handdator

Visa fullständig version : Nya modeller i hangaren - Aito samt Typhoon 430



McRegor
2006-11-06, 14:11
Hej,
Senaste veckorna har inneburit premiär för ett par nya kärror - inomhus-slöflygaren Aito samt den något raskare Typhoon 430 som definitivt inte lämpar sig inomhus..:)
Ni kan läsa några ord om Aito här - http://www.mcregor.se/Aito.htm - och Typhoon:en här - http://www.mcregor.se/Typhoon430.htm
Senare kommer det lite mera omdömen och även några bilder ytterligare.
Hälsningar
Roger

bokis
2006-11-06, 14:29
Kul läsning Mcr! Denna dära dubbeldäckaren såg najs ut!
Själv är jag just inkommen från lite elflyg (jo du läste rätt!).
Härlig dag idag! :D

Utmanaren2002
2006-11-07, 15:29
Hej!
Den där Aito måste jag få se flyga! Jag söker ett lågfartsflyg att träna inomhusflygning med. Håller den för påhälsningar i tak och vägg?
Vi hörs...
/Göran

McRegor
2006-11-07, 15:32
Hej!
Den där Aito måste jag få se flyga! Jag söker ett lågfartsflyg att träna inomhusflygning med. Håller den för påhälsningar i tak och vägg?
Vi hörs...
/Göran
Tjena Göran,
Njaaa...inte håller den värst bra... Snacket att deras depron är starkare än andras är nog bara...snack...
Håller på att modda den lite nu inför söndagskvällsflygningen. Du har väl din Blade redo..:)
Hälsningar
Roger

H_enke
2006-11-07, 17:19
Extrapur segare än vanlig depron, inte starkare.

McRegor
2006-11-07, 17:54
Extrapur segare än vanlig depron, inte starkare.
Hej,
Och vad är då försäljnngsargumentet - segare i detta fall borde vara liktydigt med starkare. För depronen spricker ju oftast sönder och då borde ett segare material vara starkare. Men det är nog helt enkelt bara två olika handelsnamn för i grunden likartade produkter. Nåväl - det är väl kärran i sig som är intressant och jag började igår att flytta ut sidaservot och sätta rak stötstång i kf i st f pull-pull med nylonlinor. Tror mera på denna lösning med ett såpass flexibelt material som depron i kombination med likaså flexibla nylonlinor. Det skall nog till stadigare doningar om pull-pull skall komma till sin rätt.
Hälsningar
Roger

H_enke
2006-11-07, 18:34
Med segare menade jag att det flexar mer, behövs tex mer stöttor än på en dd-depronkärra.

Menmen, försäljningsargumnet trode jag var att det är lättare än depron!
Det är fördelen med det som jag kan se det.

Det där nylonlinor är svårt. Jag har sett några Munkar på vårt inomuhusflyg i klubben (Mystic och phaser), där hade de stumma fiskelinor, det fungerade bra.

colsson
2006-11-07, 19:10
och Pittsen då? Den väntar jag på!!

McRegor
2006-11-07, 20:11
och Pittsen då? Den väntar jag på!!
...jag också...
Jag hade problem med några nya servon som skulle sitta i Pittsen - därför blev den stående och jag har nog byggt 4 kärror under tiden. Just nu lite översyn på inomhuskärrorna - sen kanske det blir att slutföra Pittsen. Det är verkligen inte mycket kvar - utifrån ser den nog helt klar ut. Sen får vi se om vädret tillåter premiärflygning detta år eller om den blir till våren.
Sen är jag lite småsugen på en E-Flite Mini Ultra Stick - min gamla kära "Das Little Stick" - salig i åminnelse efter en midair en midsommarafton på Dragsängarna - har ju en speciell plats i mitt hjärta.. :heart:
Kanske kan llla Ultra Sticken fylla upp lite efter favoriten...
Och varför inte skidor på lilla Ultra Sticken - då har man ju alldeles automatiskt en ny vinterkärra också...
Nog om detta !
Ha det Christian - vi höres
Roger

McRegor
2006-11-08, 12:55
Hej igen,
En solig lunch och lugnt väder innebar idag en sväng till fältet och ett par ackars flygfning med Typhoonen. Har nu fått trim på den så nu börjar man känna igen sig i The Wing - dock oerhört mycket raskare - både i fart och roderrespons (inte minst roll rate).
Flög drygt 8 minuters motortid med vardera ackarna (Kokam 3S740) - varierad flygning alltså inte fullskaft hela tiden. Och ackarna var kalla efter flygningarna - dock påverkade väl temperaturen i luften detta lite. Skall bli intressant att se hur mycket man "får in" i ackarna vid laddningen. Denna storlek av acke är nog alldeles lagom ur viktsynpunkt - TP nästan på pricken (bara aningen framtung faktiskt) och genom den förhållandevis lilla - men belastningståliga - acken så hålls totalvikten nere.
Kan inte annat än rekommendera denna lilla, enkla, roliga och snabba kärra !
Hälsningar
Roger

Edit: Det gick i 530--540 mAh i ackarna - inga problem alltså med 8 minuters flygtid. I vart fall om man inte ger järnet hela tiden.

colsson
2006-11-08, 13:49
Jag blev sugen på Aiton för vinterns inomhusflyg.. Den flyger ju verkligen långsamt!

McRegor
2006-11-08, 15:06
Jag blev sugen på Aiton för vinterns inomhusflyg.. Den flyger ju verkligen långsamt!
Hej,
Som jag sa så har jag moddat min lite under veckan - på söndag kommer svaret hur den fungerar. Men den är rätt stor - alltså lite otymplig att transportera - och tyvärr också lätt att skada under transporten.
Ett alternativ kan vara Quasar - http://www.el-fly.dk/quasar-1.asp - vilken är i stort sett identisk - och 295 danska kronor är ju en aning billigare. Ett par kompisar flyger med sådana och dom fungerar också bra - du kan ju komplettera med "luftbroms" a'la Aito om du vill...
Men ha en hyfsat vass rova i dessa lite större kärror om det skall bli kul.
Hälsningar
Roger