handdator

Visa fullständig version : Säkerhet vid epoxilaminering.



colsson
2006-11-17, 13:25
Är det någon som har fått epoxiallergi här vid lamineringsarbeten?

Jag har jobbat en del med epoxi nu för första gången och det har varit väldigt smidigt tycker jag och resultatet har blivit bra. Nu har jag surfat runt lite och läst mer om epoxin. Läsningen var inte speciellt kul och jag funderar starkt på att gå över till polyesterplast igen. Jag har ingen lust att dra på mig en livslång epoxiallergi med följden att jag inte ens kan limma lite epoxi utan att ha mask och heltäckande kläder på mig.
Enligt vad jag har läst är det VÄLDIGT allergiframkallande och slipdamm är speciellt farligt.

Jag köpte epoxin från Söders RC och jag tycker att det rent ut sagt är förjävla dåligt att det inte står mer än blandningsförhållande på burkarna! :evil:

Andra tankar, idéer i ämnet?

Krille
2006-11-17, 14:30
Det är farligt att leva :)

Nedå skämt å sido så vore det faktiskt bra med en liten varning. Likaså gäller ju samma sak med allas kära CA lim, det är ju också strakt allergiframkallande.

Ne tacka vet jag vanligt vitlim. Det är väll nästan så ofarligt att man kan dricka det :)

colsson
2006-11-17, 14:51
Det jag ifrågasätter är hur det kan säljas en produkt som är farlig utav bara f*n i en burk utan varningstext!?
Det nämns inget om att man bör ha heltäckande kläder, nitrilhandskar (som ska slängas efter kontakt med epoxi) samt skyddmask.
Köper man CA lim så är det oftast lite trianglar och sånt på burkarna men epoxin är ju egentligen mycket lömskare eftersom den är nästintill luktfri.

Polyesterplast är ju inte direkt balsam för huden det heller men inte lika allergiframkallande och det inbjuder av sig själv till skyddsmask eftersom det luktar f*n.