handdator

Visa fullständig version : Kontakt till Futaba



hakank
2006-11-03, 11:16
Nån som vet var man kan köpa en lös han-kontakt passande Futaba av typen
FF9 ?

Bild här:

http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb3.htm

Tack på förhand!

/Håkan

AM
2006-11-03, 11:59
Jag har lärar/elevkablar liggande med de kontakterna.

Mvh
Ove

hakank
2006-11-03, 12:15
Jag har lärar/elevkablar liggande med de kontakterna.

Mvh
Ove

Hittade inga på din sida..Är det gjutna kontakter? Jag skall göra en Futaba-till-Hitec kabel..

/Håkan

AM
2006-11-03, 13:02
Jag tror nästan att jag har en sådan liggande också. Fyrkantig kontakt i ena änden och den runda "DIN"-kontakten i den andra. Passar "gamla" och nya Futaba.

Mvh
Ove

hakank
2006-11-03, 14:23
Jag tror nästan att jag har en sådan liggande också. Fyrkantig kontakt i ena änden och den runda "DIN"-kontakten i den andra. Passar "gamla" och nya Futaba.

Mvh
Ove

Låter alldeles utmärkt. Kan du lägga den lite åt sidan så jag kan lägga med den i en beställning alldeles strax?

/Håkan

McRegor
2006-11-03, 15:50
Hej,
Vill bara utfärda en allmän varning att koppla hop sändare av olika fabrkat - det fungerar inte jämt så bra och kan i värsta fall innebära att nån av sändarna upphör att fungera... Har hört av RC-reparatör att skador i sändarens elektronik orsakade av sådana experiment numera är en av de vanligaste felorsakerna på sändare.
Den sladd som Ove har är antagligen tänkt mellan en nyare Futaba och en äldre.
Hälsningar
PS: Tänk också på att kanalordnngen kan vara olika mellan olika fabrikat - då fungerar det inte heller med lärar-elev-kopplng.

hakank
2006-11-03, 16:18
Hej,
Vill bara utfärda en allmän varning att koppla hop sändare av olika fabrkat - det fungerar inte jämt så bra och kan i värsta fall innebära att nån av sändarna upphör att fungera... Har hört av RC-reparatör att skador i sändarens elektronik orsakade av sådana experiment numera är en av de vanligaste felorsakerna på sändare.
Den sladd som Ove har är antagligen tänkt mellan en nyare Futaba och en äldre.
Hälsningar
PS: Tänk också på att kanalordnngen kan vara olika mellan olika fabrikat - då fungerar det inte heller med lärar-elev-kopplng.

Jo. Du har nog helt rätt. Fast denna uppsättning skulle vara så att Futaban
var master. Hitecen en slav, som dessutom var avstängd. Borde ju eliminera risken att bränna upp den, eller Futaban.

Tror att om man plöjer igenom detta:

http://users.belgacom.net/TX2TX/tx2tx/english/tx2txgb1.htm

så kanske man hittar rätt..

/Håkan

McRegor
2006-11-03, 16:34
Hej Håkan,
Möjligt att du kan ha rätt men jag skulle tveka - i vart fall innan jag talat med Kaj på Futaba-servicen... Synd att kvadda en fin FF9:a..:)
Hälsningar
Roger

_Nik_
2006-11-03, 17:41
man kan väl lyssna på futaba själva som skriver på sin egen sida:

"The Futaba trainer cord can be used with HiTec radios as the "student's" radio. If using HiTec radios as a "teacher" radio, use the HiTec cord. Other brands of radios are not supported or compatible with the Futaba trainer systems"

/Nik - team rcheli.se

AM
2006-11-03, 17:42
Det brukar gå bra att koppla ihop Hitec och Futaba. Man ska kolla någon bygling. Jag minns inte vilken, men annars ska det inte vara något problem. Med den "gamla" lärar/elevsladden behövde man inte slå på Elevsändaren. Den fick spänning från Lärarsändaren.

Mvh
Ove

hakank
2006-11-03, 17:43
Hej Håkan,
Möjligt att du kan ha rätt men jag skulle tveka - i vart fall innan jag talat med Kaj på Futaba-servicen... Synd att kvadda en fin FF9:a..:)
Hälsningar
Roger

Jo, det är visserligen en T4EXA med den kontakten. Å andra sidan är det en jäkligt fin sändare. Har du möjligen email till Kaj?
/Håkan

McRegor
2006-11-03, 19:04
Hej,
Kör man Futaba-Futaba så behöver man inte slå på elev-sändaren.
Men nyare Futabor - t ex FF9 och FF6Exa - så kan man bl a välja valfritt från vilken sändare alla inställningar skall hämtas.
Rekommenderar att du ringer Kaj - men vet inte hur det är med telefonpassnngen denna helg eftersom han står i Minicars monter på Hobbymässan t o m söndag. Men du kommer till Kajs RC Service på 021-205 15.
Hälsningar
Roger