handdator

Visa fullständig version : KMP Spitfire:s tryckluftsystem



genland
2006-10-28, 21:56
Höll på o kollade funktionen på tryckluftsystemet
till landstället ikväll.

Hur jag än pumpade in luft i tanken så
pös det bara ut igen ut genom manöverventilen.

Lagom f-bannad skruvade jag loss tryckanslutningen ifrån
manöverventilen för att se om det verkligen fanns ngn
backventil överhuvudtaget.....

Jomenvisst, backventilen bestod av typ en ventil till cykeldäck.
Alltså ventilgummimodellen, bara med den skillnaden
att i detta fallet saknades själva ventilgummit.
Inte undra på att luften pös ut fort som en avlöning.

Inte bara tjo o tjim med KMP:s grejer tydligen.
Kent

DrHanke
2006-10-28, 23:21
Bra eller dåligt så tycker jag att det är en genialisk konstruktion och samtidigt enkel å billig jämnfört med andra ventiler där man behöver backventil separat.

Jag vet att det på vissa ventil paket så har gummit torkat och man har fått gå till cykelslangs lagnings asken å ta gummi, men aldrig varit med om att gummit saknas... Kan de månne vara så att gummit torkat å vaporiserats?

Sen skall man ha klart för sig att prisläget på KMP gör att någonstans skall kvaliteten tummas på, ställen är lågbudgets kopior det inga Robart ställ, hjul, ställben. Men om man ser till vad man får för pengarna så är det prisvärt även om vissa delar i ställmekaniken är lite lågbudget! Kolla ex Hangar-9 som skall vara "state of the art" och i en lite högre prisklass så är deras mekanismer precis lika i kvalitet om inte sämre pga att de är helmekaniska. Det är oftast därför större kärror i 5 nollors klassen inte har lull lullet inkluderat utan det är upp till byggaren att välja sitt eget material.

Hoppas nu att ni förstår att jag INTE försöker försvara KMP, bara reda ut begreppen.

genland
2006-10-29, 18:29
Naturligtvis förstår jag att du inte försvarar KMP på
något vis.
Själv tycker jag ändå att detta kit är klart
prisvärt även om de har tummat på kvaliten på ventilgummit :lol:

Köpte det på ebayauktion i Tyskland för 3100:- inkl frakt.

Kan ju vara bra för andra att veta dock.
Och, Jo jag vet att det är prisskillnad på detta o Robartgrejor.
(Har såna till min Top Flite Mustang).
Vill alltså påpeka att jag är klart nöjd med detta kit.
Mvh Kent

DrHanke
2006-10-29, 21:23
Kolla bara så att gummit inte torkat sönder och farit ut i ställen eller nått sådant, ta isär cylindrarna och kolla så det inte ligger skräp i dem. Vore synd om de skulle haka sig...

Och visst ibland kan märken få oerhört mkt bra kritik men sällan berättar man om nackdelarna, för de finns i alla ARF kartonger. Många har dessutom själva konstaterat att det varit skräp utan att ens prova, och jag måste säga att i KMP:s fall så är maskinen i bra kvalitet medans ställen håller en sämre kvalitet, kanske för att man som kund skall kunna börja så och sedan välja ett par bättre mekanismer. Det är enklare å sälja ben och mekaniker i efterhand än direkt, men jag vet inte KMP:s strategi på den punkten.

Som tur finns forum där man kan berätta om sina erfarenheter, sen är det upp till betraktaren att kunna filtrera och välja ut infomationen. Det är bra att sånt här kommer fram, det är ytterst sällan butikerna får höra utan det är oftast via forum och snack på klubbarna detta dyker upp. Bra Genland fortsätt kritisera och berömma eller vad du vill kalla det, vi läsare uppskattar sådant!! Man vill ju inte köpa grisen i säcken...

genland
2006-11-18, 20:25
Sakta går det men nu har jag iaf monterat ställen.
Och, javisst det är bara att konstatera bussningarna
till ställen glappar rejält med påföljd att man kan röra
hjulaxeln ca 5 mm både i x o y-led.
Kanske borde man inte ha skickat med dessa ställ
överhuvudtaget då byggsatsen i övrigt är av
mycket god kvalitet utan istället sänkt priset.
Hur som helst så skall jag ändå testa med originalet,
har iof ersatt pianotrådbenen med egentillverkade
teleskopfjädrande ben. (Detta förbättrar ju dock inte
glappen i mekaniken).
Mvh Kent

bokis
2006-11-18, 21:24
Eftersom jag har ett gäng av dessa ställmekanismer så kan jag säga att generation 3 funkar bra för mig o det glapp du har är inget som jag sett på mina men jag vet oxå att man måste låsa den genomgående axeln,den är inte dragen från början o gör man inte det så kan den hoppa ur o då blir det svajigt..
Om jag jmfr. mekanismen med ex. eurokit så tycker inte jag att de är så mycket sämre..O det du skriver om tidigare med ventilgummit var inte bra men: det är nog den smartaste o tätaste konstruktionen av backventil som jag har haft på någon kärra..
En fråga,vilken färg har dina ställ?

genland
2006-11-18, 22:08
Färgen?
Ja cylinderrörena är i mässing i övrigt aluminium, plast o stål.

"man måste låsa den genomgående axeln,den är inte dragen från början o gör man inte det så kan den hoppa ur o då blir det svajigt.. "

Nog för att man väl inte tillhör
den yttersta intelligentian i landet men tror nog att jag skulle
ha upptäckt om den genomgående axeln hade hoppat ur sitt
läge....
Mvh Kent

bokis
2006-11-18, 22:29
Anledningen att jag frågade var att det är inte så lätt o se detta om ställen är monterade ( om de halkar ur med bara ett par mm så glappar det ) men givetvis ber jag om ursäkt för att jag
ställde en så korkad fråga...

genland
2006-11-24, 21:21
Har nu installerat Skev o Flaps.
2 av 4 luckor fick justeras för att passa i urtagen.
Inget större problem dock.
De medföljande roderlinkarna i plast är
tyvärr av samma eländiga konstruktion som
till Kyosho Calmato dvs en tunn plastpinne genom roderhornet.
Dessa bör enl min erfarenhet bytas ut.(en Calmato som
störtdök i backen efter att just densamma plastpinnen till
höjdroderlinken brustit, o detta under den 3:e flygturen).
Får väl be om ursäkt för att jag redovisar negativa
saker om detta kit :cry:
Mvh Kent

DrHanke
2006-11-24, 21:37
eländiga plastpinnar? Du får faktiskt ursäkta men jag själv flyger 2m maskiner med plast linkar och hitills har allt annat gått av utom linkarna. Oftast har ca gångjärnen gett med sig först.

Jag bygger alla mina maskiner med det som följer med och oftast har maskinen "dött" pga pilot fel, en gång dog min radio och den gången anser jag felet ligga på min jr radio.

Kan du inte lägga in detta under spitfire tråden istället, så har vi all samlad kompetens på ett ställe?

genland
2006-11-24, 22:56
Ciutat dr hanke" eländiga plastpinnar? Du får faktiskt ursäkta men jag själv flyger 2m maskiner med plast linkar och hitills har allt annat gått av utom linkarna. Oftast har ca gångjärnen gett med sig först."

Jag känner inte att jag behöver ursäkta att du flyger 2m maskiner
med plastlinkar med det resultat du redovisar.

Det är faktiskt inte så att jag fabulerar om Calmaton.

Din verklighet är din, o min verklighet är min.

Ber däremot om ursäkt för,
och håller med om att jag naturligtvis borde ha lagt in detta i Spitfiretråden.

Skall inte upprepas.
Min avsikt har aldrig varit att reta upp någon.
Bygger vidare o njuter av Christer L:s bilder o info om
sitt fantastiska Spitfirebygge.
Mvh Kent