handdator

Visa fullständig version : Radio?



matsen64
2006-10-31, 23:44
Hej! Jag har en äldre sändare av märket Graupner Super-exzellent 5016,Den är ochså märkt uppe på radion med Jr-propo NET-j128f den har åtta kanaler och två luckor bak som amn kan mixa en massa med men jag är inte så insatt i dessa finesser.Så därför undrar jag om det är någon som har en lika dan eller har haft som kan delge sig av sina erfarenheter av denna sändare. Den fungerar utmärkt. Mats

Magnus G
2006-11-01, 16:55
Jag har en lika dan, men märkt JR/Rossi(!).
I USA såldes den för övrigt av JR under namnet "Unlimited Series VIII pattern", medans den i resten av världen inte hade något specifikt namn utan betecknades av allt att dömma bara med NET-j128f

Fantastisk radio med en massa finesser trots att den är över 20 år gammal. Dock har jag köpt min begagnad så jag har ingen manual. :(
Radions funktioner är specialanpassad för F3A-flyg i början på 80-talet så många av finesserna har man liten praktisk nytta av, som de tre knapparna för tre varianter av snapproll(!) t.ex.
(Det fanns även andra versioner anpassade för helikopter och skalaflyg.)

Men de flesta av funktionerna är ju rätt självförklarande även utan manual om man haft andra sändare. Dual-rate, expo, utslagsbegränsning, snapprollsknappar(!), höjd-flap mixning etc. Den enda funktionen jag inte har lyckats begripa funktionen/meningen med är "Combination"-switchen/mixen.

Jag har sökt på nätet, men radion är så pass gammal att det knappt finns någon information att hitta tyvärr.