handdator

Visa fullständig version : Köpes: Kåvepenin



Daemon
2006-09-30, 19:42
En liten story ur Svensk Sjukvård:

Jag har en Familj med 3 barn, 5,6 och 12 år gamla. Dessa går i skola, fritids och dagis och kommer därigenom i kontakt med mängder av sjukdomar. Då och då drabbas familjen av en sådan, en favorit i repris är halsfluss på hösten, varvid mild antibiotika behövs.

Problemet är att det är lättare att få tag i narkotika, anabola steroider och skjutvapen än just denna antibiotika. Följande utspelade sig förra hösten:

En av mina söner har drabbats av sedvanlig halsfluss. Jag tar därför en semesterdag för att ordna rätt medikamenter åt pojken. Jag har vid ett tidigare tillfälle varit med min hustru i samma ärende på läkarmottagningen i Farsta, så jag tar med mig Jonas och åker dit.

Blir bemött av en sjuksyster med svåra personlighetsproblem:

- Du ska inte vara här.

- Eh, nähä ? Vad menar du då ?

- Du bor fel.

- Bor fel?? På vilket sätt bor jag fel? ( vilket jävla uttryckssätt )

- Du bor ju i Huddinge kommun ju.....

- Jaa...det kan väl hända...men postadressen är ju Farsta, försöker jag.

- Nä. Då går det inte.

- Nähä ? men jag har ju varit här med min hustru tidigare och fått medicin till barnen ju......

Nu himlar sjuksyster med ögonen, suckar och säger det fullständig obegripliga:

- Ja, men då var det ju Lördag !

Tydligen så går det bra där på helger då...men inte på vardagar antar jag. Eller så är det en egen jävla regel beroende på vilken veckodag det är.

- Man var ska jag vara då, om det här nu är "fel" för att det är måndag? frågar jag.

- Det kan väl inte jag veta, det får du väl hålla ordning på själv ! fräser hon då. Då brast det för första gången den dagen och jag meddelade syster min uppfattning om henne, sjukvården, sossesverige och en del annat, varpå jag och min 5 årige son, med ögon som tefat, blir bestämt avhysta från faciliteten.

Nu då? Står på gatan med en sjuk, gråtande 5-åring som behöver kåvepenin för att bli frisk. Provar nummerupplysningen.

Mot alla odds vet dom vart jag ska ta vägen, nämligen vårdcentralen i Trångsund,,,dom har till och med adressen. Fantastiskt ! Tack för det. Jag åker dit direkt.

Vårdcentralen i Trångsund är en vanlig omgjord bostadslägenhet. När man öppnar dörren finns en liten glaslucka till vänster, innanför vilken det finns en ny sjuksyster. Resten av lägenheten är full av folk som sitter på väntstolar för att, i bäste fall, förr eller senare få någon hjälp.

- Hej jag heter Johan, det här är min son Jonas. Han har halsfluss och behöver penicillin.

- Har du beställt tid ?

- öh, nej, det har jag faktiskt inte.......

- då måste du göra det först.

- Okej, kan jag få boka en tid då kanske.....

- Nej, tidsbokningar tar vi bara via telefonen.

- Jaha. Har du möjligen telefonnumret till tidsbokningen då?

Det fick jag faktiskt. Utan att kliva ur kön fram till glasluckan tar jag då upp mobiltelefonen och slår numret. Till min fasa ser jag tanten på andra sidan luckan ta upp telefonluren och svara "tidsbokningen"
Jag ser henne rätt i ögonen. Hon verkar inte alls förstå att situationen är helt bizarr. Det kanske är jag som är galen...tänker jag medan jag ber att få boka en tid över telefonen.
- Tyvärr det är fullt. Vänligen återkom i morgon.

Var hittar landstingen dessa människor ? Här brast det för andra gången den dagen, med samma resultat. Stående på parkeringen i Trångsund med en sjuk 5 åring som gråter och behöver kåvepenin.

Vad göra ? Råna ett apotek ? Hur desperat måste man bli? Är det inte egendomligt att det ska vara så inihelvete omöjligt att få tag på en av de mildaste former av antibiotika som läkarskapen känner ? Efter tre fyra timmars rundringning till vänners vänner och bekanta hittar jag tillslut en vettig läkare som säger, Jag skriver ut ett E-recept direkt, åk och hämta på närmaste apotek. Sagt och gjort. Jonas blev snabbt frisk och hann inte smitta ner sina syskon eller lekkamrater. Detta äventyr tog i sin helhet ungefär elva timmar.

Nu är det höst igen. Barnen kommer att få halsfluss igen. Jag fasar för denna händelse. Tänk om jag mördar någon i ren desperation för att få medicin till mina barn? Inte bra. Inte bra alls. Eller så slutar det bara med hjärnblödning eller hjärtinfarkt. Förmodligen ett bättre scenario.

Jag är därför ivrig köpare av ett par paket Kåvepenin 1g ( fenoximetylpenicillinkalium ) om du har tillgång till eller har ett par paket över.

mvh

Johan "Dobbis " Dåderman

bokis
2006-09-30, 20:29
Johan,visst känner man att det funkar, vårt kära Sverige!
Intressant att du behöll självbehärskningen o inte lackade ur totalt..
Det är det mest anmärkningsvärda...
Skönt oxå att det finns jobb för alla i Landstinget o att man vet att det är
"creme de la creme" som möter o ställer upp när man behöver dem..
Har en liknande historia om att lämna avfall till kommunens tipp men den ska jag bespara dig....

colsson
2006-09-30, 20:33
Det här fenomenet är lika skrämmande som vanligt!
Min bror skar sig i handen när han var ute och plockade svamp. Han åkte in till akuten och de limmade ihop såret. Det hela läkte men efter ett tid fick han en stor knuta där såret varit. han kontaktade då en läkare och fick efter mycket om och men en tid för operation. De skar bort "knutan" och sydde ihop såret. Efter en vecka trillade stygnen av och han fick beöka läkaren igen. läkaren rengjorde då såret och satte på en kompress.. Nu har såret bilvit värre och inflamerat och han har ett helvete med att använda handen (jobbar som snickare). Nu senast åkte han till en läkare som tittade på det och sa - Ja, så här ska de ju inte se ut! Han visste vad som skulle göras men gjorde inte det. istället skulle han remitteras till en kirurg.. och för att få en sådan remiss skulle han då uppsöka ännu en läkare. Han har nu efter mycket fått en tid till en operation där de ska rengöra och sy tre stygn!!!!!! Det är fanimig makalöst hur dåligt den svenska sjukvården fungerar!

De få gånger jag är dålig brukar jag ringa Citykliniken som har telebokning kl 08.00. Ringer du 07.59 är det ingen som svarar. Ringer du 08.01 är det upptaget och 08.15 är det fullbokat!!!! :evil:

flunk
2006-10-02, 07:46
vårdcentralen har jag gett upp sen länge, även om mitt totala antal besök i sjukvården kan räknas på typ tre fingrar. det har man fattat för länge sen att där får man ingen hjälp. nä, akuten gäller för mig i fortsättningen. där får man hjälp även om man får vänta en stund. men hellre det än att jag (eller barn om jag nu skulle ha det) får vara hemma sjuka och suga staten på bidrag istället för att bli frisk snabbt och återgå till jobbet.
hur man kan ha vårdcentraler som när man ringer och frågar efter någon snabb, botande medicin, istället för att ge en det så man kan gå tillbaka till jobbet, ger en beskedet att man ska gå hem och lägga sig i sängen i en vecka istället är ju helt oförklarligt...

Snickarjävel´n
2006-10-02, 08:16
Ett fall som hände mig vart för 2 år sen när jag råkade ut för en smärre olycka vilket resulterade i ett 6cm lånt skärsår i pannan. Det blödde ganska mycket men iom ens egen envishet så skulle ju inte ambulansen hämta mig. Därför kör en kompis mig till akuten och med en fleece (stavning) jacka som jag hade på mig så hindrade jag blödningen så mycket jag kunde. Kommer in på akuten och ställer mig i "väntkön"?!??? , ska tilläggas att där va ingen kö utan bara jag som stod och väntade , ringer på "väck mig helst inte" klockan men ingen kommer. Hör dock att folk i bakgrunden snackar semester minne , om hur roligt dom har haft , vad dom gjorde mm mm mm mm.

Tappar besinningen totalt och går in bakom och frågar hur allvarligt det är med ett 6cm långt skärsår i pannan som går i ett zick zack mönster där skinnflikarna hänger ner. Tar bort fleecejackan och blodet formligen strömmar ut och tillägger "men ni har kanske inte tid just nu så jag kan vänta till ni diskuterat klart.

Ni kan ju själva gissa om där äntligen blev fart på semester firarna.

ssn
2006-10-02, 13:32
Ca 15 år sen men ändå...

Sökte akut på Vårdcentralen i Ulricehamn för ryggsmärtor.. Fick Brufen mot "muskelvärk" Akut på natten till Las i Borås där de satte in morfin för att stilla smärtorna av ett DISKBRÅCK! Opererades strax efter ...

Ja jösses.. Brufen..Hmmm

SoSen

PeterPilot
2006-10-06, 20:51
För att nyansera debatten lite PDT_Armataz_02_05 så kan jag berätta att sjukvården faktiskt funkar ibland. Själv har jag haft punkterad lunga med makalös omvårdnad på SÖS, självförvållad rakning med motorsåg med 24 stygn och rengöring av sår med tandborste (!) på Nacka Närsjukhus med strålande resultat, osv.

Visst finns det blåbär i alla läger, men själv har jag mest positiva erfarenheter. Framförallt hos personalen även fast dom ibland jobbar under riktigt stressiga förhållanden.

Sen att landstingen styrs av (s)budgetmänniskor kanske inte alltid är den bästa lösningen. PDT_Armataz_02_19

mac77
2006-10-07, 19:28
Jag har både positiva och negativa upplevelser av sjukvården, dock innebär det negativa mest av väntetid och dålig mat.

- När min bror gjorde lumpen och blev överkörd av en bandvagn så räddade dom livet på honom och han fick den bästa vården man kan tänka sig

- När jag brände ansiktet när jag lekte med krut så gick allt undan...inga väntetider då inte

- När min bror knäckte lårbenet i en skoterolycka så spikade dom ihop det samma kväll.

- När jag bröt i underarmen så fick jag vänta 5-6 timmar innan dom fixade till det, dock var dom ju naturligtvis tvungen att knäcka det andra benet i underarmen för att kunna få till det...kan tillägga att det känns ganska knasigt att höra sin arm knäckas mot en träbock av en läkare.

- Spräckte mitt knä när jag körde cross, fick vänta ett par timmar innan läkaren kom.

Den senaste inträffade för 3 veckor sen, då körde jag omkull med cykeln och slog i tänderna och överläppen...det blödde ganska bra och man kände att tänderna inte var där dom skulle. Ringde 112 för att få nån sorts hjälp med skjuts till sjukhus, fick då frågan: "Är det livshotande?" Jag svarare otydligt: -Njae, jag har bara ett par tänder som inte är där dom ska vara, skrapad i ansiktet och köttsår på överläppen, ont i knät och så. Fick då till svar att jag inte skulle ringa 112 om det inte var livshotande! Ringde då 118 och fick numret till sjukvårdsupplysningen som sa att jag skulle ta en taxi till sjukhuset som ligger 3 mil bort, som tur var kunde jag ta mig hem och tjejen körde mig dit, dom tejpade lite och gav mig telefonnumret till en tandläkare som skulle titta till mig dagen efter. Denna gången tyckte jag sjukvården fungerade men inte SOS...men visst ska tänka på det nästa gång jag skadar mig, ring taxi...inte SOS.

I övriga ärenden såsom förkylning och ortopedi så har jag gått hos privatläkare (inte många kronor dyrare än landstinget), där får man förstaklassig service med väldigt korta väntetider.

Johanb
2006-10-08, 16:39
Jag flyttade från en liten ort till en ännu mindre (flyttade ca en mil) och min uppfattning om sjukvården och vårdcentraler gick från katastrof till otroligt bra så det är nog mycket en fråga om var man bor. Jag har av olika anledningar kontakt med vårdcentralen flera gånger / år.

När sedan tjejen fick en sjukdom med ca 20% överlevnadschans och vårdades på intensiven i tre månader så insåg jag att om man verkligen ligger brunt till så finns det massor med kunskap och utrustning och det kan fungera som ett urverk. Inget snålande med utrustning och dygnetruntpassning.
Trots allvarlig sjukdom, över 20 operationer och 3 månader i respirator så drabbades hon inte av någon incident eller olycksfall i vården.

Wåfflan
2006-10-08, 18:24
JohanB

Usch fy fan vad hemskt det låter, hoppas hon är bra/bättre nu!

Johanb
2006-10-08, 18:32
Hrm, jodå det tar sig.
Observera att inlägget var avsett att visa min syn på sjukvården och inget annat :oops:
Jag är inte ute efter att fiska sympatipoäng ;)