraft :9

Provade att flyga på O.S A8 stift då mina A3or har en förmåga att se "gråa" ut, dvs förmodligen gått varma fast jag sällan flyger runt den på fullgas.

Går dyngbra nu med:
"Masens" Prosynt 10 (10nitro 17syntolja)
Os A8 stift
och en 11*6 Propp

Heda
2007-06-23, 22:49
Bokis stenlugnt med accen jue

Med fulladdad acc 1300mAh, så flög jag 3 ggr 12min plus lite joll på backen råkade glömma flygplanet på oxå på hemvägen, fick i 299mAh när jag kom hem, då kan man ju flyga en fem-sex iaf utan probs ;)