handdator

Visa fullständig version : Spexflight



Jakob
2006-11-02, 14:25
http://www.skaladagarna.se/Spexflight.htm

Kanske dags att börja fundera?

Jakob

Heliuffe
2007-02-18, 18:03
Hej
Kollade länken och upptäckte att vilkor för att flyga på Barkis är medlemsskap i SMFF
kolla in §2.1 och 2.2
http://www.srfk.com/docs/sakerhetsregler2007SRFK.pdf
Mvh heliuffe

Jakob
2007-02-18, 18:15
Hej!

Ja det stämmer säkert eftersom RCFF inte fanns när reglerna skrevs. Vi har ju bara funnits i 3 månader och det tar ofta lite tid innan nyheter sprider sig. Att man har med krav på medlemskap i SMFF är en försäkringsfråga och förhoppningsvis kommer detta att ändras till att också gälla RCFF medlemmar.

Heliuffe
2007-02-18, 19:08
Hej
Nja Jakob
Det var nog inte riktigt sant.
Reglerna är daterade i slutet av 2006 så nog var ni på G.
Observera att jag inte gnäller på er, men det finns regler på många fält runt om i detta land som gör det hela ganska invecklat idag.
Om man vill flyga på ett fält så skall man ta reda på vad som gäller vid det aktuella fältet.

jämför gärna med fullskalans PPR. och jag tror inte att någon fullskalaflygare skulle komma på tanken att strunta i något så viktigt.

Det kan faktiskt gälla en klubbs framtida användande av ett fält.
Det är inte lätt idag att få tag på ett fält där man inte stör grannar och miljö.
Vi har i dalarna nyss blivit av med ett utmärkt vinterfält p.g. a sällsynta fåglar.(inte ett skämt utan fullt allvar).

Så vänligen tänk på detta när ni gästar fält runt om i landet.

Mvh Heliuffe

tonic
2007-02-18, 19:12
Hej
Kollade länken och upptäckte att vilkor för att flyga på Barkis är medlemsskap i SMFF
kolla in §2.1 och 2.2
http://www.srfk.com/docs/sakerhetsregler2007SRFK.pdf
Mvh heliuffe


Jag flög på Barkis förra året. Då vart inte jag medlem i SMFF! Det var ingen som sa något. Och Jag tänke inte på det, då jag hade en egen försäkring.

Jakob
2007-02-18, 20:01
Hej!

Detta ämne har vi diskuterat mycket och vi tror inte att det kommer bli något problem. Många klubbar har redan sagt att de kommer att ändra i sina lokala regler och även tillåta RCFF medlemmar att flyga. Det är bra att du läser reglerna.

:up:

DrHanke
2007-02-18, 21:06
hehe utan att bråka så kommer barkis att få ett problem, läser man §1.2 så måste man inneha certifikat för den typ av modell du avser flyga med. Sedan kan man under §2.1 och §2.2 läsa att gäst flygare skall vara med i SMFF eller motsv utlänsk organisation samt inneha certifikat motsv det man skall flyga.

Jag tolkar detta som att 1, inga får flyga eftersom SMFF slopat rc certifikaten. 2, det låter mer som man pratar om PPL cert än rc cert. Denna klubb ligger på barkaby fpl och när jag läser reglerna låter de mer som om man pratar om PPL flygning?

Det känns som de säkerhets ansvariga tar sig själva på för stort ansvar samt att man inte helt är informerad om läget i resten av sverige... Det är hursom bra att ha dessa regler!!

tonic
2007-02-18, 23:13
hehe utan att bråka så kommer barkis att få ett problem, läser man §1.2 så måste man inneha certifikat för den typ av modell du avser flyga med. Sedan kan man under §2.1 och §2.2 läsa att gäst flygare skall vara med i SMFF eller motsv utlänsk organisation samt inneha certifikat motsv det man skall flyga.

Jag tolkar detta som att 1, inga får flyga eftersom SMFF slopat rc certifikaten. 2, det låter mer som man pratar om PPL cert än rc cert. Denna klubb ligger på barkaby fpl och när jag läser reglerna låter de mer som om man pratar om PPL flygning?

Det känns som de säkerhets ansvariga tar sig själva på för stort ansvar samt att man inte helt är informerad om läget i resten av sverige... Det är hursom bra att ha dessa regler!!

Word!

Oftast så har de inte tänkt igenom regelverket innan de sättr upp det :oops:

Heliuffe
2007-02-18, 23:35
Sorry

Trodde jag diskuterade med vuxna mäniskor
lägger ner detaa nu

Heliuffe

DrHanke
2007-02-19, 08:32
Det är precis vad du gör "Heliuffe", det är synd bara att så fort man skjuter hål på ballongerna med bra mot argument surar ni ihop å kryper tillbaka, jag ville inte få dig sur och arg jag för bara en konversation med motargument till det du skrev, det är måste väl ändå vara OK att motargumentera eller dementera felaktigheter? Det är ju en av de stora nackdelarna att månfa tror vad de hört, eller inte ens själva läst stadgar å protokoll då är det ju omöjligt att bilda sig en uppfattning om vad det handlar om?

Jag vill inte skjuta ditt säkerhetstänk i botten, säkerheten kring våra fält är enormt viktiga för vår fortsatta existens. Men att jämnföra med PPL flyget hela tiden är inte en lösning, jag tror inte alla modellflygare i sverige vill ha med LFV osv att göra! Ju mer vi kan sköta oss själv ju bättre och billigare är det.

Heliuffe
2007-02-19, 17:02
hej igen
Nej drhanke jag surar inte och jag drar mig inte tillbaka.
Men, att läsa regler "som fan läser bibeln" och göra sig lustig över folk som lägger ner fritid på att få ett fält att fungera det anser jag inte är särskilt vuxet.

Regler är till för att följas ,på många fält i sverige t.ex. barkarby ,borlänge och sundbro i uppsala kan det vara förenat med livsfara för fullskalaflygarna om man inte känner till dessa regler.

Det jag menar och också skrev var att det på de flesta fält i dag krävs en del av de som vistas där.bland annat cert, jag vet att SMFF har lagt dem i träda ,men många klubbar inkl vår egen kräver uppflygning med motsvarande kunskap för att få spaka själv på fältet.
Och på många ställen gäller även att man skall vara medlem i SMFF.
Vilket gör att det blir en konflikt då jag inte vet om besökaren har en försäkring som gäller vid en olycka.
Jag vill inte komma i det läget att jag på fältet måste begära att gästflygare har med sig försäkringsbesked för att få flyga på t.ex vårt fält.

Heliuffe

george_007
2007-02-19, 19:27
Hej Killar!

Jag heter Georg Blom och är ordförande i SRFK. Bra diskussion detta och det ni säger får mig att inse att vi i SRFK troligen måste tänka till och ta ställning till detta.

Säkerhetsreglerna kan tyckas vara nya, men vi har bara gjort några mindre uppdateringar. Det mesta härstammar från ett par år tillbaka och vi har uppenbarligen inte hängt med riktigt i "rc cert" frågan. Vi kräver dock fortfarande "rc-cert" i väntan på att SMFF bestämmer sig för hur det ska se ut. Att någon flugit där utan "rc cert" beror nog mer på att alla kanske inte rigoröst kollar gästflygare.

Har RCFF något program för "rc cert"?

Däremot tror jag att vår Skaladagsgeneral kan svara frågan om vad som gäller specifikt för Skaladagarna. Ni når honom på skalageneral@srfk.com.

Hälsar
Georg Blom
Ordförande SRFK
www.srfk.com

bokis
2007-02-19, 21:02
Välkommen hit George!
Tack för att du tog dig tid o svara,hoppas utfallet av funderingarna blir trevliga för oss alla!
Men faktum är:RC-cert är väck,vad ska ni göra om den som ska flyga inte har RC-cert o numera ,inte kan ta det?
Jag har RC-cert men att använda detta för att påvisa att men är lämplig flygare är jag tveksam till,därom få de lärde gärna tvista om,jag har en åsikt om detta men den tror jag att jag håller för mig själv he,he..

O Heliuffe,jag har ett fält o kräver inget cert. för att du ska få flyga eller nån annan för den delen..
Sunt förnuft o en försäkring A´la SMFF eller "våran" så är jag nöjd..
Och:ja,du diskuterar med vuxna människor som :

1.Har ledsnat på byråkratiskt tjafs o vill flyga o ha kul med ett fullgott
skydd om olyckan är framme( o det har våra betalande medlemmar)

2. Ståtar med sitt namn bakom signaturen..Jag har väldigt svårt att ta en anonym på allvar men detta är min personliga åsikt..

Heliuffe
2007-02-19, 21:36
Hej igen
Ledsen om inte mitt namn syns, det trodde jag det gjorde
Jag heter Ulf Höglin, bor i Säter och är alldeles för gammal
har sysslat med modellflyg i snart 30 år började när jag var 13.
har aldrig försökt vara anonym .
(min mailadress har funnits hela tiden och eftersom jag har en teliamail så är jag inte anonym)
Vad gäller certen så fortsätter vi med proven som tidigare i vår klubb för att få flyga själv.

Heliuffe

DrHanke
2007-02-19, 22:02
se där, titta vilken bra konversation vi fick till! Ibland måste man shocka lite för att få fart på en bra diskussion...

Att flygfält har säkerhetsregler ser jag mer som en självklarhet, tillika att de som flyger har en försäkring!

Vad jag mer konkret menar och vill är att man mer tänker i rc flyg banor när man sätter upp sina fältregler, likså att man tar fram reglerna så de lätt kan tolkas av piloten samt kan anses av piloten och gäster som relevanta och utformade kring sunt förnuft. Vad jag själv anser är att många fokuserar kring piloten och vad han får eller inte får göra, men inga regler vad jag har läst skriver vad besökande får eller inte får göra! Många gånger som jag flygit på fältet å rätt som de är springer 2-4 ungar omkring, eller hundar mm. Jag anser att i fälregler skall även icke piloter eller pilot som ej flyger även skall ha några enkla regler?

Sen tror jag att de flesta klubbar kommer godkänna RCFF medlem att flyga på sina fält, jag skulle finna det väldigt konstigt om en gäst pilot medlem i RCFF inte skulle få flyga? Huvudsaken måste ju vara att man har en relevant försäkring?

RC-cert eller motsv tror jag är en process som måste diskuteras fram! Lite som bokis säger att ta ett cert är egentligen bara ett bevis på att man en gång kunde flyga, hur många tar inte körkort idag men imorn åker på fortkörningsböter? Vad jag menar är att man borde dela upp det i två steg, man gör ett prov på säkerheten säg 30 frågor, sen flyger man upp för en kontrollant och erhåller därmed ett utbildningsbevis. Jag tycker att har man kunskap och förståelse för säker flygning så löser sig flygbiten per automatik? Vad tycker ni??

Oj mycket babblande! Skriv gärna lite om vad ni tycker!!

george_007
2007-03-06, 17:09
Hej alla!

Styrelsen i SRFK har diskuterat detta internt och med Skalageneralen och just nu gäller att man ska vara medlem i SMFF eller motsvarande utländsk organisation för att flyga på Barkis. Detta gäller även för Skaladagarna.

När det gäller rc-cert så gäller det fortfarande även om det inte går att ta längre. De som tagit SMFF rc-cert kan fortfarande visa upp det och de som inte tagit det kan inte flyga på Barkis.

Jag personligen är inte oäven till att ändra på detta i framtiden (man måste anpassa sig till verkligheten), men just nu är det detta som gäller.

Hälsar
Georg

Jakob
2007-03-06, 17:25
Hej!

Det var ju tråkigt att höra då får gänget som jag tänkt åka med skrinlägga planerna på Barkaby i år. :cry:
Hoppas att det ändras snart!

Ekis
2007-03-06, 18:25
Georg, hur löser ni problemet med nya medlemmar som vill lära sig flyga hos er men inte har möjlighet att ta ett cert längre? De får ju inte flyga efter att de fått sin nybörjarutbildning? Som jag ser det är detta ett moment 22 för er just nu. Det måste bli svårt att värva nya medlemmar med en sådan regel....
Mvh
Peter Ekelund

george_007
2007-03-06, 18:35
Tjena Ekis!

Känner igen din vackra nuna från rcheli.se!

Jo, du har helt rätt i detta. Dock förlitar vi oss på att SMFF snart kommer ut med nya direktiv för rc-licens som jag tror det ska heta istället för rc-cert. Vi hoppas att detta kommer på plats innan sommaren.

Gör det inte det så kommer vi under tiden fram till dess ha samma krav som rc-cert hade tidigare och utfärda ett "interims-cert" för att flyga på Barkis. Kalla det ett "SRFK klubb-cert" om du vill tills förbundet tagit fram det nya reglementet. Det gör det möjligt för nya medlemmar att flyga upp som vanligt. Vi har det redan sedan tidigare så medlemmar som just tagit cert kunnat flyga direkt efter uppflygning medan de väntar på att det riktiga certet skickats från SMFF.

Jag är inte säker på att jag förstått om RCFF har ett eget cert eller inte. Finns det?

Hälsar
Georg

Ekis
2007-03-06, 18:37
Jadu george, men flyger ju såklart lite planka också! Inte bara helikopter. Nej RCFF har inte tagit fram några sådana riktlinjer ännu. Det har diskuterats flitigt fram o tillbaks om dess vara eller icke vara.

McRegor
2007-03-06, 18:44
Hej,
Måste säga att RC-certkravet på Barkis detta år förvånar mig en aning. Eftersom det inte gått att ta RC-cert senaste året så är ju definitivt alla "nyare" flygare bannade detta år. Undrar hur många av fjolårets flygare som uppfyllde cert-kravet ? Uppenbarligen fanns det några som inte gjorde det... Och i mina ögon är RC-certet inte på något sätt en garanti för att man kan framföra kärran på ett lämpligt sätt...
Nåväl - givetvis måste säkerhetstänkandet hållas synnerligen högt på ett sådant meeting - det är helt klart.
Men - min uppfattning är att turbin-kärrorna är den största säkerhetsrisken - en sån kärra i full fart nån meter ovanför asfalten är inte att leka med - då publiken dessutom står bara ett fåtal meter ifrån bankanten. Ur säkerhetssynpunkt vore ett alternativ att inte tillåta dessa kärror alternativt att lägga "flight line" avsevärt längre från publiken. Därigenom skulle säkerheten ökas högst avsevärt. Dessutom tillåts också privatflyget att starta och landa vilket förvånar mig mycket - det är inte många meter mellan publiken och privatkärrorna här heller. Och det tycks vara poppis att flyga privatkärra på Barkis dessa dagar - antagligen är det kul att visa upp sig - tyvärr.
Nä, detta var mest klagomål - men i säkerhetens tecken dock !
Dock är era Skaladagar en av årets höjdpunkter för mig så jag vill absolut inte att ni av säkerhetbrister eller än värre - olyckor - tvingas lägga ner. Det skulle vara närapå en "modellflygkatastrof" - i vart fall för oss i Mellansverige.
Lycka till med arrangemanget - ni har definitivt mitt stöd för denna "flygfest".
Hälsningar
Roger

george_007
2007-03-06, 18:50
OK.

Personligen tycker jag att det som är viktigt är:

1. Att man har en försäkring. Därför krav på medlemskap i SMFF. Vi i SRFK bör analysera och förstå vad RCFFs försäkring innebär. Är den likvärdig eller bättre än SMFF bör vi tillåta RCFF-medlemmar.

2. Att man kan styrka att man kan flyga. Det kan man göra på flera sätt. RC-cert eller motsvarande är det enklaste. Notera att det i §2.1 i våra säkerhetsregler står:

"Gästflygaren eller inbjudande medlem skall dessutom vara innehavare av certifikat för den typ av flygning som avses."

Andra alternativet är alltså att man är inbjuden och den SRFK-medlem som bjuder in har cert och styrker att vederbörande kan flyga. Då behöver gästen inte ha rc-cert.

Tredje alternativet är att göra en uppflygning på plats, vilket jag inte tror fungerar i praktiken då det skulle bli lite för jobbigt för mig (som enda cert-kontrollant i klubben) att hänga på fältet varje gång någon kommer på besök.

Hälsar
Georg

george_007
2007-03-06, 19:13
Hej Roger!

Låt se om jag kan svara på dina frågor:

1. Alla våra elever som tog RC-cert förra året har fått det från SMFF (såvitt jag vet iallfall). Därför har vi inga problem just nu med nykläckta piloter. de har alla fått sina cert. Har de inte det så har de iallfall sina "interims-cert" som duger lika bra (hos oss eftersom vi utfärdat dem).

2. Om man flyger upp på Barkis så gör man det för mig. Jag släpper inte igenom en enda pilot som inte kan flyga, även om man hållit på i 20 år. (Vi hade faktiskt en ny medlem som bytte klubb just pga av detta. Han "orkade" inte flyga upp). Men, vi måste vara benhårda på detta då en olycka skulle innebära katastrof för alla som flyger på Barkis. Troligtvis skulle vi alla tvingas lägga ner verksamheten då och därför vill vi inte chansa, om man säger så. Så har man fått ett RC-cert genom mig så kan man flyga. Dessutom gör jag en bedömning av personen i helhet, tittar på handhavande av modell på marken m.m. för att bilda mig en uppfattning. Säkerhet börjar i huvudet, det gäller att ha rätt inställning. En bra pilot är en som inte flyger över sin förmåga. Jag tycker kraven från SMFF vid en uppflygning ställer (ställde) tillräckligt höga krav på piloten för att visa att man kan flyga.

3. När det gäller Skaladagarna och säkerheten som gäller där så spärrar vi av så publiken inte kommer närmare banan än cirka 20 meter (uppskattar lite). Sedan är ju banan rätt bred och planen flygs mitt över banan så där har man kanske 10 meter till i avstånd. Naturligtvis flyger man alltd längst med banan vid passage så man inte flyger rakt mot publiken.

4. Under Skaladagarna har vi en person med flygradio-cert och flygradio i handen ståendes mitt på flight line. Han har konstant radiokontakt med alla flygplan i Barkis ATZ (öppen frekvens, ingen trafikledning) och ser till att de plan som ska starta/landa gör det kontrollerat när inga modeller finns i luften. De starter och landningar som görs sker enligt ett överenskommet schema (slot-tider) som är framtaget med Barkarby Flygklubb. Även NOTAM lägga ut så alla piloter som ska starta/landa på Barkis denna helg vet om att vi finns på plats.

5. Tack för ditt stöd, Roger, och även om våra regler just nu är lite "out of date" hoppas jag ni känner er välkomna till Barkis, på Skaladagarna eller någon annan gång. Förhoppningsvis vet vi lite mer om RC-cert efter SMFF's årsmöte 25:e Mars. Den som är ansvarig inom RCFF får gärna höra av sig till mig ang. RCFF's försäkring och eventuellt framtida RC-cert.

Hälsar
Georg

McRegor
2007-03-06, 20:25
Hej George,
Du var attans så snabb att svara..:)
Ja, jag förstår dig helt och förstår likaså att ni jobbar hårt med säkerheten men min tveksamhet beträffande farligheten av turbinkärror resp privatplan kvarstår... De fåtal meter - även om det är 30 m - går oerhört fort om en olycka är framme - bara bråkdelar av en sekund med en snabb kärra... Och ingen i publiken lär hinna reagera, tyvärr... För mig får ni gärna stryka turbinkärrornas flygande - dom är härliga att lyssna på men jag personligen bedömer riskerna som alltför höga, tyvärr...
Och senast ifjol var det väl en smäll med en turbin vill jag minnas...och häromåret likaså när Per Strömmen spann i backen - dock på "rätt" sida av banan...
Och privatkärrornas starter och landningar är en av få saker som irriterar mig eftersom det försenar era program högst avsevärt emellanåt - så ut med dom också..:)
Nä, nu skall jag inte "tjöta" mera om detta.
Lycka till med arrangemanget - det måste vara ett jättejobb att genomföra !
Hälsningar
Roger

bokis
2007-03-06, 20:47
..å jag som tänkte vara med i år...Där sprack det... :(
Nåja,man kan inte få allt här på jorden eller?
Tycker dock att det är synd att ni väljer att tillämpa det på detta sätt men
men det står er fritt att göra som ni vill..
Undlåter mig dock o tycka att just kravet på RC-cert är ett riktigt moment 22 som nån skrev,att man ska ha något som inte går o skaffa..

george_007
2007-03-07, 09:42
Hej Roger!

Ja, helt ofarligt är det inte och därför gör vi vad vi kan för att minimera riskerna. Att två kärror gått i backen de senaste åren utan att ens vara i närheten att skada någon kanske kan ses som att våra säkerhetsregler fungerar.

Att de stora flygplanen tillåts starta/land under helgen beror på att vi anser att det är viktigt att alla som flyger på Barkis är nöjda. Skulle vi stänga av Barkis en hel helg under högsäsong skulle missnöjet hos "fullskalapiloterna" öka markant.

Allt detta till trots tror vi att alla som kommer och tittar kommer att uppskatta Skaladagarna även i år. Och du har rätt, det är ett jättejobb! :)

Bokis, låt oss se vad som händer framöver. Just nu gäller det som jag skriver ovan, men det är en bit kvar till Skaladagarna och det kanske ändras. Idag vågar jag dock inte lova något. Våra och SMFF stadgar är tydliga och det ska till ett årsmöte för att ändra på dem. Vi har inte årsmöte i SRFK förrän i November så det kanske blir ett "mellanår" i år vad gäller denna fråga.

Hälsar
Georg

bokis
2007-03-12, 12:38
Hej Georg!
Har haft ett samtal med en pusselbyggande,blöjbytande,förkylda
Lasse W. om "vårt problem" o fasen vet om detta inte ska gå o lösa..

Vi är några härikring som skulle vilja flyga på ert evenemang och det enda som det i mina ögon stupar på är RC-cert..
Min undran är: Vad säger SMFF om dettas flygkunnighetsbevis?
Faktum är ju att man tog bort det när det uppdagades att LFV är den enda instansen som får utverka slikt med medföljande kostnader..
O att LFV mig veterligt upplyste SMFF om detta o de tog konsekvenserna
o stoppade utdelandet av dessa. Så att i dagsläget dela ut detta är mindre bra..
Att sen en del klubbar fortsätter tyder mer på dålig komunikation än något annat..

Nu åter till själva flygandet: räcker det för er del att en "känd" flygare
säger att det är OK om jag eller någon annan flyger?
I så fall så kanske problemet går o lösa..
Vi är flera som skulle vilja anmäla oss till ert eminenta evenemang!
O gäller det vår (RCFF) försäkring så finns villkoren att läsa i forumet
ocha jag tror mig veta att det är en riktigt bra försäkring..

george_007
2007-03-12, 13:19
Hej Bokis!

Alla vägar fram är bra!

Låt mig bara poängtera en sak innan jag börjar. Den enda som kan lova något i denna fråga är Skalageneralen. Hans beslut inkluderar Styrelsens ställningstagande (SRFKs Styrelse). Tänk på att ingen annan kan lova er något.

Men för att svara på din fråga tror jag att det finns en möjlighet i det upplägg du nämner. Jag kommer ta upp det med Styrelsen men jag vet att det som gäller just nu är att man ska vara SMFF-ansluten (om man kommer från Sverige).

Just nu rättar detta med "känd" alltså bara till RC-licensproblematiken och där tror jag det kommer att funka.

Jag återkommer senare i vår men närmare besked.

Håll gärna kontakten med mig och/eller Skalageneralen i denna fråga så du inte får massa olika besked från olika håll. Du hittar min kontaktinfo på www.srfk.com.

Hälsar
Georg

AM
2007-03-12, 22:52
Hej,
det här är ju riktigt spännande läsning.

Angående RC-Cert. De personer som kvaddade 2006 under Barkabydagarna var alla respekterade och erkänt duktiga modellflygare. Då kan vi ju lägga ner all vidare diskussion kring det. Som Henke påkekade; Ett RC-Cert bevisar inget. SMFF fick "dra in" RC-Certet för att de fick en påbackning från Luftfartsstyrelsen om att just denna myndighet är den enda myndighet som får utfärda flygcertifikat.

RCFF har säkerhetsrekommendationer som bör följas. Detta i princip för att försäkringarna (flera stycken) ska gälla. Det är m.a.o. sunt förnuft som gäller när man flyger - var man än flyger. Vid en olycka kommer försäkringsbolagen ALLTID att värdera hurvida man uppfyllt kraven på just sunt förnuft. Ett RC-Cert gör varken till eller från. Ett modellflygfält eller flygfält (fullskala) är inget undantag. Varje klubb bör ju också ta fram egna LOKALA säkerhetsregler som tar hänsyn till buller, grannar etc.

Sedan måste jag få påpeka att man blir mörkrädd när man läser vad Ni i Barkarby diskuterar på Era styrelsemötet:

Styrelsen i SRFK har diskuterat detta internt och med Skalageneralen och just nu gäller att man ska vara medlem i SMFF eller motsvarande utländsk organisation för att flyga på Barkis. Detta gäller även för Skaladagarna.

Är Skaladagarna ett SMFF-arrangemang? Finns det ekonomiska intressen från SMFF i evenemanget? Då skulle man möjligtvis kunna förstå resonemanget.

RCFF-piloter är alltså inte accepterade. Är det beroende på försäkringvillkor eller att RCFF inte utfärdar RC-certifikat - som ju inte får finnas?

Jag vill då göra följande förtydligande:

RCFF väljs i april in i Rikskorpen som ett förbund. Korpen ju är ett specialförbund under RF - precis som Flygsportsförbundet. Bägge organisationer är anslutna till Riksidrottsförbundet - RF. Flygsportsförbundet har knappt 20.000 medlemmar, Korpen har 162.000 medlemmar och är representerat på 260 orter i landet.

Så kort sagt; SMFF och RCFF har exakt samma försäkringsskydd via RF. RCFF har dessutom två egna försäkringar - olycksfall och ansvar.

Men den allra största skillnaden ligger i att RCFF kommer att bibehålla medlemsavgiften på 100 kr inklusive avgifter till Korpen och RF.

RCFF är till för den stora grupp av nya och gamla modellflygare som flyger för nöjes skull och som har saknat ett förbund som tillvaratar deras intressen. Som korpflygare sätts hälsa, nöje och rekreation i centrum - och en av landets största organisationer backar upp den verksamheten.
Genom landets alla lokala korpförbund får klubbarna dessutom möjlighet att komma in under ett starkt organisatoriskt "tak" i kommunerna. Detta kan ge bra utdelning på lokalt plan - precis där hjälpen och stödet behövs.

Mvh
Ove Nielsen
Ordförande RCFF

george_007
2007-03-13, 01:09
Hej!

Med en dåres envishet hävdar jag ändå att något form av bevis att man kan flyga är rimligt. Att folk med körkort för bil krockar vet vi ju alla men det är likväl lag på att man ska ha körkort om man ska köra bil. Att säga att RC-licens är meningslöst är som att säga att körkort är meningslöst bara för att en och annan krockar.

RC-licens frågan kommer tas upp på SMFF's årsmöte 25/3. Efter det hoppas jag att den frågan är löst.

Ett huvudskäl till att vi håller oss till SMFF är att vi tycker att Flyg-Sverige är tillräckligt litet som det är utan att vi delar upp oss. Att ni är med i Korpen hjälper nog inte FSF om man ser till "storlek är styrka". Därför håller vi oss till SMFF som är anslutet till FSF.

Skaladagarna är inte ett SMFF arrangemang utan ett SRFK arrangemang. Det låter rimligt att anta att vi i SRFK då lägger upp regelverket. Just nu ser det som sagt ut som det gör, mest av historiska skäl (RCFF är så nytt att vi egentligen inte hunnit ta ställning till det ordentligt). Kortsiktigt gäller iallafall det som jag skrivit i detta inlägg.

Ove, att du blir mörkrädd när du läser vad vi diskuterar i Barkarby anser jag vara en onödig kommentar som troligtvis inte snabbar på ett förbättrat samarbete mellan RCFF- och SMFF-anslutna klubbar. Ett dylikt påhopp hade jag inte väntat mig från en Ordförande som vill att fler klubbar ska ansluta sig till det egna förbundet.

Hälsar
Georg

Brauer
2007-03-13, 11:15
Alltså inte för att var sån, men att det pratas så mycket om försäkringen känns lite för mig som att acceptera olyckor, bara man kan betala. Jag vet att ingen av er menar det, det låter bara lite konstigt i dialogen.

Det här med rc-cert är ju en bra grundtanke. Helt klart! Men jag måste nog också påpeka att jag aldrig skulle kunnat få ihop en modell och flyga den enligt "riktig" säkerhet när jag tog cert. Att kunna spaka en modell räcker inte för att få ordentlig säkerhet. Jag tycker nog som Roger, att det är de oförutsedda händelserna som behöver minskas.
All heder åt dig Georg, ni gör ett fantastiskt jobb! Men jag tror att ni gör det lite svårare än ni behöver just nu. Finns det kanske möjlighet för gästflygare att innan evenemanget "checka in" och flyga en sväng? Då vore problemet löst kring rc-cert. Det viktiga är väl inte vad som står på pappret, utan vad piloten kan prestera i form av säkerhet? Vill ni få upp säkerheten borde nog en genomgång av varje modell vara mer obligatorisk än ett flygprov. En brusten link på en helikopter eller flygplan kan i förlängningen ställa till det ordentligt för någon stackare.

Vi får ju hoppas att det blir ett bra event i år också, och att ingen hamnar utanför.

george_007
2007-03-13, 11:47
Hej!

Ja, det är inte upp till mig ensamt att besluta hur vi (SRFK) ställer oss i dessa frågor men jag lovar göra allt jag kan för att göra det möjligt för flygare oavsett härkomst och tillhörighet att flyga hos oss, både på Skaldagarna och annars.

Jag tror att vår Skalageneral kommer kräva besiktning av modeller innan flygning på Skaladagarna, men jag är inte helt säker. Jag vill minnas att han har pratat om det iallafall.

Jag tror att en check-in med flygning, även om det är en bra tanke i teorin, inte blir möjlig i praktiken då vi inte får tillgång till fältet vid huvudbanan förrän sent på fredagen och då ska vi bygga upp hela mässområdet.

För rc-cert tror jag det räcker om man är "känd" (kolla med vår Skalageneral för säkerhets skull). Det som återstår är alltså försäkringsfrågan. Den kanske går att lösa. Jag ska ta upp det på nästa Styrelsemöte.


Hälsar
Georg

bokis
2007-03-13, 15:31
Låter lovande Georg!
Brauer,utan att vara en olyckskorp,just försäkringen ÄR oerhört viktig
utifall olyckan är framme..Modellerna är stora ,tunga o snabba så händer det något så KAN konsekvenserna bli mycket trista..
Givetvis ska det göras så mycket som möjligt för att mota fan i grinden men man skall alltid räkna med att det värsta kan inträffa..
Det har redan hänt utomlands och enligt sannolikhetsläran kommer det att hända här också tyvärr..
Däremot så tror jag inte att ett RC-cert gör någon som helst skillnad men det är min åsikt...

Brauer
2007-03-13, 16:26
Brauer,utan att vara en olyckskorp,just försäkringen ÄR oerhört viktig utifall olyckan är framme..Modellerna är stora ,tunga o snabba så händer det något så KAN konsekvenserna bli mycket trista..
Givetvis ska det göras så mycket som möjligt för att mota fan i grinden men man skall alltid räkna med att det värsta kan inträffa..
Det har redan hänt utomlands och enligt sannolikhetsläran kommer det att hända här också tyvärr..
Däremot så tror jag inte att ett RC-cert gör någon som helst skillnad men det är min åsikt...

Det jag menade var att flygplan kan trilla ner oavsett om man har försäkring eller inte. Jag skulle aldrig flyga utan försäkring, men poängen är att minska krascherna istället för att bara fokusera på att minska problemen efter. Ingen försäkring kan någonsin ge tillbaka ett liv som förstörts eller kanske helt slutat. Det var SÅ jag menade :p